Tiny - Ett scratchbygge som inte lever upp till sitt namn...

Permalänk
Entusiast

Tiny - Ett scratchbygge som inte lever upp till sitt namn...

Scratchbygge är nåt jag alltid gått o småklurat på, men som aldrig blivit av. Varför vet jag egentligen inte då det inte funnits några direkta hinder för att sätta fart... Men i slutet av förra året bestämde jag mig för att äntligen sätta igång med detta. Har aldrig känt behovet att bygga nåt litet, snarare alltid föredragit större chassin med gott om utrymme att arbeta i, så jag tänkte att det är lika bra att ta i när man ändå sätter fart! Dessutom snubblade man in på vattenkylning för några år sen och då jag kört enbart luft ett tag nu så kände jag att det var dags för ett system med vatten all the way! Så jag tog tag i saken och beställde aluminiumrör för att kunna bygga mig en "liten kub"

----------

Tanken med min kub är dela upp den i två sektioner där jag kan separera radiatorer och övriga komponenter. En övre sektion där moderkort, grafikkort samt allt annat gott kommer finnas, sen en sektion inunder där radiatorer kommer husera. Toppen och botten av denna kub kommer bestå av trä som kommer sågas till och betsas för att få en mörkare look. I toppen kommer jag fräsa ut så jag kan passa in en glasruta för att göra all härlig hårdvara fullt synlig uppifrån. Kommer även fräsa ut ett spår runtom och fylla detta med färgad epoxy som kommer passa det tilltänkta färgschemat, samt även fräsa ut projektets namn och även det kommer fyllas med färgad epoxy. I underkant av toppen kommer jag även fräsa ut spår för RGB-slingor.

Sidorna samt delen som skiljer de två sektionerna åt kommer vara 3mm aluminium som kommer skäras till i CNC för att få till så fläktar och radiatorerna kommer passa in perfekt, samt andra fina detaljer som kommer lysas upp med RGB.

Hela grundidén med projektet är att det ska se lite smått ut som en möbel, eller ja, nåt som frugan inte kommer störa sig på den dagen min mancave är ett minne blott och datorn hamnar i vardagsrummet. Har tänkt att i ett senare projekt bygga ett eget skrivbord i samma tema för att matcha.

----------

Har redan hunnit åstadkomma lite grann, men tänkte sätta igång en tråd så ni som vill har möjlighet att följa mig allt eftersom bygget tar form

----------

Innan jag går vidare med hårdvaran så vill jag passa på att slänga in ett stort tack till mina sponsorer Inet, MSI, Alphacool och be quiet! för hjälpen med detta projekt som annars inte varit möjligt att få till så pass bra! Även ett stort tack till min vän "skåne" för hjälpen med CNC!

----------

Hårdvara

CPU: Intel i9 10900K
MoBo: MSI MEG Z490 Meg Unify
GPU: MSI 3080 GAMING X Trio
RAM: Patriot Viper 4 Blackout 32GB (4x8GB) 4266MHz
M.2: Patriot Viper VP4100 1TB
PSU: be quiet! Dark Power Pro 12 1200W
Fläktar: be quiet! Silent Wings 3 120mm
Övrigt: Moderkortsplåt och tempererat glas från be quiet!

Kylning

Radiatorer: 2x Alphacool NexXxoS XT45 Full Copper 480mm radiator V.2
Reservoir/Pump: 2x Alphacool Eisbecher D5 250mm Acetal reservoir incl. 1x Alphacool Eispumpe VPP755 V.3
Fittings: Alphacool Eiszapfen 16/10mm
Tubing: Alphacool AlphaTube TPV 16/10 - Black Matte
CPU-Block: Alphacool Eisblock XPX Aurora Edge - Plexi Black Digital RGB
GPU-Block: TBD

Permalänk
Entusiast

Delarna till min lilla kub...

Slängdes ihop för att själv förstå hur stor den kommer bli trots att jag bestämde måtten själv

Här är själva ramen, sen tillkommer ett gäng centimeter på höjden då det ska dit både topp, botten samt ben/fötter...

Permalänk
Entusiast

Lite mer uppdateringar på saker jag hunnit åstadkomma...

Hade ett bord på vinden som jag tänkte använda för trädelarna till projektet. Sågade isär det och sågade även hål i toppskivan för att passa glaset.

Hade som sagt tänkt sänka ner glaset så det är i jämnhöjd med toppen och även fräsa ut spår för epoxyn. Så var tvingad att investera i en överhandsfräs

Måste säga att det var en ganska rolig maskin att arbeta med och trots att det var första gången med en sån så blev jag ganska så nöjd med resultatet.

När jag var klar med spåret för glasrutan så tänkte jag passa på att sandpappra och preparera för betsning. Men då två slipmaskiner gav upp för mig och jag blev tvingad att slipa för hand så blev det aningen tröttsamt. 30 grader och strålande solsken gjorde även det sitt... dum som jag var så lutade jag mig mot en del av skivan som saknade stöd...

Så då var det bara ge sig ut på jakt efter en ny träskiva att använda för detta projekt. Då måtten är ganska tilltagna så är det inte superlätt att hitta en skiva som har en tilltalande prislapp. På K-rauta kostade den enda skivan jag hittade 1399kr. Gav mig ut på facebook market och hade turen att ramla över ett ekbord med passande mått och en prislapp på 150kr. Så nu är det bara på't igen till veckan!

Permalänk
Medlem

Verkar bli en skaplig pjäs det där, intressant att se hur detta utvecklar sig

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nagelfar:

Verkar bli en skaplig pjäs det där, intressant att se hur detta utvecklar sig

Tackar! Varför ha ett bord där man har datorn, när "bordet" egentligen skulle kunna vara datorn?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Tackar! Varför ha ett bord där man har datorn, när "bordet" egentligen skulle kunna vara datorn?!

Ja men exakt

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Tackar! Varför ha ett bord där man har datorn, när "bordet" egentligen skulle kunna vara datorn?!

Du menar som Lian Lis DK-modeller?

Skämt åsido, kommer bli kul att se slutresultatet

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mithras:

Du menar som Lian Lis DK-modeller?

Skämt åsido, kommer bli kul att se slutresultatet

Haha jo jag planerat sisådär en 20 olika byggen i skallen, även ett där datorbordet agerar dator. Men det har byggts i en massa olika utföranden, så jag hittade på nåt annat. Kommer som sagt däremot göra mig ett eget bord i samma look som det här bygget när jag är klar med det här...

Ja slutresultatet är en bit bort, men förhoppningsvis blir det lika snyggt som i mina tankar

Permalänk
Entusiast

Nu har äntligen 3000-serien släppts och jag förmodar att väldigt många precis som jag är extremt positivt överraskade av vad vi fick se. Den ryktade prestandan och prislappen till dessa monster var mer än jag vågat hoppas på. Sen ska man väl som vanligt ta alla siffror Nvidia presenterar med en nypa salt... men vissa videos jag sett på tuben har dock visat att dessa kort verkligen ska befinna sig där i närheten!

Till mitt bygge kommer jag använda MSI's kommande Geforce RTX 3080 GAMING X Trio! Ska vi jämföra med samma modeller av 2000-serien så har kylaren fått nya effektivare fläktar samt även ett uppdaterat kylsystem. Backplaten är matt vilket kommer passa mitt projekt perfekt då just mattsvart är vad jag tänkt mig för alla svarta delar i bygget. Dessutom erbjuder backplaten passiv kylning. Utöver allt detta så är designen ny från tidigare generation.

För strömförsörjning är det till skillnad från referensvarianterna gamla goda 8-pins. Antalet såna på den modell jag kommer använda är 3 till antalet. I dagsläget vet jag tyvärr inga specs för core clock eller minneshastigheten, men förväntar mig att det är ett gäng Mhz ovan referensvarianten!

Informationen om kortet har jag hämtat från den här videon, så vill ni ha mer djupgående info så kan ni ta en titt här

Så nu sitter man här som ett barn på julaftonsmorgonen och väntar på paket...

Permalänk
Entusiast

Allt eftersom har hårdvaran jag ska använda för projektet börjat ramla in, så jag tänkte att jag kan gå igenom lite fort vad det är för nåt och varför jag gått på just de komponenterna för projektet.

