Elgigantens felaktiga datorerbjudande- diskussion

Permalänk
Medlem

Jag är inte bekant med detta specifika erbjudande, men Elgiganten tycker jag rätt ofta kör riktigt sjuka rabatter. Bara för att dra några exempel köpte jag mina Steelseries Arctis Wireless Pro där för 1590 kr, vilket var strax under halva priset på näst billigaste butiken på prisjakt just då. Jag köpte min Asus 34" ultra wide där för runt halva priset mot näst billigaste på prisjakt. Jag har köpt Office 365 Home (numera Microsoft 365) för 349 kronor där vilket är en bra bit under halva priset mot näst billigaste enligt prisjakt. Så ~50-60% rabatt för medlemmar känns inte alltid orimligt eller att man handlar i "ond tro".

Till det specifika fallet: om man bemödat sig att kontakta supporten och kolla så att det är rätt pris, ja då tycker jag absolut inte att det är helt orimligt. Vi får tänka på att de flesta av oss är mer insatta än gemene man som lagen med största sannolikhet är skriven för. Har man till och med fått ett faktiskt kvitto (ej bekräftelse osv) så är det ju ett kontrakt som säger att du ger X antal kronor för produkt Y med prestanda Z.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lyktgubben:

Edge e-Sport för 6.600 kr (angivet ord.pris 18.000 kr)
- Nzxt H510
- Be Quiet 600W
- Asus Z390-A
- Intel i5-9600K
- Nzxt X62 vattenkylare
- HyperX RGB DDR4-3000 2x8GB
- WD 500GB M.2 SATA (lite oklart, kan ha varit en PNY också)
- Asus Dual RTX 2060 Super 8GB
- Windows 10 Home

Och en sämre dator Edge Genesis 1 för 4600 kr (angivet ord.pris 11.100 kr) med:
- Be Quiet Pure Base 500
- Be Quiet 500W
- Asus B450-Plus TUF Gaming
- AMD Ryzen 5 2600 m stockkylare
- HyperX DDR4-3200 2x4GB
- PNY XLR8 M.2 ~250GB
- Asus Phoenix GTX 1650 super 4GB
- Windows 10 Home

Inte oskäligt lågt, nog försökte väl Felgiganten konkurrera med Amazons Prime Days? Lockerbjudanden har de dessutom ofta med. Men troligen ett kap för priset. Gamla komponenter och sånt som troligen inte säljer så bra vilket gör de priser som nämnts mer rimliga än ordinarie priset. Eller ljuger man om ordinare pris med? Det dyrare systemet som skulle vara värt 18 000kr ser inte direkt rimligt ut.

Hur Felgiganten hanterat kunder i samband med RTX 3000-beställningar bör också granskas, sker mycket där som inte ser bra ut.

Permalänk
Medlem

Jag drar mig till minnes en annan gång för ett par år sedan då jag köpte en produkt för ungefär halva priset på Elgiganten. Den gången hann jag få leveransbekräftelse innan sms:et om att ordern var avbruten på grund av fel pris. Efter ett par mejl gav de med sig och skickade varan.

Jag hävdade att det inte finns tryckfel på internet (kanske lite bokstavligt tolkat av mig), att det inte fanns något skäl att tro att priset var felaktigt eftersom det var en kampanj, att konsumentköplagen gäller före deras villkor, att jag fått en skriftlig orderbekräftelse (accept på anbud) och att jag till och med fått en skriftlig bekräftelse på att de skickat varan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Joakim Ågren:

Man tycker ju annars att nån från Elgiganten kanske kunde uttala sig i detta ärende här på forumet. De borde vara medvetna om denna diskussionen nu...

Ja för det brukar ju gå så bra när ÅF ska lägga sig i forumdiskussioner

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Det priset var kanske lite orimligt lågt, men jag har fått många rabatter som varit bättre än så under åren.
Jag stör mig dock på de som slänger upp Elgigantens köpvillkor som om de spelade någon roll att de friskrivit sig från allt ansvar någonsin. Jag kan köpa att detta priset ledde till "ond tro", men hade det varit någon tusenlapp mer så hade det varit helt rimligt pris på en utförsäljning.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Goodwill? Brukar folk här handla på Elgiganten? Det är mest en massa gnällande om dem. Om de inte går med på att skicka datorerna till 36% av det ursprungliga priset, kommer folk handla där oftare? Dock, sett till kommentarerna varje BF om vad Elgiganten gör, så fortsätter ju folk handla där varje BF ändå...

Tror att de flesta här handlar från de (med undtag då små företag) som har de billigaste priserna på en produkt de är efter och att ytterst få är lojala och handlar från en favoritbutik eller vägrar konsekvent handla från andra butiker.

Permalänk
Medlem

Fanns här i Finland också. De som beställde fick ett presentkort på 100€ i kompensation.

Sen skickades datorn ändå fast någon sådan dator inte alls skulle finnas i Finland. Så vissa fick både datorn och presentkort.

