Nvidia pausar försäljning av Founders Edition-grafikkort i Europa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Vet inte varifrån du får FÖR bra och FÖR billigt. Skulle mer säga att 20 generationen var för dyr och för dålig (2080ti). Ser man till historiken så har de senaste generationerna av "80"-korten legat rätt lika i pris. 2000 generationen låg under "vanlig" prestandaökning från tidigare generation, det tar man igen denna generation.

Nvidias lanseringspriser:
980 $549, 1080 $599, 2080 $699, 3080 $699.
980ti $649, 1080ti $699, 2080ti $999, 3080ti ?

999$ för 2080ti känns som lika troligt som att någon köpte 3080 för 699$...

Jag menar bara att de flesta korten har nog sålts för en BRA bit över detta lockpris även då...

Permalänk
Medlem

Nvidias lansering känns lite flopp. Det här öppnar upp för AMD.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Undrar om de får färdigt det tills 3070 lansering, för mig gäller det antingen 3070 FE kort eller Big Navi. Som det ser ut nu så ger jag mina pengar mycket hellre till AMD om de nu uppnår minimi ca 3070/2080 Ti prestanda och erbjuder nån form av skaplig Raytracing och det faktiskt går att få tag på ett kort.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Sannolikt något åt det hållet, eller att de bara ville ha fler modeller tillgängliga till rekommenderat pris.

Det var ju dock ingen hemlighet för varken recensenter eller kunder (även om de kanske i större utsträckning missat det) att de berörda korten har ett tidsbegränsat introduktionserbjudande.

Se t.ex. https://www.sweclockers.com/test/30406-asus-geforce-rtx-3080-...

"Nackdelar

  • ...men endast marginellt

  • Högt pris efter introduktionsperioden

  • Högt effektuttag

Pris vid publicering: 7 990 kronor (9 090 kronor efter 16 oktober)"

Det var flera på forumet som varnade redaktionen om denna kommande prishöjning och lockpris för att de skulle skriva om det i recensionen, inte säkert att alla andra lyssnat eller vetat om...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det var flera på forumet som varnade redaktionen om denna kommande prishöjning och lockpris för att de skulle skriva om det i recensionen, inte säkert att alla andra lyssnat eller vetat om...

Okej, bra att det står där iaf. Vet ju att det pratades om detta inför lanseringen.

Sedan är väl situationen den att FE lär vara rätt ensamt på rekommenderat pris när dessa erbjudanden är över. Jag kan väl dock tänka mig att det kommer mindre påkostade kort från partnertillverkarna när tillgången ordnat sig, de korten kan väl förhoppningsvis fylla på där.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Detta gäller väl inte 3070?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Okej, bra att det står där iaf. Vet ju att det pratades om detta inför lanseringen.

Sedan är väl situationen den att FE lär vara rätt ensamt på rekommenderat pris när dessa erbjudanden är över. Jag kan väl dock tänka mig att det kommer mindre påkostade kort från partnertillverkarna när tillgången ordnat sig, de korten kan väl förhoppningsvis fylla på där.

Jag skulle förvänta mig att lanserings/lock-priserna fortsätter att vara 10-20% lägre än butikspriserna som det ofta varit senaste generationerna. 3080 ser ju ut att landa på runt 9000 istället för 7800. Så länge alla pratar om de riktiga priserna och recensioner omdömen matchar priserna som är på marknaden så har jag inga problem med detta. Kolla på 2080ti, det har väl aldrig sålts nära dess officiella pris? Men förr var det ju tvärt om att korten gick ner över tid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Detta gäller väl inte 3070?

Det är högst oklart om artikelns påstående ens gäller 3080 eller 3090, skulle jag säga. Det verkar vara spekulation i nuläget.

Har ju dock svårt att tro att 3070 skulle hanteras annorlunda än de andra korten...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Detta gäller väl inte 3070?

3070 är ju redan försenad med ett par veckor så om det finns (många) kort innan jul skulle jag bli förvånad

Permalänk
Medlem

Skandal ju!

