3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

Varför sitter det då 16gb vram i ps5 som är endast till för spel ? Är inte en ps5 inprencip en vanlig dator med amd cpu och gpu ?

16 GB fördelat mellan GPU & CPU.

Läs på.

Visa signatur

| i9-10900K | G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB DDR4 3600 MHz | ASUS ROG MAXIMUS XII HERO|
| 3080 AORUS XTREME | LIAN LI 011 DYNAMIC XL | ARCTIC LIQUID FREEZER II 360 |
| 6 x CORSAIR ML120 | CORSAIR HX1000i |

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

https://www.youtube.com/watch?v=zmbvUK93npo

Taget ifrån videon:
https://i.imgur.com/DIsU4mX.png

Han verkar ha haft rätt om förr, och om han fortfarande har tillgång till pålitlig information kommer det 3080 20GB nu i december. Och vi lär "översvämmas" av RTX 3080-kort de kommande veckorna, och RTX 3070s verkar inte bli så svårt att komma över..

Samma sak som tredjeparttillverkarna sagt i veckor alltså: produktion rampar upp mot slutet av oktober.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk

Ingen som hört nåt om Asus TUF korten kommer snart till ÅF?

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackwizard:

De skickas från fabrik denna vecka och nästa.

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackwizard:

Det kommer en skvätt per vecka. Asus Tuf har flest antal bokningar att döma utifrån ÅF statistik.
Asus utan OC verkar stå helt still medans OC modellerna faktiskt levereras. Så har iaf jag uppfattat situationen

Visa signatur

[Stationär] i7 13700K, RTX3080Ti
[Laptop] i7 11800H + Liquid metal, RTX3070 + Liquid metal
Bild: 42" 4K 120hz
Ljud: Simgot SuperMix 4

Permalänk
Skrivet av Blackwizard:

Verkar ju inte precis som att Inet får några med tanke på deras fortsatt pessimistiska förutsägelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonentusiast:

Verkar ju inte precis som att Inet får några med tanke på deras fortsatt pessimistiska förutsägelser.

Verkar vara stendött på Inet. Inte fått höra ett ord om mitt 3090 ja beställde 15.01

Permalänk
Medlem

Någon som har fått info gällande leverans hos Webbhallen gällande TUF OC kortet? Informationen är uppdaterad på Webbhallens sida med att nästa batch är V43. Så jag antar inte man kom med i batchen för denne veckan. Men tänkte höra om någon här gjorde det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Någon som har fått info gällande leverans hos Webbhallen gällande TUF OC kortet? Informationen är uppdaterad på Webbhallens sida med att nästa batch är V43. Så jag antar inte man kom med i batchen för denne veckan. Men tänkte höra om någon här gjorde det?

Nix, beställde 3080 15.05. Pratade med supporten, de trodde att jag skulle få mitt kort i slutet av månaden.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Om du syftar på 3090, så nej fick inget.

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Hur länge kommer "introduktionspriset" ligga kvar på Asus TUF-korten? Jag läste nånstans att det finns kvar till tidigt 2021.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Hur länge kommer "introduktionspriset" ligga kvar på Asus TUF-korten? Jag läste nånstans att det finns kvar till tidigt 2021.

Efter den 16e Oktober så kommer priset gå upp på TUF korten.
Webhallen öppnar bokningarna idag klockan 13.00 för beställningar på samtliga kort för att tillåta kunder att beställa innan priset höjs.
Viktigt att notera dock att det betyder inte att tillgängligheten är bättre just nu utan de vill bara ge möjligheten för kunderna att beställa innan prisändringen!

https://www.webhallen.com/se/product/324062-ASUS-TUF-GeForce-...

"Vill du boka?
Bokning kommer öppna igen den 15e oktober 13.00
Observera att detta ej betyder att tillgänglighet är bättre än innan, det är endast så att ni som vill boka hos oss till intropris får den möjligheten. Priset kommer att gå upp efter den 16e oktober."

