Youtube videos startar inte i mitt hemnätverk

Permalänk

Youtube videos startar inte i mitt hemnätverk

Fick igår problem med att en del videos på youtube inte startar och bara laddar. Skulle nog säga att över 90% av alla videos fungera.
Har samma problem på alla webbläsare och enheter mobil, stationär och bärbar dator som är uppkopplade via trådat eller wifi.
Stänger jag av wifi på t.ex mobilen så fungerar youtube om jag startar min vpn på datorn så fungerar också youtube.

Någon som vet hur man felsöker detta?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Fick igår problem med att en del videos på youtube inte startar och bara laddar. Skulle nog säga att över 90% av alla videos fungera.
Har samma problem på alla webbläsare och enheter mobil, stationär och bärbar dator som är uppkopplade via trådat eller wifi.
Stänger jag av wifi på t.ex mobilen så fungerar youtube om jag startar min vpn på datorn så fungerar också youtube.

Någon som vet hur man felsöker detta?

Har du någon form av DNS-filtering i din router, tex för att få bort annonser?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Fick igår problem med att en del videos på youtube inte startar och bara laddar. Skulle nog säga att över 90% av alla videos fungera.
Har samma problem på alla webbläsare och enheter mobil, stationär och bärbar dator som är uppkopplade via trådat eller wifi.
Stänger jag av wifi på t.ex mobilen så fungerar youtube om jag startar min vpn på datorn så fungerar också youtube.

Någon som vet hur man felsöker detta?

Jag har Telia och har märkt att deras DNS servrar började strulade för ca 2 dygn sedan, kanske samma för dig ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har märkt av två problem med Youtube senaste veckan.

Det första är att videos slutar spela mitt i, uppenbarligen för att det slutat buffra. Klickar jag fram lite börjar videon spela och buffra igen.

Det andra är att om jag öppnar en video i incognito så spelar videon en sekund, men sedan ersätts videon med en thumbnail och jag måste trycka i videospelaren för att starta videon.

Använder Mullvads DNS.

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

Har du någon form av DNS-filtering i din router, tex för att få bort annonser?

Nej

Skrivet av mrqaffe:

Jag har Telia och har märkt att deras DNS servrar började strulade för ca 2 dygn sedan, kanske samma för dig ?

Okej, själv har jag Bredband2

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz