Permalänk
Medlem

Radiator storlek kontra fläkt storlek

Tjena håller på med ett itx bygge i NR200P och såg att XSPC har en 240 radiator som bara är 20mm tjock medans dem andra ligger på 27-30mm

Jag undrar mest ska man köra på 30mm radiator med slimade fläktar eller tunnare radiator med lite grövre fläktar ? om man kollar på Optimum Tech så är det inte mycket utrymme kvar om man kör på tjock radiator i nr200p chassit mellan fläktarna och grafikkortet.

Länk

https://www.youtube.com/watch?v=z1gipVOZ2SI&t=325s

så vad ger bäst kylförmåga ?
kan tilläga att jag har ett 3700x med 2080ti

Permalänk

det hela handlar ju om hur högt statiskt tryck man har.. det behöver inte vara överdrivet för oftast släpper sådär tunna radiatorer igenom luft väldigt enkelt.
Om det går så försök få in en hwlabs nemesis gts med normal tjocklek på fläktarna, men då bygger ju hela paketet 54.6mm, men det är bara ca 2.6mm mer än setupen i youtubeklippet. jag rekommenderar noctua nf-a12x25.
Du lär ändå få tänka att i det chassit med endast en 240mm radiator för både cpu och grafikkort så kommer grejorna throttla och inte leverera max prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Tjena håller på med ett itx bygge i NR200P och såg att XSPC har en 240 radiator som bara är 20mm tjock medans dem andra ligger på 27-30mm

Jag undrar mest ska man köra på 30mm radiator med slimade fläktar eller tunnare radiator med lite grövre fläktar ? om man kollar på Optimum Tech så är det inte mycket utrymme kvar om man kör på tjock radiator i nr200p chassit mellan fläktarna och grafikkortet.

Länk

https://www.youtube.com/watch?v=z1gipVOZ2SI&t=325s

så vad ger bäst kylförmåga ?
kan tilläga att jag har ett 3700x med 2080ti

Det är egentligen mest en fråga om hur pass ljudkänslig du är. Om du väljer Noctuas 15mm fläktar så kyler de lika bra som 25mm men med en högre ljudnivå tack vare högre RPM. Jag tvingades själv köra 15mm fläktar i toppen på min loop och kan väl egentligen inte säga att jag är särskild störd av ljudet även om jag märker att om jag lägger örat mot och lyssnar så låter den fläkten mer än övriga fläktar.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.