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO Processor: Intel Core i9-10850K Kylning: Corsair H150i Elite Capellix Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum 3200 MHz Grafikkort: TBA Hårddiskar: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 Nätagg: Corsair HX1000 V2 Platinum Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Skärm: Alienware AW3420DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeddius:

Webhallen öppnar bokningarna idag klockan 13.00 för beställningar på samtliga kort för att tillåta kunder att beställa innan priset höjs.
Viktigt att notera dock att det betyder inte att tillgängligheten är bättre just nu utan de vill bara ge möjligheten för kunderna att beställa innan prisändringen!

"Vill du boka?
Observera att detta ej betyder att tillgänglighet är bättre än innan, det är endast så att ni som vill boka hos oss till intropris får den möjligheten. Priset kommer att gå upp efter den 16e oktober."

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Antal bokningar sjönk från 711 till 702. Så max inkom 9 kort denna veckan, om inte ett antal bokningar försvann via avbokningar.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk

Hmm, det verkar som att Webhallen och Proshop får in leveranser på ASUS Strix 3090 kort den här veckan men det verkar vara tyst från andra återförsäljare än så länge.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Zeddius:

"Vill du boka?

Dessa val.
Jag vill ha ett kort. Jag gillar Asus. FE verkar aldrig dyka upp igen.
MEN.
Samsung vs TSMC. Strömknas. Nätagget. Beställa med oklart levdatum.

Skrivet av Quenya:

Antal bokningar sjönk från 711 till 702. Så max inkom 9 kort denna veckan, om inte ett antal bokningar försvann via avbokningar.

Om man tar det at face value så betyder det alltså att det kommer ta nära 100 veckor att fylla all demand? Två år.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Vet någon hur många asus 3090 strix oc Webhallen fick idag?

Permalänk
Medlem

Asus strix 3090 OC
Beställt 15.01 på Inet
Uppdaterad till: i lager i morgon

Plötsligt händer det

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

Som det gåtts igenom tidigare, Modern warfare allokerar ditt vram. Hur mycket det använder utav det är svårt att säga men det allokerar mer än vad som används och står i MSI Afterburner e.x. Både sweclockers och Gamersnexus har bra artikel/inlägg angående den riktiga användningen. Och det är inget spel som maxxar ut 3080s vram ännu vad jag förstår. Att tänka på också är att det inte går jämföra 2080ti minne med 3080 då 3080 är mycket snabbare. Sitter på mobilen nu så svårt lägga men kommer med några edits på källor snart

Swec 18:22
https://youtu.be/893JXTYWK9g

Gamersnexus 02:58
https://youtu.be/oTeXh9x0sUc

Resetera artikel angående varför 10 gb räcker:
https://www.resetera.com/threads/vram-in-2020-2024-why-10gb-i...

GN Artikel angående vram och varför du inte kan använda mjukvara att mäta vram:

We’d like to quickly address one point before proceeding: A lot of commenters have expressed concern about the 10GB framebuffer on the RTX 3080, remarking that 10 is lower than 11, and therefore somehow worse than the 1080 Ti or 2080 Ti. A few reminders: First, when you use software (like GPU-Z -- which is great software and which we highly recommend), it will give you the “allocated VRAM,” but not necessarily the engaged or utilized VRAM. If you plug in a 12GB FB card and play a game, that game might tell you that it’s “using” 11GB,” and could cause you to suspect that this is close to capacity. In reality, it’s requesting that memory, but not actually utilizing it. Further still, memory capacity is very rarely the issue for gaming -- it’s more often that you’re running into memory bandwidth issues first, or maybe even some other part, like ROPs limitations.

Dold text

Jag säger inte emot dig där.

Det jag med 100% säkerhet enligt egen erfarenhet kan säga iaf är att när minnet enligt MSI AB (GPU-z är inte pålitlig då den visar dedikerat + delat GPU minne enligt vad jag har kommit fram till) slår i ~7900 MB användning så blir det en FPS-drop utan dess like (<20 FPS) tillfälligt under några sekunder, för att sedan återgå till normalt. Detta upprepas vid load av nya kartor, och ibland (inte konsekvent på samma sätt) vid respawns − så länge man inte startar om hela spelet.

CoDs .exe-fil tar vid det här tillfället upp ~6500-6800 MB dedikerat VRAM enligt aktivitetshanteraren (och resterande står oftast dwm.exe för) om man kollar under "Information" och väljer till kolumnen dedikerad minnesanvändning. Allokerat eller inte så är det något som påverkar prestandan och ger en sämre spelupplevelse, imho. Det kanske inte skulle bli bättre med VRAM, det vet jag inte. Men eftersom det är så konsekvent och beter sig på det här sättet varje gång känns det som att mer VRAM skulle hjälpa.

Om man sedan lägger det åt sidan då det är ett så specifikt scenario, så tror jag det är ganska svårt att se fram 1-2, kanske 3 år in i framtiden för hur VRAM kommer att användas i spel. Imo, känns det väldigt mer framtidssäkert med dubbla mängden VRAM till en så pass liten del av totalkostnaden för grafikkortet och en kostnad jag personligen utan tvekan skulle valt om det inte för med sig några för oss nu okända nackdelar. De flesta köper ju inte nya grafikkort årligen, utan vill ha något som man inte får eventuella prestandaproblem med ett år efter inköp.

Jag har inte hunnit/orkat läsa igenom alla de källor du uppger (vilket jag verkligen uppskattar, och jag ska ta mig igenom dem!) och har som sagt inte någon teknisk uppbackning för att det är ett solklart val för alla. Men 1000 kronor "extra" för dubbelt VRAM på ett 3080 är något jag absolut skulle valt personligen vid den tidpunkt jag skriver detta.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

....Antal bokningar sjönk från 711 till 702. Så max inkom 9 kort denna veckan, om inte ett antal bokningar försvann via avbokningar.

Om man tar det at face value så betyder det alltså att det kommer ta nära 100 veckor att fylla all demand? Två år.

Är inte det mest troliga att de inte fick in något alls och det är bara avbokningar?

Det var kul och sitta och hamra F5 men jag är inne på att snooza 2 veckor nu bara och sen kolla på det igen, vid det laget lär det ju ha visat sig om vi kommer "bada i 3080" som ryktena säger.

Jag har svårt att få grepp på siffrorna för jag vet inte hur många grafikkort som typiskt säljs worldwide av ett premium-märke, men om det gått flera veckor sedan lansering och det "bara" är ett par tusen som köar i norden (om man slår ihop siffrorna från proshop, webhallen mfl), det låter som ingenting (ur en kinesisk tillverkares synvinkel som kan göra 5000 kort om dagen).

Dock olycksbådande därför kanske att han Nvidia VDn publikt gick ut och sa att det kan dröja till nyår innan de kommer ikapp, det låter som han sitter på någon mer info då typ som spekulerats att Samsung processen har oväntat dålig yield. Man tycker dock att ASUS eller någon av de andra OEMerna vid det här laget skulle ha läckt att detta är orsaken, så inte alla slutkunder går och är småsura på dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fac31:

Vet någon hur många asus 3090 strix oc Webhallen fick idag?

Skrivet av Fac31:

Asus strix 3090 OC
Beställt 15.01 på Inet

Plötsligt händer det

Hade du bokat på webhallen också? tid? Har du avbokat

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Hade du bokat på webhallen också? tid? Har du avbokat

Bokade bara på Inet men har använt Webhallen som en referens om hur mycket kort som verkar komma in i sverige. Verkar vara ganska jämt fördelat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fac31:

Bokade bara på Inet men har använt Webhallen som en referens om hur mycket kort som verkar komma in i sverige. Verkar vara ganska jämt fördelat

Webhallen har stått på 102 ett bra tag nu, blir intressant att se nya siffran ikväll. Får väl se om man lyckas få ett idag eller nästa batch.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag säger inte emot dig där.

Det jag med 100% säkerhet enligt egen erfarenhet kan säga iaf är att när minnet enligt MSI AB (GPU-z är inte pålitlig då den visar dedikerat + delat GPU minne enligt vad jag har kommit fram till) slår i ~7900 MB användning så blir det en FPS-drop utan dess like (<20 FPS) tillfälligt under några sekunder, för att sedan återgå till normalt. Detta upprepas vid load av nya kartor, och ibland (inte konsekvent på samma sätt) vid respawns − så länge man inte startar om hela spelet.

