SweClockers nya hemsida lanseras skarpt!

Permalänk
Inaktiv

@mats42: Lämnar diskussionen eftersom det verkar som du bara trollar nu.

För att sammanfatta: Jag har visat att 70% av Sweclockers medlemmar kör webbläsaren i maximerat läge. Full bredd i maximerat fönster är väldigt oanvändarvänligt. Jag tycker att forumet borde vara lite bredare än vad det är nu.

Jag kan inte göra det tydligare än så, fattar du inte nu så kan inte jag hjälpa dig mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

@mats42: Lämnar diskussionen eftersom det verkar som du bara trollar nu.

Nu ska vi se.
Det var du som kallade konstruktiv kritik tramsig #18652290.
När du sen överbevisades i frågan försökte du hävda att det inte var det det handlade om i #18653419

Skrivet av anon42512:

För att sammanfatta: Jag har visat att 70% av Sweclockers medlemmar kör webbläsaren i maximerat läge.

Vilket återigen enbart säger att de inte vill ha ett smalare forum än vad skärmen kan visa, ingenting om vilken bredd de vill ha - någon annan slutsats är rena spekulationer eller att du återigen tar dina personliga uppfattningar och försöker tvinga på dem på andra

Skrivet av anon42512:

Full bredd i maximerat fönster är väldigt oanvändarvänligt. Jag tycker att forumet borde vara lite bredare än vad det är nu.
Jag kan inte göra det tydligare än så, fattar du inte nu så kan inte jag hjälpa dig mer.

Det har framgått med god tydlighet att det återigen är din personliga uppfattning om vad som är rätt som ska tvingas på andra. Att acceptera att någon annan ska kunna få välja för sig själv är tydligen totalt otänkbart för dig även om det inte påverkar dig.

Jag erbjuder individen valfrihet mellan den nuvarande smalbandsdesignen som passar 90 talet och den flexibla design Sweclockers har - utan 1270px gränsen.
Detta då eftersom det var den mest efterfrågade funktionen på betan och är hett efterfrågad även här.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

@mats42: Lämnar diskussionen eftersom det verkar som du bara trollar nu.

För att sammanfatta: Jag har visat att 70% av Sweclockers medlemmar kör webbläsaren i maximerat läge. Full bredd i maximerat fönster är väldigt oanvändarvänligt. Jag tycker att forumet borde vara lite bredare än vad det är nu.

Jag kan inte göra det tydligare än så, fattar du inte nu så kan inte jag hjälpa dig mer.

Att 70% kör webbläsaren i fullskärmsläge betyder inte att 70% vill ha vita sidor. Det finns ingen logik alls i det påståendet. Jag tolkar det mer som att de som främst använder swec på datorn vill se så mycket av sidan som möjligt. Sidan använder ju hela fönstret hela vägen från några hundra pixlar upp till 1300 ungefär, efter detta skulle mer bredd vara ok, men sen kan man behöva fundera över att designa om vissa element eller layout.

Hur en användare sköter sin fönsterhantering säger absolut ingenting om de vill ha en smalare upplevelse eller inte. Jag tror absolut inte att alla har dedikerade fönster för Swec till exempel, eller att alla har nytta av att ha 2-3ggr i bredd. Dagens användare har väl ofta 2560/3840 i skärmbredd. Det betyder inte att 50/66% ska vara vitt är en bra idé...

Permalänk
Medlem

Läsa text på 3840 och 100% bredd kan inte vara någon skön upplevelse, jag skulle tappa bort mig hela tiden

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Moderator
Forumledare

*allmän uppmaning*

Dags att tagga ner lite. Vi diskuterar gärna men man får inte glömma att många kommer inte hålla med ens egna preferenser när det kommer till design.
Det finns absolut ingen anledning till att bli otrevliga

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
99:e percentilen

Följer med intresse diskussionen mellan framförallt @anon42512, @mats42 och @medbor. Har ingen stark åsikt, utan rätt stor förståelse för båda/alla "sidor". Skulle bara vilja lyfta några observationer i ett försök att lugna ner debatten något:

  • Det är verkligen inte bara att låta sajten fylla hela fönstrets bredd. Som till exempel @Lagers märkt och demonstrerat uppstår ganska snabbt svårigheter som knappast går att lösa utan en helt annan grundfilosofi kring hela designen.

