Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Nu har Tesla tydligen vågat att officiellt svara på de kinesiska myndigheternas dumheter.

Trodde faktiskt inte att de hade "balls" att göra så.

https://electrek.co/2020/10/23/tesla-argues-no-defect-suspens...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Tror tyskarna börjat inse att folk inte vill ha 700000 val som inte går att överblicka om man tittar på id3 och id4, inte mycket att konfigurera där på gott och ont. Tex att lägga 100k mer för att få trådlös laddning är kanske inte drömmen.
Ni teslaägare, hur ser ni på det att alla bilar tesla levererat till Kina återkallas pga designdefekten med stötdämparna?

ID3/ID4 kommer att ha normal konfiguration efter inledande produktion av 1st/1st max är "klar". De har begränsade val just nu för att kunna hålla ett högt tempo i produktionen.

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det så har VW byggt ID3 under ca. ett års tid (sedan november 2019), men istället för att börja sälja de (som normalt) så har de placerat färdiga bilar på massor av parkeringsplatser pga. ofärdig och buggig mjukvara. Dessa mjukvaruproblem har tydligen förhindrat VW att börja sälja bilarna tills att dessa problem lösts och tills att mjukvaran utvecklats klart och tetsat OK.

Nu när mjukvaran äntligen är färdigutvecklad, så har de ju tappat månader av planerad och utebliven försäljning.

Skulle inte vara förvånad om de kommer att pusha ID3 till mycket bra pris innan årsslutet (för att försöka vända siffrorna för 2020 pga. den sena säljstarten).

Finns nog potentiellt mycket bra prutläge nu under november/december skulle jag misstänka (skall tipsa farsan om det, som jag tror denna bil kan passa bra för).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Som jag förstått det så har VW byggt ID3 under ca. ett års tid (sedan november 2019), men istället för att börja sälja de (som normalt) så har de placerat färdiga bilar på massor av parkeringsplatser pga. ofärdig och buggig mjukvara. Dessa mjukvaruproblem har tydligen förhindrat VW att börja sälja bilarna tills att dessa problem lösts och tills att mjukvaran utvecklats klart och tetsat OK.

Nu när mjukvaran äntligen är färdigutvecklad, så har de ju tappat månader av planerad och utebliven försäljning.

Skulle inte vara förvånad om de kommer att pusha ID3 till mycket bra pris innan årsslutet (för att försöka vända siffrorna för 2020 pga. den sena säljstarten).

Finns nog potentiellt mycket bra prutläge nu under november/december skulle jag misstänka (skall tipsa farsan om det, som jag tror denna bil kan passa bra för).

Jo dessa problemen är välkända. Misstänker att det är därför man väntat med ID4.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Tyskarna är grymt bra på att bygga bilar med väldigt hög kvalitetskänsla, men hemsidor och användarvänlig IT-teknik är inte deras starka sida.

Mmmm... Medhåll!

Tjafsade med någon snubbe i ett kommentarsfält någonstans på nätet ganska nyligen, minns inte exakt var det var på rak arm, men för att ge styrka åt mina argument behövde jag kolla upp tekniska data om VW Golf. Klickade runt, men inte fasen kunde jag hitta siffror på tjänstevikt någonstans, var fasen hopplöst. Och hela sidan var överlag väldigt torftig på fakta och konkreta data rent generellt, men dock jättemycket jättestora foton som gled upp och ned när man rullade sidan... Kändes mer som de borde ha sålt någon betydligt enklare produkt typ dammsugare eller något sånt med den siddesignen.

Permalänk
Medlem

Funderar lite på att skaffa en ny andra-bil som elbil. Har idag en Skoda Fabia som börjar bli dags att byta in. Har tagit offert på Skoda Enyaq iV och det gick att få en del rabatt på extrautrustningen. Alternativet är ju ID.3, men den är i princip lika dyr? och mindre. Finns det något anledning till att man hellre vill ha ID.3 än en Enyaq?

