Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Permalänk
Medlem

Sandy Munro

The Past, Present, and Future of EV's

https://youtu.be/Vm7l3YxEF8g

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Värmepump i bilen ser jag som en anti-feature, sjukt mycket mer som kan krångla och gå sönder jämfört med ett el-element, för minimala vinster i räckvid.

Här tänker jag helt annorlunda en dig att ha en cirkulationspump som värmer vätska likadant som i Hus är oftast mkt mer effektivt & håller en jämn temperatur hela tiden & jämn effekt.

Värmeelement är oftast runt 3 Kw i bilarna & tänk att detta blir på & av likadant som El element hemma få väljer denna lösning som uppvärmning på vintern då energi åtgången är enormt högre & elräkningen blir skyhöga på vinterhalvåret.

Så ser bara fördelar med värmepump vs värme element direktverkande el.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Jag beställde en Model 3 i torsdags (8 okt) och det är verkligen på håret om jag får refresh-versionen. Skulle gärna vilja få den. Refresh har lämnat fabriken i Freemont så om jag inte får någon bil som redan är skeppad till Europa... Så här resonerar jag kring de features som är ryktade:

- Värmepump+octovalve: Denna vill jag ha för ökad effektivitet. Musk har sagt 10% bättre.* Men om den saknas så är "fördelen" mindre rörliga delar som kan gå sönder. Det är dock bra för andrahandsvärdet.
- Ny mittkonsol: Spelar ingen roll för mig, jag hade tänkt reskinna den pianosvarta ändå.
- Svarta lister: Föredrar egentligen kromade.
- Motoriserad lucka: Spelar mindre roll men bra för andrahandsvärdet.
- Dubbla fönsterglas: Ja tack!

Det är även andra grejer i refreshen som jag är intresserad av, t ex ett USB-uttag i handskfacket så att man kan ha sin SSD där för att spela in trafikkameror. Det kommer troligen vara en hel del småsaker som är förbättrade. Även LCD-skärmen ryktas vara förändrad.

*Om 10% effektivitetsökning med värmepump/octovalve:
https://cleantechnica.com/2020/08/03/teslas-octovalve-enabled...

Permalänk
Medlem
Skrivet av leffo1:

Jag beställde en Model 3 i torsdags (8 okt) och det är verkligen på håret om jag får refresh-versionen. Skulle gärna vilja få den. Refresh har lämnat fabriken i Freemont så om jag inte får någon bil som redan är skeppad till Europa... Så här resonerar jag kring de features som är ryktade:

Det du kan göra är helt enkelt att föra en dialog med din samordnare hos Tesla. När du får meddelande om att din bil är på gång, frågar du helt enkelt om det är en uppdaterad bil. Är det inte en med ny värmepump, så väljer du att skjuta upp leveransen.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bart:

Det du kan göra är helt enkelt att föra en dialog med din samordnare hos Tesla. När du får meddelande om att din bil är på gång, frågar du helt enkelt om det är en uppdaterad bil. Är det inte en med ny värmepump, så väljer du att skjuta upp leveransen.

Fan vad användbar information, tack. Hur hittar man sin samordnare? Och är det alltså helt legit att välja att skjuta upp leveransen även om man fått ett VIN-nummer (som jag antar är knutet till en specifik bil)?

Permalänk
Medlem

Tesla vill ju att det mesta ska gå via appen, eller ditt konto. Har du hunnit få ett VIN-nummer på 4 dagar? Det låter ju väldigt hastigt. Jag vet inte om det redan avgått båt från Freemont med uppdaterade Model 3 till Europa, men det borde supporten på Tesla kunna meddela. Jag förstår att dom gärna vill vara otydliga i den här frågan, de vill ju så klart inte ha en massa bilar som inte är uppdaterade kvar att sälja innan nästa båtlast kommer. Här skulle jag vara väldigt rak och tydlig med Tesla att det är vad som gäller för att du ska skriva under och betala innan leverans. Så börja med att logga in på ditt konto och skicka ett mail till supporten med dina funderingar.

Ps. Grattis till en fantastisk bil. Det är verkligen Bil 2.0 - allt annat känns 1900-tal.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem

Dacia Spring har Europa premiär 15 Oktober ska bli spännande om priset avslöjas och spec på bilen.
https://alltomelbil.se/snart-premiar-for-elbil-fran-dacia-all...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Köpte mig en golf GTE i veckan, känner att det passar mina behov ganska bra då jag oftast kör inom stan. Klarar mig 95 procent på 5 mil. Sen om det nån gång blir en långresa så slipper jag tänka på att ladda :]

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casten83:

Köpte mig en golf GTE i veckan, känner att det passar mina behov ganska bra då jag oftast kör inom stan. Klarar mig 95 procent på 5 mil. Sen om det nån gång blir en långresa så slipper jag tänka på att ladda :]

Är det en elbil, eller är det en gammal hybrid?

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Gte inom VW är Plugin hybrid.

Dessa som säljer bäst i Sverige pga folk är skeptiska att Elbilar funkar på längre resor & folk håller sig till det gamla trygga.

Därför jag inte förstår att även dessa får högre miljöpremie efter nyår för dom hade sålt lika bra med sänkt premie pga folk väljer först det dom är vana vid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

har nog funnits några år, detta är dock en 2021, jo hybrid, 300kr skatt / år

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem

Bara lite nyfiken. Trodde dessutom att tråden handlade om rena elbilar, och inte alla tusentals hybridmodeller som marknaden och världen sedan länge översvämmats av.

Om inte så föreslår jag att vi startar en ny tråd för endast rena elbilar. Rätt stor skillnad.

(Kan själv posta en massa nyheter här i tråden om både ICE och/eller hybrider (dessutom nästan samma sak idag), men jag gillar när trådar har lite mer fokus.)

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bart:

Ps. Grattis till en fantastisk bil. Det är verkligen Bil 2.0 - allt annat känns 1900-tal.

Blir väl Bil 3.0 då när Berlinfabriken kommit igång och börjar tillverka pressgjutna Model Y med strukturellt batteri och de andra innovationerna som visades på battery day/det glunkats om (steer by wire snackade Electrek om nu nyligen om till exempel.)

Det senare lär ju vara ett steg på vägen till självkörande bilar, som inte nödvändigtvis ens kommer att ha manuella kontroller. Fasen vad skönt det skulle vara! Slippa alla dårtokar som tror att de kan köra hursomhelst - och också gör det! Fyllebultar och knarkare ute och snedseglar, sådana som sovit 4 timmar senaste dygnet osv... Bort med alla gamla trafikfarliga skitbilar som styrs av trafikfarliga människor säger då jag iallafall.

Permalänk
Medlem

Köpte precis en Mazda MX-30 First Edition. Testkört och valde mellan den och BMW i3, Mini Cooper SE, Volkswagen ID.3.

Mazdan kändes helt klart lyxigare, gick betydligt tystare i form av vind och vägbuller samt hade så mycket mer utrustning för pengarna.

Kommer användas som en pendlarbil för 10 mil om dagen och cirka 3000 mil per år.

Skall bli spännande att få ta leverans av den senare i år

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Holmgren3n:

Köpte precis en Mazda MX-30 First Edition. Testkört och valde mellan den och BMW i3, Mini Cooper SE, Volkswagen ID.3.

Mazdan kändes helt klart lyxigare, gick betydligt tystare i form av vind och vägbuller samt hade så mycket mer utrustning för pengarna.

Kommer användas som en pendlarbil för 10 mil om dagen och cirka 3000 mil per år.

Den verkar väldigt trevlig! Synd bara på den väldigt korta räckvidden.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Vad kul!
Du får gärna berätta sen hur det går

Permalänk
Skrivet av Holmgren3n:

Vad roligt! Har tänkt provköra den nån gång! Tycker det är smart att de hållit batteri kapaciteten låg för att hålla priset nere, man får onekligen väldigt mycket ny bil för pengarna. Sen hade det ju kunnat vara trevligt om de hade fler batterialternativ med högre kapacitet.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Den verkar väldigt trevlig! Synd bara på den väldigt korta räckvidden.

