Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Medlem

Pratade tidigare idag med netonnets kundtjänst och enligt dom var det 46 st ordrar liggande på detta kort:

Geforce RTX 3080 ROG STRIX GAMING 10G

Misstänker att man ligger ganska bra till i kön om man beställer därifrån istället för t.ex. komplett/inet/webhallen, eller vad tror ni?
edit: dvs ligger bra till även om man fick iväg en beställning strax efter 15:00 den 17/9:e.

Visa signatur

Dator med Skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mha109:

Pratade tidigare idag med netonnets kundtjänst och enligt dom var det 46 st ordrar liggande på detta kort:

Misstänker att man ligger ganska bra till i kön om man beställer därifrån istället för t.ex. komplett/inet/webhallen, eller vad tror ni?
edit: dvs ligger bra till även om man fick iväg en beställning strax efter 15:00 den 17/9:e.

Helt omöjligt att svara på så länge vi inte vet om de öht får några kort levererade till sig från tillverkarna. Du kan ju ligga först i kön hos en ÅF men vänta längre än andra som ligger på plats 30 hos en annan eftersom leveranserna går till andra ÅF. När de väl får kort lär du dock ligga bra till.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Helt omöjligt att svara på så länge vi inte vet om de öht får några kort levererade till sig från tillverkarna. Du kan ju ligga först i kön hos en ÅF men vänta längre än andra som ligger på plats 30 hos en annan eftersom leveranserna går till andra ÅF. När de väl får kort lär du dock ligga bra till.

Sant sant. Får leva på hoppet att dom får in ett gäng dom närmsta veckorna

Visa signatur

Dator med Skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mha109:

Det där är dock inte OC-versionen (dubbelkollade med artikelnumret). Dels verkar ASUS fokusera på OC just nu, och dels borde OC ha något bättre kretsar för overclock-utrymme osv. Sedan tror jag inte att Netonnet är en jättestor spelare på just GPU-segmentet, så det skulle inte förvåna mig om deras tilldelning är lite mindre än andras. Så det kan ta längre tid att få kortet trots färre i kö.

Jag låg nog hyfsat bra till i Netonnets kö om de enbart hade 46 ordrar, men jag avbokade pga ovan. Men allt är ju ett lotteri, basically.

Permalänk
Medlem

Någon som hört från Komplett kring 3090? Står fortfarande "förväntas 17e Oktober" på min MSI gaming trio så antar nästan att det blir senare än så om de inte har ett 100% satt datum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Det där är dock inte OC-versionen (dubbelkollade med artikelnumret). Dels verkar ASUS fokusera på OC just nu, och dels borde OC ha något bättre kretsar för overclock-utrymme osv. Sedan tror jag inte att Netonnet är en jättestor spelare på just GPU-segmentet, så det skulle inte förvåna mig om deras tilldelning är lite mindre än andras. Så det kan ta längre tid att få kortet trots färre i kö.

Jag låg nog hyfsat bra till i Netonnets kö om de enbart hade 46 ordrar, men jag avbokade pga ovan. Men allt är ju ett lotteri, basically.

Det har du rätt i. Ser enligt spec på asus sida att det är 1740Mhz respektive 1935Mhz på boost. Skiljer det verkligen 200Mhz, i sådana fall får man jäkligt mycket mer för bara några hundralappar dyrare? Trodde inte det skulle vara sådan stor skillnad.

Visa signatur

Dator med Skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mha109:

Det har du rätt i. Ser enligt spec på asus sida att det är 1740Mhz respektive 1935Mhz på boost. Skiljer det verkligen 200Mhz, i sådana fall får man jäkligt mycket mer för bara några hundralappar dyrare? Trodde inte det skulle vara sådan stor skillnad.

Dom där siffrorna säger inte speciellt mycket egentligen. Mitt kort är specad till 1800mhz boost, men ligger konstant i 2100mhz när jag spelar vissa spel, andra ligger i närheten av 2000mhz. Allt beror på strömkapacitet, temperaturer etc.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Dom där siffrorna säger inte speciellt mycket egentligen. Mitt kort är specad till 1800mhz boost, men ligger konstant i 2100mhz när jag spelar vissa spel, andra ligger i närheten av 2000mhz. Allt beror på strömkapacitet, temperaturer etc.

