Problem med Odyssey G9 LC49G95T @ 240hz och RTX 3080

Permalänk
Medlem

Problem med Odyssey G9 LC49G95T @ 240hz och RTX 3080

Skriver detta på engelska då jag redan skrivit en lång text på Samsung's forum.
Alla tips är mycket välkomna
Sjukt frustrerande.....

Hi,

I managed to get my hands on a Zotac RTX 3080 yesterday, but as soon as i installed the drivers i got a blank screen.

It turns out that if i try to use 240hz the screen goes blank. The monitor still recognizes a signal, but it comes up black.
Bascically if i switch to 240hz, the screen goes black, and i have to factory reset the monitor to get an image on the screen again (defaulting back to 120hz).

After hours of trouble shooting i switched back to my old 2080 ti and it works right away!

What i have done / tried:

Updated Nvidia Driver 456.38. Multiple re-installs.

I just updated my firmware to 1005.4 and then to 1006.2 (from Korean site)
I am using the included G9 DisplayPort cable but i've tried 2 other cables, same result.

I do NOT have HDR on

It does not matter if Active sync is enabled on the monitor, or if G-sync is enabled in the Nvidia Control panel.

Another thing is that it doesn’t let me select a 10 bpc color depth even at 120hz.
This also works just fine with my old RXT 2080ti card.

I'm not sure if this problem is caused by Nvidia or Samsung, but since 5120x144@240hz requires DSC (Display stream compression) to work, i suspect it's something that have changed on the new 3000 series card's that causes the monitor to malfunction.

Permalänk
Medlem

Gissar på drivrutin. På Samsungs sida står det:

*För att kunna aktivera 5120x1440@240hz i Adaptive Sync-läget måste du uppgradera till ett nytt grafikkort som kommer att lanseras inom kort. Till dess rekommenderas inställningen 5120x1440@120Hz i Adaptive Sync-läget.

https://www.samsung.com/se/monitors/odyssey-g9/

Testa med Hdmi och se om det funkar? Står att Nvidia 3080 HDMI stödjer DSC.

Q: Does Ampere support HDMI 2.1 with the full 48Gbps bandwidth?

Link

Yes. The NVIDIA Ampere Architecture supports the highest HDMI 2.1 link rate of 12Gbs/lane across all 4 lanes, and supports Display Stream Compression (DSC) to be able to power up to 8K, 60Hz in HDR.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Återkom gärna med hur det gick. Jag är inne på att byta till 30xx med för att driva denna skärmen bättre.

Permalänk
Medlem

@XPerion: yes har landat i detta också. Måste vara DSC som strular på något sätt.

Permalänk
Medlem

Samma problem här, några nyheter?

Permalänk
Medlem

Kan bara inflika att jag har exakt samma problem med mitt RTX 3090 och min G9, köpte en ny DP-kabel för att säkerställa att kabeln som Samsung skickade med inte var undermålig men jag har exakt samma problem.
Läste någonstans att det troligen beror på 456.38 drivarna från Nvidia och det känns som om det bara är att avvakta tills nästa uppdatering.
Har även flashat skärmens firmware till den senaste versionen 1005.4

EDIT.
Läste precis din post på Samsungs sida och för mig känns det som om det är drivar relaterat, då du nämnde att det funkar med RTX2080, jag uppgraderade från ett 1080ti till ett RTX3090 och har inte lyckats aktivera 240hz på 3090 kortet alls.

Förresten, vet du vad firmware till skärmen från Samsung Koreanska site fixar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veum:

Kan bara inflika att jag har exakt samma problem med mitt RTX 3090 och min G9, köpte en ny DP-kabel för att säkerställa att kabeln som Samsung skickade med inte var undermålig men jag har exakt samma problem.
Läste någonstans att det troligen beror på 456.38 drivarna från Nvidia men det känns som om det bara är att avvakta tills nästa uppdatering.
Har även flashat skärmens firmware till den senaste versionen 1005.4.

Har du ett RTX3090?

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Veum:

Berätta mer!! vilket 3090? Vad är dina första intryck?

Permalänk
Medlem

Menar du 3080? 3090 är ju inte släppt ännu.

