3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mastrovious:

Fast det är ju förmodligen inte Kalle eller Stina i kundtjänst som kommer ge mig svaren jag vill ha utan chefen eller någon annan från inköp, det är så man når fram och får svar. Du som jobbat där vet också att de flesta kundtjänstmedarbetare mer än gärna slänger över bajsmackor till sina chefer/ansvariga eller andra avdelningar. Lite som föregående talare menar på att butikspersonalen gör - hänvisar till kundtjänst. All skit rinner nedåt brukar man säga..

Ofta är det ingen annan avdelning ens. På 2 av företagen jag jobbat på kopplade man bara samtalet till den som satt bredvid, som låtsades vara "chef", "personalansvarig" eller "inköp".

När jag jobbade på andra linjen så fick vi "chefssamtal". Men vi gjorde inget mer än att bara förklara det är det här som gäller och sedan lägga på. Ofta gav kunderna med sig eftersom de fått prata med "chef". En av Sveriges största operatörer.

Det är en riktigt ful bransch. Men alla företag är inte likadana, hoppas du har tur. Mitt enda tips i kundtjänster är var trevlig och ställ inte orimliga krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Aha så du jobbar på Netonnet och kan deras kunddialog?

Du har bara bestämt dig för att jag hade en otrevlig ton mot butikspersonalen och att han gjorde allt för att få iväg mig. Du har ingen aning.

Jag var där i annat ärende och passade på att avboka mitt 3090 Tuf kort (som ej gick att avboka på nätet pga att deras "skapa ärende" funktion var paj). Fick till svar att butiken inte kan avboka webborder, men vet du vad, efter en stunds dialog vad tror du hände? Jodå, hon kunde mycket riktigt avboka min order. Lätt som en plätt.

Väl i butiken tog jag tillfället i akt och snackade med en snubbe där om att jag lagt en order för nästa en mån sen men vet ej status på den, kan du se något här i butik? Han fick mitt ordernr, inser att det är en webborder och säger att han bara ser lagersaldo för butiken, däremot kan han se att det ligger 350 order på just det kortet och säger med glimten i ögat att han hoppas att jag ligger tidigt i den kön. Varpå jag frågar om han kan ser om butiken har några kort på ingång, det har dom inte men han säger då att det borde inte vara några problem för dig att få reda på var min köplats är, det har kundtjänst stenkoll på. Ha en fortsatt fin söndag avslutade vi samtalet med och imorgon kommer jag ringa kundtjänst.

Jag lovar att återrapportera utfallet här.

Haha, nej. Jag skulle skjuta mig efter en dag om jag skulle få ta hand om såna som dig. Du har ju själv skrivit att "man kan nog gnälla sig till en köplats" och "hota med avbokning". Låter som ett jäkligt drygt sätt att resonera.

Hur många personer och chefer måste du peta på innan du är nöjd? Tänk också nästa gång du måste ringa för att du har ett riktigt problem att det förhoppningsvis är folk som pratar med cheferna om var i kön de står.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Haha, nej. Jag skulle skjuta mig efter en dag om jag skulle få ta hand om såna som dig.

Hur många personer och chefer måste du peta på innan du är nöjd? Tänk också nästa gång du måste ringa för att du har ett riktigt problem att det förhoppningsvis är folk som pratar med cheferna om var i kön de står.

Du får det att låta som att Netonnet arbetar med liv och död.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Du får det att låta som att Netonnet arbetar med liv och död.

Efter lanseringen av 3000-serien så hamnade jag i en 100+ minuter lång kö för att mina pengar inte hade betalats tillbaka efter en vecka (strul hos Klarna). Jag kan bara gissa vad majoriteten av de 52 innan mig pratade med kundtjänst om. Har nog aldrig varit med om en så lång kö. Det är ju tur att jag jobbar hemma, för annars vette sjutton när man skulle ha så lång tid att sitta i kö. Men synd för de med problem om pengar eller så, köplats är viktiga grejer.

Jag sitter själv i en kö och väntar på ett 3080, har inga planer på att ringa och prata med chefen för det. Får det inte snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Efter lanseringen av 3000-serien så hamnade jag i en 100+ minuter lång kö för att mina pengar inte hade betalats tillbaka efter en vecka (strul hos Klarna). Jag kan bara gissa vad majoriteten av de 52 innan mig pratade med kundtjänst om. Har nog aldrig varit med om en så lång kö. Det är ju tur att jag jobbar hemma, för annars vette sjutton när man skulle ha så lång tid att sitta i kö. Men synd för de med problem om pengar eller så, köplats är viktiga grejer.

Jag sitter själv i en kö och väntar på ett 3080, har inga planer på att ringa och prata med chefen för det. Får det inte snabbare.

Beklagar ditt ärende. Men mitt syfte är återigen inte att få mitt kort snabbare. Jag vill veta ungefär när jag ska få det för att göra en rimlig bedömning på vilken av leverantörerna jag ska behålla min order hos.

Har du telefonkö du inte vill sitta i kan du alltid maila.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Beklagar ditt ärende. Men mitt syfte är återigen inte att få mitt kort snabbare. Jag vill veta ungefär när jag ska få det för att göra en rimlig bedömning på vilken av leverantörerna jag ska behålla min order hos.

Har du telefonkö du inte vill sitta i kan du alltid maila.

Ligger du ute med pengar? Annars är den enda risken att du får returnera dom kort du inte behöver efter du fått/hämtat ut ditt första.

Tror inte NetONet kommer sätta sig och räkna ut någons köplats, även om det är tekniskt möjligt (eller en databas-fråga ifrån) eftersom dom har tiden på alla ordar, och rimligtvis det som systemet automatiskt går efter när artiklar kommer in.

Gör dom det inte till ett automatiserat system så kommer dom bli nerringda om det kommer ut att minsann kan få sin köplats om man bara ligger på tillräckligt hårt, och dom har nog annat att jobba med än att manuellt sleva fram det åt alla +300 personer som beställt ett kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

Ligger du ute med pengar? Annars är den enda risken att du får returnera dom kort du inte behöver efter du fått/hämtat ut ditt första.

Tror inte NetONet kommer sätta sig och räkna ut någons köplats, även om det är tekniskt möjligt (eller en databas-fråga ifrån) eftersom dom har tiden på alla ordar, och rimligtvis det som systemet automatiskt går efter när artiklar kommer in.

Gör dom det inte till ett automatiserat system så kommer dom bli nerringda om det kommer ut att minsann kan få sin köplats om man bara ligger på tillräckligt hårt, och dom har nog annat att jobba med än att manuellt sleva fram det åt alla +300 personer som beställt ett kort.

Time will tell. Imon vet vi! 💪

Dom har ett affärssystem som alla andra bolag behöver ha. Dom har en köordning, antingen på transaktion eller ordernr så enkelt är det. Däremot lär dom inte säga du står på plats 97 ex eftersom de inte vill lova för mkt, det kan vara så att ex butiker får varor från centrallager i konstig ordning etc. Men men imon vet vi som sagt

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Kan garantera att de flesta inte bryr sig om företagets kunder, man jobbar inte på kundtjänst för att det är något slags kall om du tror det. Dessutom är lönen rent av kass, man gör det man måste och oftast inte mer. Ibland kan man göra det lilla extra kanske, om kunden är jättetrevlig.

Man gör det, för att man behöver stålar och för att det är ett lätt jobb att få. Vad cheferna tycker är helt irrelevant, det är extrem personalomsättning på de flesta kundtjänster för att ingen orkar jobbar kvar någon längre stund.

Mvh med någon med lite för många års erfarenhet från flera olika kundtjänster.

Jag förstår att det ofta är så, särskilt om det är outsourcead kundtjänst. Det innebär inte att det är toppen att det är så.

Det bästa är så klart om man är trevlig mot andra människor generellt sett, oavsett om man får betalt eller inte. Men man kan ju fråga sig om man som kund bör behandla en kundtjänstmedarbetare med respekt (som jag tolkar det som att nån här i forumet menar) om inte de i kundtjänst i sin tur respekterar kunden. Indirekt betalar ju dessutom kunden kundtjänstlönen – oavsett om den suger eller inte.

Har aldrig arbetat i kundtjänst men däremot butik, restaurang och nattklubb. Som princip är min erfarenhet att man får tåla lite skit om man arbetar med service. Det är i mångt och mycket det man får betalt för. Annars kan man ju utbilda sig och skaffa ett annat jobb som kommer med andra utmaningar. Det finns alltid nått som skaver.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@wargreymon: @Lagerlöf: @mastrovious: Kan ni inte hålla en trevlig ton i diskussionen så är det bara att lämna den!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Inaktiv

Har inte följt 3000-diskussionerna på ett par dagar. Har något nämnvärt hänt eller är det evig väntan som gäller fortfarande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Har inte följt 3000-diskussionerna på ett par dagar. Har något nämnvärt hänt eller är det evig väntan som gäller fortfarande?

Av det jag förstått så verkar det fortfarande vara evig väntan som gäller, men vissa tror att det kommer börja röra sig snabbare nu till veckan. Varför vet jag inte riktigt! Däremot så är det här första veckan sedan lanseringen av 3080 som Komplett inte flyttat tillbaka mitt datum på ett 3080 TUF, så det är ju alltid något. Den 22:a oktober står det, men jag skulle bli väldigt förvånad om mitt kort skickas i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Har inte följt 3000-diskussionerna på ett par dagar. Har något nämnvärt hänt eller är det evig väntan som gäller fortfarande?

Skrivet av Warder:

Av det jag förstått så verkar det fortfarande vara evig väntan som gäller, men vissa tror att det kommer börja röra sig snabbare nu till veckan. Varför vet jag inte riktigt! Däremot så är det här första veckan sedan lanseringen av 3080 som Komplett inte flyttat tillbaka mitt datum på ett 3080 TUF, så det är ju alltid något. Den 22:a oktober står det, men jag skulle bli väldigt förvånad om mitt kort skickas i veckan.

Golden Week = ledighet i Kina var 1-7 Oktober, eftersom det kommer med flyg så påverkade det leveranser den här veckan. Nvidia partners och butiker har sagt att det kommer trappas upp mer fler och större leveranser. Ser ingen anledning till att det inte skulle stämma, takten brukar ju ökas efter lanseringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warder:

Av det jag förstått så verkar det fortfarande vara evig väntan som gäller, men vissa tror att det kommer börja röra sig snabbare nu till veckan. Varför vet jag inte riktigt! Däremot så är det här första veckan sedan lanseringen av 3080 som Komplett inte flyttat tillbaka mitt datum på ett 3080 TUF, så det är ju alltid något. Den 22:a oktober står det, men jag skulle bli väldigt förvånad om mitt kort skickas i veckan.

Har fortfarande 17 okt på mitt TUF none OC från Komplett. Hoppas på leverans denna vecka men är tveksam att det blir så

Visa signatur

CPU: 5600X Moderkort: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING Minnen: Corsair Vengeance LPX 32 GB (2x16 GB) DDR4 3 600 MHz GPU: Asus 3080 EKWB M2: WD Black SN850X 1TB Samsung 960 Evo 1TB Nätagg: EVGA SuperNOVA 750W G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Uppdaterade min order på Komplett, datumet har ändrats! Nu är det 18e November istället för 17e, yay.... Zotac Trinity non-OC.

Skrivet av Banco:

Samma här. Kort, butik och datum

Och mitt Zotac Trinity non-OC från Komplett står fortfarande som 26e september....:)

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Och mitt Zotac Trinity non-OC från Komplett står fortfarande som 26e september....:)

haha.

Det är ju nästan bara konstigt. Eller alternativt att du tillhör en batch som de väntar på och vi är i nästa då?

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Då va det måndag! Hoppas denna veckan bär mer frukt då det är andra veckan efter Golden Week 😊

Har sett på Facebook att ett gäng Strix OC kort tagit sig till Kanada, men inte några stora mängder. Får helt enkelt hålla tummarna och hålla koll på om det rör på sig något hos våra svenska ÅF.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC
Eligiganten
Webblager +100

Stämmer verkligen det?
Eftersom det står förväntad leverans Januari 2021...

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Indeed då var det måndag, ska vi se om elgiganten skjuter på leveransen för den 4:e gången eller om de levererar idag

Permalänk

Ny vecka! Nya möjligheter! Kom igen 3080! Komsi komsi.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warder:

Av det jag förstått så verkar det fortfarande vara evig väntan som gäller, men vissa tror att det kommer börja röra sig snabbare nu till veckan. Varför vet jag inte riktigt! Däremot så är det här första veckan sedan lanseringen av 3080 som Komplett inte flyttat tillbaka mitt datum på ett 3080 TUF, så det är ju alltid något. Den 22:a oktober står det, men jag skulle bli väldigt förvånad om mitt kort skickas i veckan.

Väntar också på komplett beställde 15.07 17e september 3080 eagle oc står 22 för mig men flyttats fram 2 ggr tidigare men det här känns som första veckan man kanske faktiskt kan ha en chans att få det skickat

Permalänk
Skrivet av AxxT:

MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC
Eligiganten
Webblager +100

Stämmer verkligen det?
Eftersom det står förväntad leverans Januari 2021...

Stämmer inte. Dom har haft det så sedan release

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackwizard:

Ny vecka! Nya möjligheter! Kom igen 3080! Komsi komsi.

Nya besvikelser

Det blir spännande att se om NÅGON butik får in ett Strix 3080 (non-OC) denna vecka. Än så länge är det väl ingen människa som sett kortet på riktigt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Time will tell. Imon vet vi! 💪

Dom har ett affärssystem som alla andra bolag behöver ha. Dom har en köordning, antingen på transaktion eller ordernr så enkelt är det. Däremot lär dom inte säga du står på plats 97 ex eftersom de inte vill lova för mkt, det kan vara så att ex butiker får varor från centrallager i konstig ordning etc. Men men imon vet vi som sagt

Ja säkerligen, men om det inte finns en rutin för det så kommer inte någon i kundtjänst att sätta sig och göra det manuellt. För det innebär ju att man som bolag måste göra det för alla som har beställ ett 3000-kort om det kommer ut till allmänheten.

Edit: Affärssystem är inte direkt kända för att vara enkla att jobba med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

Ja säkerligen, men om det inte finns en rutin för det så kommer inte någon i kundtjänst att sätta sig och göra det manuellt. För det innebär ju att man som bolag måste göra det för alla som har beställ ett 3000-kort om det kommer ut till allmänheten.

Edit: Affärssystem är inte direkt kända för att vara enkla att jobba med

Har arbetat med affärsysstemsutveckling i över 10 år, så med all respekt så låter det i mina öron som att du gissar vilt när du säger att de inte skulle vara enkla att jobba med och raljerar kring rutiner i kundsupporten. 😀

Jag ska ringa dom om en timme, efter det vet vi så slipper vi den här diskussionen.

Edit: supporten öppnar tydligen kl 14 så svar dröjer till senare

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Väntar med spänning på mitt SMS från Elgiganten att min 3080-kort inte kommer dyka upp och dom "tyvärr" fått flytta fram datumet igen!

Vi får väl se vad denna kommande ljuva vecka har att bjuda oss på, jag tror att det kommer dyka upp en del kort denna veckan, men hos andra ÅF än Elgiganten!

Visa signatur

Zotac RTX 3080 Trinity 10GB OC | AMD Ryzen 7 3700X + Deepcool Castle V2 240mm | Corsair 16GB 3200MHz CL16 | Gigabyte X570 GAMING X | Corsair RM750x | Kolink Observatory
2x M.2 SSD 1TB/250GB | 2x SSD 500gb/250GB
Acer Predator XB271HU 27", Asus ROG Swift PG248Q 24", BENQ GC2870H 28"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsgustavarvid:

Jag förstår att det ofta är så, särskilt om det är outsourcead kundtjänst. Det innebär inte att det är toppen att det är så.

Det bästa är så klart om man är trevlig mot andra människor generellt sett, oavsett om man får betalt eller inte. Men man kan ju fråga sig om man som kund bör behandla en kundtjänstmedarbetare med respekt (som jag tolkar det som att nån här i forumet menar) om inte de i kundtjänst i sin tur respekterar kunden. Indirekt betalar ju dessutom kunden kundtjänstlönen – oavsett om den suger eller inte.

Har aldrig arbetat i kundtjänst men däremot butik, restaurang och nattklubb. Som princip är min erfarenhet att man får tåla lite skit om man arbetar med service. Det är i mångt och mycket det man får betalt för. Annars kan man ju utbilda sig och skaffa ett annat jobb som kommer med andra utmaningar. Det finns alltid nått som skaver.

Det är helt sant att man får räkna med skit när man jobbar med kundtjänst och service men det betyder ju inte på något vis att det är befogat att kundtjänst ska ta skit. Det är absolut inte deras jobb att ta skit, det är att lösa problemet som kund har.

Men som du säger. Utgångsläget från kundtjänst måste ju vara att de är trevliga i tonen, det är helt klart en stor del av arbetet.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Som en person som valde att vänta på FE för att det var det enda snygga kortet(imo) så känner man sig lite ripped off. Jag litar inte längre på Nvidia och har fortfarande inte beställt ett kort. Jag undrar, för er som sporadiskt har följt denna utveckling, om ni hade lagt en beställning idag på något asus strix kort idag, vart hade ni gjort det? Proshop verkar inte ha många lagda, men ser inte heller ut att få in några korta kort.

Permalänk
Medlem

ASUS 3090 Strix OC skickat från Inet.(så de har uppenbarligen fått in en batch) Fick min beställningsbekräftelse 15:10 på releasedagen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonkan92:

Väntar med spänning på mitt SMS från Elgiganten att min 3080-kort inte kommer dyka upp och dom "tyvärr" fått flytta fram datumet igen!

Vi får väl se vad denna kommande ljuva vecka har att bjuda oss på, jag tror att det kommer dyka upp en del kort denna veckan, men hos andra ÅF än Elgiganten!

Jag ett SMS från Elgiganten i fredags om att de har haft ett "systemfel" som orsakat utskick av SMS til alla som bokat 3080-kort hos dem.
Låter som BS tycker jag, men om det mot förmodan är ett "systemfel" som orsakat utskick av SMS så är det extremt dåligt att det tar över en månad att fixa.

Permalänk
Medlem

https://www.dustin.se/product/5011199977/aorus-geforce-rtx-30...

Pratade nyss med dustin som sa att de inte hade något datum för när Aorus master kommer in, 13 st kort beställdes den 12/10. På min orderstatus står det fortfarande beräknad leverans till lager 15/10.