  • Jag tycker det är överdrivet att kalla nuvarande design "anpassad för en 17-tums CRT från 90-talet" och liknande. Det framstår för mig som att noggranna övervägningar har gjorts för att optimera användarupplevelsen för majoriteten av besökarna, samtidigt som de i alla lägen ska garanteras åtminstone en acceptabel användarupplevelse – vilket bland annat innefattar att det "bara ska funka" även om de kör webbläsaren maximerad på en bred skärm.

  • Ingen (såvitt jag vet) argumenterar för att sajten ovillkorligen ska fylla hela fönstrets bredd för alla, utan det som ligger på bordet är en valbar inställning.

  • Jag är generellt väldigt positivt inställd till valbara inställningar, även om de kanske inte är perfekta. Detta återspeglas tydligt i Better SweClockers, där exakt allt är valbart. Jag är i regel inte rädd för att lägga till features som jag räknar med bara kommer tilltala ett fåtal.

  • Det är inte självklart att SweClockers kan lägga in en valbar inställning för layoutens bredd hur som helst, för om denna inte fungerar perfekt kommer de oundvikligen få klagomål om att ditten och datten buggar ur med fullbreddsdesignen aktiverad.

  • SweClockers skulle i praktiken vara tvungna att underhålla fullbreddsdesignen också, även om den vore valbar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen

Avatarens storlek

Ni får gärna ta och fixa avatarens storlek uppe till höger. Att dess bredd inte är känd förrän bilden har laddats in stör upplevelsen vid nästan varenda sidladdning – särskilt på mobilen – och tillför såvitt jag kan se ingenting överhuvudtaget. Lyckligtvis visar det sig att detta är mycket enkelt att lösa:

.nav-top .profile-wrapper .avatar { margin-left: 4px; - max-width: 20px; - max-height: 20px; + width: 20px; + height: 20px; + object-fit: contain; }

Ursäkta om jag är lite krass nu men make it happen eller motivera varför inte.

EDIT: Fixat.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Följer med intresse diskussionen mellan framförallt @Loxus, @mats42 och @medbor. Har ingen stark åsikt, utan rätt stor förståelse för båda/alla "sidor". Skulle bara vilja lyfta några observationer i ett försök att lugna ner debatten något:

  • Det är verkligen inte bara att låta sajten fylla hela fönstrets bredd. Som till exempel @Lagers märkt och demonstrerat uppstår ganska snabbt svårigheter som knappast går att lösa utan en helt annan grundfilosofi kring hela designen.

  • Jag tycker det är överdrivet att kalla nuvarande design "anpassad för en 17-tums CRT från 90-talet" och liknande. Det framstår för mig som att noggranna övervägningar har gjorts för att optimera användarupplevelsen för majoriteten av besökarna, samtidigt som de i alla lägen ska garanteras åtminstone en acceptabel användarupplevelse – vilket bland annat innefattar att det "bara ska funka" även om de kör webbläsaren maximerad på en bred skärm.

  • Ingen (såvitt jag vet) argumenterar för att sajten ovillkorligen ska fylla hela fönstrets bredd för alla, utan det som ligger på bordet är en valbar inställning.

  • Jag är generellt väldigt positivt inställd till valbara inställningar, även om de kanske inte är perfekta. Detta återspeglas tydligt i Better SweClockers, där exakt allt är valbart. Jag är i regel inte rädd för att lägga till features som jag räknar med bara kommer tilltala ett fåtal.

  • Det är inte självklart att SweClockers kan lägga in en valbar inställning för layoutens bredd hur som helst, för om denna inte fungerar perfekt kommer de oundvikligen få klagomål om att ditten och datten buggar ur med fullbreddsdesignen aktiverad.