Skrivet av Wiinis:

Vad kul!
Du får gärna berätta sen hur det går

Skrivet av TobiasStockholm:

Vad roligt! Har tänkt provköra den nån gång! Tycker det är smart att de hållit batteri kapaciteten låg för att hålla priset nere, man får onekligen väldigt mycket ny bil för pengarna. Sen hade det ju kunnat vara trevligt om de hade fler batterialternativ med högre kapacitet.

Absolut!

Skall rapportera, extremt mycket bil för pengarna anser jag och vi är inte i behov av räckvidd över detta heller på vår andra bil som detta är

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

Offroading in the Mercedes 4x4² EQC. EV G-Wagen next?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Offroading in the Mercedes 4x4² EQC. EV G-Wagen next?

https://youtu.be/AwStZpTvr5E

Trevligt med elbilar som även kan ta sig fram i terräng!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Trevligt med elbilar som även kan ta sig fram i terräng!

Hä! Sånt är ju förvisso förbjudet i sverige (nöjesköra motorfordon i terräng)...

Permalänk
Medlem

Saknar podcasts i Tesla Spotify-app. Man är idag tvungen att använda TuneIn som tyvärr inte alls har samma mängd poddar som finns hos Spotify.

Vill ni se detta så har en person skapat ett case här hos Sporify som man kan rösta för att de skall se över. Vet inte om det är Tesla eller Spotify som utvecklat appen, men skadar inte att rösta så att Spotify ser behovet och kanske trycker på Tesla (eller om de utvecklat appen åt Tesla så kanske de kan fixa direkt).

Rösta här:

https://community.spotify.com/t5/Other-Partners-Web-Player-et...

Sprid gärna även till internationella forum för Teslaanvändare. Vi kan ju knappast vara bara 10 personer i världen globalt som saknar detta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://gronbilskatt.nu/

Tycker det är bra att VW satsar på El istället för på dieseljox. Tycker också att det är en bra kampanj. Skrev själv under på sidan.

Bra om fler väljare nås av information om politikernas beslut och dess konsekvenser för elektrifieringen av den svenska bilparken.

La även in i min .sig (bra om fler hänger på).

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Sitter på hotell Clarion Sign.
Vad tror ni om laddningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

https://gronbilskatt.nu/

Tycker det är bra att VW satsar på El istället för på dieseljox. Tycker också att det är en bra kampanj. Skrev själv under på sidan.

Bra om fler väljare nås av information om politikernas beslut och dess konsekvenser för elektrifieringen av den svenska bilparken.

La även in i min .sig (bra om fler hänger på).

Jag litar inte på VW! vet inte var dom fått procentsatsen/kronorna ifrån?

Enligt finansdepartementet ska ett förslag på ändrad förmånsbeskattning komma senare i höst läs HÄR

Just nu inget förslag än mindre beslut om ändring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lloyd5:

Jag litar inte på VW! vet inte var dom fått procentsatsen/kronorna ifrån?

Enligt finansdepartementet ska ett förslag på ändrad förmånsbeskattning komma senare i höst läs HÄR

Just nu inget förslag än mindre beslut om ändring.

Siffrorna stämmer, tyvärr måste jag säga (till skillnad från deras utsläppsiffror). Man hade hoppats att så inte var fallet.

Fram till i år hade elbilar en rabatt på förmånsvärdet på 10,000 kronor. Regeringen slopar nu den rabatten från och med den 1 januari nästa år.

Därmed drabbas även befintliga tjänstebilsägare som kör elbil, och inte enbart de som skaffar nya elbilar som personalbil.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av stgr:

Sitter på hotell Clarion Sign.
Vad tror ni om laddningen?
https://i.imgur.com/49BZRLL.jpg

9A enfas, rätt snålt 😬

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

9A enfas, rätt snålt 😬

Oseriöst och pinsamt dåligt för ett hotell skulle jag snarare säga.

Dessutom så är ju Clarion hyfsade hotell, och inga lågpriskedjor, vilket gör det hela ännu mer oacceptabelt dåligt.

Men bra info (då vet man vilken hotellkedja man skall undvika som elbilist).

Visa signatur