Asus får ändå stöd för Ryzen 5000-processorer på X470-moderkort

Permalänk
Medlem

Stämmer detta blir det aldrig en Asus produkt från min sida igen!
Har haft flera Hero moderkort under åren och även något Strix grafikkort.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Obekräftade uppgifter, så helt enkelt skvaller med andra ord. Vad är värdet med en sån artikel?

Det kommer från en Asus-representant, och kan ha väldigt relevanta konsekvenser för många. Kan vi snälla sluta kasta skit på nyhetsartiklar av obskyra och missvisande anledningar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Så gick det med den bakåtframåtkompabiliteten om det blir nått av detta. Herregud vilket stolpskott. Fan helt utanför till och med.

Asus har väl aldrig lovat det, så dom har väl sitt på det torra, men AMD har ju gjort en sån grej över kompabilitet generellt med Zen att folk får förhoppningar.

Till slut så visar det sig kanske att Intel och AMD har liknande cyklar. Intel har två, medans AMD haft tre på Zen 2 och två på resten.
Vi får se vart detta slutar.

AMD försökte ju en fuling med bakåtkompatibiliteten men blev med all rätt tagna i örat av sin kundbas, och ändrade sig, så jag ser ingen anledning att med nuvarande beslut ge AMD skulden för detta.

Om det som står stämmer skall däremot ASUS ha all kritik med full kraft. Jag tror inte AMD ljuger om att de gett moderkortstillverkarna AGESA och övrig kod för att möjliggöra stöd för 5000-serrien på X470 och B450, så ASUS har absolut ingen som helst ursäkt att inte implemntera stöd. särskilt inte på deras fucking flaggskeppsmodell!! Om deras ingengörer är för dåliga och inte vet hur man gör, jamen då får de vara ärliga och säga det. Om de skiter i att implementera stöd för att de vill tvinga folk att köpa nytt moderkort, så får de vara ärliga och säga det. Men den här taktiken med undanglidande svepande svar om saker, den fungerar inte. Folk kommer genomskåda deras bluff om det nu är det de försöker göra.

Dock så är grundtanken med bakåtkompatibilitet så långt det är möjligt något som skall hållas högt och heligt. Intel ska inte få sätta tonen där slopat stöd enbart är ekonomiskt motiverat. Vad är det för mening med att lägga 3-4000Kr på ett moderkort som ändå bara duger i 2 år liksom? Totalt vansinne enligt mig

Skrivet av medbor:

Alla hatar MSI för att deras VD tog livet av sig
Alla älskar Asus trots deras insats hos AMD senaste åren (snål vrm, 5700XT, ...)

Ska alla byta till Gigabyte nu eller?

Deras implementation av UEFI är för mig undermålig, så om jag tvingas rösta med plånboken och välja bort ASUS vet jag faktiskt inte vad jag skulle välja istället just nu. Men om det faktiskt går så långt så är det klart man får utvärdera de alternativ som finns.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Att ASUS gör det här är inte förvånande, det har talats om det ett längre tag, ända sedan AMD gick ut och sa att stödet för x4xx var beroende på moderkortstillverkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Ja men ingengörerna kan väl ändå säga "vi har inga planer på att implementera stöd" när det inte finns något sådan uppdrag på deras bord?

Absolut men blir lite konfunderad över att de går till sina ingenjörer för att få info om produktsupportbeslut.

Permalänk
Medlem

Jag fattar dock inte.
I slutet låter det ju som de inte kommer släppa det med stöd från dag1 bara utan det är först 2021 som alla andra.

"Asus svar på Reddit behöver dock inte betyda att företaget offrar stöd för 400-seriens styrkretsar helt.

Istället kan uttalandet syfta på att kunder som vill uppgradera till Ryzen 5000-processorer inledningsvis endast kan göra detta med moderkort i 500-serien, och att stöd för 400-seriens styrkretsar tillkommer vid ett senare tillfälle"

Men det var ju samma för alla tillverkare, att bios med stöd för nya ryzen släpps först Q1 2021. (https://www.sweclockers.com/nyhet/30563-zen-3-stod-for-400-se...)

Vad har jag missuppfattat.

Men visst om de tar bort deras dyraste moderkort och erbjuder det till billigare serier i 400 serien 2021 som alla andra känns det ju lite konstigt.

Sen verkar det ju inte vara officiellt uttalande ifrån Asus, utan någon asus rep.
Och sådana här representanter har väldigt ofta fel.

Permalänk
Medlem

Jag tror det där kan tolkas som att dom inte kommer ha stöd nu, så för mig är det inte slutgiltigt. Men ja, det har väl skrivits tidigare om att asus inte var särskilt sugna och nånstans har jag gjort mig beredd på det här.

AMD har iaf inte satt något artificiellt stopp så jag blir inte lika upprörd den här gången, nu har jag iaf ett val. Antingen kör jag zen 3 på mitt nuvarande moderkort och om asus inte tycker det är värt besväret så får jag betrakta det som ett felköp och fortsättningsvis välja en annan tillverkare som satsar på längre support.

edit: Däremot tycker jag absolut att Asus borde släppa stöd. Det är ett jätteföretag och i premium segmentet så i mina ögon är det vansinnigt snålt att gå på det här spåret.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

... Man får väl bara hoppas att om det faktiskt stämmer att de planerar att på riktigt aldrig stödja 5000-serien på specifikt Crosshair VII (7) så blir det sådan backlash och raseri från kunderna att de tvingas ändra sig. På något sätt känns det som om detta borde ingå i premiumpriset, ...

Skrivet av Ozzed:

... ASUS har absolut ingen som helst ursäkt att inte implementera stöd. särskilt inte på deras fucking flaggskeppsmodell!! ...

Om idén att inte uppgradera specifikt gäller toppmodellen (och eventuellt ett fåtal till) så har Asus ledning verkligen fått hjärnsläpp, så man kan nog lugnt utgå från att det gäller samtliga kort med 400-kretsar.
Om ledningen då förväntar sig att kunderna ska ta detta stillatigande så har de dålig koll på situationen. Man kan utgå från att en ganska stor andel av dem som köpte dessa moderkort med andra generationens Ryzen nu är sugna på en ny CPU.

Skrivet av Ozzed:

Intel ska inte få sätta tonen där slopat stöd enbart är ekonomiskt motiverat. Vad är det för mening med att lägga 3-4000Kr på ett moderkort som ändå bara duger i 2 år liksom? Totalt vansinne enligt mig...

Åja. Moderkortet lär duga mycket längre än två år, bara man inte byter processor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag fattar dock inte.
I slutet låter det ju som de inte kommer släppa det med stöd från dag1 bara utan det är först 2021 som alla andra.

"Asus svar på Reddit behöver dock inte betyda att företaget offrar stöd för 400-seriens styrkretsar helt.

Istället kan uttalandet syfta på att kunder som vill uppgradera till Ryzen 5000-processorer inledningsvis endast kan göra detta med moderkort i 500-serien, och att stöd för 400-seriens styrkretsar tillkommer vid ett senare tillfälle"

Men det var ju samma för alla tillverkare, att bios med stöd för nya ryzen släpps först Q1 2021. (https://www.sweclockers.com/nyhet/30563-zen-3-stod-for-400-se...)

Vad har jag missuppfattat.

Men visst om de tar bort deras dyraste moderkort och erbjuder det till billigare serier i 400 serien 2021 som alla andra känns det ju lite konstigt.

Sen verkar det ju inte vara officiellt uttalande ifrån Asus, utan någon asus rep.
Och sådana här representanter har väldigt ofta fel.

Ja, det har gått många timmar nu sedan Reddit-tråden startades och hittills är det knäpptyst från ASUS, så det finns några scenarier jag kan tänka mig:

1: Representanten har försagt sig, uttalandet ligger alltså i linje med ASUS officiella planer men nu när de sett reaktionerna har de panik och funderar över om de skall ändra sig eller hur deras officiella uttalande där de sviker alla sina uppgraderingssugna kunder skall vålla så lite skada som möjligt.

2: "Representanten" drar saker ur röven och sitter i samtal med sin chef där resultatet blir en skarp varning eller att personen helt enkelt får sparken för den oerhörda skada på varumärket som orsakats, och ett uttalande som lugnar kunderna kommer snart.

3: ASUS har inte bestämt hur de ska göra än och "Representaten" rapar bara upp det senaste som denne hörde på något brainstorming-möte, och det officiella uttalandet kommer vara typ att ASUS fortfarande undersöker möjlgheten att bla bla.

4: Ingen med auktoritet på ASUS har en aning om att detta ens hänt, och ett uttalande kommer i så fall dröja lika länge som deras BIOS-uppdateringar Och vad uttalandet i så fall blir är omöjligt att svara på, men med tanke på att stormen tilltar i styrka för varje minut så måste de ju så småningom ta bladet från munnen och meddela om de tänker svika sina kunder och förlora all sin trovärdighet för överskådlig framtid, eller om de tänkt göra det enda rätta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Aldrig mer Asus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Om idén att inte uppgradera specifikt gäller toppmodellen (och eventuellt ett fåtal till) så har Asus ledning verkligen fått hjärnsläpp, så man kan nog lugnt utgå från att det gäller samtliga kort med 400-kretsar.
Om ledningen då förväntar sig att kunderna ska ta detta stillatigande så har de dålig koll på situationen. Man kan utgå från att en ganska stor andel av dem som köpte dessa moderkort med andra generationens Ryzen nu är sugna på en ny CPU.

Åja. Moderkortet lär duga mycket längre än två år, bara man inte byter processor...

Med 19% utlovad IPC-förbättring tror jag att ganska många är sugna på 5000-serien, men det suget lär ju minska om man dessutom skall behöva köpa nytt moderkort, montera det i datorn, installera om operativsystem och program etc etc. Måhända är man van att det "ska" vara så om man kört Intel, men med AMD är det betydligt färre steg innan man sitter där men ny CPU, så det kommer inte falla i god jord.

Ja tekniskt sett så är det klart att moderkortet "fungerar" i kanske 10-15 år eller ännu längre. Men tillhör man skaran som köper ny CPU varje generation så finns inte mycket mening med att investera i ett nytt moderkort om man ändå måste byta ut det efter 2 år.

Vi har ju diskuterat detta innan har jag för mig. Skulle nog säga att 70-80% av de som har en PC skulle vara helt nöjda med om processorn var fastlödd på moderkortet, och moderkortet inte gick att ta loss från chassit, och chassit inte ens gick att öppna överhuvudtaget, men det är inte dem detta gäller, det är inte den målgruppen som nyheten är relevant för.

Det som AMD tycks ha svårt att begripa är att det finns ingen godwill i att erbjuda moderkortstillverkarna "valfrihet" vad gäller bakåtkompatibilitet, utan de måste från början kommunicera till dem (och kunder) vad som förväntas av dem i fråga om fram och bakåtkompatibilitet. Annars kommer det alltid finnas gnidna jävlar som iställer ser möjligheten dels att slippa utveckla nya UEFI-versioner till "gammal skit de ändå redan fått betalt för", och dels möjligheten att lura folk att köpa nytt moderkort fast det rent tekniskt och praktiskt är möjligt att låta bli.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det kanske kan komma ett piratfirmware som stödjer B450 plattformen? Asus är mitt sistahandsval på moderkort men köper man begagnat i ett paket så har man ofta inget val. ASrock, Gigabyte och MSI är annars alternativ.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffor:

Så källan är en person på reddit som påstår ha fått svar från asus support som i sin tur har frågat "sina ingenjörer" som säger att det är just 5900x som inte kommer ha stöd.

Har sweclockers gjort någon journalistisk insats och försökt få det bekräftat av asus? Börjar bli trött på att fokus verkar ligga på kvantitet utan kvalité i nyhetsflödet.

Ja inte blir det bättre av rubriken som slår fast att "Asus stöder inte Ryzen 5000-processorer på X470-moderkort i premiumklassen"

Permalänk
Medlem

Jag hade dessvärre detta på känn redan i somras, därför jag också har ett B550, men alla har inte lust/möjlighet att köpa ett nytt moderkort och slutändan ger detta bara besvärande badwill för Asus. Gör dom attraktiva moderkort kommer folk köpa dom ändå, utan att man behöver hålla på med artificiella inlåsningar.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv

Detta behöver grävas mer i vad det verkar, men om det stämmer så är det förstås väldigt illa.

Jag minns själv lanseringen av Zen 2 när det stormade kring MSI och deras moderkort med för lite minne för att klara kompatibilitet med både Zen 1/1+ och Zen 2. MSI löste problemet, inte helt optimalt så finns fortfarande en chans för Asus att försöka rädda situationen. Samtidigt har även Asus klantat sig rejält med sina AMD-produkter tidigare så frågan om. Inget som hindrar Asus att ge stödet, helt upp till dom. Asus har väldigt lojala kunder så de kan behandla dessa lite som de känner för, de kommer oftast tillbaks igen.

Permalänk
Medlem

Blir lite otacksamt att köpa ett nytt moderkort för att hoppa till t.ex 570-chipset för typ en generation CPU? För har inte AMD planer på att skifta från AM4+ till någon annan sockel snart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Så gick det med den bakåtframåtkompabiliteten om det blir nått av detta. Herregud vilket stolpskott. Fan helt utanför till och med.

Asus har väl aldrig lovat det, så dom har väl sitt på det torra, men AMD har ju gjort en sån grej över kompabilitet generellt med Zen att folk får förhoppningar.

