Nvidia pausar försäljning av Founders Edition-grafikkort i Europa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Hehe tror du det själv eller?

Korten ligger på hyllan i en mikrosekund innan det säljs. Nvidia har gjort bort sig helt enkelt, riktigt pinsamt, dom borde be om ursäkt offentligt.

Vaddå be om ursäkt? Är det nån slags mänskligrättighet att få köpa ett grafikkort? Fan slappna av och vänta några månader så finns det kort ska du se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Trycker du på köp nu så hänvisar Nvidia bara till återförsäljare i Sverige. Så ja i praktiken har de slutat sälja korten på hemsidan. De har inte funnit tillgängliga sedan lanseringsdagen i princip så rent tekniskt slutade de sälja dem samma dag som de lanserades.

Köpknapp och "ej i lager"-texterna visas enbart när deras API för lagerstatus fungerar (data som hämtas i separat request efter att sidan laddats). Det har varit väldigt si och så med detta API de senaste veckorna (säkert massor av bots som hamrar på det hela tiden).

Just nu (expandera för skärmdump):

Dold text
Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Trycker du på köp nu så hänvisar Nvidia bara till återförsäljare i Sverige. Så ja i praktiken har de slutat sälja korten på hemsidan. De har inte funnits tillgängliga sedan lanseringsdagen i princip så rent tekniskt slutade de sälja dem samma dag som de lanserades.

Har alltid varit så, lägg till i varukorgen dök upp när varan kom i lager. Men ja, nu kommer den aldrig dyka upp 😛.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är att Best Buy sålde sina FE grafikkort till MSRP igår.

Min enda konspirationsteori över detta är att digital river 💔 nvidia pga kaoset, bottandet och ddosandet. De behöver nu på kort varsel hitta andra sätt att sälja FE på och i USA gick det möjligtvis fortare att komma fram till en lösning då de ändå brukar sälja sina FE genom Best Buy alla tidigare generationer.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Blir samlarvärde på FE, som gul schilling banco

You rang?

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Inaktiv

Synd. FE är den enda kylaren som är aktuell för mig. 320-350w värme som ska cirkuleras i chassit är helt oaktuellt tyvärr.

Gällde detta 3070 lanseringen då också? Altså inga 3070 FE kort??

Permalänk
Medlem

Hade det funnits tillräckligt stort utbud av FE så hade partnertillverkarna antagligen inte tjänat en spänn på sin försäljning. FE är så pass bra att det knappast finns någon vits med mer påkostade modeller. Samtidigt är ju nvidia antagligen beroende av partnertillverkarna för att hålla uppe produktion och marknadsföring. Själv hade jag nog aldrig köpt nåt annat än FE sålänge partnerstillverkarnas kort kostar mer.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Trycker du på köp nu så hänvisar Nvidia bara till återförsäljare i Sverige. Så ja i praktiken har de slutat sälja korten på hemsidan. De har inte funnits tillgängliga sedan lanseringsdagen i princip så rent tekniskt slutade de sälja dem samma dag som de lanserades.

Om du däremot, till skillnad från vad jag poängterade angående hur nvidia.com-butiken (inte) fungerar i #18655690 , bara vill ha sagt att det är brist på kort att sälja så stämmer det förstås, men gäller absolut ALLA butiker, och har ingenting med denna artikels påståenden att göra.

Situationen är kass, det är inget jag ifrågasätter, frågan är om artikelns påstående att Nvidia slutat sälja FE i Europa stämmer.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har dom inte varit pausade sedan dag 1? 🤔

Permalänk

Äsch, vad ska man med all den där prestandan till?
1440p for life!

Permalänk
Medlem

Lyckades köpa ett 3090 FE av en snäll medlem här och jag ångrar det inte det minsta, speciellt nu när man läser det här inlägget så man slipper att hålla på med blocket och tradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Är raytracing verkligen så vikitgt? Prestandan man tappar är för mycket tycker jag, tar hellre högre framerates i spel. Gameplay över grafik alla dagar i veckan. Spelbart framför Gimmicks.

Har inte provat på det själv då man inte har haft möjligheten att prova. Men av det man sett på videos etc så känns det som att spelen får en helt annan dimension. Ljussättning och reflektioner är en av de viktigaste grafiska elementen för att få ett spel att se realistiskt ut tycker jag. Har en bra magkänsla angående RDNA2 så blir nog att para ihop det med en 5800X 😎

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Då var det slut med MSRP, Nvidia driver upp priserna artificiellt på marknaden. Ni som köper Nvidia kanske ska överväga AMD om tillgången på Navi korten är okej. dags att sluta stödja Nvidia om återigen ser till att deras grafikkort ligger över MRSP.

Är raytracing verkligen så vikitgt? Prestandan man tappar är för mycket tycker jag, tar hellre högre framerates i spel. Gameplay över grafik alla dagar i veckan. Spelbart framför Gimmicks.

