Permalänk

TFT aktiv matris = en form av IPS?

Hellu,

Är på gång att köpa en ny skärm, närmare en Dell 27" UltraSharp U2719D som har fått bra recensioner för allt i allo skärm plus att färgerna är kalibrerade nästan perfekt från fabrik.

Jag blir lite konfunderad kring specen, det står att det är en IPS men det står även :

LED-bakgrundsbelyst LCD-skärm / TFT aktiv matris

Jag trodde att IPS och TFT aktiv matris var olika men jag har alltså fel?

Permalänk
Medlem

I princip alla moderna skärmar är TFT, varav IPS är en sorts TFT skärm.

https://en.wikipedia.org/wiki/Thin-film-transistor_liquid-cry...

edit: En modern typ av skärm som INTE är en TFT är LGs OLED. Den behöver inget TFT-lager för att visa olika färger.

edit2: En OLED är tydligen också en sorts TFT-skärm. TIL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

I princip alla moderna skärmar är TFT, varav IPS är en sorts TFT skärm.

https://en.wikipedia.org/wiki/Thin-film-transistor_liquid-cry...

edit: En modern typ av skärm som INTE är en TFT är LGs OLED. Den behöver inget TFT-lager för att visa olika färger.

Vilket är felaktigt, efter många dåliga äkta oled där färger blektes så är moderna oled en vit bakgrundsbelysning (per pixel) med tft färgfilter ovanpå.

Permalänk

Blir inte klarare.
Kolla denna :

https://www.komplett.se/product/1133761/datorutrustning/bilds...

Står både IPS och aktiv TFT.

Permalänk
Medlem

TFT = Thin Film Transistor. En variant av LCD display.
I stort sett alla platta datorskärmar idag använder sig av en TFT aktiv matris display. Det finns sedan i olika former - TN, IPS, VA och variationer av dessa.

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

TFT = Thin Film Transistor. En variant av LCD display.
I stort sett alla platta datorskärmar idag använder sig av en TFT aktiv matris display. Det finns sedan i olika former - TN, IPS, VA och variationer av dessa.

Okay! Nu klarnade det lite Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Vilket är felaktigt, efter många dåliga äkta oled där färger blektes så är moderna oled en vit bakgrundsbelysning (per pixel) med tft färgfilter ovanpå.

Intressant, det visste jag inte. Det blev ett bra tillfälle att läsa på lite mer om panel-teknologi, tack

Permalänk
Bildexpert 📺

Förenklat kan man likna LG:s OLED vid en LCD där man ersatt LCD-skiktet med OLED och (förstås) tagit bort polariseringsfiltren. TFT används för att adressera OLED:erna. Det är ju denna lösning som gjort att att LG fått ekonomi i tillverkningen för att det fungerar med befintliga tillverkningsprocesser.

Skrivet av newtoninja:

Jag trodde att IPS och TFT aktiv matris var olika men jag har alltså fel?

Förr i tiden för sisådär 15 år sedan fanns det LCD-skärmar av andra sorter än TFT med andra typer av adresseringsmetoder. Ofta passiva och ganska långsamma sådan men som för sin tid mer kostnadseffektiva. Tänk bärbara datorer från 1995 och liknande. Med tiden blev TFT synonymt med en bra – fast också dyr LCD-skärm.

Utvecklingen har till slut rationaliserat bort allt annat än TFT. Så allt som är en typisk konsument- eller kontorsbildskärm av någon sort använder TFT-teknik. Det som skiljer sig är själva LCD-patentet med VA, IPS och TN.

Men gamla begrepp lever kvar länge bland bildskärmar, särskilt om de en gång hade en positiv innebörd. Därför skrivs "TFT" fortfarande ut på specar och handböcker trots att det rimligtvis inte är något annat just TFT.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Förenklat kan man likna LG:s OLED vid en LCD där man ersatt LCD-skiktet med OLED och (förstås) tagit bort polariseringsfiltren. TFT används för att adressera OLED:erna. Det är ju denna lösning som gjort att att LG fått ekonomi i tillverkningen för att det fungerar med befintliga tillverkningsprocesser.

Förr i tiden för sisådär 15 år sedan fanns det LCD-skärmar av andra sorter än TFT med andra typer av adresseringsmetoder. Ofta passiva och ganska långsamma sådan men som för sin tid mer kostnadseffektiva. Tänk bärbara datorer från 1995 och liknande. Med tiden blev TFT synonymt med en bra – fast också dyr LCD-skärm.

Utvecklingen har till slut rationaliserat bort allt annat än TFT. Så allt som är en typisk konsument- eller kontorsbildskärm av någon sort använder TFT-teknik. Det som skiljer sig är själva LCD-patentet med VA, IPS och TN.

Men gamla begrepp lever kvar länge bland bildskärmar, särskilt om de en gång hade en positiv innebörd. Därför skrivs "TFT" fortfarande ut på specar och handböcker trots att det rimligtvis inte är något annat just TFT.

Tack för den utförliga utläggningen! Ja, jag reagerade just på att det stod tft som jag minns från det glada nittiotalet och vill minnas att aktiv matris var väldigt hett då. Undrade lite om det var skrivfel eller nåt annat i specen för Dell

Så trots att tft rationaliserat bort andra tekniker är det fortfarande en djungel. Jag har dock försökt läsa mig till här och sammanfatta vad som gäller för icke gaming bruk :

IPS är det enda rätta för en allround skärm, bildbehandling och kontorsbruk men ej spel. 4k är inte nödvändigt - kvalitetshoppet mellan en 1080 till QHD är större än QHD till 4k (4k som gärna kommer till sin rätta med minst 32tum). Vill man zooma mkt i bilder kan 4k vara intressant samt att text upplevs som skarpare.
Det är svårt att välja fel skärm om man bara är ute efter 1440p /60hz och ips.
Display port föredras framför andra kontakter.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ungefär så. IPS och 1440p är det trygga valet för en allroundskärm. I värsta fall är den plastig och har ett rangligt stativ – vilket Dell inte brukar ha. Men kvaliteten är sällan dålig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Förenklat kan man likna LG:s OLED vid en LCD där man ersatt LCD-skiktet med OLED och (förstås) tagit bort polariseringsfiltren. TFT används för att adressera OLED:erna. Det är ju denna lösning som gjort att att LG fått ekonomi i tillverkningen för att det fungerar med befintliga tillverkningsprocesser.

Förr i tiden för sisådär 15 år sedan fanns det LCD-skärmar av andra sorter än TFT med andra typer av adresseringsmetoder. Ofta passiva och ganska långsamma sådan men som för sin tid mer kostnadseffektiva. Tänk bärbara datorer från 1995 och liknande. Med tiden blev TFT synonymt med en bra – fast också dyr LCD-skärm.

Utvecklingen har till slut rationaliserat bort allt annat än TFT. Så allt som är en typisk konsument- eller kontorsbildskärm av någon sort använder TFT-teknik. Det som skiljer sig är själva LCD-patentet med VA, IPS och TN.

Men gamla begrepp lever kvar länge bland bildskärmar, särskilt om de en gång hade en positiv innebörd. Därför skrivs "TFT" fortfarande ut på specar och handböcker trots att det rimligtvis inte är något annat just TFT.

För att vara lite petig så kan man alltså driva en LCD (eller OLED) utan att använda tunnfilmstransistorer ("TFT") i drivningen av den. Man kan använda alldeles vanliga transistorer, till exempel från alldeles vanliga chip. Men för stora matriser som dagens platta skärmar, LCD eller OLED eller whatever, så används i praktiken nästan alltid TFT (finns säkert något undantag om man letar tillräckligt noga).

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon214822:

För att vara lite petig så kan man alltså driva en LCD (eller OLED) utan att använda tunnfilmstransistorer ("TFT") i drivningen av den. Man kan använda alldeles vanliga transistorer, till exempel från alldeles vanliga chip. Men för stora matriser som dagens platta skärmar, LCD eller OLED eller whatever, så används i praktiken nästan alltid TFT (finns säkert något undantag om man letar tillräckligt noga).

Ja, förmodligen. TFT är ju miniatyriserade MOSFET om jag får tro wikipedia. Men det skulle nog inte bli så mycket bild om det sitter feta kretsar i vägen för ljuset. Och kanske rätt besvärlig värmeutveckling.