Så situationen är otvivelaktigt att nVidia (världens största tillverkare av bl a diskreta grafikkoer) utannonserar med mycket stort buller och bång en på papperet bra produkt till typ rimligt och åtråvärt msrp men låter bara ett minimalt fåtal av de som vill köpa faktiskt köpa eftersom man egentligen inte tillverkar produkten i nämnbärt antal. Press, samarbetspartners och opinionsbildande sajter som sweclockers förses dock med recensionsex och luras därmed att ge bra omdömen eftersom de inte vet att det inte kommer gå att köpa produkten egentligen. Långnäsa liksom.

Så vad är då strategin bakom nVidias agerande? Jo naturligtvis är det så att budskapet från media skall vara att pris/prestanda är nice nice nice supernice, men majoriteten av oss som köper i slutändan ska dock betala ett par tusenlappar till. Skitfult!! Jag hoppas verkligen detta biter dem i svansen. Såklart! Se t ex på Proshops siffror t ex om ni betvivlar detta. Vi pratar alltså om världens största tillverkare av grafikkort som lyckats med bedriften att endast leverera ett hundratal grafikkort (wtf liksom?)

Jag personligen får mer och mer avsmak för det här med PC tyvärr. Jag är sugen köpa bra och kvalitativa grejjer för jag tycler det är kul men jag tänker absolut inte slösa pengar på att subventionera skitig marknadsföring. Och jag hoppas fler håller med om att det är dags för flertalet tillverkare att skärpa sig. Inkluderar samsung också i det omdömet efter G9- debaclet

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Skrivet av medbor:

3070 är ju redan försenad med ett par veckor så om det finns (många) kort innan jul skulle jag bli förvånad

Menar FE, man vill ju ha ett FE nu när dom är bäst.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Skandal ju!

Så situationen är otvivelaktigt att nVidia (världens största tillverkare av bl a diskreta grafikkoer) utannonserar med mycket stort buller och bång en på papperet bra produkt till typ rimligt och åtråvärt msrp men låter bara ett minimalt fåtal av de som vill köpa faktiskt köpa eftersom man egentligen inte tillverkar produkten i nämnbärt antal. Press, samarbetspartners och opinionsbildande sajter som sweclockers förses dock med recensionsex och luras därmed att ge bra omdömen eftersom de inte vet att det inte kommer gå att köpa produkten egentligen. Långnäsa liksom.

Så vad är då strategin bakom nVidias agerande? Jo naturligtvis är det så att budskapet från media skall vara att pris/prestanda är nice nice nice supernice, men majoriteten av oss som köper i slutändan ska dock betala ett par tusenlappar till. Skitfult!! Jag hoppas verkligen detta biter dem i svansen. Såklart! Se t ex på Proshops siffror t ex om ni betvivlar detta. Vi pratar alltså om världens största tillverkare av grafikkort som lyckats med bedriften att endast leverera ett hundratal grafikkort (wtf liksom?)

Jag personligen får mer och mer avsmak för det här med PC tyvärr. Jag är sugen köpa bra och kvalitativa grejjer för jag tycler det är kul men jag tänker absolut inte slösa pengar på att subventionera skitig marknadsföring. Och jag hoppas fler håller med om att det är dags för flertalet tillverkare att skärpa sig. Inkluderar samsung också i det omdömet efter G9- debaclet

Det stämmer ju såtillvida att FE verkar vara det enda kort hittills som ligger på rekommenderat pris (jag kan ju dock tänka mig att det kommer mindre påkostade kort när tillgången ordnar sig). Men den eventuella skandalen uppstår väl först om FE försvinner eller får höjt pris?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det var flera på forumet som varnade redaktionen om denna kommande prishöjning och lockpris för att de skulle skriva om det i recensionen, inte säkert att alla andra lyssnat eller vetat om...

M.t.p det inte var alltför länge sedan AMD drog den taktiken och att det tidigt ryktades om detta kan jag hålla med om att det är något som recenscenter (tyvärr) borde vara mer vaksamma mot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det stämmer ju såtillvida att FE verkar vara det enda kort hittills som ligger på rekommenderat pris (jag kan ju dock tänka mig att det kommer mindre påkostade kort när tillgången ordnar sig). Men den eventuella skandalen uppstår väl först om FE försvinner eller får höjt pris?