Inte om spelet stödjer DLSS dock. Om det nu bara kan släppas till fler spel så är ju DLSS ett mirakel. Jag har bara provat två spel med DLSS och då inte med den nya versionen som ska vara betydligt mycket bättre. Kommer det på bred front är det inte en gimmick utan snarare en revolution.

Om Big Navi kommer med liknande prestanda som ett 3080 för säg 5-6000kr utan drivrutinsproblem så kommer det helt klart vara intressant.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Hoppas AMD inte sabbar lanseringen på samma sätt. Om man inte kommer kunna köpa 3070 FE blir den dyrare för ingen annan säljer det för 5695 utan snarare strax över 6k för billigaste korten. Tur man inte planerat köpa något nytt ändå. När det väl finns gott om kort lär väl "lanseringspriset" inte gälla längre och alla kort kostar 1k mer äm vad de ska.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiiii86:

Har dom inte varit pausade sedan dag 1? 🤔

Nix, varje torsdag utom den senaste så har det funnits möjlighet att få tag på en via nvidia.com. Med blod svett och tårar, men det gick. Det blev till slut lite extra tryck på dessa då det blev ett sätt att få tag på kort ”fort” utan att dansa backorder-dansen med de andra butikerna.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Permalänk

Varför sälja founders edition-kort när man lika gärna kan sätta på en coolare fläkt och dra iväg kortet till ebay för en 2-3 gånger högre summa än msrp?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av muSashi:

Glädjande nyheter! Förhoppningsvis bygger dom på sig ett stort lager av Founders editions kort, när dom åter slår upp dörrarna om några veckor i Europa.

Det vore toppen med fler än 30 st denna gång. Kanske kan vi få 50 st om vi är riktigt goda konsumenter?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Min bedömning är att Nvidia ville ut med sina kort innan AMD där av att det fanns få kort ute på lanseringsdagen.

Nvidia i mina och många andras ögon har den bästa kylarlösningen på ett grafikkort gör problemen än större då partnertillverkarnas kort som är dyrare och sämre än ref kortens kylare. Sedan kom infon ut att partnertillverkarnas kort har sämre komponenter på kortet mot det "billiga" ref kortet viket gör att Nvidia sätter sina partner tillverkare i en prekär situation.

Inte kul för typ ASUS,MSI, Gigabyte, Evga..... som tar +2000kr mer för sitt kort men där kunden blir upplyst om att kortet har sämre kylning ,sämre oc möjlighet och att det har undermålig kvalité på komponenterna mot FE kortet som är billigare.

För vem idag som kan välja skulle inte välja ett Nvidia kort före alla andra leverantörer i 3000 serien.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Kul med papperslansering.
Bara att tacka och ta emot för AMD.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Min bedömning är att Nvidia ville ut med sina kort innan AMD där av att det fanns få kort ute på lanseringsdagen.

Nvidia i mina och många andras ögon har den bästa kylarlösningen på ett grafikkort gör problemen än större då partnertillverkarnas kort som är dyrare och sämre än ref kortens kylare. Sedan kom infon ut att partnertillverkarnas kort har sämre komponenter på kortet mot det "billiga" ref kortet viket gör att Nvidia sätter sina partner tillverkare i en prekär situation.

Inte kul för typ ASUS,MSI, Gigabyte, Evga..... som tar +2000kr mer för sitt kort men där kunden blir upplyst om att kortet har sämre kylning ,sämre oc möjlighet och att det har undermålig kvalité på komponenterna mot FE kortet som är billigare.

För vem idag som kan välja skulle inte välja ett Nvidia kort före alla andra leverantörer i 3000 serien.

Tja, jag tar ett Asus TUF 3080 före Nvidias kort. Samma pris också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Min bedömning är att Nvidia ville ut med sina kort innan AMD där av att det fanns få kort ute på lanseringsdagen.

Nvidia i mina och många andras ögon har den bästa kylarlösningen på ett grafikkort gör problemen än större då partnertillverkarnas kort som är dyrare och sämre än ref kortens kylare. Sedan kom infon ut att partnertillverkarnas kort har sämre komponenter på kortet mot det "billiga" ref kortet viket gör att Nvidia sätter sina partner tillverkare i en prekär situation.

Inte kul för typ ASUS,MSI, Gigabyte, Evga..... som tar +2000kr mer för sitt kort men där kunden blir upplyst om att kortet har sämre kylning ,sämre oc möjlighet och att det har undermålig kvalité på komponenterna mot FE kortet som är billigare.

För vem idag som kan välja skulle inte välja ett Nvidia kort före alla andra leverantörer i 3000 serien.

Jag skulle gärna ta flera olika AIB före ett FE, framförallt ifrån Asus. Redan deras tuf har fördelar på flera punkter(kylare, strömmatning, dubblar bios, mm) relativt FE och strix förbättrar dessa ytterligare. Fördelen med FE är 2 som jag ser det:
1) Tar bara 2 platser
2) Värmer inte upp chassit lika mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Som jag postade i en annan tråd (där gällande Techradars liknande rapportering):

Jag vet inte riktigt hur man kom till den här slutsatsen. Jag kan inte helt utesluta deras tolkning, men det är alltså formuleringen "In Europe, we continue to review Founders Edition fulfillment options." som de menar betyder att korten inte går att köpa.
Jag hade spontant tolkat det som att de fortsätter att sälja korten som tidigare (via Nvidia.com/Digitalriver) i Europa, medan de överväger ändring även för Europa. (Till skillnad från USA, där de ändrat så korten säljs genom Bestbuy.)

