3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cequence:

Inet har 4st Gigabyte kort i lager nu

Min hjälte! Klickade hem en i all hast efter jag såg ditt inlägg. Kortet kom idag och jäklar vilken känsla. Fantastiskt! Trodde de skulle bli att vänta till Dec/Jan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ingen har hävdat att detta är något annat än ett i-landsproblem. Så chilla lite.

Jag tycker att det är fult av folk att köpa på sig kort bara för att sälja vidare, tycker det oavsett om jag tänkt köpa ett kort eller inte och jag tycker det oavsett vad du tycker. Jag har inte heller kallat någon för scalper. Sen anser jag att folk som är villiga att betala så mycket för ett 3080 istället för att vänta ett par månader är en ännu större del av problemet, för utan dem skulle inte den första typen finnas. Men folk verkar ju hata pengar.

Men vi får väl införa ett Scalper Lite™ så att du kan sova på nätterna också utan att bekymra dig för ifall folk på ett forum använder rätt terminologi

Jag mår bra men blir fascinerad av folks åsikter om tillgång/efterfrågan konceptet som hela vår ekonomi bygger på. Vi alla vet att det handlar om egoism i grund och botten ändå, för hade alla fått tag på ett kort precis när de önskar då hade man skitit helt i om någon köper billigt/säljer dyrt eller att man bokar 10 kort för att öka sina chanser att få ett snabbt (vilket verkar vara ok så länge man bara avbokar kortet...)

Jaja, du kallar ingen skalper men du tycker konceptet är fult jadajada... Det enda två problemen som finns här är att folk använder terminologin fel, vilket vi nu löst med Scalper Lite och att Nvidia och alla AIBs har totalt fallerat i att tillfredsställa efterfrågan, vilket öppnar upp möjligheter. Folk hatar inte pengar, de hatar att vänta uppenbarligen...

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Jag mår bra men blir fascinerad av folks åsikter om tillgång/efterfrågan konceptet som hela vår ekonomi bygger på. Vi alla vet att det handlar om egoism i grund och botten ändå, för hade alla fått tag på ett kort precis när de önskar då hade man skitit helt i om någon köper billigt/säljer dyrt eller att man bokar 10 kort för att öka sina chanser att få ett snabbt (vilket verkar vara ok så länge man bara avbokar kortet...)

Jaja, du kallar ingen skalper men du tycker konceptet är fult jadajada... Det enda två problemen som finns här är att folk använder terminologin fel, vilket vi nu löst med Scalper Lite och att Nvidia och alla AIBs har totalt fallerat i att tillfredsställa efterfrågan, vilket öppnar upp möjligheter. Folk hatar inte pengar, de hatar att vänta uppenbarligen...

Det är väl flera komponenter i det här:

Både Nvidia och svenska återförsäljare håller de priser som var bestämda på förväg, dvs de anpassar inte priserna trots att det är mycket större efterfrågan än det finns kort att sälja. Varför?

Både Nvidia och svenska återförsäljare begränsar hur många enheter en enskild kund får köpa, trots att det ju vore mer kostnadseffektivt för dem att bara skeppa en pall till en adress istället för att dela upp den och skicka enskilda kort till olika. Varför?
(Även om det väl, även utan något "fusk" vilket säkert också är utbrett, inte fungerar för svenska återförsäljare i och med att de har dussinet olika kort * iaf halvdussinet butiker.)

Det jag tolkar in i agerandet här är ju i grund och botten något slags moralisk ståndpunkt som står i konflikt med den grundläggande idén om att det borde vara tillgång och efterfrågan som styr.

Det är väl i kontrast till detta som det väcker irritation med de som under ovanstående förutsättningar köper en hög kort enbart som spekulationsobjekt, och för den delen även med de som sedan köper korten till överpris eftersom de driver på beteendet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Både Nvidia och svenska återförsäljare håller de priser som var bestämda på förväg, dvs de anpassar inte priserna trots att det är mycket större efterfrågan än det finns kort att sälja. Varför?

