Amerikanska börsen om Biden vinner

Permalänk
Medlem

Amerikanska börsen om Biden vinner

Hej

Hur kan man förvänta sig att Amerikanska börsen reagerar på om Biden skulle vinna valet i USA?
Jag tänker mest på att han kommer ta bort alla skattelättnader för företagen och dessutom enormt höja skatten för dom.

Äger idag större mängder aktier i bla Tesla och AMD.

Aktiemarknaden har jag ganska bra koll på men aldrig varit med om ett presidentval innan så lite input och tankar vore trevligt även om ingen självklart kan se framtiden.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Verkar som aktiemarknaden helst ser att Trump sitter kvar givet att det blev en dipp när det kom ut att han har corona.
...generellt ogillar marknaden förändring oberoende åt vilket håll den är åt, stabilitet och mer av samma gillar marknaden. (=lättare att planera)

Sen tror jag Tesla/AMD specifikt mer påverkas av andra saker även om de självklart delvis hänger med ner/upp om något större händer.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Jag äger också AMD och Tesla och resonerar så här:

Oavsett vem som vinner så kommer det gynna börsen när det står klart, sett till de sista 20 åren så har börsen gått upp för alla presidenter förutom när George W Bush var president.

Marknaden gillar dock inte oro så fram tills det är klart kan det vara lite svajigt.
Tror man på att Biden vinner så är ju green tech givet, vinner han inte så tror jag fortfarande det är ett bra val.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte börsen kommer reagera nämnvärt oavsett vem som vinner, det finns möjligtvis enskilda sektorer isåfall, fracking bolag kommer troligtvis bli ännu mer oattraktiva om Biden vinner då de vill förbjuda fracking på statlig mark, och många inom demokraterna vill se total förbud mot fracking. Nu är ju denna bransch redan slaktad pga oljepris fallet under corona. Jag tror inte heller Biden kommer höja skatterna rejält, tillväxten i väst är redan svag och räntorna 0%, "rejält" höjda skatter blir då delvis problematiskt.

Green tech som nämnt tidigare kommer troligtvis få ett mindre lyft under Biden. Såvida inte nasdaq och tech rasar ihop fullständigt vilket är möjligt då värderingsmultiplarna är rejält tilltagna inom den sektorn.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Börsen kommer säkert "rycka till" oavsett vem som vinner, olika läger/företag har förhoppningar om respektive kandidat. Men klart det kommer stabilisera sig så småningom.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Avstängd

Goldman Sachs, som är ganska långt från demokrater, har ju gått ut och sagt att ekonomin kommer gå bättre om Biden vinner. Trump hävdar motsatsen förstås men jag vet inte varför någon skulle lyssna på honom.

https://edition.cnn.com/2020/10/06/business/economy-election-...
https://fortune.com/2020/10/05/biden-win-2020-us-economy-gold...

Permalänk
Medlem

Det du skriver "ta bort alla skattelättnader för företagen och dessutom enormt höja skatten för dom" är ju det som Trump basunerar ut och säger kanske inte supermycket om verkligheten. Om du ska kunna förutspå vad som händer i USA måste du ha mer på benen.

Kommer det bli skattehöjningar? Troligtvis. Kommer det att påverka företag negativt? Kanske, kanske inte. Det är så oerhört komplext. Jag tror dock att det kan bli positivt för t.ex. Tesla då USA och världen står inför ett skifte bort från fossila bränslen och mot grön energi.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Taget härifrån är lite data som jag inte kan påstå mig kompetent nog att dra några slutsatser av.

Deficits. CBO projects a federal budget deficit of $3.3 trillion in 2020, more than triple the shortfall recorded in 2019. That increase is mostly the result of the economic disruption caused by the 2020 coronavirus pandemic and the enactment of legislation in response. At 16.0 percent of gross domestic product (GDP), the deficit in 2020 would be the largest since 1945.

Debt. As a result of those deficits, federal debt held by the public is projected to rise sharply, to 98 percent of GDP in 2020, compared with 79 percent at the end of 2019 and 35 percent in 2007, before the start of the previous recession. It would exceed 100 percent in 2021 and increase to 107 percent in 2023, the highest in the nation’s history. The previous peak occurred in 1946 following the large deficits incurred during World War II. By 2030, debt would equal 109 percent of GDP.

Ser ju ut lite som att om Biden vinner får demokraterna än en gång får ärva en trist ekonomisk situation och vara bovarna i dramat när nationen behöver skära ner ochs stabilisera.

