Permalänk

Vill Byta jobb/karriär

Hej

Jobbar idag som elektriker/tekniker pysslat med lite allt möjligt men mestadels hårdvara biten, dragit och svetasat fiber, monterat kameror larm och allt inom el.

Men jag känner att min 27 åriga kropp inte kommer palla slita som kabeltattare hela livet ut och vill byta inriktning, vill ha en "kontorstjänst" kanske inom it eller programmering? har lite koll på bitarna men kan absolut inte jobba med det utan någon utbildning.

Så min fråga lyder, någon som genomgått samma sak i livet som mig? finns det bra kurser att ta som man snabbt kan byta karriär? Vilka finns i sånafall?

PS har fru, barn, djur och ett svin stort hus lån så jag måste plugga på distans och jobba samtidigt

Permalänk

Jag arbetar på ett stort IT-bolag och det har kommit in en del folk genom åren från firmor som sysslar med det du verkar göra.

Mitt tips är att försöka få ett jobb på ett större bolag som har egna datorcenter där din kompetens behövs, sen kan du lätt jobba dig vidare därifrån. Ofta finns ju "kabeltattare" i infrastrukturgrupperingar som sysslar med annat som du kan inrikta dig mot, design av hårdvarulösningar, nätverk, virtualisering och mycket annat såklart beroende på hur organisationen ser ut. Vår grupp sysslar exempelvis också med backuphantering, övervakning och lite operativsystem.

Men det är klart det är bra om du kanske skulle försöka plugga upp någon kompetens så du kan bidra mer direkt.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Skrivet av Callister:

Jag arbetar på ett stort IT-bolag och det har kommit in en del folk genom åren från firmor som sysslar med det du verkar göra.

Mitt tips är att försöka få ett jobb på ett större bolag som har egna datorcenter där din kompetens behövs, sen kan du lätt jobba dig vidare därifrån. Ofta finns ju "kabeltattare" i infrastrukturgrupperingar som sysslar med annat som du kan inrikta dig mot, design av hårdvarulösningar, nätverk, virtualisering och mycket annat såklart beroende på hur organisationen ser ut. Vår grupp sysslar exempelvis också med backuphantering, övervakning och lite operativsystem.

Men det är klart det är bra om du kanske skulle försöka plugga upp någon kompetens så du kan bidra mer direkt.

Har tänkt i samma banor men inte hittat rätt företag. Har jobbat på mindre företag innan och känslan av att trivas men veta att man aldrig kommer kunna komma vidare äter upp en inefrån.

Hur sniffar mm upp rätt it företag att jobba på ? Eller är det bara att leta och hoppas på det bästa ?

Har nyligen flyttat till Skåne och känner inte till branschen här

Permalänk

Det krävs väl viss mån av lokalkännedom, men de flesta stora företag är ju i grund och botten IT-bolag och är de stora har de ofta eget datorcenter. Du kanske kan kontakta kommunen och höra dig för vilka datorcenter som finns i Skåne, nån borde ju veta.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Om du redan jobbar som elektriker gå någon yh mot automation? Tänker att grunderna i el har du ju redan så kan du jobba på kontor som konstruktör eller liknade.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3