Permalänk
Medlem

Problemet för oss konsumenter är att det inte alltid är lätt att veta var skillnaden mellan ett riktigt bra erbjudande och ett orimligt bra erbjudande.
Elgiganten brukar ha riktigt bra erbjudanden med jämna mellanrum, och för en som inte har koll på priser så är det ingen orimlig prissättning på en dator som är på tillfällig utförsäljning.

Permalänk
Medlem

Just att det stod "tillfällig utförsäljning" gjorde att jag tolkade det som ett dundererbjudande bara, därför slog jag till. Fick min order, precis som alla andras, annulerad igår dock. Intressant att de finländska kunderna kompenserades också. Bör man kontakta kundtjänst och fråga varför det blev så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Jag var inte en av de som försökte nappa på erbjudandet och nej jag kräver inte att näringsidkarna måste gå nån till mötes(med undantag för de som faktiskt fått kvitto). Därför jag nämner goodwill vilket ju mer hamnar på marknadsföringskontot. Det finns ju en gammal sägning att är man stor måste man vara snäll och uppenbart finns det företag som i högre utsträckning står för sitt misstag och behagar kunderna i alla fall och jag nämnde då ProShop som exempel. Elgiganten är ju en mångdubbelt större aktör i norden och ifall de inte av ren goodwill vill göra sina kunder glada (vilket kanske i längden hade lönat sig ekonomiskt då dessa får en positiv istället för negativ bild av köpupplevelsen och därmed i högre utsträckning handlat där i framtiden). Om ProShop kan så kan definitivt Elgiganten därav mina ordval snålt och sniket gjort av Elgiganten.

Vad gäller kundernas medvetenhet om att priset var fel så är ju inte Sweclockers medlemmar så representativa alltid i jämförelse med gemene man därute. Det är trots allt så i detta fallet att varan var märkt med att det var en utförsäljning och med tanke på att Elgiganten alltid har kampanjer och reor pågående så leder det tillsammans till slutsatsen att en normal kund inte nödvändigtvis kunde räkna ut att priset var uppenbart felaktigt (så extremt lågt var det ju inte utan kanske bara 2000-3000 Kr under normal rea nivå). Det finns rättsfall om detta i ARN som konstaterar sådana slutsatser.

Fast det är ju inte rimlig goodwill för fem öre, när köpare uppenbarligen inser (alt. borde inse) att priset är felaktigt. Näringsidkare hade säkerligen fått "goodwill" om de hade skänkt bort sina grejer också.

Att hävda okunskap funkar inte heller riktigt alltid, visst finns det fall där det är lite mer oklart och där det i praktiken blir jäkligt besvärligt för allt annat än väldigt insatta att anta att priset inte stämmer, men här?
Det är inte en märkesdator, utan en dator som byggs av dist, med komponenter från hyllan. En marknad det redan är extremt dåliga marginaler för ÅF på.

Ta gärna fram någon kampanj hos någon seriös ÅF där den typen av produkt rabatterats med i närheten av 50+%.
Märkesdatorer (Lenovo, ASUS, HP, Dell, etc.) kan marknaden se lite annorlunda ut för, men även där... över 50%+ nedsättning mot marknadspris (alltså inte bara uppgett ordinarie pris - något som kan vara väldigt missvisande med tanke på vad en del tillverkare/ÅF tar ut för grejerna).

"Bara 2000-3000kr under normal rea nivå" innebär en tämligen väsentlig procentuell skillnad - det går verkligen inte att stirra sig blind på det absoluta beloppet.

Skrivet av Steamroad:

Jag håller inte riktigt med, visst att priset var lågt och att flera av oss insatta i området var tveksamma men sidan var ändå tydligt markerad med "UTFÖRSÄLJNING" och ett rabatterat pris. Jag har varit på flera utförsäljningar med 50-70% rabatt tidigare så något unikt hade det inte varit, särskilt inte från denna typ av elkedja.

Om vi jämför denna dator som är nedsatt 4000 kr (samt medföljande spel) men är en generation nyare i moderkort och processor, handlar man i ond tro ifall man köper den och Elgiganten ångrar sig? https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Det som är speciellt och avgörande i just detta fall är att flertalet personer kontaktat Elgiganten och fått en acceptans på att priset är korrekt och att datorn kommer att levereras. Det om något tyder väl på god tro när man faktiskt vill dubbelkolla att det blev rätt. Det ska också tydliggöras att ordern faktiskt bekräftades genom att ändra status från "under behandling" till att bli reserverad i deras system, vilket enligt deras egen information betyder att ordern är accepterad.
Det första steget på din beställning är att din produkt blir reserverad, vilket bekräftar att din beställning är genomförd.

Det som jag tycker är extra anmärkningsvärt i sammanhanget är att Elgiganten på grund av sin storlek hellre lutar sig tillbaka och hoppas på att den enskilda konsumenten inte "orkar" driva ärendet, och även om det skulle bli ett negativt utfall för deras del så spelar det ingen roll på det stora hela för dem.

Se ovan. Återigen, X antal kronor är inte det enda som är relevant.
Ja visst, att kontakta Elgiganten är säkert god tro. (Eller inte.)

Skrivet av Joakim Ågren:

Man tycker ju annars att nån från Elgiganten kanske kunde uttala sig i detta ärende här på forumet. De borde vara medvetna om denna diskussionen nu...

Varför skulle de? Så folk kan ta fram lite högafflar och försöka pressa dem på att gå med på rent löjliga priser?

Skrivet av Mieriola:

Problemet för oss konsumenter är att det inte alltid är lätt att veta var skillnaden mellan ett riktigt bra erbjudande och ett orimligt bra erbjudande.
Elgiganten brukar ha riktigt bra erbjudanden med jämna mellanrum, och för en som inte har koll på priser så är det ingen orimlig prissättning på en dator som är på tillfällig utförsäljning.

Skrivet av aMp:

Jag är inte bekant med detta specifika erbjudande, men Elgiganten tycker jag rätt ofta kör riktigt sjuka rabatter. Bara för att dra några exempel köpte jag mina Steelseries Arctis Wireless Pro där för 1590 kr, vilket var strax under halva priset på näst billigaste butiken på prisjakt just då. Jag köpte min Asus 34" ultra wide där för runt halva priset mot näst billigaste på prisjakt. Jag har köpt Office 365 Home (numera Microsoft 365) för 349 kronor där vilket är en bra bit under halva priset mot näst billigaste enligt prisjakt. Så ~50-60% rabatt för medlemmar känns inte alltid orimligt eller att man handlar i "ond tro".

Till det specifika fallet: om man bemödat sig att kontakta supporten och kolla så att det är rätt pris, ja då tycker jag absolut inte att det är helt orimligt. Vi får tänka på att de flesta av oss är mer insatta än gemene man som lagen med största sannolikhet är skriven för. Har man till och med fått ett faktiskt kvitto (ej bekräftelse osv) så är det ju ett kontrakt som säger att du ger X antal kronor för produkt Y med prestanda Z.

Se ovan. Det är skillnad på enskilda produkter där priser fluktuerar och marginaler varierar ganska rejält, och på datorer med en rad komponenter, där marginalerna som nämnt är riktigt, riktigt dåliga.

Skrivet av anon5930:

Inte oskäligt lågt, nog försökte väl Felgiganten konkurrera med Amazons Prime Days? Lockerbjudanden har de dessutom ofta med. Men troligen ett kap för priset. Gamla komponenter och sånt som troligen inte säljer så bra vilket gör de priser som nämnts mer rimliga än ordinarie priset. Eller ljuger man om ordinare pris med? Det dyrare systemet som skulle vara värt 18 000kr ser inte direkt rimligt ut.

Hur Felgiganten hanterat kunder i samband med RTX 3000-beställningar bör också granskas, sker mycket där som inte ser bra ut.

Din argumentation stärks inte av att du kallar dem Felgiganten, direkt.

Skrivet av caida:

Just att det stod "tillfällig utförsäljning" gjorde att jag tolkade det som ett dundererbjudande bara, därför slog jag till. Fick min order, precis som alla andras, annulerad igår dock. Intressant att de finländska kunderna kompenserades också. Bör man kontakta kundtjänst och fråga varför det blev så?

Var är källan (annat än några foruminlägg) på att folk faktiskt får varken dator eller kompensation?
Många som hävdar massa saker, men få som kan styrka något. (En del gör det dock bra, intressant att se kvittot som lades upp i andra tråden ex.)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av caida:

Just att det stod "tillfällig utförsäljning" gjorde att jag tolkade det som ett dundererbjudande bara, därför slog jag till. Fick min order, precis som alla andras, annulerad igår dock. Intressant att de finländska kunderna kompenserades också. Bör man kontakta kundtjänst och fråga varför det blev så?

När man hamnar mellan stolarna som konsument likt detta fall så är det sällan som du automatiskt får en ersättning automatiskt utskickad till dig. Det är istället något som görs upp för varje individuellt fall med deras support (på kundens initiativ då). Jag har handlat en hel del på Elgiganten genom åren och vid många tillfällen har jag förhandlat mig till diverse ersättningar, presentkort/kreditsaldo. De har varit otroligt generösa gällande garantiärenden också. Så det är ofta något du som konsument får förhandla dig till själv.

Mitt tips är att vara väldigt tydligt direkt vid första kontakt, vara trevlig (men samtidigt ganska bestämd), ge all information de kan behöva för att behandla ärendet osv. Det fungerar inte i alla lägen, men min upplevelse är att Elgiganten är markant bättre än Inet, Webhallen och NetOnNet när det gäller sådant här.

Bara saker som att jag i butik vid köp kan prata med en säljare och förhandla mig till en fin rabatt om jag köper två istället för en av en produkt är något som de andra butikerna jag nämnde inte lyckats med när jag försökt genom åren (med undantag för Webhallen vid enstaka tillfälle).

Men sedan finns det tillfällen då Elgiganten verkligen har förtjänat aliaset Felgiganten även för mig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Jag kontaktade chatten och det enda dem sa att den utgått ur sortimentet och kan därför inte göra något mer än hjälpa till att välja en annan dator till fullpris😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Fast det är ju inte rimlig goodwill för fem öre, när köpare uppenbarligen inser (alt. borde inse) att priset är felaktigt. Näringsidkare hade säkerligen fått "goodwill" om de hade skänkt bort sina grejer också.

Att hävda okunskap funkar inte heller riktigt alltid, visst finns det fall där det är lite mer oklart och där det i praktiken blir jäkligt besvärligt för allt annat än väldigt insatta att anta att priset inte stämmer, men här?
Det är inte en märkesdator, utan en dator som byggs av dist, med komponenter från hyllan. En marknad det redan är extremt dåliga marginaler för ÅF på.

Ta gärna fram någon kampanj hos någon seriös ÅF där den typen av produkt rabatterats med i närheten av 50+%.
Märkesdatorer (Lenovo, ASUS, HP, Dell, etc.) kan marknaden se lite annorlunda ut för, men även där... över 50%+ nedsättning mot marknadspris (alltså inte bara uppgett ordinarie pris - något som kan vara väldigt missvisande med tanke på vad en del tillverkare/ÅF tar ut för grejerna).

"Bara 2000-3000kr under normal rea nivå" innebär en tämligen väsentlig procentuell skillnad - det går verkligen inte att stirra sig blind på det absoluta beloppet.

Se ovan. Återigen, X antal kronor är inte det enda som är relevant.
Ja visst, att kontakta Elgiganten är säkert god tro. (Eller inte.)

Varför skulle de? Så folk kan ta fram lite högafflar och försöka pressa dem på att gå med på rent löjliga priser?

Se ovan. Det är skillnad på enskilda produkter där priser fluktuerar och marginaler varierar ganska rejält, och på datorer med en rad komponenter, där marginalerna som nämnt är riktigt, riktigt dåliga.

Din argumentation stärks inte av att du kallar dem Felgiganten, direkt.

Var är källan (annat än några foruminlägg) på att folk faktiskt får varken dator eller kompensation?
Många som hävdar massa saker, men få som kan styrka något. (En del gör det dock bra, intressant att se kvittot som lades upp i andra tråden ex.)

Det känns inte riktigt som att du svarar på de frågor som ställs utan iställer bara nästlar in det i otydliga exempel. Det kan inte vara rimligt för den enskilda konsumenten att veta huruvida en återförsäljare har hög eller låg marignal på sina produkter, det får nog ses som en kunskap få personer har. Att vissa personer har uttryckt sig klumpigt på forumet är ju heller inget fel utan handlar om att priset har varit lågt och flertalet personer därför sökt elgiganten och fått till svar att ja, priset stämmer. Ett företag kan självklart inte ångra sig men det känns det för mig som att elgiganten siktat på en utförsäljning, slarvat sig med prissättningen och upptäckt att de skulle kunna sälja datorn till ett högre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steamroad:

Det känns inte riktigt som att du svarar på de frågor som ställs utan iställer bara nästlar in det i otydliga exempel. Det kan inte vara rimligt för den enskilda konsumenten att veta huruvida en återförsäljare har hög eller låg marignal på sina produkter, det får nog ses som en kunskap få personer har. Att vissa personer har uttryckt sig klumpigt på forumet är ju heller inget fel utan handlar om att priset har varit lågt och flertalet personer därför sökt elgiganten och fått till svar att ja, priset stämmer. Ett företag kan självklart inte ångra sig men det känns det för mig som att elgiganten siktat på en utförsäljning, slarvat sig med prissättningen och upptäckt att de skulle kunna sälja datorn till ett högre pris.

Fast vi pratar ju i så fall båda runt varandra - "...men det känns det för mig som att elgiganten siktat på en utförsäljning, slarvat sig med prissättningen och upptäckt att de skulle kunna sälja datorn till ett högre pris." är ju i allra högsta grad bara ett löst antagande.

Det där med vad som är rimligt för en enskild konsument att inse får utredas på fall-basis av ARN egentligen, vi kan dra paralleller hur långt åt båda hållen som helst, men exakt var gränsen går kan varken du eller jag bestämma. Jag anser att det är tämligen tydligt att priset är uppenbart orimligt, medan du, om jag förstått det rätt, inte gör det. Det förändrar i praktiken inget, och jag ser fram emot en prövning av ARN, om någon nu drar det dit.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Fast vi pratar ju i så fall båda runt varandra - "...men det känns det för mig som att elgiganten siktat på en utförsäljning, slarvat sig med prissättningen och upptäckt att de skulle kunna sälja datorn till ett högre pris." är ju i allra högsta grad bara ett löst antagande.

Det där med vad som är rimligt för en enskild konsument att inse får utredas på fall-basis av ARN egentligen, vi kan dra paralleller hur långt åt båda hållen som helst, men exakt var gränsen går kan varken du eller jag bestämma. Jag anser att det är tämligen tydligt att priset är uppenbart orimligt, medan du, om jag förstått det rätt, inte gör det. Det förändrar i praktiken inget, och jag ser fram emot en prövning av ARN, om någon nu drar det dit.

Jag å andra tycker inte det ska behövas då det finns tidigare prövningar om teknikprodukter som sålts till både 50% rabatt och 70% rabatt där ARN ställt sig på konsumentens sida.