Moderkort: MSI Z490 MEG Unify

I dagsläget är var och varannat moderkort antingen fyllt med möjlighet för enhörningsspya lite här och där eller så är det naket och lite tråkigt. Känns nästan som att det helt saknas nåt alternativ däremellan. Detta moderkort är ett påkostat alternativ som faktiskt helt saknar RGB utan att för den delen vara visuellt tråkigt. Svart borstad metall på samtliga heatsinks samt en svart PCB.

Utöver det visuella är moderkortet påkostat när det kommer till möjligheter för överklockning. 8+8 CPU power samt 16+1 power phases på 90 amp. Så när det väl hamnar under vatten så är det bara hoppas att man fått ett hyfsat exemplar på cpu'n!

En annan sak jag värdesätter ganska mycket är att startknapp, resetknapp samt LED debug finns i nerkant på moderkortet. Kommer väl till hands då chassit i dagsläget är långt från klart, samt att det i framtiden kan vara väldigt bekvämt om man sätter det på en testbänk. Dessa avger ett vitt ljus istället för det där jobbiga röda, dessutom finns möjligheten att slå av ljuset.

Processor: Intel i9 10900K

Då jag kört AMD på sistone så kände jag att det var dags att köra intel igen, delvis för den bättre prestandan när man sätter sig för att spela en sväng, samt den roligare överklockningen. Så en 10900K kommer vara processorn man får leka med. Nu är jag inte den troende typen, men jag hoppas att hårdvarugudarna gett mig ett bra exemplar som klockar fint!

RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL17 Trident

32GB med RAM och en hyfsad hastighet på dessa. Givetvis skulle man kunna gå upp i hastighet då moderkortet stöder en mycket högre sådan, men dessa kommer duga alldeles utmärkt. Sen finns det med dessa nån sorts möjlighet till belysning då temat kommer ha en färg utöver det svarta/mörka.

SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB

Har tidigare bara kört SATA-varianter av m.2, men kände att det var dags för en disk med ordentlig hastighet! Läst i recensioner att de kunde bli varma utan ett heatsink, men då moderkortet kommer med sådana så är det inga som helst bekymmer!

Permalänk
Entusiast

För att driva runt allt så behövs givetvis ett nätagg och för att kyla allt även fläktar...

PSU: be quiet! Dark Power Pro 1200W Titanium

be quiet! var ofantligt underbara och försåg mig med ett av deras nya Dark Power Pro 12 1200W Titanium. Så att driva runt alla komponenter, pumpar och liknande samt att överklocka allt kommer inte vara några som helst bekymmer. Att det sen är det snyggaste nätagget jag någonsin skådat gör ju inte saken sämre. Borstad metall i mörkt utförande gör ju dessutom att det passar temat som handen i handsken! Att gömma undan denna skapelse i botten av bygget och sen glömma bort det vore straffbart. Så det kommer hamna fullt synbart i toppen av chassit. Nu saknar jag verktygen för att prova nätagget, men alla reviews jag läst hittills har gett det perfekta omdömen.

Dessutom kommer nätagget med färdigsleevade kablar så man slipper såna där fina "strumpor"

Fläktar: be quiet! Silent Wings 3 120mm PWM och be quiet! Silent Wings 3 High Speed 120mm PWM

Då jag kört med dessa i alla byggen de senaste åren och stortrivs så känns det dumt att byta ett vinnande recept. Kyler riktigt bra och är riktigt tysta, vad mer kan man önska?

High speed kommer sitta på radiatorerna medan fläktarna med lägre hastighet kommer agera chassifläktar.

Permalänk
Entusiast

Häromdagen så trillade det in ett litet paket fyllt med 20kg godsaker som man använder för att kyla diverse komponenter! Radiatorer, pumpar, fittings m.m.

Då chassit fortfarande är en bra bit bort så känns det surt att så mycket godsaker bara ska ligga oanvänt. Så jag tänkte att jag tar och bygger mig en liten temporär ställning så man kan ta nytta av all denna underbara kylning. Hade en bit oanvänd plexi liggandes här hemma som visade sig vara alldeles perfekt i mått för just min tanke. Så jag smällde ihop en liten ställning för pump/res och radiatorer

Nåt av hålen var off med en mm, så när jag plockar av och rengör radiatorerna så ska detta korrigeras. Men för att ha fixat till den där på typ 2 timmar så tycker jag den blev helt ok. Tanken var mest funktionalitet och inte utseende

Permalänk
Entusiast

Satte ihop min lilla temporära kylare häromdagen. Inte den absolut vackraste lösningen... men det tar emot att låta så mycket underbar vattenkylning bara ligga oanvänt!