Well kalla det vad du vill men i mitt tycke så är skandalen lite sammanfattat att nVidia lyckats via tvivelaktig metod få press att recensera korten med ett visst pris/prestandaförhållande, men att vi som vill köpa får uppenbarligen dras med ett annat pris/prestandaförhållande. Det går som nämnt i artikeln inte köpa FE. Alternativt (om man så vill) är skandalen att det inte går köpa kort överhuvudtaget. Lova runt och hålla tunt är ingen bra strategi.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Well kalla det vad du vill men i mitt tycke så är skandalen lite sammanfattat att nVidia lyckats via tvivelaktig metod få press att recensera korten med ett visst pris/prestandaförhållande, men att vi som vill köpa får uppenbarligen dras med ett annat pris/prestandaförhållande. Det går som nämnt i artikeln inte köpa FE. Alternativt (om man så vill) är skandalen att det inte går köpa kort överhuvudtaget. Påminner om ordstävet "lova runt, hålla tunt" om du fötstår hur jag menar.

Med samma lösa definition så går det ju inte att köpa något kort öht, oavsett prisnivå?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Med samma lösa definition så går det ju inte att köpa något kort öht, oavsett prisnivå?

Du behöver naturlugtvis inte tycka det är skandal och du är även välkommen surely att stå i kö på elgiganten till du får ett 3090 om du så vill och om du tycker det är värt och rimligt i förhållande till vad press skriver. Ok?

Jag kommer dock aldrig förstå varför du försvarar nVidias strategi att underleverera och skapa förvirring avseende pris/prestanda. Såtillvida du inte jobbar inom marknadsföring för då kanske jag förstår. Jag tycker helt enkelt om att veta vad jag betalar för, och jag tycker även om köpa av bolag som levererar i enligjet med min förväntan. Inga konstigheter kan jag tycka.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Nvidia är överkörda av AMD. Därför detta paniksläpp och skryt av extreme prestanda. Det höll i en dag! SkinnPelle= BAgdadBob.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Du behöver naturlugtvis inte tycka det är skandal och du är även välkommen surely att stå i kö på elgiganten till du får ett 3090 om du så vill och om du tycker det är värt och rimligt i förhållande till vad press skriver. Ok?

Jag kommer dock aldrig förstå varför du försvarar nVidias strategi att underleverera och skapa förvirring avseende pris/prestanda. Såtillvida du inte jobbar inom marknadsföring för då kanske jag förstår. Jag tycker helt enkelt om att veta vad jag betalar för, och jag tycker även om köpa av bolag som levererar i enligjet med min förväntan. Inga konstigheter kan jag tycka.

Jag försvarar ingenting, jag ifrågasätter en del av påståendena som inte verkar vara ordentligt förankrade. (T.ex. den här nyheten där det sensationella påståendet i rubriken inte verkar ha någon egentlig källa.)
Det känns som den vanliga "internetsjukan" att man bara för att man inte håller med förutsätts stödja någon annan part.

Jag tycker det är helt kass att tillgången är så undermålig, men jag likställer inte undermålig tillgång med att det behöver vara en ondskefull plan som i ett senare skede kommer löna sig. I nuläget ser jag inte hur det är till Nvidias fördel att de inte lyckas sälja korten som folk vill ha, det ser mer ut som en stor risk att folk kommer köper AMD istället (om de släpper ett lämpligt presterande kort med god tillgång).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag försvarar ingenting, jag ifrågasätter en del av påståendena som inte verkar vara ordentligt förankrade. (T.ex. den här nyheten där det sensationella påståendet i rubriken inte verkar ha någon egentlig källa.)
Det känns som den vanliga "internetsjukan" att man bara för att man inte håller med förutsätts stödja någon annan part.

Jag tycker det är helt kass att tillgången är så undermålig, men jag likställer inte undermålig tillgång med att det behöver vara en ondskefull plan som i ett senare skede kommer löna sig. I nuläget ser jag inte hur det är till Nvidias fördel att de inte lyckas sälja korten som folk vill ha, det ser mer ut som en stor risk att folk kommer köper AMD istället (om de släpper ett lämpligt presterande kort med god tillgång).

Ok. Då är vi på samma sida tror jag ang förutfsttade meningar och polarisering

nVidia vill naturlugtvis sälja massa massa massa, men poängen jag beskriver är dock att de ökar demand-sidan med hjälp av otillbörlig marknadsföring där recensenter delvis eller till fullo luras beskriva bättre pris/prestanda än hur verkligheten är. Oavsett hur tillgången är så är detta sktfult.

I övrigt hoppas jag med på mer konkurrens

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag försvarar ingenting, jag ifrågasätter en del av påståendena som inte verkar vara ordentligt förankrade. (T.ex. den här nyheten där det sensationella påståendet i rubriken inte verkar ha någon egentlig källa.)
Det känns som den vanliga "internetsjukan" att man bara för att man inte håller med förutsätts stödja någon annan part.

Jag tycker det är helt kass att tillgången är så undermålig, men jag likställer inte undermålig tillgång med att det behöver vara en ondskefull plan som i ett senare skede kommer löna sig. I nuläget ser jag inte hur det är till Nvidias fördel att de inte lyckas sälja korten som folk vill ha, det ser mer ut som en stor risk att folk kommer köper AMD istället (om de släpper ett lämpligt presterande kort med god tillgång).

Men om affären är stängd (om än tillfälligt) så är väl försäljningen effektivt pausad. Om den senare återupptas är den ju igång igen? Jag ser detta inte som sensationellt. Dock är min personliga tolkning hårdare eftersom det är Nvidia och deras metoder knappast brukar sätta kunden först. Det finns andra rimliga alternativ också som att deras ’egna’ affär fungerat för dåligt eller att deras partner helt enkelt hoppat av eller blivit utkastade? Kanske letar de bara efter en annan distribution/kanal i Europa?

Jag tror dock tyvärr detta är helt medvetet, titta bara på Asus och deras lockintroduktions-pris första månaden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Ok. Då är vi på samma sida tror jag ang förutfsttade meningar och polarisering

nVidia vill naturlugtvis sälja massa massa massa, men poängen jag beskriver är dock att de ökar demand-sidan med hjälp av otillbörlig marknadsföring där recensenter delvis eller till fullo luras beskriva bättre pris/prestanda än hur verkligheten är. Oavsett hur tillgången är så är detta sktfult.

I övrigt hoppas jag med på mer konkurrens

Ja, vad gäller de här introduktionspriserna på utvalda kort från partnertillverkarna så köper jag att det är tveksamt beteende eftersom det ger en illusion av att det vid lanseringen finns fler alternativ än FE till rekommenderat pris. (Även om jag ser det som möjligt att partnertillverkarna släpper billigare alternativ när tillgängligheten väl löst sig.)

Vad gäller FE så verkar ju ingenting ha hänt ännu, så på den punkten tycker jag inte vi behöver börja spekulera. (Det är kanske här vi inte är överens.)

Skrivet av medbor:

Men om affären är stängd (om än tillfälligt) så är väl försäljningen effektivt pausad. Om den senare återupptas är den ju igång igen? Jag ser detta inte som sensationellt. Dock är min personliga tolkning hårdare eftersom det är Nvidia och deras metoder knappast brukar sätta kunden först. Det finns andra rimliga alternativ också som att deras ’egna’ affär fungerat för dåligt eller att deras partner helt enkelt hoppat av eller blivit utkastade? Kanske letar de bara efter en annan distribution/kanal i Europa?

Jag tror dock tyvärr detta är helt medvetet, titta bara på Asus och deras lockintroduktions-pris första månaden...

Ok, för att vara tydlig angående vad jag menar om försäljningen av FE i Europa:

Är Nvidia-butiken verkligen stängd?
Oklart, nvidia.com verkar inte ha ändrats jämfört med tidigare, sidan verkar fortfarande försöka visa lagerstatus/köpmöjlighet för FE.
Lagerstatus-APIet har dock allt som oftast legat nere de senaste veckorna (antagligen pga bots, osv), så även just nu.
När sidan inte lyckas hämta lagerstatus så visas aldrig köpalternativ/lagerstatus. Det är dock inte något nytt beteende utan har varit ett irritationsmoment sedan lansering.

