Permalänk
Medlem

Backlight sönder på skärmen?

Min gamla samsungskärm har antagligen sagt upp kontraktet. Den slår av och på och när den är på så lyser den bara "till hälften" ungefär. Kolla videon (och ignorera den urusla Acern bredvid).

Är det själv backlighten som inte längre fungerar som den ska på skärmen? Hur som helst så antar jag att det bara är att ta skeden i vacker hand och köpa en ny?

/Frazeur

EDIT: Ignorera frugan i bakgrunden. Om någon vet hur man tar bort ljud från en youtubevideo så får man gärna upplysa mig.

Permalänk
Bildexpert 📺

Förmodligen strömförsörjningen till skärmen som inte orkar med. Kan vara så enkelt som att den externa transformatorn behöver bytas ut.

Är det en gammal skärm som enkelt kan ersättas med en ny är det såklart smidigast. Har man tiden, energin och framför allt kunskapen är det en del som går in och felsöker den elektriskt och kanske löder som sådant som trasiga kondensatorer samt söker fram reservdelar via exempelvis ebay.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding

En relativt gammal skärm, Samsung S27C590H. Så du menar alltså att den kanske kan funka om jag byter "sladden" (med klumpen). Å andra sidan så kostar en ny sådan säkert lika mycket som skärmen är värd nuförtiden... Om jag nu ens hittar en passande sådan någonstans.

Jag får väl köpa en ny, men när jag aldrig kan bestämma mig för vilken jag skulle vilja ha. 1440p och 144 Hz IPS så skulle Acern få degraderas till surfskärm, men då behöver hela datorn en uppgradering.

Permalänk
Bildexpert 📺

Å andra sidan kanske du får en bättre skärm överlag som kan hålla i sisådär 6-7 år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazeur:

@Laxpudding

En relativt gammal skärm, Samsung S27C590H. Så du menar alltså att den kanske kan funka om jag byter "sladden" (med klumpen). Å andra sidan så kostar en ny sådan säkert lika mycket som skärmen är värd nuförtiden... Om jag nu ens hittar en passande sådan någonstans.

Kan informera att den skulle kosta ca 400-500kr + frakt

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Å andra sidan kanske du får en bättre skärm överlag som kan hålla i sisådär 6-7 år till.

Jo, jag har funderat på en https://www.verkkokauppa.com/fi/product/46988/ndxvj/Asus-TUF-.... Många här har rekommenderat LG 27GL83A men för det första är ASUSen är bättre enligt Rtings - fast det ska man kanske inte fästa så mycket vikt vid - och för det andra så hittar jag inte LG:n till salu någonstans. Har du erfarenheter av ASUSen?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Frazeur:

Jo, jag har funderat på en https://www.verkkokauppa.com/fi/product/46988/ndxvj/Asus-TUF-.... Många här har rekommenderat LG 27GL83A men för det första är ASUSen är bättre enligt Rtings - fast det ska man kanske inte fästa så mycket vikt vid - och för det andra så hittar jag inte LG:n till salu någonstans. Har du erfarenheter av ASUSen?

Inte sett den. Men denna kategori av skärmar är rätt så trygga köp. De brukar inte misslyckas med bilden utan det är mer funktioner och finesser som skiljer sig.