Permalänk

Få ut mer prestanda ur min dator

Hej hej hallå!
Jag har precis gjort en helt ny installation av windows på min dator, och undrar nu vad jag behöver installera för drivare etc för att datorn ska bli "normal" och ge den prestanda den borde?

Installarade Call of duty MW och har samma dåliga fps som förr.

Min setup är följande:
Gigabyte Aorus z390 ELITE
9600k
2080
16GB ddr4 2666MHz XMP på

får ut 80 - 130 fps i warzone, har sett liknande riggar dock med 2060 få ut stabila 150fps på samma / högre inställningar ingame.
Nån som har någon ide?

Visa signatur

ASUS TUF GAMING B650-PLUS WIFI | 9800X3D | Asus TUF RTX 5070TI | 32GB 6000MHz | Razer Deathadder V3 pro white | Asus TUF 27" 280HZ

Permalänk
Medlem

är processorn klockad nåt ? klocka minnena med... samt har du klockat upp grafikkortet nåt det kan ge några mer fps

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

finns rätt många klipp på youtube för att "förbättra spelprestanda i win10"
Börja med att gå igenom några av dom

https://www.youtube.com/results?search_query=optimize+windows...

Och som nämnts ovan, testa att gräva ner dig lite i överklockning av CPU, Minnen, GPU.
Kan ge några extra FPS det med.

Dubbelkolla dina temperaturer med, så inget throttlar, kan vara det som ger dig dålig prestanda!

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat drivrutiner för GPU, en stabil bios-version för mobo?
Är lite osäker på intel då jag kört amd sen en lång tid tillbaka men det kan inte vara så att du behöver slå på någonting i bios för att tillåta processorn att klocka upp sig själv om temperaturen tillåter det?

Kan också vara värt att ladda ner ex. HWInfo och kolla på hur dina temps ser ut när du spelar. Skulle kunna vara så att någon komponent är dåligt kyld pga dålig kontakt med kylare, bristanda kylpasta etc.

Visa signatur

5800x | RTX 3090 | Crosshair VIII Hero | Dominator Platinum @3800 | O11 PCMR | PG348Q | 3x360 Custom

Permalänk
Skrivet av BoilInBagRis:

Har du uppdaterat drivrutiner för GPU, en stabil bios-version för mobo?
Är lite osäker på intel då jag kört amd sen en lång tid tillbaka men det kan inte vara så att du behöver slå på någonting i bios för att tillåta processorn att klocka upp sig själv om temperaturen tillåter det?

Kan också vara värt att ladda ner ex. HWInfo och kolla på hur dina temps ser ut när du spelar. Skulle kunna vara så att någon komponent är dåligt kyld pga dålig kontakt med kylare, bristanda kylpasta etc.

GPU ligger på mellan 73 - 83 när jag spelar (Originalkylare)
CPU ligger på mellan 50 - 60 när jag spelar (NZXT Kraken x62 AIO)
CPU klockas med turbo till 4.3GHz har testat att köra den i 5GHz men hittade aldrig nått stabilt läge så gick tillbaka till original igen.

Visa signatur

ASUS TUF GAMING B650-PLUS WIFI | 9800X3D | Asus TUF RTX 5070TI | 32GB 6000MHz | Razer Deathadder V3 pro white | Asus TUF 27" 280HZ

Permalänk
Skrivet av stocken:

finns rätt många klipp på youtube för att "förbättra spelprestanda i win10"
Börja med att gå igenom några av dom

https://www.youtube.com/results?search_query=optimize+windows...

Och som nämnts ovan, testa att gräva ner dig lite i överklockning av CPU, Minnen, GPU.
Kan ge några extra FPS det med.

Dubbelkolla dina temperaturer med, så inget throttlar, kan vara det som ger dig dålig prestanda!

83 grader på gpu innan formatering 59 grader nu. Ingen skillnad på fps

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sally The Sledgehammer:

83 grader på gpu innan formatering 59 grader nu. Ingen skillnad på fps

under ~90c ska grafikkort inte throttla. så inga problem där.
Övriga temps ser bra ut med, så inte där felet ligger.

men som nämts innan, finns 1001 saker man kan pilla med i win10 för att trycka ut lite extra FPS.

Dubbelkolla inställningarna med du kör i MW. Ibland är det en eller två settings som kan öka FPS'en markant, medans andra kanske bara ger 1-2% skillnad.

Hur ser det ut med systemdisk/speldisk? HDD/SSD?

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Skrivet av stocken:

under ~90c ska grafikkort inte throttla. så inga problem där.
Övriga temps ser bra ut med, så inte där felet ligger.

men som nämts innan, finns 1001 saker man kan pilla med i win10 för att trycka ut lite extra FPS.

Dubbelkolla inställningarna med du kör i MW. Ibland är det en eller två settings som kan öka FPS'en markant, medans andra kanske bara ger 1-2% skillnad.

Hur ser det ut med systemdisk/speldisk? HDD/SSD?

43 grader på cpu
59 grader på gpu

detta är i warzone i 2560x1440 resterande inställningar är efter nån guide som "ska vara de bästa" för prestanda
har en 120gb ssd till windows och en 500gb ssd till spel.

Visa signatur