Både Nvidia och svenska återförsäljare begränsar hur många enheter en enskild kund får köpa, trots att det ju vore mer kostnadseffektivt för dem att bara skeppa en pall till en adress istället för att dela upp den och skicka enskilda kort till olika. Varför?
...
Det jag tolkar in i agerandet här är ju i grund och botten något slags moralisk ståndpunkt som står i konflikt med den grundläggande idén om att det borde vara tillgång och efterfrågan som styr.

Detta är relaterat till faktumet att Nvidia säljer i mångt samma kort till serverdatorer för 4x priset (omvänt, varför säljer de "samma" kort för 1/4 av priset till gamers). Jo de är beroende av gamersen och entusiasterna för att driva sitt varumärke och de kan inte ha en situation där deras trogna kunder inte kan få tag på kort. De hade samma problem för ett par år sedan när bitcoin mining var som hetast på GPUer - ett tag gick det inte att över huvud taget få tag på typ 1080 Ti för de köptes upp av miners. De måste balansera mellan att tänka kortsiktigt och mata ut kort till högstbjudande men förlora i längde på att deras brand sunkas ner, eller att tänka långsiktigt och se till att entusiasterna får sina gamingkort mot att de inte kan pressa marknaden på max benefit just det kvartalet.

Skulle de tappa entusiasterna och bara satsa på server/cloud-sidan, så öppnar de upp för riktig konkurrens med AMD och Intel och de som kör grejor på clouden skiter i vad det är för RGB och fläktar och kylning, de vill bara ha billigast TFLOP/USD.

Permalänk
Medlem

Jag kan ha hittat en liten ledtråd i hur Elgigantens sida visar lagersaldo och om min teori stämmer så är deras system riktigt snuskig.

Kollar man i HTML-källan på någon av RTX 3080-korten och letar efter dess SKU så finner man detta,

digitalData.product.items.push({ category: "Grafikkort", pim: "1024", inventory : parseInt("598", 10), sku: "215364", cgm: "59036", name: "ASUS GeForce RTX 3080 10GB GDDR6X TUF GAMING", brand: "Asus", price : "7825", averageRating: "0", inStock : "true", online : "true", position: digitalData.product.items.length, marketplaceProduct: false });

Notera att "inventory" visar "598", dvs något som kan tolkas som 598 st artiklar i lager. Vilket också stämmer bra med deras "Webblager (100+)"-tjosan.

Så för att försöka utesluta detta så kollade jag även upp diverse andra varor, lite tråkigare mojänger.

digitalData.product.items.push({ category: "Vattenkokare", pim: "8113", inventory : parseInt("32", 10), sku: "HD930520", cgm: "34702", name: "Philips vattenkokare HD9305/20", brand: "Philips", price : "399", averageRating: "90", inStock : "true", online : "true", position: digitalData.product.items.length, marketplaceProduct: false });

Vattenkokare, inventory : parseInt('32', 10)

Denna listas med "Webblager (25+)". Verkar rimligt.

———

digitalData.product.items.push({ category: "Rakhyvlar och rakblad", pim: "9023", inventory : parseInt("1", 10), sku: "GIL461394", cgm: "39554", name: "Gillette Fusion5 ProGlide rakhyvel 461394", brand: "Gillette", price : "149", averageRating: "80", inStock : "true", online : "true", position: digitalData.product.items.length, marketplaceProduct: false });

Rakhyvel, inventory : parseInt('1', 10)

"Webblager (<5)". Det kan man definitivt säga, Good Job!

———

Tredje gången gillt då,

digitalData.product.items.push({ category: "Strykjärn", pim: "8015", inventory : parseInt("73", 10), sku: "GC493010", cgm: "30902", name: "Philips Azur Advanced ångstrykjärn GC4930/10", brand: "Philips", price : "1190", averageRating: "88", inStock : "true", online : "true", position: digitalData.product.items.length, marketplaceProduct: false });

Strykjärn, inventory : parseInt('73', 10)

"Webblager (50+)"... Bravo!