Vem har sagt att butiken är tillfälligt stängd?
T.ex. Techradar och Sweclockers har sagt det, men ingen verkar ha en faktisk källa som påstått att så är fallet.

För mig är det alltså ytterst oklart om den här nyheten är sann eller bara hittepå, eftersom ingen verkar ha sagt att butiken är stängd.
(Jag tror nyheten utifrån foruminlägget som citeras kan sammanfattas som "Nvidia FE säljs (även?) genom Bestbuy i USA".)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hade detta varit ett uppgraderingsår för min del hade Nvidia förlorat mig som kund, fullständigt oacceptabel lansering. Betala ockerpriser för någon Strix-variant eller rulla tummarna tills lanseringen av "faceliften" står för dörren någon gång nästa år, vad sägs om att presentera och lansera produkter först när man kan leverera enheter?

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Är det egentligen inte lite bra ändå att Nvidia får lite blås i nacken av AMD? Nu när Nvidia ändå gjort en hel del kunder besvikna så har ju AMD guldläge bara de kan lansera en bra produkt till bra pris och som faktiskt går att köpa. Genast kan de ta tillbaka andelar av marknaden vilket är bra då Nvidia haft lite för stora delar av den kakan. Men frågan är hur AMD ska hinna med? De ska tillverka x antal miljoner kretsar i månaden till Sony och Microsoft, de ska släppa nya Zen och samtidigt mätta en PC marknad som törstar efter grafikkort.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Är det egentligen inte lite bra ändå att Nvidia får lite blås i nacken av AMD? Nu när Nvidia ändå gjort en hel del kunder besvikna så har ju AMD guldläge bara de kan lansera en bra produkt till bra pris och som faktiskt går att köpa. Genast kan de ta tillbaka andelar av marknaden vilket är bra då Nvidia haft lite för stora delar av den kakan. Men frågan är hur AMD ska hinna med? De ska tillverka x antal miljoner kretsar i månaden till Sony och Microsoft, de ska släppa nya Zen och samtidigt mätta en PC marknad som törstar efter grafikkort.

Tror dom största köparna av 7nm gått över till 5 nm vilket gör att det finns fler 7nm Wafer att få tag på .Tror tillgången på 7NM är extrem faktiskt då företag som Apple köpt riktigt stora mängder .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Jag tror jag fått en livstids dos av konspirationsteorier den här grafikkorts lanseringen.

Ja, ibland man kan tro att man sitter på Flashback istället för SweC.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Dålig artikel

Artikeln är dåligt skriven.

Man börjar med en rubrik som får läsaren att ställa sig frågan om varför Nvidia slutar sälja dessa kort. Vi får inget svar direkt men väl lite bakgrundsinfo så att alla läsare hamnar på samma nivå, bra.

Sen svävar det iväg rätt fort. Drivrutinsproblem? Vad har det med beslutet att stoppa försäljningen att göra? Vi läser vidare - svaret kanske kommer. Nähe det va tydligen åtgärdat. Nu snackas det om problem med att leverera tillräckligt antal kort. Aha, så är det därför de slutar sälja dessa kort? Nu kommer ett pressmeddelande som säkert kommer förklara orsaken. Nähe!? I det snackas det om annat. Tydligen har kritik riktats mot shoppen, är det den de vill komma till rätta med? Vad är det för kritik? Inte heller här ges ett svar på frågan utan det fortsätter med att du kan köpa korten hos Best Buy eller inte alls.

Några svar på dessa frågor får vi inte utan artikelförfattaren nöjer sig med att presentera det här pressmeddelandet samt lägga lite ost ovanpå utan att presentera några svar, förklaringar eller ens funderingar kring detta pm. Artikeln avslutas med att kylare med två fläktar är nytänkande. !? Såna har funnits i 15 år!

Avgå.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

De lägre priserna i början på vissa kort verkar vara baserat på att dessa tillverkare fick en tidsbegränsad kickback från Nvidia för dessa kort. Det är åtminstone vad rykten säger samt även vad åtminstone en butikskedja också hävdade.

Syftet var väl helt enkelt att Nvidia ville få fina pris/prestana-siffror i recensioner.

