Byta router till fibern - hur hantera MAC på en Asus RT-AC86U?

Permalänk

Byta router till fibern - hur hantera MAC på en Asus RT-AC86U?

Jag har för närvarande en Asus RT-AC68U till min fiberkoppling med Bahnhof som ISP.
Nu har jag köpt en nyare modell Asus RT-AC86U (ja det är omkastade siffror!).

Som jag förstått det hela så kan jag spara den befintliga routerns inställningar till en fil som jag sen kan ladda in i den nya routern och på så sätt skapa en clone inställningsmässigt.
Jag har en hel massa enheter inkopplade på mitt nät och de flesta har reserverade IP-adresser så att jag kan nå dem.
Dessutom har jag ett antal port-forward-regler som också används.
Allt detta vore det bra om jag kunde migrera via denna fil.

Nu är det så att jag också har en publik IP-adress på min fiberkoppling och den är kopplad hos Bahnhof till MAC-adressen på WAN-porten. Denna publika IP-adress är inte statisk men är tagen ur en pool av "riktiga" ej NAT-ade adresser så att via DDNS kan jag nå den utifrån även om den ändras. Detta krävs eftersom jag kör en VPN-server på en Ubuntu-maskin inne på lokalnätet.

Frågan är då:
När jag kopierar inställningarna från den äldre routern via den sparade filen (båda har samma firmware-version), kommer då WAN-portens MAC att följa med eller måste jag försöka ändra den manuellt innan jag kan koppla in den nya routern på fiberboxen?
Och följer alla reservationer i DHCP samt port forward med?

PS: Var i min existerande Asus RT-AC68U kan jag läsa av MAC adressen på WAN-porten så att jag iaf kan manuellt föra över den? Ifall den inte följer med inställningsfilen..Jag hittar bara en knapp på min WAN-sida i routern som säger "MAC Clone" men ingenstans hittar jag routerns egen WAN MAC-adress...
DS

Tillägg till frågan
Permalänk
Avstängd

Wan portens mac adress ändras ju så den kommer inte följa med.

Permalänk

OK, jag såg inte ditt svar innan jag redigerade mitt inlägg.
Vet du var jag kan se vad den har på WAN-porten nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Som jag förstått det hela så kan jag spara den befintliga routerns inställningar till en fil som jag sen kan ladda in i den nya routern och på så sätt skapa en clone inställningsmässigt.
Jag har en hel massa enheter inkopplade på mitt nät och de flesta har reserverade IP-adresser så att jag kan nå dem.
Dessutom har jag ett antal port-forward-regler som också används.
Allt detta vore det bra om jag kunde migrera via denna fil.

Nu är det så att jag också har en publik IP-adress på min fiberkoppling och den är kopplad hos Bahnhof till MAC-adressen på WAN-porten. Denna publika IP-adress är inte statisk men är tagen ur en pool av "riktiga" ej NAT-ade adresser så att via DDNS kan jag nå den utifrån även om den ändras. Detta krävs eftersom jag kör en VPN-server på en Ubuntu-maskin inne på lokalnätet.

Frågan är då:
När jag kopierar inställningarna från den äldre routern via den sparade filen (båda har samma firmware-version), kommer då WAN-portens MAC att följa med eller måste jag försöka ändra den manuellt innan jag kan koppla in den nya routern på fiberboxen?
Och följer alla reservationer i DHCP samt port forward med?

Hej, ska försöka bringa lite klarhet i detta.

Första frågan om att kopiera inställningarna:

Jag skulle INTE rekommenderar detta, det är en viss risk att det blir felaktiga saker som kommer med även inom samma routermodell när man uppgraderar firmware version, så att som i ditt fall försöka kopiera inställningarna mellan olika modeller tror jag inte på. Jag brukar istället bara ta screenshots på mina port forwards och statiska IP adresser och sedan mata in dom manuellt i den nya, det tar inte många minuter.