———

Så med det sagt, vad vill jag komma fram till? Foliehatt eller ej, men det är något underligt att mina exempel utöver grafikkortet visar ganska logiska lagersaldon. För helt ärligt, 598 stycken Asus RTX 3080 TUF Gaming i lager är bara att glömma, inte minst så lär de knappast ha så många på ingång någon gång snart heller.

Det jag har märkt är att dessa siffror rör på sig emellanåt, inte minst stiger ibland vilket är skumt. Typ som att den listar antal bokningar som sitt lagersaldo istället. Elgiganten finns över hela norden, så siffrorna är inte helt galna heller (har kontrollerat med grannländernas sidor och de visar samma).

För att kunna spåra detta så har jag botch:at ihop ett kalkylark som uppdaterar datan varje halvtimme och återställs efter varje vecka för att inte ha tiotusentals rader i slutändan.
aleves - Elgiganten - RTX 3080 "lagerstatus"-ish (Google Kalkylark/Sheets)*
* Bortse vissa missar som "RTX 3090" och "N&#47;A"

Jag hade tänkt låta denna få tugga ett tag framöver. Hade uppskattas om vi kunde hålla detta lite hush hush tills den har samlat på sig tillräckligt med data då det känns lite tidigt att utdöma situationen då jag nyss har dragit igång den. Jag funderar på att öka intervallerna till 1 timme istället för 30 min, men jag låter det gå så här någon dag.

EDIT: Äsch, nu kör den varje timme istället. Elgigantens system verkar inte uppdatera sig oftare än så ändå.

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är väl flera komponenter i det här:

Både Nvidia och svenska återförsäljare håller de priser som var bestämda på förväg, dvs de anpassar inte priserna trots att det är mycket större efterfrågan än det finns kort att sälja. Varför?

Både Nvidia och svenska återförsäljare begränsar hur många enheter en enskild kund får köpa, trots att det ju vore mer kostnadseffektivt för dem att bara skeppa en pall till en adress istället för att dela upp den och skicka enskilda kort till olika. Varför?
(Även om det väl, även utan något "fusk" vilket säkert också är utbrett, inte fungerar för svenska återförsäljare i och med att de har dussinet olika kort * iaf halvdussinet butiker.)

Det jag tolkar in i agerandet här är ju i grund och botten något slags moralisk ståndpunkt som står i konflikt med den grundläggande idén om att det borde vara tillgång och efterfrågan som styr.

Det är väl i kontrast till detta som det väcker irritation med de som under ovanstående förutsättningar köper en hög kort enbart som spekulationsobjekt, och för den delen även med de som sedan köper korten till överpris eftersom de driver på beteendet.

Nu avslutar jag denna diskussionen med ett kort svar. Nej, det är inte enbart ur ett moraliskt perspektiv dom sätter max ett kort per kund utan det är också en fråga om att du måste ha en viss tillgänglighet på det du säljer för att det inte ska klassas som falsk marknadsföring etc. Den här blir alltid ett diskussionsämne varje black friday t ex.

Men såhär, vi kan va överens om att vi inte är överens helt enkelt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

Jag kan ha hittat ett liten ledtråd i hur Elgigantens sida visar lagersaldo och om min teori stämmer så är deras system riktigt snuskig.

Kollar man i HTML-källan på någon av RTX 3080-korten och letar efter dess SKU så finner man detta,

digitalData.product.items.push({ category: "Grafikkort", pim: "1024", inventory : parseInt("598", 10), sku: "215364", cgm: "59036", name: "ASUS GeForce RTX 3080 10GB GDDR6X TUF GAMING", brand: "Asus", price : "7825", averageRating: "0", inStock : "true", online : "true", position: digitalData.product.items.length, marketplaceProduct: false });

Notera att "inventory" visar "598", dvs något som kan tolkas som 598 st artiklar i lager. Vilket också stämmer bra med deras "Webblager (100+)"-tjosan.