Med trumps välkända “It has not been easy for me. It has not been easy for me. I started off in Brooklyn. My father gave me a small loan of a million dollars," så var det väl ingen enorm överaskning vilken sorts av ekonomi han skulle fostra som president

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Hej

Hur kan man förvänta sig att Amerikanska börsen reagerar på om Biden skulle vinna valet i USA?
Jag tänker mest på att han kommer ta bort alla skattelättnader för företagen och dessutom enormt höja skatten för dom.

Äger idag större mängder aktier i bla Tesla och AMD.

Aktiemarknaden har jag ganska bra koll på men aldrig varit med om ett presidentval innan så lite input och tankar vore trevligt även om ingen självklart kan se framtiden.

De senaste valen har amerikanska börsen backat ~5% när en ny president blivit vald. Spelade ingen roll om det var Trump eller Obama som vann. Det blir nog samma visa igen.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Sålänge du inte daytradar så spelar president inte någon så stor roll. Kapitalism är kapitalism.
Det finns flertal bolag på svenskabörsen som klarar sig bra även med hög beskattning. Kanske ska tänka på att placera om, om du är rädd att höjd företagsskatten i USA ska stympa dina investeringar?

offtopic: hela tråden känns som en stor bait.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem

Om du äger Tesla och AMD så är det nog att sitta lugnt i båten om Biden vinner. AMD lär inte påverkas alls, medan Tesla lär få ett uppsving av nya satsningar på en grön övergång. Bidens klimatplan innehåller bland annat en halv miljon nya laddningsstationer fram till 2030, skattefördelar för elfordon och en övergång till att 100% av personbilar ska vara elektifierade på medellång sikt... så allt det lär ju vara bra för Tesla.

Det som gör att börsen har gått bra nu är ju inte Trump, utan Federal Reserves likviditetspolicyn. De lär fortsätta oberoende. Skuldsättningen och överföringarna till kapitalstarka investerare har varit stor under Trump, men det är oberoende ohållbart, oberoende vem som sitter i Vita Huset.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd

Sen har vi hotet om inbördeskrig. Vapen går åt som smör i solsken och lager hos de stora vapenhandlarna gapar tomma. Många försöker få tag på vapen för att kunna skydda sig om inbördeskriget kommer.
Bara det att så många personer i landet äger ett vapen kan bara det starta ett mindre krig om fel person skjuter fel person av misstag. Många av personerna som köpt vapen har ingen aning om hur man egentligen använder det men ser det ändå som en viss säkerhet eftersom alla andra går runt med vapen.

Ett härligt land där man tror att fler vapen tar bort problemet med terror och skjutningar

https://www.dagensarena.se/opinion/usa-pa-gransen-till-inbord...

http://www.internationalen.se/2020/09/usa-pa-randen-till-ett-...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Sen har vi hotet om inbördeskrig. Vapen går åt som smör i solsken och lager hos de stora vapenhandlarna gapar tomma. Många försöker få tag på vapen för att kunna skydda sig om inbördeskriget kommer.
Bara det att så många personer i landet äger ett vapen kan bara det starta ett mindre krig om fel person skjuter fel person av misstag. Många av personerna som köpt vapen har ingen aning om hur man egentligen använder det men ser det ändå som en viss säkerhet eftersom alla andra går runt med vapen.

Ett härligt land där man tror att fler vapen tar bort problemet med terror och skjutningar

https://www.dagensarena.se/opinion/usa-pa-gransen-till-inbord...

http://www.internationalen.se/2020/09/usa-pa-randen-till-ett-...

Tror du verkligen på sån här dynga? Bara för att någon skriver en opinion betyder inte att det är rimligt eller sant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pine-orange:

Tror du verkligen på sån här dynga? Bara för att någon skriver en opinion betyder inte att det är rimligt eller sant.

Sa inte att det var sant men att många köper vapen är garanterat sant. Läs om vapenhandeln i USA senaste månaderna, beror både på Corona och rädsla.

https://www.tv4.se/efter-fem/klipp/rekordm%C3%A5nga-vapen-s%C...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det är Pest eller Kolera, (Biden eller Trump) så kan Trump sitta kvar.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Sa inte att det var sant men att många köper vapen är garanterat sant. Läs om vapenhandeln i USA senaste månaderna, beror både på Corona och rädsla.

https://www.tv4.se/efter-fem/klipp/rekordm%C3%A5nga-vapen-s%C...