Till slut så visar det sig kanske att Intel och AMD har liknande cyklar. Intel har två, medans AMD haft tre på Zen 2 och två på resten.
Vi får se vart detta slutar.

AMD har varit klara med att beslutet ligger hos moderkortstillverkarna att implementera.. så om folk fått sina förhoppningar brustna så kan de inte klaga på AMD i detta fallet utan de borde klaga på ASUS. Om detta stämmer dvs.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Det är ganska uppenbart varför AMD gick ut med uttalandet att Beta Bios kommer i Januari, det är för att folk inte ska kunna hålla sig och köpa 5-serie moderkort istället. Asus hoppas säkert på att ingen hardcore entusiast sitter kvar på 4-serien när det börjar brännas i slutet av Januari.

Mitt B550 har Zen 3 klart bios(1.0.8.0), det kom redan i Augusti så några tekniska begränsningar lär inte finnas

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Proffsmobbare

Det kan vara en god idé att vänta och se varför detta beslut tagits, och om det verkligen är så pass smärtfri övergång för andra tillverkare som det låter. Kanske är det relaterat till stabilitet eller användbarhet? Någon funktion som anses vara så pass viktig att det inte är ansvarsfullt att utlova stöd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Det kan vara en god idé att vänta och se varför detta beslut tagits, och om det verkligen är så pass smärtfri övergång för andra tillverkare som det låter. Kanske är det relaterat till stabilitet eller användbarhet? Någon funktion som anses vara så pass viktig att det inte är ansvarsfullt att utlova stöd?

Om något av ovanstående stämmer så tror jag inte AMD hade tillåtit stöd. Klart är väl att för de flesta så blir det någon form av kompromiss då minnet till UEFI har snålats in på för att öka kostymnissarnas marginaler.

Men just Crosshair VII är verkligen ett moderkort med extra allt, inklussive väl tilltagen storlek på minnet som skall husera UEFI, vilket de även har den goda smaken att skryta med på sin produktsida, så några sådanna begränsningar finns det inte.

Dessutom bör det vara upp till mig som produktägare att avgöra om en förlust av funktion X eller Y är värt det eller ej. Inte ASUS. Kan bara tänka mig hur det skulle låta

"Ja alltså vi skulle kunna lägga till stöd, men då skulle vi vara tvungna att ta bort stödet för "EZ-mode", Färglogga när man bootar datorn, läsning av S.M.A.R.T-data direkt från moderkortet och andra gulliga pluttinuttfunktioner som vi tror ni använder dagligen och har stor nytta av, och trots att vi inte är ni, att vi inte kan vara i ert huvud och inte har en jävla aning om vad ni värdesätter för funktioner i UEFI, eftersom vi i vårt eget forum helt saknar personer som tar feedback från communityt, så tror vi endå oss veta att ni hellre har kvar de här P12-funktionerna än att ni mister dem i utbyte mot nästan 25% prestandaökning".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ok, Asus, är det så ni ska ha det så kan ni fan dra åt helvete för all framtid.

Mvh, en crosshair vii-ägare.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Jag köper inte Asus igen, mitt x470-I har nog haft alla problem man kan ha och asus är alltid sist med bios uppdateringar.

Haha och jag säger det samma om MSI. Riktigt dålig BIOS, med inställningar som tar ut varandra med mer.

Skaffade ett B550 ASUS nu, vi får väl se hur det går

Har varit riktigt nöjd med Asrock faktiskt. Man kanske får gå tillbaka till dem i framtiden.

Verkar som ingen har nämnt det men det primära skälet för att man inte kan stödja flera CPUer är storleken på BIOS flashen på kortet.

Varje CPU behöver en viss mängd och även olika funktioner på moderkortet kräver en viss mängd.
Så det skulle t.om. kunna bli så att ett simplare B450 kort får stöd.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Jahapp, detta är ju tråkigt om det stämmer. Det betyder en dyr CPU mindre såld för AMD i mitt fall.

Finns ett antal scenarion där jag tror att det blir en ändring. Huvudanledningen till att jag faktiskt tror att Asus släpper stöd till CH7 är att det är skamligt att vara sämre än direkta konkurrenter bland entusiaster. Om MSI, Gigabyte och Asrock släpper stöd till sina X470-brädor så ser det inte bra ut. Det är ju knappast en enda normalsvensson som köpt en Crosshair-bräda, och det är dåligt i längden. Jag kommer definitivt gå över till någon av de andra vid nästa stora uppgradering om dessa uppgifter stämmer.