Så för att försöka utesluta detta så kollade jag även upp diverse andra varor, lite tråkigare mojänger.

digitalData.product.items.push({ category: "Vattenkokare", pim: "8113", inventory : parseInt("32", 10), sku: "HD930520", cgm: "34702", name: "Philips vattenkokare HD9305/20", brand: "Philips", price : "399", averageRating: "90", inStock : "true", online : "true", position: digitalData.product.items.length, marketplaceProduct: false });

Vattenkokare, inventory : parseInt('32', 10)

Denna listas med "Webblager (25+)". Verkar rimligt.

———

digitalData.product.items.push({ category: "Rakhyvlar och rakblad", pim: "9023", inventory : parseInt("1", 10), sku: "GIL461394", cgm: "39554", name: "Gillette Fusion5 ProGlide rakhyvel 461394", brand: "Gillette", price : "149", averageRating: "80", inStock : "true", online : "true", position: digitalData.product.items.length, marketplaceProduct: false });

Rakhyvel, inventory : parseInt('1', 10)

"Webblager (<5)". Det kan man definitivt säga, Good Job!

———

Tredje gången gillt då,

digitalData.product.items.push({ category: "Strykjärn", pim: "8015", inventory : parseInt("73", 10), sku: "GC493010", cgm: "30902", name: "Philips Azur Advanced ångstrykjärn GC4930/10", brand: "Philips", price : "1190", averageRating: "88", inStock : "true", online : "true", position: digitalData.product.items.length, marketplaceProduct: false });

Strykjärn, inventory : parseInt('73', 10)

"Webblager (50+)"... Bravo!

———

Så med det sagt, vad vill jag komma fram till? Foliehatt eller ej, men det är något underligt att mina exempel utöver grafikkortet visar ganska logiska lagersaldon. För helt ärligt, 598 stycken Asus RTX 3080 TUF Gaming i lager är bara att glömma, inte minst så lär de knappast ha så många på ingång någon gång snart heller.

Det jag har märkt är att dessa siffror rör på sig emellanåt, inte minst stiger ibland vilket är skumt. Typ som att den listar antal bokningar som sitt lagersaldo istället. Elgiganten finns över hela norden, så siffrorna är inte helt galna heller (har kontrollerat med grannländernas sidor och de visar samma).

För att kunna spåra detta så har jag botch:at ihop ett kalkylark som uppdaterar datan varje halvtimme och återställs efter varje vecka för att inte ha tiotusentals rader i slutändan.
aleves - Elgiganten - RTX 3080 "lagerstatus"-ish (Google Kalkylark/Sheets)*
* Bortse vissa missar som "RTX 3090" och "N&#47;A"

Jag hade tänkt låta denna få tugga ett tag framöver. Hade uppskattas om vi kunde hålla detta lite hush hush tills den har samlat på sig tillräckligt med data då det känns lite tidigt att utdöma situationen då jag nyss har dragit igång den. Jag funderar på att öka intervallerna till 1 timme istället för 30 min, men jag låter det gå så här någon dag.

Hahaha underbart lördagkoderi 😄😄

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem

Nu då jag fått min 3080 FE och testat att allt fungerar som det ska har jag avbeställt min TUF hos Komplett (15:11) och TUF OC hos Webhallen(15:05).👍

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Nu då jag fått min 3080 FE och testat att allt fungerar som det ska har jag avbeställt min TUF hos Komplett (15:11) och TUF OC hos Webhallen(15:05).👍

I'm a simple man. I see avbeställning från Webhallen. I give 👍

Visa signatur

Team Plopp

Permalänk
Medlem

Är det någon som fått info från Netonnet? Dom känns helt under isen

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Är det någon som fått info från Netonnet? Dom känns helt under isen

2 mejl förutom orderbekräftelsen. Båda mejlen innehöll lika mycket info, dvs noll och intet. Typ "vi har dom inte i lager, vi vet ingenting mera men kommer att skicka fler mejl snart för att du inte ska avboka..."

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

https://www.proshop.se/Grafikkort/MSI-GeForce-RTX-3090-Ventus...