Förstör mest för oss som vill använda korten och inte försöka göra en "hacka" på dom pga reducerat pris.
Företag blir lurigare med tiden...tråkig utveckling.

Skrivet av evil penguin:

Ja, men vad gäller just FE så beror det väl på vad Nvidia vill. Jag har uppfattat det som att det är en grej för dem att FE ska ligga på rekommenderat pris, och så är det ju än så länge (även när korten säljs genom Bestbuy i USA).

Att de skulle ändra priset på FE är ju iaf ren spekulation, vilket iofs påståendet att de tillfälligt slutar sälja FE i Europa också verkar vara.

Hela denna relese luktar skunk lång väg. Att dom säljer lite billigare nån månad är garanterat pris/prestanda statistik. Efter en månad är alla tester ute och alla känner dessutom ett tvånga att köpa direkt pga priset.
Är lätt bekant med en som beställt säker 20 kort om inte mer. Han är ingen datornörd som oss men vill göra en vinst för han tror dom kommer "skyrocket" i pris. Enda fördelen för mig är att jag får köpa för hans inköpspris om jag vill. Han känner flera ikke nördar som fått nys om detta och gör exakt likadant. Många kör skript bottar och allt vad det är.
Så att det råder brist kommer nog pågå ett tag.
Kanske likabra att vänta på ti varianten?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag inväntar 4080 i stället och skippar den här soppan.

Permalänk
Medlem

Gissar på att jag fick sista batchen då https://imgur.com/a/UQ9sCnL 🤤

Permalänk
Medlem

Är helt säker på att detta varit planen hela tiden. Founders kortet är dyrt och tillverka och Nvidia kan omöjligen få ut sina 60+% i marginal.
Sen ser man priset som Partnertillverkarna får dem till, de kan med nöd o näppe sälja nåt till MRSP och detta när de får rejäl rabatt från Nvidia. Rabatten som upphör, lagomt till att Founderskorten "försvinner". Allt har varit och är ren båg från Nvidia där de ville återfå goodwill genom att "sänka" priserna och sälja de nya korten till "lägre" pris än 20 serien. (20 serien fick de rejält med skit för med rätta då de höjde priserna och marginalerna ganska mkt).
Nu när rabatterna försvinner för partnertillverkarna så ska ni se att t ex 3080 korten kommer att kosta!

Så... vad de gjorde var att sätta ett någorlunda vettigt MRSP i början, skicka ut de bästa exen (founders) till alla viktiga Reviewers så att de skulle få fina reviews o folk skulle tycka att priset var "fantastiskt". Få igång en rejäl hype, få in i huvudet på folk att Nvidia visst är "folkets champion" med "vettiga priser". Så nu har de sått i folk att 30 serien måste man ha, folk sitter o försöker få köpa såna som galningar och kan säga att snart finns inga kort som säljs till MRSP utan bra mkt dyrare. Och voila! snart finns massor av kort att tillgå till mkt högre pris.
Och recensionerna då? Tja Founders har fått massor av guldmedaljer överallt o recensenterna brukar inte ändra sina recensioner. Så AMDs kommande kort kommer att jämföras med motsvarande Nvidia Founderskort (som inte finns) och betygsättas därefter, bl a kommer priset (som inte heller gäller) att spela in i recensionerna.

Om folk skulle ha lite vett ändå o vänta o se lite.. Kan va att RDNA 2 är både billigare o bättre eller billigare o lika bra? Lr bättre o lite dyrare eller whatever. Ha kyla, vänta. Låt bolagen SLÅSS om dina pengar istället för att kasta pengar till dem huvudlöst! Så får vi konkurrens och så får vi vettiga priser på produkterna de försöker köra ner i halsen på oss. Är det så att kortet du har idag verkligen är så urkasst att du måste ha på en gång ett nytt eller kan det vänta ett par månader?
Köp sen vad du behöver, när båda aktörerna har presenterat sitt. Vill du ha Nvidia, för all del köp det då, vill du ha AMD så köp det. Båda kommer ligga väldigt nära i prestanda inom 5-10% åt nåt håll här o där. Ena bättre här och andra bättre där. Betala företaget som ger mest valuta för pengarna.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.