Permalänk
Medlem

Vi har ju en ganska närvarande asus representant här på forumet, som kanske skulle kunna gräva lite i saken eller kanske så ett frö och påpeka för de lite högre upp att det finns en hel del entusiaster och vanliga användare som förväntar sig att Asus ger stöd åt deras premiumkort för zen 3.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk

https://twitter.com/planet3dnow/status/1316004902393442305?s=...

De kommer att stödja det.

Lite väl snabba på bollen kanske...

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X || AMD Radeon RX 6800 XT Sapphire Nitro+ SE OC || Fractal Design Meshify 2 White || Corsair H150i Elite Capellix 360mm || Corsair RM850X V2 || RAM 32GB Corsair Dominator || PRIME X570 -PRO || SAMSUNG SSD 830 - OCZ-TRION150 - Corsair MP600 - Kingston A2000 || Logitech PRO X || Logitech G502 || Logitech G915 || 7x Corsair QL 120

Permalänk
Medlem

Tycker bara rätt om ASUS eller tillverkare bestämmer för inte ge stöd för AMD 5000 serien.
För kunna ge stöd för AMD 5000 är dom tvungen att välja ta bort kompabiltet för äldre CPU modeller och hur skall dom rättigfärda för folk om helt plötsligt datorn inte bootar upp efter uppdaterat BIOS?
Detta sätter tillverkare i en svår sits hur dom ska göra.

https://www.notebookcheck.net/AMD-caves-in-to-demand-for-Zen-...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

@Oneirogen

Skrivet av Asus.David:

Vi såg det också, vi har inte fått något officiellt från HQ ännu så vi håller på och undersöker.

Detta skrev han i samlingstråden för 5000-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forumtroll1:

https://twitter.com/planet3dnow/status/1316004902393442305?s=...

De kommer att stödja det.

Lite väl snabba på bollen kanske...

Fast detta har ungefär lika mycket legitimitet som urpsrungliga reddit ryktet, "någon på asus har sagt...".
Tills det kommer direkt från Asus så ta allt med en skopa salt. Förstår inte att det ska vara svårt för Asus att snabbt dementera sådanna rykten via Twitter innan det blir en storm.

Skrivet av XPerion:

Tycker bara rätt om ASUS eller tillverkare bestämmer för inte ge stöd för AMD 5000 serien.
För kunna ge stöd för AMD 5000 är dom tvungen att välja ta bort kompabiltet för äldre CPU modeller och hur skall dom rättigfärda för folk om helt plötsligt datorn inte bootar upp efter uppdaterat BIOS?
Detta sätter tillverkare i en svår sits hur dom ska göra.

https://www.notebookcheck.net/AMD-caves-in-to-demand-for-Zen-...

Vilket uruselt resonemang, men antar att det är inte helt oväntat från någon som sitter med ett x570.
Det har redan diskuterats och avhandlats detta med att de inte kan ge fullt stöd till zen1, zen+ och zen3, man drar gränsen någonstans så lång det går bakåt. Sen om det betyder alla zen2, eller zen2 och zen+, det är i alla fall bättre än inget stöd alls.

Förstår mig absolut inte på tillverkningsnivå av bios, men kan inte tänka mig att det är problematiskt att Ta bort stöd för äldre processorer. Då kan man ha t.ex 2st bios en som stöder zen3 + zen2 t.ex, och ett som stöder zen3 + zen1/zen+.

"...hur skall dom rättigfärda för folk om helt plötsligt datorn inte bootar upp efter uppdaterat BIOS?"
På liknande som de friskriver sig från användares idioti i nedanstående exempel från manuellen till moderkortet:

"The AM4 socket has a different pinout design. Ensure that you use a CPU designed for the AM4 socket. The CPU fits in only one correct orientation. DO NOT force the CPU into the socket to prevent bending the connectors on the socket and damaging the CPU!"

Skrivet av Novdid:

@Oneirogen

Detta skrev han i samlingstråden för 5000-serien.

Tack

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av forumtroll1:

https://twitter.com/planet3dnow/status/1316004902393442305?s=...

De kommer att stödja det.

Lite väl snabba på bollen kanske...

Det är Asus Tyskland som uttalat sig, Tyskland är en stor marknad så då stämmer det säkert. Inte omöjligt dock att Asus blivit påverkade av mediastormen.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Folk verkar bli mycket surare på AMD när dom inte tillåter flera generationer CPUer på samma sockel än på Intel som aldrig gjort det.
Men förstår det, tyvärr. Hur går ordspråket? Värre att ha något tagit från en än att aldrig haft det?