Förlåt om detta inte är okej, men om någon vill ha ett 3090 kort så finns det ett i lager just nu hos proshop

Permalänk
Medlem

Kan vi inte ändra trådens rubrik till "3080/3090 i lager?"

Visa signatur

LianLi Lancool II Mesh, AMD Ryzen7 5800x3d, Asus Rog Strix B550-F Gaming, HyperX Predator DDR4 3200MHz 2x16GB , Asus TUF Gaming RTX4090, Be Quiet Dark Rock Pro 4, Dell G3223Q, Varjo Aero

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

2 mejl förutom orderbekräftelsen. Båda mejlen innehöll lika mycket info, dvs noll och intet. Typ "vi har dom inte i lager, vi vet ingenting mera men kommer att skicka fler mejl snart för att du inte ska avboka..."

A samma för mig. Är det någon som ens fått något kort från dom?

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

A samma för mig. Är det någon som ens fått något kort från dom?

Nope. Skickat in och frågat vart min orderbekräftelse tagit vägen. Får se om det blir något svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tony424:

Nope. Skickat in och frågat vart min orderbekräftelse tagit vägen. Får se om det blir något svar.

Håll mig gärna uppdaterad! Jag hade ett ärende med dom men fick inget bra svar:
Tack för ditt svar.

Dessvärre har jag ingen mer information i dagsläget. Det är några av dessa som lite smått har börjat gå iväg ifrån oss men i dagsläget har vi inget datum för just de som du har beställt. Förhoppningsvis kommer de in inom kort.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Håll mig gärna uppdaterad! Jag hade ett ärende med dom men fick inget bra svar:
Tack för ditt svar.

Dessvärre har jag ingen mer information i dagsläget. Det är några av dessa som lite smått har börjat gå iväg ifrån oss men i dagsläget har vi inget datum för just de som du har beställt. Förhoppningsvis kommer de in inom kort.

De hade tydligen lyckats förväxla min mejladress med någon annans. De sa att de skickat ut en ny orderbekräftelse men den dök inte upp den heller. Orkar inte krångla med sån skit så jag avbeställer.

Permalänk

Kom igen elgiganten... Ge mig mitt kort imorgon... Vet att det inte kommer ske men kommer bli besviken ändå. Behöver kortet till mina studier. Att jobba i Maya/Unreal Engine är inte kul att göra med en i7 6700k:s integrerade grafik.

Leveransen har redan blivit försenad 2 gånger.. 24:e > 30:e och 30:e > 5:e. Vilket datum kommer det bli denna gången? Någon med en spåkula här?

Gäller ett Msi 3080 Ventus OC, köpt 17:e.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Kom igen elgiganten... Ge mig mitt kort imorgon... Vet att det inte kommer ske men kommer bli besviken ändå. Behöver kortet till mina studier. Att jobba i Maya/Unreal Engine är inte kul att göra med en i7 6700k:s integrerade grafik.

Leveransen har redan blivit försenad 2 gånger.. 24:e > 30:e och 30:e > 5:e. Vilket datum kommer det bli denna gången? Någon med en spåkula här?

Gäller ett Msi 3080 Ventus OC, köpt 17:e.

Kommer säkert hålla på så till januari 2021. Sad but true.

Permalänk
Skrivet av Fortitude:

Kommer säkert hålla på så till januari 2021. Sad but true.

Förmodligen. Hoppas AMD kan röra om i grytan ordentligt med sin kommande 6000-serie.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Beställde själv ett Gigabyte nu. Vet inte varför men jag provade då jag såg att det kom in 5 stycken, haha!
https://i.imgur.com/NvlpGA6.png

Sjukt Snyggt Kort! Med UV-lights inne i chassit och ett vitt tema så är det helt Awesome!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobish:

Sjukt Snyggt Kort! Med UV-lights inne i chassit och ett vitt tema så är det helt Awesome!

Exakt min tanke också. Väldigt speciell färg men hade jag haft en vit låda hade jag mer än gärna kört detta kort för att få det riktigt snyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tony424:

De hade tydligen lyckats förväxla min mejladress med någon annans. De sa att de skickat ut en ny orderbekräftelse men den dök inte upp den heller. Orkar inte krångla med sån skit så jag avbeställer.

Haha okej?! Snacka om amatörmässigt... förstår dig helt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Kom igen elgiganten... Ge mig mitt kort imorgon... Vet att det inte kommer ske men kommer bli besviken ändå. Behöver kortet till mina studier. Att jobba i Maya/Unreal Engine är inte kul att göra med en i7 6700k:s integrerade grafik.

Leveransen har redan blivit försenad 2 gånger.. 24:e > 30:e och 30:e > 5:e. Vilket datum kommer det bli denna gången? Någon med en spåkula här?

Gäller ett Msi 3080 Ventus OC, köpt 17:e.

Billy. Billy the IKEA bookshelf. Look out - here comes Billy-the-bookshelf.
Who is up in the sky? It's Billy the bookshelf.

Skämt åsido jag sitter i samma båt. Beställde den 17:e mer eller mindre samma minut som Elgiganten öppnade för försäljning, men tvivlar starkt att de lyckas skicka iväg något imorgon.
Det var någon som nämnde att Elgiganten har upphört med komponentförsäljning men detta stämmer tydligen inte. De säljer gott om andra grafikkort och även processorer, så att de skulle vara "sist i återförsäljarkön" som det har påståtts förstår jag mig inte på.
Kort och gott förstår jag inte varför Elgiganten, som Sveriges största återförsäljare, inte lyckats skicka iväg en enda 3080/3090 (åtminstone för oss här på Swec).

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Kort och gott förstår jag inte varför Elgiganten, som Sveriges största återförsäljare, inte lyckats skicka iväg en enda 3080/3090 (åtminstone för oss här på Swec).

Om inte någon bara hittat på så är det ju åtminstone en (1) som fått ett 3080 i granntråden. (Elgiganten MSI Ventus 3X OC 17/09/2020 16:00:00 30/09/2020)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Elgiganten verkar bara locka med datum för att behålla kunder. Totalt värdelös återförsäljare. Kommer bara försena en tills 2021 med flytt av datum 3-4dagar frammåt varje gång tills dess

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fanzer:

Elgiganten verkar bara locka med datum för att behålla kunder. Totalt värdelös återförsäljare. Kommer bara försena en tills 2021 med flytt av datum 3-4dagar frammåt varje gång tills dess

Just det där vet vi väl inte, men de verkar väl utifrån vad folk säger inte ha koll på när de kan leverera och flytta fram datumen... Men det är ju knappast unikt.

Något som är anmärkningsvärt är ju dock att det på något sätt fortfarande/igen står ett positivt lagersaldo på ett antal 3080-kort trots att det nu står ditskrivet på sidan "FÖRVÄNTAD LEV JAN 2021".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Är det någon mer som beställt 3080 strix från komplett? För mig har det stått att de ska finnas i lager den 17e oktober en vecka nu. Jag är lite nyfiken på hur många det är som har beställt så man kan försöka lista ut var i kön man befinner sig. Jag fick iväg beställningen 17/09 15:02 men ordern bekräftades inte förrän 15:35. Hoppas de rullar ut snart och man får ta del av den första batchen.

Mvh, Onkel

Visa signatur

GPU: Gigabyte GeForce RTX 3080 Eagle OC
CPU: Intel i9 10900k
RAM: G.Skill Trident Z Neo C 32GB 3600MHz CL16
| MOBO: Strix Z490-F | PSU: Corsair CX750M | Chassi: Fractal Design Meshify S2 |
| AIO: NZXT X63 | Skärm: Asus Rog Swift PG279Q | Kringutrustning: G502, K65 TKL |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Är det någon som fått info från Netonnet? Dom känns helt under isen

Netonnet har garanterat inte fått in ett enda kort.

00.00 på lanseringsdagen så uppdaterade de alla korten till slut. Och aktiverade inte förbokningar förrän ett par timmar efter lanseringen.