En Enyag med keyless, en del basic paket, metalliclack, dragförberdd, 360 kamera, värmepump landade på 505tkr och efter rabatt 475tkr. Tänkte ringa nu till veckan och få offert på ID.3 också men gissar på att dessa inte går att få någon nämnvärt rabatt då de är väldigt fasta i sina konfigurationer? En sak jag stör mig på både Enyaq och ID.3 är ju att man måste lägga till en hel del utrustning för att få en enkel backkamera? Känns ruskigt B att köpa en ny bil årsmodell 2021 för över 400tkr utan backkamera och bara för att få den funktionen så kostar ju ganska mycket extra på både ID.3 och Enyaq då man måste lägga till flera olika andra utrustningspaket.

Permalänk
Skrivet av sunnis:

Funderar lite på att skaffa en ny andra-bil som elbil. Har idag en Skoda Fabia som börjar bli dags att byta in. Har tagit offert på Skoda Enyaq iV och det gick att få en del rabatt på extrautrustningen. Alternativet är ju ID.3, men den är i princip lika dyr? och mindre. Finns det något anledning till att man hellre vill ha ID.3 än en Enyaq?

En Enyag med keyless, en del basic paket, metalliclack, dragförberdd, 360 kamera, värmepump landade på 505tkr och efter rabatt 475tkr. Tänkte ringa nu till veckan och få offert på ID.3 också men gissar på att dessa inte går att få någon nämnvärt rabatt då de är väldigt fasta i sina konfigurationer? En sak jag stör mig på både Enyaq och ID.3 är ju att man måste lägga till en hel del utrustning för att få en enkel backkamera? Känns ruskigt B att köpa en ny bil årsmodell 2021 för över 400tkr utan backkamera och bara för att få den funktionen så kostar ju ganska mycket extra på både ID.3 och Enyaq då man måste lägga till flera olika andra utrustningspaket.

Skulle lätt välja Skoda Enyaq av de alternativen 👍

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Skulle lätt välja Skoda Enyaq av de alternativen 👍

Tror inte det skiljer så mycket i pris. Enyaqen har dessutom minimal "EV-look" vilket jag gillar.

Frågan är då om man ska stå ut med vanliga backsensorer bak som är standard eller lägga på 30tkr för att få 360-kamera och sensorer fram och bak. Förvisso ingår då adaptiv farthållare i de 30tkr och tonade rutor

Värmepump antar jag är ett måste?

Tänker ju lite att bilen ska gå att sälja som några år. Dyra begagande snik-bilar är ju sällan jättepoppis.

Permalänk
Skrivet av sunnis:

Tror inte det skiljer så mycket i pris. Enyaqen har dessutom minimal "EV-look" vilket jag gillar.

Frågan är då om man ska stå ut med vanliga backsensorer bak som är standard eller lägga på 30tkr för att få 360-kamera och sensorer fram och bak. Förvisso ingår då adaptiv farthållare i de 30tkr och tonade rutor

Värmepump antar jag är ett måste?

Tänker ju lite att bilen ska gå att sälja som några år. Dyra begagande snik-bilar är ju sällan jättepoppis.

Usch svårt val. Skulle nog inga om jag inte valde adaptiv farthållare även om 30k är saftigt. Sensorer fram är också skönt, har saknat det på de bilar jag haft som bara haft det bak. Skulle nog lägga till de valen du skriver och försöka glömma kostnaden.😅

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sunnis:

Tror inte det skiljer så mycket i pris. Enyaqen har dessutom minimal "EV-look" vilket jag gillar.

Frågan är då om man ska stå ut med vanliga backsensorer bak som är standard eller lägga på 30tkr för att få 360-kamera och sensorer fram och bak. Förvisso ingår då adaptiv farthållare i de 30tkr och tonade rutor

Värmepump antar jag är ett måste?

Tänker ju lite att bilen ska gå att sälja som några år. Dyra begagande snik-bilar är ju sällan jättepoppis.