Hmm, jag var väldigt skeptisk till det du säger först, men nu när man läser om Nvidias statement så ÄR det rätt luddigt.

De skriver:

Citat:

We have heard your feedback regarding the NVIDIA online store and are working to improve the experience.

Och det betyder inte att de stänger shoppen.

De skriver:

Citat:

In the meantime, we will be selling our GeForce RTX 3080 and RTX 3090 Founders Edition through other partners.

Och det säger inte heller tydligt att de stänger onlineshoppen!
Det KAN betyda att de säljer via andra partners som ett komplement till shoppen, men det KAN ju också möjligen betyda att de bara säljer via andra partners för stunden.
Det är inte 100% klart... Men om de hade stängt ner shoppen helt så kan man tycka det borde varit tydligare med det!

Och de skriver:

Citat:

In Europe, we continue to review Founders Edition fulfillment options.

Det betyder ju bara att de letar efter alternativ för att kränga i europa, inte tydligt att det är stopp.

---

Och Nvidias hemsida verkar funka som vanligt nu. Man kan gå dit och få "ej i lager" knappen precis som vanligt som den varit närmsta veckan.

Så du kanske har rätt!
Undrar om det är ett storm i ett vattenglas det här?
(jag hoppas det, då ett FE troligen vore bästa alternativet för mina förutsättningar, även om flera andra tillverkare verkar ha väldigt kompetenta kyllösningar med bättre temps till lägre ljudvolymer om man har en välventilerad låda)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag är inte ett dugg förvånad att Nvidia har hamnat i denna sitsen då de släppt ett FÖR bra grafikkort till ett FÖR bra pris. Det säger väl sig själv att ett grafikkort som är 50% snabbare och till 50% av priset för ett 2080ti kommer sälja som smör i solsken.

Tråkigt om man satt med pengarna i näven och skulle handla ett. Jag tror faktiskt inte detta påverkar Nvidia i framtiden så länge de fortfarande håller i taktpinnen, då kan man göra så här.

Jag tror faktiskt att det finns risk för att det blir likadant för AMD om kortet är tillräckligt bra (inom 10% från 3080) då alla kommer känna att de MÅSTE ha ett kort.

Varför skulle det hända även AMD?

För att de flesta med en normal plånbok tänkte att 15.000 för ett fetare kort (2080ti) är alldeles för mycket pengar och 5700XT var "för dåligt". Dessa personer sitter fortfarande på pengarna och kommer slänga sig över korten som kommer på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Då kan de väl höja priset och med det samtidigt minska efterfrågan.

Problemet med det är ju att om AMD släpper RDNA2 och det presterar likvärdigt till mindre pengar så kommer kunderna känna sig snuvade. Alternativt kanske planen är att tvinga AMD att sälja kort till låg marginal. Någon orsak till deras taktik finns det garanterat.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

En förklaring till att FE korten gick åt snabbt kan man läsa här: https://www.bestbuy.com/site/nvidia-geforce-rtx-3080-10gb-gdd...

Question: Is this a scalper only product?
Asked 3 weeks ago by Chri.

Answer: Yes, only bots and scalpers are allowed to order this product on launch day within the first 11 seconds it is available.
To us ordinary humans there is no opportunity to make a purchase. Good luck to the both of us later this year in buying a card.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Glädjande nyheter! Förhoppningsvis bygger dom på sig ett stort lager av Founders editions kort, när dom åter slår upp dörrarna om några veckor i Europa.

Snarare så att man vill dedikera så mycket kisel som möjligt för att jobba sig igenom den enorma backlog AIBs har. Finns ju ingen backlog av FE och därav massa kunder som sitter och väntar, Asus TUF däremot!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Inte om spelet stödjer DLSS dock. Om det nu bara kan släppas till fler spel så är ju DLSS ett mirakel. Jag har bara provat två spel med DLSS och då inte med den nya versionen som ska vara betydligt mycket bättre. Kommer det på bred front är det inte en gimmick utan snarare en revolution.

Om Big Navi kommer med liknande prestanda som ett 3080 för säg 5-6000kr utan drivrutinsproblem så kommer det helt klart vara intressant.

Cyberpunk 2077 ska ju ha DLSS 2.0 också. DLSS är helt klart grymt när det fungerar (Control och Death Stranding). Säkert fler spel som kommer ta nytta av det. Man får ju hoppas att AMD kommer med något liknande.

Permalänk
Medlem

Jag tror jag fått en livstids dos av konspirationsteorier den här grafikkorts lanseringen.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Tur man redan har ett då. Med ett vattenblock dessutom

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB