VMware ESXi på Raspberry Pi 4

Permalänk
Medlem

VMware ESXi på Raspberry Pi 4

Hittade just denna:
https://blogs.vmware.com/vsphere/2020/10/announcing-the-esxi-...

Antar att fler än jag hemma-labbar med VMware?
Det här lär ju vara det billigaste sättet att komma igång!
Coolt är bara förnamnet och ytterligare ett tecken på att Arm-plattformar är ”on fire”!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Hittade just denna:
https://blogs.vmware.com/vsphere/2020/10/announcing-the-esxi-...

Antar att fler än jag hemma-labbar med VMware?
Det här lär ju vara det billigaste sättet att komma igång!
Coolt är bara förnamnet och ytterligare ett tecken på att Arm-plattformar är ”on fire”!

Kul att fler hakar på.

Man hoppas ju dock lite på att det blir mer uppstyrt hur saker fungerar i ARM-världen, dock.

Vmware-folket verkar väl ha en rimlig inställning till hur det borde vara men allt är ju lite stökigt i praktiken. T.ex. så verkar ju deras Raspberry-installation involvera att man först laddar ned och lägger en tredjepartsimplementation av UEFI för Raspberry på ett SDkort, så att de får något slags standardiserat gränssnitt att arbeta mot, och sedan installerar ESXi på USB-lagring.
Det är ju sånt som att det skulle ingå UEFI som standard som man skulle önska sig för att folk ska kunna leverera lösningar till flera olika ARM-datorer...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Haha! Det lär gå riktigt segt.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Haha! Det lär gå riktigt segt.

Nu har jag inte testat, men varför skulle det gå sådär särskilt segt?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Sötast
Skrivet av evil penguin:

1 maskin på en RPI är ju inte ett fartmonster direkt utan är väl gränsfall OK prestanda.
Att då köra exempelvis 2-4-8 maskiner på den hårdvaran lär inte bli snabbare direkt

Hade varit riktigt ballt med ett kluster på ett 20-tal RPI4 dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

1 maskin på en RPI är ju inte ett fartmonster direkt utan är väl gränsfall OK prestanda.
Att då köra exempelvis 2-4-8 maskiner på den hårdvaran lär inte bli snabbare direkt

Ja, inget man kör tung last på, men billigt labb för att lära sig på t.ex. och bra förberedelse för vmware inför kommande arm-baserade maskiner.

Men tänk när vi kan slänga upp ett rpi-kluster med vsan för ”växelpengar”.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Klart att en RPi4 inte magiskt blir snabbare, men om man är realistisk sett till vad man försöker köra så ser jag inte att det skulle vara så hopplöst att köra några stycken maskiner.

Iaf inte CPU-mässigt... Jag har väl dock en misstanke att lagringen ofta är svagaste länken...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Allt beror ju på vad man har för krav.

Min spec skulle klara max 2 VMs, men å andra sidan är detta väl inte tänkt att köras i produktion.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Min spec skulle klara max 2 VMs, men å andra sidan är detta väl inte tänkt att köras i produktion.

Absolut inte, VMware Flings är typ alfa/beta prylar som VMware/Community vill testa av någon anledning, inte alltid det leder till något riktigt i slutändan.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Skrivet av Mindfighter:

Absolut inte, VMware Flings är typ alfa/beta prylar som VMware/Community vill testa av någon anledning, inte alltid det leder till något riktigt i slutändan.

Ja, precis. Att Vmware ser RPi som en relevant plattform indikerar väl också att detta bara är för labbändamål i nuläget.

Om någon gick in i detta utifrån andra förutsättningar förstår jag bättre varför prestandan ifrågasattes.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Amd o Apple