3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YesilTerra:

Tror nog folk gör det för att gardera sig mot att få grafikkortet så "sent". Känner många som uppgraderar inför CP2077, så folk vill väl försänra sig om att ha ett kort tills dess.

Lite kul att du vill ha kortet när du redan gjort en beställning.

Ah men jag var för sen. Står leverans januari på min beställning

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Beställde ett Asus RTX3090 STRIX OC 15:01 från Webhallen.
Inget levdatum ännu

Permalänk
Medlem

MSI GeForce RTX 3080 GAMING X TRIO 10GB
Webhallen:
Nästa bekräftade leverans: 14-15e okt

Verkar också som att Webhallen har skickat ut (eller fått avbeställningar) på runt 20 kort då siffran ändrats från 352 kundbokningar till 332.

Hoppas man får något då.. Har dock plats 101-200.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Ah men jag var för sen. Står leverans januari på min beställning

Är det på Inet? Den tiden är inte särskilt tillförlitlig. Har stått 2021-01-04 för mig sedan dag 1 sen plötsligt fick jag Sms:et tillsammans med ett DHL-mejl idag med att kortet är på väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YesilTerra:

Är det på Inet? Den tiden är inte särskilt tillförlitlig. Har stått 2021-01-04 för mig sedan dag 1 sen plötsligt fick jag Sms:et tillsammans med ett DHL-mejl idag med att kortet är på väg.

Intressant hur olika alla återförsäljare hanterar problemet med förseningarna. Jag gillar inet och deras försiktighet men favoriten är väl Webhallen som iallafall försöker dela med sig av så mycket information de kan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YesilTerra:

Är det på Inet? Den tiden är inte särskilt tillförlitlig. Har stått 2021-01-04 för mig sedan dag 1 sen plötsligt fick jag Sms:et tillsammans med ett DHL-mejl idag med att kortet är på väg.

Ja, men jag la beställningen idag när någon såg att det fanns i lager. Verkade som de som fanns tillgängliga fick bekräftelse direkt och vi andra fick januari.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av arabfis:

Intressant hur olika alla återförsäljare hanterar problemet med förseningarna. Jag gillar inet och deras försiktighet men favoriten är väl Webhallen som iallafall försöker dela med sig av så mycket information de kan

Ja, vad är bäst? Att vara pessimistisk och få avbokningar eller optimistisk och missa/skjuta upp preliminära leveransdatum och därför överbelasta kundservice med skrikande kunder.

Webhallen och Proshop tycker jag också gör helt rätt: meddela kunder om hur leveranserna ser ut? Då vet vi åtminstone lite mer utan att få något individuellt löfte om just vår leverans.

Permalänk
Skrivet av arabfis:

Intressant hur olika alla återförsäljare hanterar problemet med förseningarna. Jag gillar inet och deras försiktighet men favoriten är väl Webhallen som iallafall försöker dela med sig av så mycket information de kan

Ja jag tycker man ska ge cred till Webhallen och Proshop, mailade Dustin och de ville verkligen inte dela med sig av någon.
Sen att deras nya system gör det svårare att göra avbokningar, till skillnad från Inet som gjort det lättare var ytterligare en anledning att inte lägga en bokning där.

Visa signatur

Det sägs att om man kedjar fast ett oändligt antal apor vid var sin skrivmaskin, då kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk.
Internet har bevisat att så inte är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YesilTerra:

Är det på Inet? Den tiden är inte särskilt tillförlitlig. Har stått 2021-01-04 för mig sedan dag 1 sen plötsligt fick jag Sms:et tillsammans med ett DHL-mejl idag med att kortet är på väg.

Inet har ju själva sagt att deras datum är när dom förväntas ha ett positivt lagersaldo. Alltså när dom betat av alla redan lagda beställningar. Så det datumet säger inget om när man förväntas att få sitt bokade kort..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ja, men jag la beställningen idag när någon såg att det fanns i lager. Verkade som de som fanns tillgängliga fick bekräftelse direkt och vi andra fick januari.