Det är trevligt med sensorer runt om, 360-kamera är inte heller fel men mer en lyxgrej fortfarande och därmed inte lika viktig. Å andra sidan, om du inte kör i stadstrafik så mycket, och kanske framför allt inte ofta fickparkerar, parkerar i trånga garage eller liknande så räcker ju sensorer bak ganska långt.

Angående andrahandsvärdet så är jag tveksam till om det gör så jättestor skillnad, då är nog adaptiv farthållare viktigare. Men om de sitter ihop i ett paket så kanske det är värt det ändå. Man får ju tänka på marknaden lite, elbilsköpare idag är ju ganska teknikorienterade generellt, men om några år kanske det inte riktigt är så. 30 lax är ju en del pengar också. Jag hade nog satsat på paketet om det var saker jag var intresserad av, men annars inte.

Permalänk
Medlem

Är ju enormt trevligt med adaptiv farthållare och lane assist. Både de gånger man är på längre färder, och de gånger man sitter i trafikköer.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Som jag förstått det så har VW byggt ID3 under ca. ett års tid (sedan november 2019), men istället för att börja sälja de (som normalt) så har de placerat färdiga bilar på massor av parkeringsplatser pga. ofärdig och buggig mjukvara. Dessa mjukvaruproblem har tydligen förhindrat VW att börja sälja bilarna tills att dessa problem lösts och tills att mjukvaran utvecklats klart och tetsat OK.

Nu när mjukvaran äntligen är färdigutvecklad, så har de ju tappat månader av planerad och utebliven försäljning.

Skulle inte vara förvånad om de kommer att pusha ID3 till mycket bra pris innan årsslutet (för att försöka vända siffrorna för 2020 pga. den sena säljstarten).

Finns nog potentiellt mycket bra prutläge nu under november/december skulle jag misstänka (skall tipsa farsan om det, som jag tror denna bil kan passa bra för).

Jag äger en ID.3. Mjukvaran är fortfarande inte färdigt. Saknas vissa funktioner som tex app connect, HUD AR, ställa in värmepumpen och mer.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Funderar lite på att skaffa en ny andra-bil som elbil. Har idag en Skoda Fabia som börjar bli dags att byta in. Har tagit offert på Skoda Enyaq iV och det gick att få en del rabatt på extrautrustningen. Alternativet är ju ID.3, men den är i princip lika dyr? och mindre. Finns det något anledning till att man hellre vill ha ID.3 än en Enyaq?

En Enyag med keyless, en del basic paket, metalliclack, dragförberdd, 360 kamera, värmepump landade på 505tkr och efter rabatt 475tkr. Tänkte ringa nu till veckan och få offert på ID.3 också men gissar på att dessa inte går att få någon nämnvärt rabatt då de är väldigt fasta i sina konfigurationer? En sak jag stör mig på både Enyaq och ID.3 är ju att man måste lägga till en hel del utrustning för att få en enkel backkamera? Känns ruskigt B att köpa en ny bil årsmodell 2021 för över 400tkr utan backkamera och bara för att få den funktionen så kostar ju ganska mycket extra på både ID.3 och Enyaq då man måste lägga till flera olika andra utrustningspaket.

Det som jag tycker är dumt är Svenska priserna på Skoda Enyaq inte är fastställda ännu och intro av bilen är i Maj 2021.

Dessa priser av Skoda Enyaq är Euro standardpriser & Sveriges bilar kommer ha en annan utrustning sedan ska Svenska momsen läggas på & antar att dom gått efter någon Eu standard på momsen.

Sedan antar jag ibörjan att Skoda kommer ha fasta paket som ID3 First edition & ID4 First för att underlätta produktionen och få ut max med bilar sedan efter dessa sålts ut kommer normala versionerna med konfigurator liknande den som visas på deras hemsida idag.

Känns som många kan bli besvikna & missar läsa detta citatet som står idag & även det som stått före på hemsidan om detta.

Citat från Skodas hemsida

"Svenska cirkapriser inkl svensk standardutrustning
(preliminära uppgifter)

SKODA ENYAQ iV 60 Pris från 448 500 kr inkl moms
SKODA ENYAQ iV 80 Pris från 547 700 kr inkl moms

Preliminär försäljningsstart i början av oktober och leveranser under första halvåret 2021. Planerad marknadsintroduktion i maj 2021."

