3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem

Uppdaterade min order på Komplett, datumet har ändrats! Nu är det 18e November istället för 17e, yay.... Zotac Trinity non-OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Hej!
Detta blir mitt sista svar med detta konto (jagar tag i Webbis-login oklart om jag får tag i det innan helgen) så slipper jag bli bannad och ni får en förklaring innan helgen.

Men kö fungerar som så att alla butiker har egna köer ja, men detta ska ej spela in i den stora kön.

En kund har bokat kortet, fått tilldelning, när kortet ligger i butik och redo att hämtas så avbokas kortet av kund och den blir då "ledig", vårt system tittar då på nästa person på tur och tyvärr är det kön i den butiken det händer. Har nu dragit iväg mail till IT om att se till att dessa kort ej kan automatiskt görs "gröna". Som tur är detta en relativt ovanlig företeelse. (IT diskuterar nu lösning fick jag reda på under inlägg-skrivandet)

Visste ärligt talat inte om detta förens nu, men ur vanlig day-to-day business så är funktionen rimlig för att spara in frakt-kostnader då det rimligtvis finns mer att hämta.

Hoppas ni har överseende med såna här tråkiga buggar, är verkligen inte kul när saker inte går rätt till

Fan, man skulle alltså ha bokat alla 19 3080 kort i samtliga 13 (ok, orkar bara hämta i Storstockholm) butiker

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Seasonic Prime PX 750W | MSI MEG Z490 UNIFY | Intel Core i7-10700K | Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB | ASUS Essence STX II | Triangle AIO Twin | Beyerdynamic DT 1990 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Larsgustavarvid:

Elgiganten själva påstår att de inte kommer få några leveranser över huvud taget av ASUS 3090 innan årsskiftet. Det kanske är något du kan dementera eller vidimera i alla fall.

eh ok, det dementerar jag från vår sida...så länge inte Elgiganten själva tackar nej till dem när leveransen kommer då såklart

Permalänk

Angående Elgiganten så misstänker jag att de inte själva hanterar själva inköpen av korten utan förlitar sig på någon partner som lovat alldeles för mycket. Jag har ett TUF och ett TUF OC beställt hos dom. Fick meddelandet om systemfel idag och det preciserade inte om det gällde det ena eller båda korten. Enl. kundtjänst gällde det enbart TUF, ej TUF OC som ska levereras på måndag (tro vad man vill om det). Det måste dock vara en hund begraven när det gäller tajmingen. Just idag höjde ju de flesta priserna på flera av korten så ska man köpa det någon annanstans så får man lägga på ca 500 för samma kort. EG har just nu kvar samma pris men det kan de ju ha kvar ända tills de behöver beställa ytterligare till det nya MSRP vilket kanske tar ett tag om många avbeställer nu. Alltså har man lurat på en massa att beställa med fejkat lagersaldo och ovanpå det haft "systemfel" som skjutit upp leveransen i några dagar åt gången fram till själva prishöjningen. Nu kostar det i runda slängar 500 spänn att byta Elgiganten mot annan affär. Riktigt riktigt illa om de tänkt göra det utan att ersätta kunderna. Tänker man göra det så har man haft en jäkla otur, om inte så luktar det medveten scam. Tror som sagt att EG kanske inte är medvetna om det själva (utan blir blåsta av någon partner) hursom har ju EG ansvar mot slutkunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

eh ok, det dementerar jag från vår sida...så länge inte Elgiganten själva tackar nej till dem när leveransen kommer då sklart

Yo! Vad händer med Strix 3090 icke OC? Verkar inte som någon leverantör har fått in dessa samtidigt så rullas strix 3090 OC ut, känns inte så kul för oss som köpte den icke överklockade då vi ska använda korten till beräkningar som de överklockade korten inte kan göra då de blir instabila och krashar!

Talar från erfarenhet, mitt 2080ti kort har aldrig visat någon instabilitet i gaming, men när jag kör tunga cuda machine learning grejer på kortet så dör det väldigt ofta om jag inte underklockar kortet till default klockan. Tråkigt att OC modellen verkar vara mycket högre prio :/ Ni kan väll iaf splittra upp det lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Hej!
Detta blir mitt sista svar med detta konto (jagar tag i Webbis-login oklart om jag får tag i det innan helgen) så slipper jag bli bannad och ni får en förklaring innan helgen.

Men kö fungerar som så att alla butiker har egna köer ja, men detta ska ej spela in i den stora kön.

En kund har bokat kortet, fått tilldelning, när kortet ligger i butik och redo att hämtas så avbokas kortet av kund och den blir då "ledig", vårt system tittar då på nästa person på tur och tyvärr är det kön i den butiken det händer. Har nu dragit iväg mail till IT om att se till att dessa kort ej kan automatiskt görs "gröna". Som tur är detta en relativt ovanlig företeelse. (IT diskuterar nu lösning fick jag reda på under inlägg-skrivandet)

Visste ärligt talat inte om detta förens nu, men ur vanlig day-to-day business så är funktionen rimlig för att spara in frakt-kostnader då det rimligtvis finns mer att hämta.

Hoppas ni har överseende med såna här tråkiga buggar, är verkligen inte kul när saker inte går rätt till

Tack för infon, och hoppas du får inloggningen, så slipper du bli spammad på ditt privata konto

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dakke:

Yo! Vad händer med Strix 3090 icke OC? Verkar inte som någon leverantör har fått in dessa samtidigt så rullas strix 3090 OC ut, känns inte så kul för oss som köpte den icke överklockade då vi ska använda korten till beräkningar som de överklockade korten inte kan göra då de blir instabila och krashar!

Talar från erfarenhet, mitt 2080ti kort har aldrig visat någon instabilitet i gaming, men när jag kör tunga cuda machine learning grejer på kortet så dör det väldigt ofta om jag inte underklockar kortet till default klockan. Tråkigt att OC modellen verkar vara mycket högre prio :/ Ni kan väll iaf splittra upp det lite?

Tyvärr är det bara STRIX 3090 OC som skeppats hittills, TUF 3090 icke_OC har dock skeppats.
Vi förser alla distributörer och butiker med skeppningsrapporter på Ampere korten varje vecka. I och med nVidias regler att man inte fick visa lagersaldo eller ta förbokningar inför lanseringen fanns det inget sätt för butikerna att informera sina kunder om hur mycket av vardera modell som skulle komma i förväg, nu försöker vi bara mata butikerna med så mycket information som det går om vilka modeller som skeppas och när dem skeppas och så hoppas vi butikerna kan förmeddla denna information till er slutkunder så gott det går. Just nu får vi tyvärr inte tillräckligt med GPU'er från nVidia för att kunna skeppa alla modeller löpande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Tyvärr är det bara STRIX 3090 OC som skeppats hittills, TUF 3090 icke_OC har dock skeppats.
Vi förser alla distributörer och butiker med skeppningsrapporter på Ampere korten varje vecka. I och med nVidias regler att man inte fick visa lagersaldo eller ta förbokningar inför lanseringen fanns det inget sätt för butikerna att informera sina kunder om hur mycket av vardera modell som skulle komma i förväg, nu försöker vi bara mata butikerna med så mycket information som det går om vilka modeller som skeppas och när dem skeppas och så hoppas vi butikerna kan förmeddla denna information till er slutkunder så gott det går. Just nu får vi tyvärr inte tillräckligt med GPU'er från nVidia för att kunna skeppa alla modeller löpande.

Tack för info! Ha en bra helg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Vad tror du om teorierna om att Nvidia har ställt till med en här situationen medvetet? xD

Du behöver inte svara, bara blinka två gånger om det stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Finns det någon ETA på när Icke-OC modellerna kan börja ramla in hos Återförsäljarna?
3080 Strix Icke-OC och 3090 Strix Icke-OC
Tänkte om du fått höra något om att de är i produktion eller dylikt.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO Processor: Intel Core i9-10850K Kylning: Corsair H150i Elite Capellix Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum 3200 MHz Grafikkort: TBA Hårddiskar: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 Nätagg: Corsair HX1000 V2 Platinum Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Skärm: Alienware AW3420DW

Permalänk

Satan nu rör det på sig, 3090 ventus oc, beställt från proshop förra redan 9e okt, skickad idag

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Det har alltså handlat om "vanilj"-strix och inte OC varianten i dessa fall?

Det står ingen stans i inlägget jag hänvisade till att han syftar på icke-OC, så din gissning är lika god som min.

Permalänk
Skrivet av HighGrade:

Angående Elgiganten så misstänker jag att de inte själva hanterar själva inköpen av korten utan förlitar sig på någon partner som lovat alldeles för mycket. Jag har ett TUF och ett TUF OC beställt hos dom. Fick meddelandet om systemfel idag och det preciserade inte om det gällde det ena eller båda korten. Enl. kundtjänst gällde det enbart TUF, ej TUF OC som ska levereras på måndag (tro vad man vill om det). Det måste dock vara en hund begraven när det gäller tajmingen. Just idag höjde ju de flesta priserna på flera av korten så ska man köpa det någon annanstans så får man lägga på ca 500 för samma kort. EG har just nu kvar samma pris men det kan de ju ha kvar ända tills de behöver beställa ytterligare till det nya MSRP vilket kanske tar ett tag om många avbeställer nu. Alltså har man lurat på en massa att beställa med fejkat lagersaldo och ovanpå det haft "systemfel" som skjutit upp leveransen i några dagar åt gången fram till själva prishöjningen. Nu kostar det i runda slängar 500 spänn att byta Elgiganten mot annan affär. Riktigt riktigt illa om de tänkt göra det utan att ersätta kunderna. Tänker man göra det så har man haft en jäkla otur, om inte så luktar det medveten scam. Tror som sagt att EG kanske inte är medvetna om det själva (utan blir blåsta av någon partner) hursom har ju EG ansvar mot slutkunden.

Jag har bokat ett 3090 Strix non OC hos dem och har inte fått något mess över huvud taget.

Permalänk
Skrivet av Asus.David:

eh ok, det dementerar jag från vår sida...så länge inte Elgiganten själva tackar nej till dem när leveransen kommer då såklart

Tack för infon! De verkar ha riktigt dålig koll i supporten på EG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maffis:

Samma här. Vad tusan håller de på med där?

Idag fick jag info från Dustin om att all info som kundtjänst lämnade igår var felaktig.

Det kom ingen leverans under gårdagen. Köplatserna gäller. Jag är alltså fortfarande nummer 2 i kön.

Vet inte vad jag ska tro.

Visa signatur

| i9-10900K | G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB DDR4 3600 MHz | ASUS ROG MAXIMUS XII HERO|
| 3080 AORUS XTREME | LIAN LI 011 DYNAMIC XL | ARCTIC LIQUID FREEZER II 360 |
| 6 x CORSAIR ML120 | CORSAIR HX1000i |

Permalänk
Medlem

Det står ingen stans i inlägget jag hänvisade till att han syftar på icke-OC, så din gissning är lika god som min.

Då hade han väl skrivit OC tänker jag. Det verkar ligga något i att just icke-OC modellen saknas. Edit: eller ja. Svart på vitt ett faktum från ASUS representant.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk

Jag har bokat ett 3090 Strix non OC hos dem och har inte fått något mess över huvud taget.

3090 kom ju senare. Stod det inte "leverans i januari 2021" på 3090 när du beställde? När jag beställde 3080 stod det bara "upp till 2 månaders leveranstid'. Januari 2021 kom senare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siddi:

Idag fick jag info från Dustin om att all info som kundtjänst lämnade igår var felaktig.

Det kom ingen leverans under gårdagen. Köplatserna gäller. Jag är alltså fortfarande nummer 2 i kön.

Vet du hur lång kö det är på Master kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siddi:

Wohoo! Hoppet lever, helgen räddad! (Jag väljer att tro, även om det säkert är naivt) Tack för info!

Jag tänkte vänta tills måndag med avbokning i vilket fall men var rätt uppgiven efter gårdagens nothing-burger (Jag har fortfarande "förväntas i lager 15/10").

Jag lade också en uppgiven bokning på ett TUF OC för att låsa en bokning (på vad som ändå verkar vara ett kompetent kort) för det lägre intropriset. Går Mastern åt skogen kommer jag nog lägga ner jakten och bara invänta TUF'et även om det blir typ mars 2021.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Vet du hur lång kö det är på Master kortet?

Enligt den info jag fick var vi 13 st som bokade kortet 12/10.

Visa signatur

| i9-10900K | G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB DDR4 3600 MHz | ASUS ROG MAXIMUS XII HERO|
| 3080 AORUS XTREME | LIAN LI 011 DYNAMIC XL | ARCTIC LIQUID FREEZER II 360 |
| 6 x CORSAIR ML120 | CORSAIR HX1000i |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siddi:

Enligt den info jag fick var vi 13 st som bokade kortet 12/10.

ok, tack för det, säg runt 10 bokningar per dag sen dess, så bör jag ligga runt plats 30-40 då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Eftersom OC-korten är testade på högre, så borde det vara mer stabilt att köpa OC-korten och klocka dem normalt än att köpa de normala korten och köra dem normalt väl?

Är ju inget som hindrar att du köper OC och till o med klockar dem under normal med.. i just 30xx fallet så verkar det som att de rekommenderade normalvärdena ligger "för högt" till att börja med (haha lite som att svära i kyrkan här på den här siten och med en mindre underklockning sjunker effektförbrukningen och tempen radikalt.

Borde kanske starta sweunderclockers.com

Permalänk
Skrivet av HighGrade:

3090 kom ju senare. Stod det inte "leverans i januari 2021" på 3090 när du beställde? När jag beställde 3080 stod det bara "upp till 2 månaders leveranstid'. Januari 2021 kom senare...

Jo, det stod det. Det och 100+ i lager.

Permalänk
Medlem

Skulle inte webhallen höja Tuf OC korten from den 16 okt? Dem öppnade upp igår en liten stund för bokningar med det ”gamla” priset dvs 7990:-

Har för mig det skulle upp mot ca 9100-9200 kr efter ”introduktionspriset”.

Permalänk

Min order på Inet RTX 3090 ASUS Strix OC beställd 24/9 15:03 bliv nu grön och ändrad till bokad, inget datum dock men gissar på att dom kommer skicka det nästa vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders111:

Min order på Inet RTX 3090 ASUS Strix OC beställd 24/9 15:03 bliv nu grön och ändrad till bokad, inget datum dock men gissar på att dom kommer skicka det nästa vecka.

Samma här. Verkar som Inet måste fått in ytterligare en sändning idag? Håller tummarna för nästa vecka!

Permalänk

Utifall någon annan sitter och undrar om samma sak:

Fick svar från Inet idag om när jag kan få mitt 3080 TUF OC (beställt 19/09). Dom svarade att dom inte har något leveransdatum än och att jag skulle få ett mejl om när dom har fått det. Så kommer antagligen få köra 2077 på mitt 1080...

Visa signatur

i7 6700k @4ghz, NH-D15 | ASUS TUF RTX3080 | Gigabyte XTREME GTX1080 | 4x 16GB DDR4 2133MHz CL13 | ASRock Z170 Fatal1ty Gaming K6 | 1TB Intel 660p | 120GB OCZ Agility II | 2x 1TB, 700GB HDD | Cooler Master v1000 | Windows 10 Home 64bit | Fractal Design Define R5 | Dell U3219Q 4k 32" | BenQ G2420HD 24" | Fujitsu p23t-6 Thor 23" | Epson 1080p projektor | Keychron K1 | Logitech MX Anywhere 2 | Logitech z906 5.1 | Audio-Technica ATH-M50x | T-Flight Hotas X | | Logitech G27 | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZupLVL40:

Skulle inte webhallen höja Tuf OC korten from den 16 okt? Dem öppnade upp igår en liten stund för bokningar med det ”gamla” priset dvs 7990:-

Har för mig det skulle upp mot ca 9100-9200 kr efter ”introduktionspriset”.

I morgon. Sista dagen idag med intropriset om jag minns rätt.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

Blev het diskussion kring detta med Youtube videon, jag bara förmedlar vad som sas. Jag är inte tillräckligt insatt för att säga buu eller bää kring alla argument. Det som känns högst korrekt och relevant i min högst amatörmässiga åsikt är detta att återförsäljare spenderar alla sina GPU på de dyrare modellerna. Det är ju bara kolla antal reviews, antal kort återförsäljare fått in osv så ser man ju det rätt klart. Sen tror jag inte direkt att det är en slump att Nvidia store har stängt ner helt, när de endast har en 10% marginal på founder korten när dom antagligen tjänar 10 tals ggr mer per såld GPU till AIB(An AIB supplier or an AIB partner is a company that buys the AMD (or Nvidia) Graphics Processor Unit to put on a board and then bring a complete and usable Graphics Card or AIB to market)

Många skriver konspirationsteorier och det kanske jag kan hålla med om men faktum kvarstår att senast i förrgår deletades ett inlägg här i tråden av moderator. Jag skrev att en leverantör pratade "skitsnack" när de förnekade att de fokuserade mer på OC och dyrare varianter än deras icke OC och billiga varianter. Motivering var att dom inte ville att jag skulle förstöra deras fina relation med återförsäljare genom att skrämma iväg dom ifrån Forum delen. Vi får väl se om detta inläggs försvinner nu också

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Uppdaterade min order på Komplett, datumet har ändrats! Nu är det 18e November istället för 17e, yay.... Zotac Trinity non-OC.

Samma här. Kort, butik och datum

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.