Jag fick SMS någon minut efter lagd order att den plockades. Så tyvärr är nog den batchen slut. Sjukt trist - vet känslan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyrox:

Jag fick SMS någon minut efter lagd order att den plockades. Så tyvärr är nog den batchen slut. Sjukt trist - vet känslan...

Hm, står beräknad leverans 14 oktober i mailet så borde väl gälla? Inget sms dock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lakabaka:

Hm, står beräknad leverans 14 oktober i mailet så borde väl gälla? Inget sms dock.

Nej då hade den redan var packad. Systemen hängde nog inte riktigt med bara. Inget sms om packad = vi var lite sena.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterD88:

Nu har jag hämtat ut mitt kort ifrån Webhallen!
Här är några bilder på monstret som tar över mitt Asus Strix 1080

https://file.randomz.org/swec/peterd88/IMG_3709.JPG
https://file.randomz.org/swec/peterd88/IMG_3712.JPG
https://file.randomz.org/swec/peterd88/IMG_3727.JPG

Litet klipp som visar storleken
https://file.randomz.org/swec/peterd88/IMG_3716.MP4

Tjusigt, väntar på mitt från proshop...

Olidligt.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Skrivet av raschen:

Inet har ju själva sagt att deras datum är när dom förväntas ha ett positivt lagersaldo. Alltså när dom betat av alla redan lagda beställningar. Så det datumet säger inget om när man förväntas att få sitt bokade kort..

Jasså? Det förklarar rätt mycket. Jag antog att det var ett "worst case-scenario" eftersom 2021-datumet framkom under "aktiva ordrar", vilket gjorde att jag naturligen tänkte att det är det förväntade leveransdatumet för den individuella ordern.

Permalänk
Medlem

Finfint. Beställde 2020-10-03 från Inet (Gigabyte Gaming OC 3080) anländer imorgon kl 09:00
5 års garanti och högre clocks än Gaming X Trio enligt OC3d. (Tack till @Rico01 som nämnde att de testat detta kortet)

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Finfint. Beställde 2020-10-03 från Inet (Gigabyte Gaming OC 3080) anländer imorgon kl 09:00
5 års garanti och högre clocks än Gaming X Trio enligt OC3d. (Tack till @Rico01 som nämnde att de testat detta kortet)

Grattis! Hoppas du blir lika nöjd med det som jag är med mitt

Var bara försiktig när du sätter i PCI-E kablarna som du kan läsa om här också.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Finfint. Beställde 2020-10-03 från Inet (Gigabyte Gaming OC 3080) anländer imorgon kl 09:00
5 års garanti och högre clocks än Gaming X Trio enligt OC3d. (Tack till @Rico01 som nämnde att de testat detta kortet)

5års garanti?
Du får 4års garanti om du reggar dig via Gigabytes hemsida, vart har du fått 5år ifrån?

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem
Skrivet av UniMatrixZ:

5års garanti?
Du får 4års garanti om du reggar dig via Gigabytes hemsida, vart har du fått 5år ifrån?

Vill minnas att man fick +1 år om man registrerade sig inom 30 dagar. Kan missminna mig.

Visa signatur

Team Plopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trombley:

Vill minnas att man fick +1 år om man registrerade sig inom 30 dagar. Kan missminna mig.

Yes det stämmer men +1år från 3år så totalt 4års garanti....

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem

fick idag en uppdatering från komplett där leveransdatumet är ändrat till 27 oktober istället för 22:e tror ni att man kommer få kortet i år ? beställde den 17:e kl 18:41

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Finfint. Beställde 2020-10-03 från Inet (Gigabyte Gaming OC 3080) anländer imorgon kl 09:00
5 års garanti och högre clocks än Gaming X Trio enligt OC3d. (Tack till @Rico01 som nämnde att de testat detta kortet)

hmm kanske kan få en inom sinom tid då. Har en gigabyte från dustin. Fast det kortet har testat under founders edition i prestanda förhoppningsvis bara ett grodtest

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Nvidia släppte typ 100 FE 3080 på BestBuy (amerikansk online sida) för endast NA folk, verkar som det kommer bli ända droppen denna vecka, blää

Permalänk
Medlem

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/geforce-graphics-...