Du vet mycket väl att jag reagerade på det så kallade inbördeskrigshotet. Det är synd att till och med svenska sidor bidrar till den här ökande polariseringen i USA genom att sprida tveksam information. Mitt tips är att ignorera vänster- och högerextrema sidor helt och hållet, de försöker alltför ofta måla upp en bild av världen som inte finns för att gynna deras agenda. Att det gör mer skada än nytta i längden verkar de inte bry sig om.

Permalänk
Medlem

Biden vill införa skatter på börsen så lär väl inte gillas, i slutändan spelar det mindre roll vilken virrig gubbe som blir POTUS, det är centralbankerna som driver börserna desto mer.

Som någon nämnde så lär det bli oro oavsett vem som vinner då frågan är om någon av kandidaterna acceptera valutgången. Lär avgöras i högsta domstolen är min gissning.

En intervju på placera tar bland annat upp detta ämne: https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2020/10/13/johan-...

Permalänk
Medlem

Det kanske har påtalats redan, men förra gången det var val i USA var det många som påstod att Trump skulle sänka ekonomin och orsaka instabilitet. När han vann svarade ekonomin positivt. Jag tror som flera andra har påtalat att exakt vem det blir inte är en stor faktor, däremot så tror jag att receptionen av valet kan bli svajig om Trump vinner. Vem det än blir, kan man inte återförena landets verbala politiska ytterligheter efter valet så kan missnöje eskalera och på sikt bidra till mindre ekonomisk stabilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du vet mycket väl att jag reagerade på det så kallade inbördeskrigshotet.

Kanske off topic särskilt om tråden handlar specifikt om börsen, men är det något som får dig att tro att USA på något vis är imun mot inbördeskrig? Är det att sådant inte händer i den civiliserade västvärlden, typ som Corona om du minns Februari? Det är ju inte en särskilt niche tanke längre. Många pratar om att det är riktningen de strävar mot med tanke på hur de blir mer separerade varje dag, där vänstern lever i sin verklighet och högern lever i sin.

ps. jag tror inte nödvändigtvis det kommer hända inom den närmsta tiden, men att bara kalla det dynga och titta bort verkar aningen naivt.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Hej

Hur kan man förvänta sig att Amerikanska börsen reagerar på om Biden skulle vinna valet i USA?
Jag tänker mest på att han kommer ta bort alla skattelättnader för företagen och dessutom enormt höja skatten för dom.

Äger idag större mängder aktier i bla Tesla och AMD.

Aktiemarknaden har jag ganska bra koll på men aldrig varit med om ett presidentval innan så lite input och tankar vore trevligt även om ingen självklart kan se framtiden.

Går marknaden ner så är det tillfälle att köpa; den kommer återhämta sig; i alla fall när vi pratar om index-fonder eller större konglomerat företag som AMD och TESLA.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Ett härligt land där man tror att fler vapen tar bort problemet med terror och skjutningar

Eller... Ett härligt land där vuxna människor i stort själva får bestämma hur de vill leva sina liv.

Beror ju på hur man ser på saken.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Autodidact:

Eller... Ett härligt land där vuxna människor i stort själva får bestämma hur de vill leva sina liv.

Beror ju på hur man ser på saken.

Om man kollar på nyheterna över skolskjutningar, våldsamma upplopp och alla de andra problem som vapen leder till i USA och tänker "Vilket härligt land med så mycket frihet" så har man en väldigt skev världsbild över vad frihet är.
Jag ser en samling rädda människor som känner ett behov att beväpna sig för att de är omgivna av en massa andra rädda instabila människor som redan bär vapen. Amerikaner känner sig inte fria: De känner sig hotade av sina medmänniskor.

Nu är inte detta en tråd om vapenlagar utan om börsen så jag tänker inte ge mig in i någon lång diskussion. Ville bara ge mina 5ören på saken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Autodidact:

Eller... Ett härligt land där vuxna människor i stort själva får bestämma hur de vill leva sina liv.

Beror ju på hur man ser på saken.

Ja och det går ju jäkligt bra för dem med det tankesättet ;D

/s

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Ett härligt land där man tror att fler vapen tar bort problemet med terror och skjutningar

Skrivet av Autodidact:

Eller... Ett härligt land där vuxna människor i stort själva får bestämma hur de vill leva sina liv.

Beror ju på hur man ser på saken.