Om du föreställer dig detta scenario:
Du är ute och letar efter en bil och åker in till en bilhandlare, du hittar en bil du gillar men reagerar på att priset är nästan hälften mot vad du sett på blocket. Du tittar på bilen, provkör och vill köpa den. Du ställer en kontrollfråga till en säljare om priset verkligen stämmer och får ja till svar. Ni kommer överens om att göra affär och att du ska hämta bilen om tre dagar. När du kommer tillbaka säger de att priset var fel men vill nu inte sälja bilen till dig överhuvudtaget.

Jag kanske är färgad i frågan, men visst känns det lite lustigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steamroad:

Jag å andra tycker inte det ska behövas då det finns tidigare prövningar om teknikprodukter som sålts till både 50% rabatt och 70% rabatt där ARN ställt sig på konsumentens sida.

Alltså... det finns teknikprodukter som sålts till 95% rabatt (kablar och adaptrar är inte helt ovanligt, ex.) också, det betyder verkligen inte att denna kan anses rimligt att sälja med en sådan nedsättning. Jag och andra tycker kort sagt inte nedsättningen är rimlig, men länka gärna specifika ARN-fall som kan vara representativa och förklara varför de kan anses vara det.

Praxis är sällan så enkelt som det kan verka, och det är därför som jag inte direkt lägger så mycket vikt vid annat än vad ex. ARN skulle säga i ett specifikt fall.
Sen kan vi tycka och diskutera precis vad som helst under tiden.
Det där med kontakt med kundtjänst och huruvida det per automatik skulle definiera god tro är dock intressant, har du något ARN-fall där som är tillämpligt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Alltså... det finns teknikprodukter som sålts till 95% rabatt (kablar och adaptrar är inte helt ovanligt, ex.) också, det betyder verkligen inte att denna kan anses rimligt att sälja med en sådan nedsättning. Jag och andra tycker kort sagt inte nedsättningen är rimlig, men länka gärna specifika ARN-fall som kan vara representativa och förklara varför de kan anses vara det.

Praxis är sällan så enkelt som det kan verka, och det är därför som jag inte direkt lägger så mycket vikt vid annat än vad ex. ARN skulle säga i ett specifikt fall.
Sen kan vi tycka och diskutera precis vad som helst under tiden.
Det där med kontakt med kundtjänst och huruvida det per automatik skulle definiera god tro är dock intressant, har du något ARN-fall där som är tillämpligt?

Jag ska leta mer noggrant sen men denna är snarlik. Tolkningen från mig är då att även om den enskilda kundtjänstmedarbeten inte är direkt ansvarig för prissättningen anses denne vara representant för företaget och därmed giltigt. Det är möjligt att det är skillnad för de som aktivt kontaktat kundtjänst och fått bekräftelse kontra de som inte gjort det.

En försäljare kan ingå bindande avtal för företaget
Ett avtal som en försäljare träffar blir normalt bindande för företaget, även om försäljaren skulle ha överträtt sin befogenhet. Detta gäller under förutsättning att konsumenten inte har insett eller bort inse att försäljaren överskred sin befogenhet.

Konsumenten ville göra en skönhetsbehandling. Innan behandlingen påbörjades fick hon en prisuppgift om att det skulle kosta 2 000 kr. När tjänsten hade utförts krävde företaget att hon skulle betala 5 000 kr. Konsumenten begärde att priset skulle sättas ned till 2 000 kr. Företaget motsatte sig kravet eftersom prisuppgiften hade lämnats av en elev som inte hade full kännedom om företagets priser.

ARN ansåg att det uppgivna priset visserligen var lågt i förhållande till det egentliga priset men att det inte var så lågt att konsumenten borde ha insett att det var felaktigt. Konsumenten hade heller inte anledning att ifrågasätta att den som lämnade prisuppgiften saknade behörighet att göra det. ARN rekommenderade därför att priset skulle sättas ned till 2 000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steamroad:

Jag ska leta mer noggrant sen men denna är snarlik. Tolkningen från mig är då att även om den enskilda kundtjänstmedarbeten inte är direkt ansvarig för prissättningen anses denne vara representant för företaget och därmed giltigt. Det är möjligt att det är skillnad för de som aktivt kontaktat kundtjänst och fått bekräftelse kontra de som inte gjort det.

En försäljare kan ingå bindande avtal för företaget
Ett avtal som en försäljare träffar blir normalt bindande för företaget, även om försäljaren skulle ha överträtt sin befogenhet. Detta gäller under förutsättning att konsumenten inte har insett eller bort inse att försäljaren överskred sin befogenhet.

Konsumenten ville göra en skönhetsbehandling. Innan behandlingen påbörjades fick hon en prisuppgift om att det skulle kosta 2 000 kr. När tjänsten hade utförts krävde företaget att hon skulle betala 5 000 kr. Konsumenten begärde att priset skulle sättas ned till 2 000 kr. Företaget motsatte sig kravet eftersom prisuppgiften hade lämnats av en elev som inte hade full kännedom om företagets priser.

ARN ansåg att det uppgivna priset visserligen var lågt i förhållande till det egentliga priset men att det inte var så lågt att konsumenten borde ha insett att det var felaktigt. Konsumenten hade heller inte anledning att ifrågasätta att den som lämnade prisuppgiften saknade behörighet att göra det. ARN rekommenderade därför att priset skulle sättas ned till 2 000 kr.

Jag skulle inte hävda att försäljaren (eller rättare sagt kundtjänstmedarbetaren/den som kan anses representera företaget) träffar ett avtal i det nämnda fallet här, då denne endast kommenterar en befintlig order (om man ser till vad folk skrivit, jag har inte sett en enda screenshot av vad kundtjänst faktiskt sagt heller).

Det du citerar är dock ett fall som brukar användas ganska friskt (har sett det förut), men däremot har jag inte hört om att det varit tillämpligt i den här typen av fall (detaljhandel på Internet, i allmänhet, och/eller av datorprodukter i synnerhet) någon gång.
Vi kommer också tillbaka till att praxis kan vara komplicerat - det som för lekman låter tillämpbart behöver inte vara det.

Jag är mest nyfiken på vad ARN skulle säga om det här specifika fallet.

Visa signatur
Permalänk

@Pettson88 vad är din åsikt / tolkning av lagen på vad som gäller om man (som jag) fått ett kvitto på köpet?

Permalänk
Medlem

Jag fick ett presentkort på 400kr efter att ha ringt kundtjänst och får se mig nöjd med det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av maximm:

Jag fick ett presentkort på 400kr efter att ha ringt kundtjänst och får se mig nöjd med det.

Bättre än inget helt klart, samtidigt påstår finnarna att de fick 100 euro som kompensation. Ifall någon som läser missat då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej, jag tog inte saken ur sitt sammanhang men du förstod inte vart jag ville komma. Det är samma lagar som gäller för bilar som elektronik och det finns inget i konsumentköplagen som stödjer ditt påstående. Du har helt rätt att man inte får visa fel pris dock betyder det inte att butiken då per automatik är skyldig att sälja varan till det felaktiga priset - oavsett om man väljer att kalla den sortens konsumentupplysning för friskrivning eller inte, det är i slutändan irrelevant. Butiken har rätt att justera det felaktiga priset innan köp eller avtal ingåtts.

Avtalslagen väger däremot tyngre och har man ingått avtal, när man t ex får en bekräftelse, har konsumenten såklart en starkare ställning och det förnekar jag inte vilket mitt citat visar.

Du säger ju precis samma sak som mig. Så vad argumenterar du om?

Permalänk
Medlem

Har själv inte beställt datorn men ni som beställde och fick det där kvitto-liknande via e-post borde lägga upp fallet till ARN.

Har ni betalat redan och köpet gått genom så spelar det ingen roll vilka känslor eller låtsats-moral folk nämner här dyker upp.

Herregud, business är business. Lagar är lagar. Lagar är lika för alla och SKA vara lika för alla. Ni ska inte blanda in känslorna här för så funkar det inte. Håll det objektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

@Pettson88 vad är din åsikt / tolkning av lagen på vad som gäller om man (som jag) fått ett kvitto på köpet?

Svårt att säga, ett avtal är ett avtal egentligen oavsett vad du har för något som styrker det - sen är ett kvitto ett tämligen solitt tecken på att ett avtal faktiskt ingåtts. Det behöver i sig inte vara en avtalshandling (ett skriftligt avtal alltså), men det ska till mycket för endera part att hävda att ett avtal inte ingåtts när du har ett tydligt kvitto.

Det kritiska är huruvida köparen borde ha insett att priset är orimligt eller inte - och det är bara en rättsinstans som tydligt kan avgöra. (Alt. ARN i dagens samhälle, "alternativ tvistlösning".)
Sen kan vi lekmän sitta och tycka vad som helst.

Skrivet av Techlab:

Har själv inte beställt datorn men ni som beställde och fick det där kvitto-liknande via e-post borde lägga upp fallet till ARN.

Har ni betalat redan och köpet gått genom så spelar det ingen roll vilka känslor eller låtsats-moral folk nämner här dyker upp.

Herregud, business är business. Lagar är lagar. Lagar är lika för alla och SKA vara lika för alla. Ni ska inte blanda in känslorna här för så funkar det inte. Håll det objektivt.

Det handlar inte om moral, utan (som du ironiskt nog säger) lag. Kunden har inte alltid rätt, inte ens i lag.
ARN dömer inte alltid till kundens fördel. För att använda dina egna ord: så funkar det inte.

Det som primärt är relevant finns i avtalslagen (1915:218) - § 32 och § 39, närmare bestämt.
Problemet är att objektivt påvisa vad som bort (riktigt kul att läsa lagtexter som är över 100 år, många ålderdomliga formuleringar) inses.
Visst finns en del praxis kring det (bl.a. som citerats tidigare i tråden), men dessa är i sig inte tillräckligt hållbar juridisk grund för att rakt av säga säkert att samtliga liknande fall kommer dömas på samma sätt. Se lite mer info om praxis och prejudikat.

Lagar är långt mer komplexa än att de går att beskriva som "lika för alla" - det faller redan på att du i lagtext skiljer på MÄ/kärande och GM/svarande, och att lagtexten behandlar dessa olika beroende på vad som avses (vad gäller saker som uppsåt, oaktsamhet, gärningar och så vidare). Sen kan ytterligare ärenden öppnas där rollerna är omvända, men tillämpat är inte lagar "lika för alla".

TL;DR: ARN är den första instans som kan göra en mer solid juridisk bedömning, och där håller jag med dig - det skadar inte att dra ärenden dit som sådana. Däremot får man göra sig beredd på möjligheten att förlora där.
Sen kan man givetvis dra det längre genom en civilrättslig process. GLHF till den som väljer att köra det spåret.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Var ju en kass deal, det var ju inte ens hdmi 2.1.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Hur har ni som lyckats få mer än 200 kr i presentkort som kompensation gått tillväga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Hur har ni som lyckats få mer än 200 kr i presentkort som kompensation gått tillväga?

Flertalet faktorer kommer i spel. Vem man har pratat med, hur man presenterat problematiken som detta möjligtvis har orsakat (dvs hur du logiskt motiverar att du bör få en ersättning) - och såklart rätt charm. Sedan kan nog hur mycket man handlat tidigare väga ganska tungt beroende på vem på supporten de pratat med.

En kund som handlat för 100 000 SEK hos dem tidigare försöker de rimligtvis också tillfredsställa och lägga mer energi på (skicka vidare upp till någon instans högre som kan har behörighet/större svängrum när det gäller behörighet att kompensera), jämför med någon som inte har handlat mer än en köksmixer för 499 kronor under de senaste två åren hos dem.

Skrivet av Pettson88:

Jag skulle inte hävda att försäljaren (eller rättare sagt kundtjänstmedarbetaren/den som kan anses representera företaget) träffar ett avtal i det nämnda fallet här, då denne endast kommenterar en befintlig order (om man ser till vad folk skrivit, jag har inte sett en enda screenshot av vad kundtjänst faktiskt sagt heller).

Det du citerar är dock ett fall som brukar användas ganska friskt (har sett det förut), men däremot har jag inte hört om att det varit tillämpligt i den här typen av fall (detaljhandel på Internet, i allmänhet, och/eller av datorprodukter i synnerhet) någon gång.
Vi kommer också tillbaka till att praxis kan vara komplicerat - det som för lekman låter tillämpbart behöver inte vara det.

Jag är mest nyfiken på vad ARN skulle säga om det här specifika fallet.

Även jag är mycket nyfiken på hur ARN skulle bedöma detta. Jag förstår till 100% vad du menar med låga marginaler på enskilda datorkomponenter och den biten, och att du anser att det är ett ganska uppenbart fel. Det inte jag tror du tar med i beräkningarna där är att du besitter den kunskapen om teknik, som kanske säg ~5% av hela Sveriges myndiga befolkning har. Det är där jag personligen skulle gissa att ARN mycket väl kan tolka det åt konsumentens fördel.

Jag hoppas att någon här orkar göra en prövning hos ARN så att vi får svaret - vilket kan sätta president för hur det generellt sett kommer bedömas i liknande fall i framtiden.

Som en liten fotnot också:
Sedan så kan företag sälja ut produkter till förlust om de är äldre komponenter någon/några generationer gamla, och de enbart har ett fåtal kvar och/eller skulle tjäna mer på att nyttja platsen på lagret åt annat, och/eller är i behov av pengar snabbt (det gäller dock mindre företag mer än stora jättar).

Hur som helst så ser jag det inte som självklart åt något håll i det här fallet (det som gör det intressant) och jag kan bara spekulera. Cheers

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Även jag är mycket nyfiken på hur ARN skulle bedöma detta. Jag förstår till 100% vad du menar med låga marginaler på enskilda datorkomponenter och den biten, och att du anser att det är ett ganska uppenbart fel. Det inte jag tror du tar med i beräkningarna där är att du besitter den kunskapen om teknik, som kanske säg ~5% av hela Sveriges myndiga befolkning har. Det är där jag personligen skulle gissa att ARN mycket väl kan tolka det åt konsumentens fördel.

Jag hoppas att någon här orkar göra en prövning hos ARN så att vi får svaret - vilket kan sätta president för hur det generellt sett kommer bedömas i liknande fall i framtiden.

Som en liten fotnot också:
Sedan så kan företag sälja ut produkter till förlust om de är äldre komponenter någon/några generationer gamla, och de enbart har ett fåtal kvar och/eller skulle tjäna mer på att nyttja platsen på lagret åt annat, och/eller är i behov av pengar snabbt (det gäller dock mindre företag mer än stora jättar).

Hur som helst så ser jag det inte som självklart åt något håll i det här fallet (det som gör det intressant) och jag kan bara spekulera. Cheers

Ja, jag tänker inte hävda att jag har rätt (eller fel) i själva sakfrågan - det jag argumenterar mest mot är att en del tycker sig ha otvetydigt rätt, juridiskt och/eller moraliskt.
Så länge man är tydlig med att det är en åsikt (vilket det blir på ett sådant här forum, om inte ARN/någon officiell representant för dem, och/eller Elgiganten/representant har konto här och uttalar sig i frågan - känns osannolikt) och gärna varför man har den/vad den baseras på, så känner jag att det nog blir en intressant diskussion i slutändan.

