Testpilot: Core Mechanics Project 0001

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Core Mechanics Project 0001

Testpiloten Björn Endre har testat Core Mechanics Project 0001, ett tangentbord med delad design och tysta mekaniska brytare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

I den här prisklassen hade jag gärna sett alu-case för att det skulle bli intressant. Och bakgrundsbelysning såklart!

Permalänk
Moderator
Testpilot

Frågan är om de inte hade kunnat löst det med Bluetooth istället för en fysisk kabel? Också en kostnadsfråga såklart.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Core Mechanics
Skrivet av Dinoman:

Frågan är om de inte hade kunnat löst det med Bluetooth istället för en fysisk kabel? Också en kostnadsfråga såklart.

Batterier... *ryser*
Visst det hade gått, men då hade man fått nöja sig med 4ms responstid istället för 1. Vanlig 2.4GHz koppling hade dock fixat den biten också.

Permalänk
Medlem

Jag är en av de lyckliga som vann tävlingen om ett tangentbord här på siten. Fick hem tangentbordet idag och även om det är svårt att anpassa sitt skrivande så är kvalitetskänslan hög. Återstår att de om min hjärna kan klara övergången, men det handlar mer om mig än tangentbordet.
Håller helt med recensenten så här långt.

Permalänk
Medlem

Det ser ut för mig som ’Y’ sitter på fel halva, men det är säkert bara jag?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Olle Wahlqvist:

Batterier... *ryser*
Visst det hade gått, men då hade man fått nöja sig med 4ms responstid istället för 1. Vanlig 2.4GHz koppling hade dock fixat den biten också.

Det hade ju inte varit det första trådlösa tangentbordet på marknaden. Inbyggt batteri som går att ladda. Ingen månresa direkt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Blåtand/wifi mellan enheterna, och en sladd per halva kanske skulle funka?

Iallafall så blir det ännu mer intressant o skaffa sig ett..

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det ser ut för mig som ’Y’ sitter på fel halva, men det är säkert bara jag?

I princip alla splittade tangentbord har det så. Jag kör själv med ett Dygma Raise som har samma split, i början tyckte jag att B satt på fel halva eftersom jag brukade skriva B med höger hand.. Fick snällt vänja om mig.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem
Skrivet av webbson:

I princip alla splittade tangentbord har det så. Jag kör själv med ett Dygma Raise som har samma split, i början tyckte jag att B satt på fel halva eftersom jag brukade skriva B med höger hand.. Fick snällt vänja om mig.

Ja det konstiga är ju att Y och B inte är på samma sida, men de är ju så rakt ovanför varandra man kan bli typ

Permalänk

Härligt att se en till spelare på marknaden för splittade brädor!

(Även om jag inte kan låta bli att ta 1ms-påståendet med några skålpund salt )

Permalänk
Medlem

Har länge velat prova ett tvådelat tangentbord, men hade helt ärligt velat ha "b"-tangenten på båda halvorna.. använder den ofta med olika händer beroende på vad jag tryckt på precis innan. Lite samma sak med y, men är okej med att den bara är på höger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja det konstiga är ju att Y och B inte är på samma sida, men de är ju så rakt ovanför varandra man kan bli typ

De sitter så för att någon konstig människa fick för sig att mina skriver på detta viset:

Och nu verkar alla tangentbord vara delade så.. :/

Permalänk
Core Mechanics
Skrivet av Dinoman:

Det hade ju inte varit det första trådlösa tangentbordet på marknaden. Inbyggt batteri som går att ladda. Ingen månresa direkt.

Nej men det drar ganska mycket kost och gränsen för impulsköp går nog någonstans runt 1500kr för många.
Tänker du trådlöst mellan halvorna bara eller till datorn också, för det blir mer komplext.

Skrivet av Shinzou:

Blåtand/wifi mellan enheterna, och en sladd per halva kanske skulle funka?

Iallafall så blir det ännu mer intressant o skaffa sig ett..

Om det ändå ska vara sladdar till datorn blir det billigare att sätta en master processor i själva USB kontakten som tar hand om intelligensen.
Men gör du som jag och gömmer sladden bakom skärmen blir det ungefär samma look.

Skrivet av medbor:

Ja det konstiga är ju att Y och B inte är på samma sida, men de är ju så rakt ovanför varandra man kan bli typ

När man lär sig skriva maskin (touch type) är det så att pekfingrarna ska ta raden bredvid, därför hamnar B på vänster och Y på höger sida. Gamla gamers som mest haft musen i höger hand brukar dock vara vana att kunna ta även Y och H med vänster hand. Tog ett tag innan vänsterhanden slutade smita över till höger halva och skriva när jag bytte till ett ergonomiskt Logitech i en gång i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

De sitter så för att någon konstig människa fick för sig att mina skriver på detta viset:
https://apus.tdksoft.co.uk/images/keyboard_touchtyping.png
Och nu verkar alla tangentbord vara delade så.. :/

Men 6 och F6 sitter på vänstra halvan här

Permalänk
Medlem

Mmm, ergodox.. Men 350USD jisses!!

Permalänk
Medlem

Kolla istället efter Corne, Lily58, Ergo Travel and so on. Finns massvis med intressanta split ergo brädor men just denna bräda var nog något av det osexigaste jag sett. It ain't hip to be square. Ingen RGB? Needs more cowbell.. Om RGB är en stor del av ditt beslut när du köper bräda kan det vara värt att sätta sig ner och fundera på vad mer man kan bestycka med RGB LEDs? Nagelfilen? Kaffekokaren? Diskborsten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men 6 och F6 sitter på vänstra halvan här

Hm.. Ja det har du ju rätt i. Tittade bara på, Y och B då de känndes mest relevanta för min del. Kanske blev för skevt då?

Permalänk
Medlem

Valde bort USB-C för att hålla nere kostnaderna, så att de hade råd att installera en strömbrytare

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Gender Bender:

Valde bort USB-C för att hålla nere kostnaderna, så att de hade råd att installera en strömbrytare

USB-C hör faktiskt till den av de dyrare kontakterna eftersom den är såpass komplex att montera. Kostnaden för detta kan vara så mycket som 5-10x högre än för en vanlig USB Type-A. Blir förhoppningsvis billigare med tiden.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Tack för mycket bra test!

Finns det att beställa med MX-brytare från Cherry?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Core Mechanics
Skrivet av martinot:

Tack för mycket bra test!

Finns det att beställa med MX-brytare från Cherry?

Tyvärr har Matias switchen inte samma fäste för caps eller samma pins som Cherry. Så det skulle kräva både annat kretskort och uppsättning caps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle Wahlqvist:

Tyvärr har Matias switchen inte samma fäste för caps eller samma pins som Cherry. Så det skulle kräva både annat kretskort och uppsättning caps.

Synd, men tack för svar!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/