Med tanke på att en majoritet i USA anser att det ska vara striktare vapenlagar så lyckas ni båda ha fel, i USA lever man inte som man vill oavsett ålder och de flesta i USA tror inte mer vapen hjälper.

https://www.npr.org/2019/10/20/771278167/poll-number-of-ameri...
https://news.gallup.com/poll/1645/guns.aspx
https://pollingreport.com/guns.htm
https://www.pbs.org/newshour/politics/most-americans-support-...

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Ja och det går ju jäkligt bra för dem med det tankesättet ;D

På vilket sätt går det dåligt för USA menar du?

Skrivet av Ferrat:

Med tanke på att en majoritet i USA anser att det ska vara striktare vapenlagar så lyckas ni båda ha fel

Nja, en majoritet utav de väldigt få som blivit tillfrågade kanske. Dessa få tusentals personer som tillfrågats är dock knappast en majoritet av USA och gruppen som svarar brukar även luta kraftigt åt vänster. Vi vet ju alla hur bra amerikas "polls" brukar vara på att visa sanningen.

Dessutom är det du länkar till överväldigande gammal statistik. Med tanke på hur kraftigt vapenförsäljningen i USA har ökat under 2020 tror i alla fall jag att många utav dessa vänstermänniskor har bytt åsikt något gällande vapen. Det är dock givetvis bara spekulation.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Autodidact:

På vilket sätt går det dåligt för USA menar du?

Nja, en majoritet utav de väldigt få som blivit tillfrågade kanske. Dessa få tusentals personer som tillfrågats är dock knappast en majoritet av USA och gruppen som svarar brukar även luta kraftigt åt vänster. Vi vet ju alla hur bra amerikas "polls" brukar vara på att visa sanningen.

Dessutom är det du länkar till överväldigande gammal statistik. Med tanke på hur kraftigt vapenförsäljningen i USA har ökat under 2020 tror i alla fall jag att många utav dessa vänstermänniskor har bytt åsikt något gällande vapen. Det är dock givetvis bara spekulation.

Det är ju garanterat det mest u-landiga i-landet som finns. Men det är för OT så vi skiter i den diskussionen

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Det är ju garanterat det mest u-landiga i-landet som finns. Men det är för OT så vi skiter i den diskussionen

Ditt påstående är ju ytterst relevant för ämnet i tråden så utveckla gärna.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Autodidact:

På vilket sätt går det dåligt för USA menar du?

Nja, en majoritet utav de väldigt få som blivit tillfrågade kanske. Dessa få tusentals personer som tillfrågats är dock knappast en majoritet av USA och gruppen som svarar brukar även luta kraftigt åt vänster. Vi vet ju alla hur bra amerikas "polls" brukar vara på att visa sanningen.

Dessutom är det du länkar till överväldigande gammal statistik. Med tanke på hur kraftigt vapenförsäljningen i USA har ökat under 2020 tror i alla fall jag att många utav dessa vänstermänniskor har bytt åsikt något gällande vapen. Det är dock givetvis bara spekulation.

Du inser att det är så undersökningar går till och statistik är inte exakt men inte heller trams, gällande antalet sålda vapen så är det ju inte ovanligt att det är en och samma person som äger flera och inte ett vapen per person. Du har även trendlinjer i den statistiken, så vet inte riktigt vad du baserar din känsla på?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Kanske off topic särskilt om tråden handlar specifikt om börsen, men är det något som får dig att tro att USA på något vis är imun mot inbördeskrig? Är det att sådant inte händer i den civiliserade västvärlden, typ som Corona om du minns Februari? Det är ju inte en särskilt niche tanke längre. Många pratar om att det är riktningen de strävar mot med tanke på hur de blir mer separerade varje dag, där vänstern lever i sin verklighet och högern lever i sin.

ps. jag tror inte nödvändigtvis det kommer hända inom den närmsta tiden, men att bara kalla det dynga och titta bort verkar aningen naivt.

Du ändrar contexten till att jag skulle tro att inbördeskrig inte kan hända i västvärlden. Contexten var inbördeskrigshotet pga valet. Vi verkar vara överens om den sannolikheten?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ferrat:

gällande antalet sålda vapen så är det ju inte ovanligt att det är en och samma person som äger flera och inte ett vapen per person. Du har även trendlinjer i den statistiken, så vet inte riktigt vad du baserar din känsla på?

Jag tenderar att underbygga mina åsikter och den information jag väljer att lita på baserat på fakta.

https://www.nssf.org/first-time-gun-buyers-grow-to-nearly-5-m....

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S