"Inledningsvis kommer versionerna ŠKODA ENYAQ iV 60 och 80 med bakhjulsdrift att erbjudas på den svenska marknaden. Preliminär säljstart är i början av oktober men redan nu kan du bygga din egen ENYAQ iV. Priserna i vår online-konfigurator avser ŠKODA ENYAQ iV med en utrustningsnivå som är gemensam för alla länder inom EU. För att anpassa ŠKODA ENYAQ iV till Sverige har ytterligare utrustning och paket att lagts in i bilens grundutförande, vilket innebär att priset i Sverige skiljer sig mot priserna i konfiguratorn."

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

448tkr är grundpriset inkl moms med den svenska grundutrustningen. Det är detta jag har fått offert på plus tilläggsutrustning av en VW handlare. Så priserna är definitivt gällande och går att avropa bilen. Leverans i April, kommer den i Mars så registreras den in i April för att få 70tkr i miljöbonus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

448tkr är grundpriset inkl moms med den svenska grundutrustningen. Det är detta jag har fått offert på plus tilläggsutrustning av en VW handlare. Så priserna är definitivt gällande och går att avropa bilen. Leverans i April, kommer den i Mars så registreras den in i April för att få 70tkr i miljöbonus.

Är det garanterad leverans i April, då Skoda skriver "marknadsintroduktion i maj 2021"?

Anledningen till att jag frågar är att jag också är på jakt efter ny elbil och jag har tidigare uteslutit Skoda eftersom jag behöver bilen vid månadsskiftet mars/april och trodde att Skodan skulle komma senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

448tkr är grundpriset inkl moms med den svenska grundutrustningen. Det är detta jag har fått offert på plus tilläggsutrustning av en VW handlare. Så priserna är definitivt gällande och går att avropa bilen. Leverans i April, kommer den i Mars så registreras den in i April för att få 70tkr i miljöbonus.

Så du menar allvarligt att informationen på deras hemsida inte stämmer och denna information har även gått ut på auto motor & sport att priserna är preliminära på hemsidan & kommer ändras när priserna är fastställda.

Standardutrustningen för Sverige är inte ens fastställda ännu och därför dom skriver priset efter Euro standarden.
https://www.skoda.se/kopa-bil/enyaq-iv?ds_rl=1281567&ds_rl=12...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Så du menar allvarligt att informationen på deras hemsida inte stämmer och denna information har även gått ut på auto motor & sport att priserna är preliminära på hemsidan & kommer ändras när priserna är fastställda.

Standardutrustningen för Sverige är inte ens fastställda ännu och därför dom skriver priset efter Euro standarden.
https://www.skoda.se/kopa-bil/enyaq-iv?ds_rl=1281567&ds_rl=12...

Jag tror ju faktiskt att en offert väger lite tyngre än ditt tyckande och tänkade på forumet. Accepterar man offerten så har man ett kontrakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Jag tror ju faktiskt att en offert väger lite tyngre än ditt tyckande och tänkade på forumet. Accepterar man offerten så har man ett kontrakt.

Där håller jag med dig om man skrivit ett köpekontrakt så är detta avtal bindande om inget annat undantag finns i den lilla finstilta texten.

Finns många ggr jag sett att folk tror dom gjort ett klipp i fyndtråden men att handlaren upphövt köpen & sedan blir köparna missnöjda att affären ej gick igenom och beklagar sig i forumtrådarna

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Är det garanterad leverans i April, då Skoda skriver "marknadsintroduktion i maj 2021"?

Anledningen till att jag frågar är att jag också är på jakt efter ny elbil och jag har tidigare uteslutit Skoda eftersom jag behöver bilen vid månadsskiftet mars/april och trodde att Skodan skulle komma senare.

Några garantier finns såklart inte. Utan uppgiften jag fick var att bilar som avropas nu kan få produktionsplats med beräknad leverans i slutet av Mars eller början av April. Med förseningar och corona-nedstägningar runtom i världen om det eskalerar som förra året så kan ju såklart leveransdatumet flyttas framåt.

Skrivet av Jonas79:

Så du menar allvarligt att informationen på deras hemsida inte stämmer och denna information har även gått ut på auto motor & sport att priserna är preliminära på hemsidan & kommer ändras när priserna är fastställda.

Standardutrustningen för Sverige är inte ens fastställda ännu och därför dom skriver priset efter Euro standarden.
https://www.skoda.se/kopa-bil/enyaq-iv?ds_rl=1281567&ds_rl=12...

Ja, säljaren jag pratade med har sålt 3st Enyaq förra veckan. Två företagsbilar och en för en privatpersoner och har några offerter ute. Sen någon vecka tillbaka det går att konfigurera dessa i bilhandlarnas system och lägga avrop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag äger en ID.3. Mjukvaran är fortfarande inte färdigt. Saknas vissa funktioner som tex app connect, HUD AR, ställa in värmepumpen och mer.

Trist. Har hört en del testare som klagat på att det är lite buggigt och inte helt polerat HMI/GUI, men trodde att alla grundfunktioner var på plats.

Hur är det med OTA, har för mig att VW skall ha detta på ID-bilarna (till skillnad från Volvo och PS2 som tydligen tvingas ta in bilarna på verkstad även för rena mjukvaruuppdateringar)?

Med OTA på plats så kan de ju iaf. gradvis förbättra fel och rulla ut alla saknade funktioner utan verkstadsbesök.

Dock mycket dåligt och trist att höra att appstöd/fjärrstyring inte är på plats (viktigt nu på vintern när man vill fjärrstarta förvärmning och avfrostning). Helt klart en stor miss IMO.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Trist. Har hört en del testare som klagat på att det är lite buggigt och inte helt polerat HMI/GUI, men trodde att alla grundfunktioner var på plats.

Hur är det med OTA, har för mig att VW skall ha detta på ID-bilarna (till skillnad från Volvo och PS2 som tydligen tvingas ta in bilarna på verkstad även för rena mjukvaruuppdateringar)?

Med OTA på plats så kan de ju iaf. gradvis förbättra fel och rulla ut alla saknade funktioner utan verkstadsbesök.

Dock mycket dåligt och trist att höra att appstöd/fjärrstyring inte är på plats (viktigt nu på vintern när man vill fjärrstarta förvärmning och avfrostning). Helt klart en stor miss IMO.

Ja som tur har bilen OTA. Längtar till nästa uppdatering ska komma.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Ja som tur har bilen OTA. Längtar till nästa uppdatering ska komma.

Gott! Känns som VW prioriterat rätt där (klar miss på PS2 att inte prioritera OTA först av allt), även om det är tråkigt att alla saker inte är klart.

Har de sagt något om någon ungefärlig tid när appen för styrning av bilen blir färdig och rullas ut?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Första uppdateringen va fäll för stor för att göras OTA. Men dom efterföljande skulle vara OTA

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Gott! Känns som VW prioriterat rätt där (klar miss på PS2 att inte prioritera OTA först av allt), även om det är tråkigt att alla saker inte är klart.

Har de sagt något om någon ungefärlig tid när appen för styrning av bilen blir färdig och rullas ut?

Nej jag har inte fått info om det ännu.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Första uppdateringen va fäll för stor för att göras OTA. Men dom efterföljande skulle vara OTA

Så om pappa köper en ID3 idag, så måste den in till VW på verkstad för manuell uppgradering av verkstadskillar/tjejer innan det går att uppdatera trådlöst?

Låter lite märkligt att man inte löst denna uppgradering hos ÅF innan de skickade ut bilarna till kunderna. Känns onödigt om man måste direkt in på verkstad med en helt ny bil.

Är du verkligen säker på detta?