Kortfattat. De undersöker saken att sälja FE i andra butiker även i Europa och lovar att det ska komma fler.

"Founders Edition units are limited, and more will be available in the coming weeks alongside an increasing supply of boards from our global board partners."

Fetstilta går ju att tolka som att de faktiskt kommer försvinna från marknaden så småningom.

Edit. Vad som inte känns fullt klarlagt är om de helt enkelt tänker ge upp att sälja via nvidia.com. Tvetydigt. Många verkar tro på nej. Jag tycker det låter som att målet är att de ska säljas på sidan igen, men att det blir en liten paus.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/geforce-graphics-...

Kortfattat. De undersöker saken att sälja FE i andra butiker även i Europa och lovar att det ska komma fler.

"Founders Edition units are limited, and more will be available in the coming weeks alongside an increasing supply of boards from our global board partners."

Fetstilta går ju att tolka som att de faktiskt kommer försvinna från marknaden så småningom.

Är det bara jag eller låter inte detta lite som att dom skippar EU denna veckan? Det vore ju rätt så sjukt om de gjorde det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boko234:

Är det bara jag eller låter inte detta lite som att dom skippar EU denna veckan? Det vore ju rätt så sjukt om de gjorde det

Ptja vi är redan skippade denna veckan. Store-APIt har varit dött och Digital River slår mig inte som ett företag som jobbar helg. Om de ev. flygfraktat så som ASUS gjort så är det ju rimligt att Golden Week påverkat FEs leveranser också.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Asus har agerat föredömligt med en resurs som skriver här. Jag har kört Asus i väldigt många år och lär fortsätta med det framöver.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/geforce-graphics-...

Kortfattat. De undersöker saken att sälja FE i andra butiker även i Europa och lovar att det ska komma fler.

"Founders Edition units are limited, and more will be available in the coming weeks alongside an increasing supply of boards from our global board partners."

Fetstilta går ju att tolka som att de faktiskt kommer försvinna från marknaden så småningom.

Hoppas AMD Kommer med något vettigt, är så trött på Nvidia nu.
Det är precis som att de inte vill sälja några kort, jag vill ha ett FE för att köra vattenblock på.
Det är typ ASUS TUF/STRIX (dock ryker plomberingen, så ingen garanti) och FE som gäller. Alla referenskorten går ju bort direkt då samtliga verkar så strypta med en TDP på 320-350W. Som t ex Zotac Trinity, 320W, 334W med maxad powerlimit, enligt tester så når de inte ens upp i FE stock prestanda vid max OC.

Att man inte får boka FE.. Nej, man ska behöva sitta dagarna ut och tävla mot folk som gjort macron och diverse scripts

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/geforce-graphics-...

Kortfattat. De undersöker saken att sälja FE i andra butiker även i Europa och lovar att det ska komma fler.

"Founders Edition units are limited, and more will be available in the coming weeks alongside an increasing supply of boards from our global board partners."

Fetstilta går ju att tolka som att de faktiskt kommer försvinna från marknaden så småningom.

Som ryktena sa, FE kylaren är för dyr för att säljas till MSRP, Nvidia går back på varje kort. Inte förvånad om de försvinner helt

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Acer 27" Predator XB271HU 165 Hz G-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av norzma:

Som ryktena sa, FE kylaren är för dyr för att säljas till MSRP, Nvidia går back på varje kort. Inte förvånad om de försvinner helt

Tror inte nvidia säljer med förlust, och det som talats om är att de tjänar mindre per kort än vad de själva brukar ligga på i overhead. viss skillnad kan jag tycka.

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem

Väntat på mitt kort men avbokade nu då de ryktas om 3080 med 20gb Vram i december. Och amd är på gång med sina kort. Enda som man har bråttom att spela är cyberpunk men de får väl vänta till nästa år

Lär väl vara brist på dom korten med fram till sommaren.....