Tyckte också det verkade vara för stor skillnad på korten för att vara så liten skillnad i pris. Tack för förtydligandet!

Visa signatur

Dator med Skärm.

Permalänk

Har någon hört någonting vad gäller EVGAs kort? Jag väntar på ett 3080 FTW3 men har inte hört ett knyst om att de ska vara på ingång. Kom det ens några till Sverige vid release?

Permalänk

Någon här på tråden som vet ifall jag kan köra en 2x6+2pin (8pin) och en dedikerad 8pin till mitt Strix 3080 då den har 3x8pins ingångar?

För mitt nätagg har bara 2st pcie 6+2 ingångar.

😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av icabasiccornflakes:

Har någon hört någonting vad gäller EVGAs kort? Jag väntar på ett 3080 FTW3 men har inte hört ett knyst om att de ska vara på ingång. Kom det ens några till Sverige vid release?

Jag vill minnas att det har levererats EVGA kort från samtliga stora ÅFs (Inet, Webhallen samt Komplett) sedan release.

Visa signatur

| i9-10900K | G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB DDR4 3600 MHz | ASUS ROG MAXIMUS XII HERO|
| 3080 AORUS XTREME | LIAN LI 011 DYNAMIC XL | ARCTIC LIQUID FREEZER II 360 |
| 6 x CORSAIR ML120 | CORSAIR HX1000i |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael1993:

Någon här på tråden som vet ifall jag kan köra en 2x6+2pin (8pin) och en dedikerad 8pin till mitt Strix 3080 då den har 3x8pins ingångar?

För mitt nätagg har bara 2st pcie 6+2 ingångar.

😀

Ja det kan du

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO Processor: Intel Core i9-10850K Kylning: Corsair H150i Elite Capellix Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum 3200 MHz Grafikkort: TBA Hårddiskar: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 Nätagg: Corsair HX1000 V2 Platinum Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Skärm: Alienware AW3420DW

Permalänk
Skrivet av Zeddius:

Ja det kan du

Vill inte ha några smälta kablar nämligen, har beställt nytt nätagg samt en till dedikerad 6+2pins men undrar om det gick tills vidare! Tack då vet jag (:

Permalänk
Medlem

Fick precis ett trevligt sms från netonnet! Gigabyte gaming oc <3
Har avbeställt alla mina från webhallen och proshop. Så ni kommer hoppa fram ett steg på diverse 3080

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Ja, jag tror inte man behöver stirra sig blind på några boostvärden. Som du säger beror det mesta på andra saker. I mitt fall tänkte jag bara att om jag ska lägga 10 000 på ett kort så tar jag hellre det som binnats till OC-segmentet om skillnaden bara är några hundra.

Permalänk
Skrivet av Siddi:

Jag vill minnas att det har levererats EVGA kort från samtliga stora ÅFs (Inet, Webhallen samt Komplett) sedan release.

EVGA har inte släppts på Webhallen eller Komplett, dock fick Inet in några EVGA kort i fredags

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantz3n:

Fick precis ett trevligt sms från netonnet! Gigabyte gaming oc <3
Har avbeställt alla mina från webhallen och proshop. Så ni kommer hoppa fram ett steg på diverse 3080

Grattis! Min polare har ett sånt som eventuellt kommer hämtas på onsdag

Får man fråga vad du hade beställt på Webhallen?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | Powercolor RX 9070 XT Red Devil |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

Grattis! Min polare har ett sånt som eventuellt kommer hämtas på onsdag

Får man fråga vad du hade beställt på Webhallen?

Tack!
Gigabyte gaming OC, Zotac Amp holo och tror det va gainward.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2

Permalänk
Medlem

Arrgh kan inte ASUS ba skynda på med sina 3080 Strix non-OC?