  • SweClockers skulle i praktiken vara tvungna att underhålla fullbreddsdesignen också, även om den vore valbar.

Kan förtydliga det som @Alling pratar om, mina erfarenheter när jag skapade Wider Sweclockers.

Som jag upptäckte så blir bilderna större så fort man breddar SweC, när bilderna blir större blir de också högre vilket gör att de kan fylla ut nästan hela sidan. När artiklelbilderna kommer över 1280px börjar de bli pixliga. Om man inte förstorar bilderna blir de i vissa bredder helt okej ändå och layouten förstörs inte, men ju bredare ju konstigare kan man säga.

Om artiklarna och foruminläggen blir för breda så blir det svårt att läsa dessa. Det är allmänt känt sedan länge att vi människor har svårt att läsa för långa rader.

När man breddar för mycket utan att göra om layouten hamnar faktiskt en del av det tomma utrymmet inuti istället för på sidorna. Helst i forumet. Om man har vit bakgrund så kan det kanske upplevas lite bättre än det vita på sidorna.

Ska man ha flera kolumner? På framsidan skulle det säkert kunna ha två kolumner om man har tillräckligt brett, men hur gör man på forumet och i artiklarna. Ska hela layouten flytta in och bli smalare, eller ska artiklarna blir smalare inuti? Ska man ha massa info om andra saker på sidorna som tar upp och stör?

Det jag skriver här ovanför är mina tankar och erfarenheter när jag gjorde Wider Sweclockers. Jag har inte läst så noga diskussionen som varit sista dagarna här.

Om ni vill prova hur SweC ser ut när det är 100% eller annan storlek så kan ni installera Wider Sweclockers i Stylus och sedan leka med inställningarna. Default-inställningarna på WSC tycker jag passar en 27" 1440p skärm och det är 1800px. Tur att man kan installera ett UserCSS/Userscript så man kan bestämma lite själv. Precis som Sweclockers Dark eller BSW.

en del av det tomma utrymmet, inte mycket
Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ni får gärna ta och fixa avatarens storlek uppe till höger. Att dess bredd inte är känd förrän bilden har laddats in stör upplevelsen vid nästan varenda sidladdning – särskilt på mobilen – och tillför såvitt jag kan se ingenting överhuvudtaget. Lyckligtvis visar det sig att detta är mycket enkelt att lösa:

.nav-top .profile-wrapper .avatar { margin-left: 4px; - max-width: 20px; - max-height: 20px; + width: 20px; + height: 20px; + object-fit: contain; }

Ursäkta om jag är lite krass nu men make it happen eller motivera varför inte.

Får jag föreslå att man samtidigt stuvar om elementen så att avataren kommer först och namnet sen?
Anledningen är att renodla formspråket i raden. De andra knapparna har icon till vänster så för enhetlighetens skull så ser jag gärna en ändring.
går att göra med ren CSS så ingen kod eller markup förändring krävs.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Tittade lite på forum och trådindexen
Vad är tanken med att lägga antalet trådar och visningar före sista inlägget? Som användare så finner jag det rätt ointressant hur många visningar ett forum har. Sista inlägget däremot kan locka mig till en spännande tråd-tittel. Likaså kan ett inlägg av en "bra" användare locka. Detta känns därmed som en konstig prioritering.

Sen en mindre detalj. Forumkategorierna som tex Datorkomponenter är indragna 18px men de forum som tillhör kategorin har mindre indrag vilket ger ett rörigt intryck. Ser bättre ut med tex

.body.subForums td.cell.title { padding-left:18px; }

Det är samma sak med trådlistorna. De för mig som användare intressanta fälten antalet svar och senaste svar har prioriterats ned och stuvats undan medan det relativt ointressanta fältet antalet visningar kraftigt framhävs. Sista svaret och antalet svar är ju det som gör en tråd lockande, om en tråd har visats ack så många miljoner gånger så är den ofta ointressant om den inte innehåller ett enda svar på en frågan.

Båda dessa layouter var riktiga i gamla forumet och utgör tyvärr ytterligare exempel där det känns som om man har glömt användarfokus när man kodade om sidan.

Provade att sno ihop en snutt som vänder på det. Stackars @allling får väl magsår av detta snart....
Ska tilläggas att delar av koden är hittad på nätet och de sämsta delarna lär vara egen produktion

//rearange forum indexes Array.from(document.getElementsByClassName("table table-fixed content-primary")).forEach(table => { var colIndex1=1; var colIndex2=3; if (table && table.rows && table.insertBefore && colIndex1 !=colIndex2) { for (var i = 0; i < table.rows.length; i++) { var row = table.rows[i]; if (row.cells.length>colIndex2){ var cell1 = row.cells[colIndex1]; var cell2 = row.cells[colIndex2]; row.insertBefore(cell2, cell1); row.insertBefore(cell1, row.cells[colIndex2]); } } } }); //rearange forum thread lists Array.from(document.getElementsByClassName("table round-corners")).forEach(table => { var colIndex1=2; var colIndex2=3; if (table && table.rows && table.insertBefore && colIndex1 !=colIndex2) { for (var i = 0; i < table.rows.length; i++) { var row = table.rows[i]; //if the row got enough columns swap the selected ones. if (row.cells.length>colIndex2){ var cell1 = row.cells[colIndex1]; var cell2 = row.cells[colIndex2]; row.insertBefore(cell2, cell1); row.insertBefore(cell1, row.cells[colIndex2]); //insert a new header field if(row.className=="row display-none display-s-table-row") { let newNode = document.createElement("th"); newNode.className="cell numReplies"; newNode.innerHTML="Svar"; row.insertBefore(newNode,row.cells[3]); } else { //get the post counter and insert it as a new td var mycell=row.cells[0].getElementsByTagName("a"); var posts=mycell[0].getElementsByClassName("posts"); var mypost=posts[0]; let newNode = document.createElement("td"); newNode.className="cell numReplies"; newNode.innerHTML=mypost.innerHTML; row.insertBefore(newNode,row.cells[3]); } } } } });

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mats42:

Stackars @allling får väl magsår av detta snart....

Tur du stavade mitt namn fel så jag inte såg något.

Två snabba tips för bättre JS är att byta ut alla dina var och let mot const och dina

for (var i = 0; i < xs.length; i++) { var x = xs[i]; // … }

mot

for (const x of xs) { // … }

men vi ska inte gå för OT här!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

När kommer möjligheten att köra webversionen även på telefonen? Gillar det bättre även om det blir lite segare.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Stefflo:

När kommer möjligheten att köra webversionen även på telefonen? Gillar det bättre även om det blir lite segare.

Det hade nog hjälpt om ni som undrar detta gav mer info om hårdvara och mjukvara. För mig räcker det att kryssa i Desktop site (Chrome) eller Request desktop site (Firefox) på min Galaxy S9.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Alling:

Ni får gärna ta och fixa avatarens storlek uppe till höger. Att dess bredd inte är känd förrän bilden har laddats in stör upplevelsen vid nästan varenda sidladdning – särskilt på mobilen – och tillför såvitt jag kan se ingenting överhuvudtaget. Lyckligtvis visar det sig att detta är mycket enkelt att lösa:

.nav-top .profile-wrapper .avatar { margin-left: 4px; - max-width: 20px; - max-height: 20px; + width: 20px; + height: 20px; + object-fit: contain; }

Ursäkta om jag är lite krass nu men make it happen eller motivera varför inte.

Taggar @jreklund och @UndaC, då jag i frånvaro av tecken på motsatsen utgår från att detta tar max fem minuter att fixa.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Det hade nog hjälpt om ni som undrar detta gav mer info om hårdvara och mjukvara. För mig räcker det att kryssa i Desktop site (Chrome) eller Request desktop site (Firefox) på min Galaxy S9.

Jag kör ios iphone 8, safari. Vart finns dessa kryssmöjligheter för mig?

Hittade alternativet men inget hände. Har provat starta om safari men inte testat starta om hela telefonen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Taggar @jreklund och @UndaC, då jag i frånvaro av tecken på motsatsen utgår från att detta tar max fem minuter att fixa.

Efter all hjälp jag har fått så vill jag bjuda tillbaka lite så jag har matat in din ändring i min exprimentkod.
Jag ser inga negativa effekter så här långt

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Nu är nya trådar i ’följda trådar’ alltid blåa (titeln) och går inte att få dem till grå som de andra...

Ios safari

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nu är nya trådar i ’följda trådar’ alltid blåa (titeln) och går inte att få dem till grå som de andra...

Ios safari

Nu verkar det fungera igen?

Men mitt tidigare inlägg om följda trådar står fast

Permalänk
Medlem

Håller med flera andra här angående hänglåset. Jag har flera gånger trott att jag fått ett meddelande eller blivit citerad. Att ha orange uppe i menyn för något statiskt är inte bra design imnsho. Snälla byt denna mot en ikon av ett öppet eller stängt hänglås istället.

Permalänk
Medlem

Vart skickar man in nyhetstips nu för tiden?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vart skickar man in nyhetstips nu för tiden?

Svar:

Skrivet av jreklund:

Funktionen finns kvar, men istället för att säga "Tipsa oss", så heter den bara "Kontakta oss", då den gjorde samma sak. (finns i footern)

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av adzer:

Håller med flera andra här angående hänglåset. Jag har flera gånger trott att jag fått ett meddelande eller blivit citerad. Att ha orange uppe i menyn för något statiskt är inte bra design imnsho. Snälla byt denna mot en ikon av ett öppet eller stängt hänglås istället.

Hänglåset har förlorat sin skrikiga färg i dagens uppdatering.

@jreklund kanske kan fylla på lite med vad mer vi sköt ut idag?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Hänglåset har förlorat sin skrikiga färg i dagens uppdatering.

@jreklund kanske kan fylla på lite med vad mer vi sköt ut idag?

Tackar!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av UndaC:

Hänglåset har förlorat sin skrikiga färg i dagens uppdatering.

@jreklund kanske kan fylla på lite med vad mer vi sköt ut idag?

Ser att ni fix(er)at avatarens storlek och även placerat den till vänster om namnet som @mats42 föreslog. Strålande!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Hänglåset har förlorat sin skrikiga färg i dagens uppdatering.

@jreklund kanske kan fylla på lite med vad mer vi sköt ut idag?

Bytte ordning på knapparna i menyn också. Inga problem med det, bara fattar inte varför pm bytte med följda trådar

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Bytte ordning på knapparna i menyn också. Inga problem med det, bara fattar inte varför pm bytte med följda trådar

Citat/Följa känns väldigt närbesläktade och väldigt få PM skickas (i förhållande till trådaktivitet) så det blev en mer naturlig gruppering

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av UndaC:

Citat/Följa känns väldigt närbesläktade och väldigt få PM skickas (i förhållande till trådaktivitet) så det blev en mer naturlig gruppering

Såg det nyss också. Verkligen helt rätt! Har tyckt ordningen känts off; mycket bättre nu!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ser att ni fix(er)at avatarens storlek och även placerat den till vänster om namnet som @mats42 föreslog. Strålande!

@UndaC Den här uppdateringen gillar jag verkligen. Både bättre färgschema och en mer logisk struktur.
Fem disketter av fem möjliga!

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Relik 📜

@UndaC, @jreklund, @Gurt: Drömmer jag, eller är "inaktiv/inte ny"-gråa ljusare nu? Tycker mig känna det är betydligt större kontrast mot orange och lättare för mig med funktionsvarierad syn.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

@UndaC, @jreklund, @Gurt: Drömmer jag, eller är "inaktiv/inte ny"-gråa ljusare nu? Tycker mig känna det är betydligt större kontrast mot orange och lättare för mig med funktionsvarierad syn.

Funktionsvarierad syn?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version