Ok att det kan vara en stor första nerladdning (typiskt för nysläppta spel, etc.), men då är det väl bara att ansluta via WiFi/bredband hemma, och skippa att gå över mobilnätet (som jag förstår kan bli dyrt).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Så om pappa köper en ID3 idag, så måste den in till VW på verkstad för manuell uppgradering av verkstadskillar/tjejer innan det går att uppdatera trådlöst?

Låter lite märkligt att man inte löst denna uppgradering hos ÅF innan de skickade ut bilarna till kunderna. Känns onödigt om man måste direkt in på verkstad med en helt ny bil.

Är du verkligen säker på detta?

Ok att det kan vara en stor första nerladdning (typiskt för nysläppta spel, etc.), men då är det väl bara att ansluta via WiFi/bredband hemma, och skippa att gå över mobilnätet (som jag förstår kan bli dyrt).

Inte där jag läste det men här är en källa som styrker mitt påstående

OTA

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Så om pappa köper en ID3 idag, så måste den in till VW på verkstad för manuell uppgradering av verkstadskillar/tjejer innan det går att uppdatera trådlöst?

Låter lite märkligt att man inte löst denna uppgradering hos ÅF innan de skickade ut bilarna till kunderna. Känns onödigt om man måste direkt in på verkstad med en helt ny bil.

Är du verkligen säker på detta?

Ok att det kan vara en stor första nerladdning (typiskt för nysläppta spel, etc.), men då är det väl bara att ansluta via WiFi/bredband hemma, och skippa att gå över mobilnätet (som jag förstår kan bli dyrt).

Problemet ligger väl i att den uppdateringen inte beräknas vara klar förrän Q1 2021 som jag förstått det. Hålla på bilarna längre tror jag inte dom var sugna på och det var nog rätt val med tanke på att den verkar sälja som smör i solsken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Inte där jag läste det men här är en källa som styrker mitt påstående

OTA

Trist!

Då är det precis som med PS2 att de inte prioriterat att utveckla klart OTA-funktionen (något man borde gjort absolut först).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Trist!

Då är det precis som med PS2 att de inte prioriterat att utveckla klart OTA-funktionen (något man borde gjort absolut först).

Jag tror dock inte detta handlar om bortprioritering (varken för PS2 eller ID3), då det ju endast underlättar för alla parter att kunna skicka ut uppdateringarna OTA, istället för att alla ska komma in till en verkstad. Snarare handlar det om att man stött på olika svårigheter längs vägen och man valt att skicka ut bilarna utan denna funktion istället för att parkera bilarna i väntan på att mjukvaran blir helt klar.

Men jag håller med om att det är dåligt av båda dessa att man inte kan få klart en sådan sak tills dess att bilen rullar ut ur fabriken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag tror dock inte detta handlar om bortprioritering (varken för PS2 eller ID3), då det ju endast underlättar för alla parter att kunna skicka ut uppdateringarna OTA, istället för att alla ska komma in till en verkstad. Snarare handlar det om att man stött på olika svårigheter längs vägen och man valt att skicka ut bilarna utan denna funktion istället för att parkera bilarna i väntan på att mjukvaran blir helt klar.

Men jag håller med om att det är dåligt av båda dessa att man inte kan få klart en sådan sak tills dess att bilen rullar ut ur fabriken.

Jo, det var just det jag tänkte. Man borde tidigt prioriterat och fokuserat på att få OTA att fungera. Då hade man besparat sig senare kostnader att kalla in alla bilar till verkstad. Samt så mycket smidigare och mindre irriterande för kunder. Det finns alltid möjlighet att prioritera (inte på slutet, men om man gjort rätt prioriteringar flera år sedan när man startade projekten).

Har man väl OTA på plats, först, så får ju resten av den saknade eller ofärdiga mjukvaran enklare och billigare att rullas ut. Känns som man börjat i lite fel ände, både för sin egen, och sina kunder skull (tycker jag).

Men känns som vi är rätt överens (i stort).

Får hoppas att de får löst OTA så snart som möjligt (för både sin egen skull, och användarnas skull).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/