CoDs .exe-fil tar vid det här tillfället upp ~6500-6800 MB dedikerat VRAM enligt aktivitetshanteraren (och resterande står oftast dwm.exe för) om man kollar under "Information" och väljer till kolumnen dedikerad minnesanvändning. Allokerat eller inte så är det något som påverkar prestandan och ger en sämre spelupplevelse, imho. Det kanske inte skulle bli bättre med VRAM, det vet jag inte. Men eftersom det är så konsekvent och beter sig på det här sättet varje gång känns det som att mer VRAM skulle hjälpa.

Om man sedan lägger det åt sidan då det är ett så specifikt scenario, så tror jag det är ganska svårt att se fram 1-2, kanske 3 år in i framtiden för hur VRAM kommer att användas i spel. Imo, känns det väldigt mer framtidssäkert med dubbla mängden VRAM till en så pass liten del av totalkostnaden för grafikkortet och en kostnad jag personligen utan tvekan skulle valt om det inte för med sig några för oss nu okända nackdelar. De flesta köper ju inte nya grafikkort årligen, utan vill ha något som man inte får eventuella prestandaproblem med ett år efter inköp.

Jag har inte hunnit/orkat läsa igenom alla de källor du uppger (vilket jag verkligen uppskattar, och jag ska ta mig igenom dem!) och har som sagt inte någon teknisk uppbackning för att det är ett solklart val för alla. Men 1000 kronor "extra" för dubbelt VRAM på ett 3080 är något jag absolut skulle valt personligen vid den tidpunkt jag skriver detta.

Fast... Ingen vet ju vad versionen med 20GB kommer kosta. Den kanske kostar 5000kr mer så vitt vi vet så att ha som argument att det bara kommer vara 1000kr mer för dubbla mängden VRAM håller ju inte riktigt. Det hade varit ett väldigt trevlig scenario, men det låter inte så realistiskt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | Powercolor RX 9070 XT Red Devil |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vardagsrum:

Fast... Ingen vet ju vad versionen med 20GB kommer kosta. Den kanske kostar 5000kr mer så vitt vi vet så att ha som argument att det bara kommer vara 1000kr mer för dubbla mängden VRAM håller ju inte riktigt. Det hade varit ett väldigt trevlig scenario, men det låter inte så realistiskt.

Håller med, 1000 kr för dubbla VRAM hade nog de flesta betalat bara för att vara på säkra sidan. Men 3-5K känns väl mer rimligt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Dessa val.
Jag vill ha ett kort. Jag gillar Asus. FE verkar aldrig dyka upp igen.
MEN.
Samsung vs TSMC. Strömknas. Nätagget. Beställa med oklart levdatum.

Golden Week påverkar denna veckas leveranser. Det kommer trappas upp nu under andra halvan och i november, har skrivits flera gånger.

Permalänk
Medlem

Fick mail från Proshop and mitt bokade TUF OC 3080:
Hej
Vi måste dessvärre meddela att vi inte kan leverera som förväntat den: 24-09-2020, på grund av förseningar.

Nytt förväntat leveransdatum: 22-10-2020

Och på hemsidan:
Förväntad leverans mellan 2020-10-16 - 2020-10-22

Visa signatur

Lian Li O11D | AMD Ryzen 7 3700X | ASUS ROG Strix B550-E Gaming | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC| 32GB DDR4 3200MHz

Permalänk

msi gaming x 1060 6b kostade ca 600-900kr mera än samma kort med 3gb. Då pratar vi om endast 3 extra gb. Tror knappast att 10gb gddr6x kommer vara under 2500 extra.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fac31:

Asus strix 3090 OC
Beställt 15.01 på Inet

Plötsligt händer det

Var 15.01 tiden du la din order eller tiden du fick din orderbekräftelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Var 15.01 tiden du la din order eller tiden du fick din orderbekräftelse?

Jag fick min bekräftelse