Gällande den publika WAN MAC adressen:

Det finns det en funktion för detta i ASUS inställningar, se screenshot nedan (Advanced settings / WAN / Internet Connection fliken) Du kan här bara skriva in samma MAC som din gamla router har.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk

Och det är just denna MAC på min gamla router, som jag försöker hitta men utan framgång...
Om jag trycker på knappen "MAC Clone" så fylls fältet i med en MAC-adress, är det den som används just nu i så fall?
Då är det ju klart vad jag skall ta med mig till den nya routern...
Om jag bara kunde förstå hur man kan lägga in en bild här så skulle jag visa det, men när jag svarar ser jag inga knappar för sånt på detta forum...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Och det är just denna MAC på min gamla router, som jag försöker hitta men utan framgång...
Om jag trycker på knappen "MAC Clone" så fylls fältet i med en MAC-adress, är det den som används just nu i så fall?
Då är det ju klart vad jag skall ta med mig till den nya routern...
Om jag bara kunde förstå hur man kan lägga in en bild här så skulle jag visa det, men när jag svarar ser jag inga knappar för sånt på detta forum...

För att ladda upp en bild:

Dumpa bilden till denna websida:
ImgBB Upload

Och kopiera BB länken och klistra in här, klart.

För att få reda på din gamla routers WAN MAC så får du leka lite detektiv och klicka på loggar, systeminfo etc.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Och det är just denna MAC på min gamla router, som jag försöker hitta men utan framgång...
Om jag trycker på knappen "MAC Clone" så fylls fältet i med en MAC-adress, är det den som används just nu i så fall?

Om du trycker på MAC clone så kopierar den MAC adressen från din dator som du sitter uppkopplad mot routern på för tillfället.

Denna websida verkar ha samma problem, och slutsatsen verkar vara att ASUS har samma MAC på WAN och LAN interfacet om det hjälper dig, och LAN = 2,4Ghz WIFI.
Jag misstänker därmed att det kan faktiskt vara samma MAC som står på baksidan av din router på den vita etiketten.

https://www.snbforums.com/threads/wan-mac-
address.23832/

https://forums.hardwarezone.com.sg/internet-bandwidth-network...

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Macadressen borde sitta på klisterlappen på baksidan?

Permalänk
Medlem

Jag kan bekräfta nu att på min RT-AC68U så är min WAN MAC = den nedre MAC adressen på den vita etiketten på baksidan.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk

Tack för hjälpen allihop. Nu tror jag att jag förstår hur det hänger ihop.
Skall ta lite screenshots för säkerhets skull och sen spara inställningsfilen i min gamla router och ladda upp den i den nya.
Men sen måste jag stänga den gamla innan jag startar den nya för den kommer ju att ha samma SSID på sitt WiFi-nät efter att inställningharna har laddats.
Startar då utan koppling till fiberboxen så att jag kan byta MAC på den och därefter kopplar jag in den till fibern och håller tummarna....
Alltså så här:

  1. Göra lite anteckningar och screenshots från den gamla

  2. Ta säkerhetskopia på inställningarna på den gamla

  3. Starta den nya utan fiberkoppling, och logga på dess wifi

  4. Ladda in inställningsfilen på den nya (då vill den nog starta om sedan)

  5. Stänga av den gamla routern (vill inte ha två olika routrar med samma WiFi igång samtidigt)

  6. Starta om den nya utan koppling till fibern

  7. Logga in på den via det vanliga WiFi som nu skall servas av den nya routern

  8. Clona MAC till samma som den gamla har

  9. Omstart kanske krävs?

  10. Koppla in den nya på fiberboxen och håll tummarna...

Om MAC-adressen INTE är med i inställningsfilen så skulle jag ju kunna clona MAC på den nya routern redan i steg 3 ovan, dvs innan inställningarna läses in, vad tror ni om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Tack för hjälpen allihop. Nu tror jag att jag förstår hur det hänger ihop.
Skall ta lite screenshots för säkerhets skull och sen spara inställningsfilen i min gamla router och ladda upp den i den nya.
Men sen måste jag stänga den gamla innan jag startar den nya för den kommer ju att ha samma SSID på sitt WiFi-nät efter att inställningharna har laddats.
Startar då utan koppling till fiberboxen så att jag kan byta MAC på den och därefter kopplar jag in den till fibern och håller tummarna....
Alltså så här:

  1. Göra lite anteckningar och screenshots från den gamla

  2. Ta säkerhetskopia på inställningarna på den gamla

  3. Starta den nya utan fiberkoppling, och logga på dess wifi

  4. Ladda in inställningsfilen på den nya (då vill den nog starta om sedan)

  5. Stänga av den gamla routern (vill inte ha två olika routrar med samma WiFi igång samtidigt)

  6. Starta om den nya utan koppling till fibern

  7. Logga in på den via det vanliga WiFi som nu skall servas av den nya routern

  8. Clona MAC till samma som den gamla har

  9. Omstart kanske krävs?

  10. Koppla in den nya på fiberboxen och håll tummarna...

Om MAC-adressen INTE är med i inställningsfilen så skulle jag ju kunna clona MAC på den nya routern redan i steg 3 ovan, dvs innan inställningarna läses in, vad tror ni om det?

Angående 3.) du kan nog utan någon negativ effekt ansluta routern till fiber och se om den kopplar upp mot internet inom säg 30 min.
Ofta är det här med att operatören "gifter" sig med MAC adressen i din router bara en temporär automatisk funktion. Jag har upplevt det med Comhem kabel DSL och A3 fiber.
Om du får internet förbindelse så skulle jag strunta i MAC adress mankemanget och bara knappa in de port forwards och de statiska adresstilldelningarna som du nedtecknat.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk

Men jag har testat att sätta in en annan router i fiberuttaget och den får INGEN adress över huvud taget.
Bahnhof har begränsat antalet IP-adresser till 2 och jag har en IP-telefonbox inkopplad också. Så en ny apparat kan in te få en adress till dess att DHCP-leasen på den tidigare har gått ut. Supporten tyckte jag skulle stänga av den nuvarande routern över natten och sen koppla in den nya, men även om den får adress då så funkar det inte för jag måste ha en publik adress och det är kopplat till MAC..

Edit:
F.ö. har jag kollat och det stämmer som det sagts här att det är samma MAC på varje nätverksport på min gamla router. Och det är den MAC som står på etiketten.

Tillägg av information.
Permalänk

SLUTRAPPORT
Jag har nu genomfört hela processen och det fungerade som planerat!
DDNS funkade också, så jag har fått den publika adress jag tänkt mig genom att byta mac på WAN-porten.
Den ändringen är separat från de inre interfacen så nu har WAN sin egen MAC, som är en clone av den gamla Asus-routerns, medan övriga har kvar den MAC som står på skylten.
Efter c:a 5 minuter slog DDNS till och definierade om mina domäner till den nya IP-adressen också.

Allt frid och fröjd verkar det som eftersom port forward och DHCP-reservationer mm funkar som tidigare. Väldigt smidigt att migrera inställningarna på detta sätt.

Tack till er som svarade på mina frågor, mycket bra information!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

SLUTRAPPORT
Jag har nu genomfört hela processen och det fungerade som planerat!
DDNS funkade också, så jag har fått den publika adress jag tänkt mig genom att byta mac på WAN-porten.
Den ändringen är separat från de inre interfacen så nu har WAN sin egen MAC, som är en clone av den gamla Asus-routerns, medan övriga har kvar den MAC som står på skylten.
Efter c:a 5 minuter slog DDNS till och definierade om mina domäner till den nya IP-adressen också.

Allt frid och fröjd verkar det som eftersom port forward och DHCP-reservationer mm funkar som tidigare. Väldigt smidigt att migrera inställningarna på detta sätt.

Tack till er som svarade på mina frågor, mycket bra information!

Tack för slutrapporten, kul att det fungerade!

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604