Så det får se ut lite sisådär tills dess att jag fått ihop bygget

Trycktest

20 min senare, all good...

Fill 'er up

Up n running

Permalänk
Entusiast

Lite nyheter gällande bygget och hårdvara för detta projekt. Hade den stora äran att få testa MSI 3080 Gaming X Trio och jämfört med mitt nuvarande 1080Ti så var det en rejäl skjuts prestandamässigt! Spenderat mycket tid på att provköra kortet, köra benchmarks, överklocka och pillra ihop en liten video på det hela... ha i åtanke att jag inte är nåt proffs på att redigera videos. Hoppas det är av nåt intresse iaf...

Utöver det så har jag spenderat ett gäng timmar på att färdigställa ritningar för allt som ska skäras ut i CNC. Så förhoppningsvis får jag möjlighet att klämma och känna på dessa inom en snar framtid!

Nästa lilla uppdatering är att jag fått lite hjälp till projektet av Viper Gaming som skickat dessa underbart vackra minnen och en liten fin snabb m.2

https://viper.patriotmemory.com/products/viper-4-blackout-ddr...
https://viper.patriotmemory.com/products/viper-vp4100-pcie-m-...

Permalänk
Medlem

Jäklar vilka rena stickor
Gillar designen på kylflänsarna.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nagelfar:

Jäklar vilka rena stickor
Gillar designen på kylflänsarna.

Ja verkligen... så jävla nice att allt dessutom är mer eller mindre helt svart som resterande delar och temats färg

Permalänk
Medlem

Ser ut till att bli en riktig bjässe.
Vad har du för mått på hela pjäsen?

Inget man släpar med till DH 🤣

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Homer_S1:

Ser ut till att bli en riktig bjässe.
Vad har du för mått på hela pjäsen?

Inget man släpar med till DH 🤣

/Homer_S

Måtten kommer bli 670Dx670Bx750 på ett ungefär... Jo tanken är att ta med den på DHS för moddartävlingen. Så bärhjälp kommer behövas

Permalänk
Entusiast

Nu börjar sidoplåtar skäras ut så jag tänkte slänga in ett smakprov. Den närmre biten är delen som kommer sitta nertill i fronten och husera mina två 480 radiatorer...

Permalänk
Entusiast

Ännu en del till bygget klar... längtar tills jag har alla hemma och kan få se hur de ser ut på min lilla kub!

Permalänk
Entusiast

Äntligen en liten update... plåtarna som ska sitta runtom chassit har äntligen kommit!

Nu är det lite jobb med att fixa till plåten som ska sitta i mitten och separera topp och mittenparti. Klura ut vart jag ska sätta moderkortsplåt, nätagg samt var reservoarer och alla bulk fittings ska sitta. Sen även komma fram till var jag ska såga ut i bakre plåten för moderkortsplåten och nätagg. Efter det är det borra hål och gänga i ramen för att fästa dessa... efter det är det jobbet med att finslipa och måla samtliga delar

Frontdelarna där den undre ska husera mina två 480 rads och den övre delen ska rymma några fläktar för att kyla delarna i toppsektionen

Sidoplåtarna

Bakre övre delen där det ska sågas ut för moderkortsplåt samt nätagg. Samt bakre undre delen där det kommer sitta fläktar för utblås

Mittenpartiet där det även där ska sågas och borras en hel del för moderkortsplåt, nätagg, reservoarer, bulk fittings och där det är utskuret och klart för min aquaero

Permalänk
Entusiast

Äntligen har jag fått ordning på en massa strul och fått fart på projektet. Bordet som inhandlades ska nu sågas till och bli topp och botten... så försök nummer två och får hoppas jag inte knäcker denna bordsskiva också!

Blev topp och botten...

Dags att mäta ut för glasskivan...

Då tar vi fram den här apparaten så jag får ner glasskivan i jämnhöjd med toppen...

Strax efter det här så lyckades jag med bedriften att skära mig på en liten pigg som stack upp från en bortsågad del av bordet och blödde ner allt och lite till... Men antingen idag eller imorgon så är det på't igen!