Min personliga åsikt står fast vid att försäljningspriset är tillräckligt lågt för att vara uppenbart orimligt för även gemene köpare, men det är något som i praktiken avgörs från fall till fall. Det hade varit väldigt bra att som köpare kunna hävda okunskap vid orimligt låga priser jämt, men exakt var gränsen faktiskt går mellan rimligt och orimligt... tja, en del i tråden verkar ju tycka att priset måste vara nedåt 5-10% av marknadsvärdet för att vara orimligt. Sen hur seriösa de inläggen var är en annan femma.
Jag kan också se argument som talar för avgörande åt båda håll, men inte vad en rättsinstans och/eller ARN faktiskt skulle ta för beslut i frågan.

Kom också ihåg att datorn sålts av en webbutik med ett förhållandevis stort sortiment och goda jämförelsemöjligheter, det är alltså förhållandevis enkelt i den miljön att jämföra produkter, grundläggande specifikationer och priser, och detta är också något som kan indikera rimlighet om inte annat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Ja, jag tänker inte hävda att jag har rätt (eller fel) i själva sakfrågan - det jag argumenterar mest mot är att en del tycker sig ha otvetydigt rätt, juridiskt och/eller moraliskt.
Så länge man är tydlig med att det är en åsikt (vilket det blir på ett sådant här forum, om inte ARN/någon officiell representant för dem, och/eller Elgiganten/representant har konto här och uttalar sig i frågan - känns osannolikt) och gärna varför man har den/vad den baseras på, så känner jag att det nog blir en intressant diskussion i slutändan.

Min personliga åsikt står fast vid att försäljningspriset är tillräckligt lågt för att vara uppenbart orimligt för även gemene köpare, men det är något som i praktiken avgörs från fall till fall. Det hade varit väldigt bra att som köpare kunna hävda okunskap vid orimligt låga priser jämt, men exakt var gränsen faktiskt går mellan rimligt och orimligt... tja, en del i tråden verkar ju tycka att priset måste vara nedåt 5-10% av marknadsvärdet för att vara orimligt. Sen hur seriösa de inläggen var är en annan femma.
Jag kan också se argument som talar för avgörande åt båda håll, men inte vad en rättsinstans och/eller ARN faktiskt skulle ta för beslut i frågan.

Kom också ihåg att datorn sålts av en webbutik med ett förhållandevis stort sortiment och goda jämförelsemöjligheter, det är alltså förhållandevis enkelt i den miljön att jämföra produkter, grundläggande specifikationer och priser, och detta är också något som kan indikera rimlighet om inte annat.

Yeah idk man. Lödkolven med 50% off på Kjell då? Är det samma där?
Hela tiden ser man ju produkter med 40-70% rabatt, jag tycker lite att branschen har skapat den här "superrabattkulturen", och får stå för den också.

Kombinera det med orden "Tillfällig utförsäljning!" så är det fullt rimligt att anta att inget fel begåtts. Tycker jag.

Tänker definitivt ta det till ARN om jag inte får datorn (vilket jag tvivlar på), så ska bli spännande att se vad de säger

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Kom också ihåg att datorn sålts av en webbutik med ett förhållandevis stort sortiment och goda jämförelsemöjligheter, det är alltså förhållandevis enkelt i den miljön att jämföra produkter, grundläggande specifikationer och priser, och detta är också något som kan indikera rimlighet om inte annat.

Alltså det där sista kan jag då inte hålla med om, om det du skriver att "erbjudandet skulle vara orimligt":
Har handlat elektronik sedan 1970-talet, finns inga "rimliga priser" i elektronikbranschen. Speciellt inte hos "Elgiganten", Siba, On-Off, Ljud&Bild och allt de hetat sedan tvåkammarriksdagens avskaffande:

Samma apparat i ena affären kan säljas på "drajv" till halva priset jämfört med andra "giganten" på andra sidan gatan. Kan dra ett exempel från 1984; Ljud&Bild sålde Panasonics nyaste Hifi-VHS för 5000 kronor. På "introduktionserbjudande". Resten av apparaterna som fanns i butiken var brusiga mono-maskiner av förra generationen som kostade minst 5000, eller tusenlappar mer.

(Hifi-VHS var hett 1984 för den som inte minns. Ungefär som Ryzen 5000 idag).
Gick jättebra att köpa. Dvs. man kan inte dra slutsatser av butikens övriga sortiment att en apparat skulle så att säga vara "orimligt billig" och kunden är i ond tro om kunden köper apparaten.

Elgiganten i trådens fall hade helt enkelt satt fel pris på webbsidan, och hävde de digitala ordrarna som kommit in under "kvällen". De kan göra så, så länge de inte tagit betalt. Helt säkert. Men det blir väldigt knepigt om de tagit betalt och därefter så att säga "ångrar sig".