Såhär i efterhand hade det ju varit värt att betala 300kr extra för fabriksöverklockning så kanske man haft kortet nu, men kände bara liksom fan, överklocka kan jag göra själv och spara 300kr :/

Visa signatur

ASUS ROG Strix X870-F
AMD 9800X3D & Noctua NH-D15S
G.Skill Trident 6000MHz CL28 DDR5
ASUS ROG STRIX RTX 4080 OC

Permalänk
Medlem

Mitt 3090 är på g, https://www.webhallen.com/se/product/324101-ASUS-ROG-STRIX-Ge... är uppdaterat, vet inte om jag ska tolka det som om jag är en av dom 4 som fick ett kort (tidigare var 113 bokningar) men vi får se, beräknad leverans den 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

Mitt 3090 är på g, https://www.webhallen.com/se/product/324101-ASUS-ROG-STRIX-Ge... är uppdaterat, vet inte om jag ska tolka det som om jag är en av dom 4 som fick ett kort (tidigare var 113 bokningar) men vi får se, beräknad leverans den 14.

Har beställt samma kort med beställningsbekräftelse skickat 15.01 men min order är inte uppdaterad så jag skulle gissa att du är en av dom utvalda, grattis!

Tror inte man kan gå efter antal kundbokningar för att se hur många kort butikerna får dock då det kan vara folk som avbokat också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatpala:

Har beställt samma kort med beställningsbekräftelse skickat 15.01 men min order är inte uppdaterad så jag skulle gissa att du är en av dom utvalda, grattis!

Tror inte man kan gå efter antal kundbokningar för att se hur många kort butikerna får dock då det kan vara folk som avbokat också

Eller inte hämtat ut ännu

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragilehands:

EVGA har inte släppts på Webhallen eller Komplett, dock fick Inet in några EVGA kort i fredags

Du har säkert rätt. Svårt att hålla reda på allt i denna röra

Visa signatur

| i9-10900K | G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB DDR4 3600 MHz | ASUS ROG MAXIMUS XII HERO|
| 3080 AORUS XTREME | LIAN LI 011 DYNAMIC XL | ARCTIC LIQUID FREEZER II 360 |
| 6 x CORSAIR ML120 | CORSAIR HX1000i |

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av smurfeNn:

Arrgh kan inte ASUS ba skynda på med sina 3080 Strix non-OC?

Såhär i efterhand hade det ju varit värt att betala 300kr extra för fabriksöverklockning så kanske man haft kortet nu, men kände bara liksom fan, överklocka kan jag göra själv och spara 300kr :/

om jag förstått det rätt så betalar man för att få ett bättre binnat kort

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk

Komplett har uppdaterat sin lagerstatus på min beställning och bekräftat att Asus 3090 Strix OC-kort kommer in den 17 oktober.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870-F | ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | Fractal Design Define 7 Mid Tower |

Permalänk
Medlem

Webhallen har också uppdaterat antalet bokningar på 3080 Strix OC, från 386 i fredags till 357 idag. Dock så sjönk antalet köande som bokade första minuten endast med 10 (innan var 15.08-15.09 köplats 0-110, nu 0-100), så jag är inte hundra på om jag fattar hur tabellen funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Webhallen har också uppdaterat antalet bokningar på 3080 Strix OC, från 386 i fredags till 357 idag. Dock så sjönk antalet köande som bokade första minuten endast med 10 (innan var 15.08-15.09 köplats 0-110, nu 0-100), så jag är inte hundra på om jag fattar hur tabellen funkar.

Jag är också lite osäker nu på hur den funkar. Jag tolkar det som att alla som beställde mellan 15:08-15:09 inte fått kort skickade till sig än, men min hjärna vägrar acceptera det scenariot för det innebär att jag ligger sinnessjukt långt bak i kön

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | Powercolor RX 9070 XT Red Devil |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Den funkar som så att den är sjukt manuell 😂Kolla nu

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Den funkar som så att den är sjukt manuell 😂Kolla nu

Eyyyy nu blev jag lite glad

Är det du som fått ansvar för den tabellen eller, din stackare hahaha!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haha, nu ser det mer logiskt ut. Kan inte vara kul med allt det där manuella varenda dag, men uppskattar som sagt att ni ger oss ett hum!

Måste apropå det säga att det förvånar mig lite att Inet inte gör samma sak. De har ju profilerat sig som Sveriges största datorbutik med spetskompetens om datorhårdvara, och så är man helt i mörkret hos dem.