Permalänk
Medlem

@Manboy: Det är ett Asus TUF-RTX3090-24G-GAMING, jag uppgraderade från ett 1080ti men bytte även skärm från en 27" QHD till Samsungs Odyssey, då jag har hoppat till en skärm med dubbelt så hög upplösning så är det lite svårare att göra direktjämförelser,
men jag testade nya flightsim med 1080ti kortet och nya skärmen och hade runt 15-35 fps på ultra settings i 5120x1440 beroende lite på vart man flög, 3090 kortet klarar avsevärt högre och nu svänger det mer från 40-70 även om det händer att jag får dippar ner på 30 i extremt bebyggda områden.

@Binomar mitt arbete har gett mig möjligheten att få tag på ett kort i förtid.

Jag spelar ju inte så extremt mycket mainstream spel men i DayZ ligger jag på runt 100-140 fps på Doom 2016 var ju kanske inte direkt förvånande att det rullade i 200fps

Borderlands 3 runt 85-105 fps fullmaxat i 5120x1440

Permalänk
Medlem

@Veum: Wow, lyxigt!

Permalänk
Medlem

Har någon av er testat att köra på en tidigare drivrutin från nvidia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Binomar:

Har någon av er testat att köra på en tidigare drivrutin från nvidia?

Går ju tyvärr inte för oss 3000 serien ägare då det bara finns en drivrutin som fungerar med de nya korten.

Permalänk
Medlem

Kom en ny drivare idag från Nvidia, (456.55) någon som har lyckats få 240hz att funka? Jag har inte lyckats.

Permalänk
Medlem

Nej, denna drivrutin var mer en stabilitetsdriver. Samsung g9 står fortfarande som "open issue" på deras hemsida.

Permalänk
Medlem

Detta är ett driver problem:
#18632636
oklart om det fanns innan senaste drivern eller inte.

Jag kan intyga att skärmen funkar i 240 Hz och med G-Sync med ett 2080Ti
#18622738

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Hoppas dom lyckas lösa det snabbt! Duktigt antiklimax att vara kvar på 120hz efter att köpt ett 3080.

Permalänk
Medlem

Ni som har fått era 30x0 skulle ju kunna prova den föregående drivern, den som kom 17/9 (456.38).

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Den funkar inte heller, har inte funkat sen korten kom ut.

Permalänk
Medlem

OK, då får vi hoppas på en beta driver i närtid då.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/g-sync-monitors/7...

Den här killen hävdar att detta löste hans problem, någon av er som testat? Jag testade att installera drivrutinerna men funkade inte för mig.

Permalänk

Jag provade precis att uppgradera till nvidias 456.71 drivrutiner, fortfarande bara svart skärm när jag väljer 240Hz (verkar vara samma fel som andra har). Jag använder DP-kabeln som följde med. Har även provat att uppgradera firmware till 1006.2 på monitorn utan skillnad.

Har provat massvis med kombinationer av 8/10bit, RGB/YPbPr etc utan resultat. Har letat efter nytt VBIOS till mitt grafikkort men verkar inte finnas något nytt där heller. Ska felanmäla till AIB så får vi se vad de säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkmeister:

Jag provade precis att uppgradera till nvidias 456.71 drivrutiner, fortfarande bara svart skärm när jag väljer 240Hz (verkar vara samma fel som andra har). Jag använder DP-kabeln som följde med. Har även provat att uppgradera firmware till 1006.2 på monitorn utan skillnad.

Har provat massvis med kombinationer av 8/10bit, RGB/YPbPr etc utan resultat. Har letat efter nytt VBIOS till mitt grafikkort men verkar inte finnas något nytt där heller. Ska felanmäla till AIB så får vi se vad de säger.

Den bollen ligger hos nVidia och ingen annan.
Release notes för 456.71 (och den innan):
"[GeForce RTX 3080/3090]: Samsung G9 49” display goes black at 240 Hz. [3129363]"

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Senaste hotfixen verkar ha löst problemet, delvis i alla fall. Jag kan inte få gsync att funka i pendulum, är det någon här som kan bekräfta att gsync faktiskt fungerar på 240hz?

Permalänk

Har nån lyckats lösa problemen med 240hz ? Har senaste drivare installerat om med ddu, satt in 3090 skärmen helt svart i 240hz

Permalänk
Medlem

240hz "funkar" i vissa spel med G9 just nu. Dem flesta jag prövat dock flimrar och tappar bild. Så det är fortfarande bekymmer. Man kan åtminstone köra 120hz, 10bit nu. Alltid något.

Permalänk
Skrivet av Binomar:

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/g-sync-monitors/7...

Den här killen hävdar att detta löste hans problem, någon av er som testat? Jag testade att installera drivrutinerna men funkade inte för mig.

han rev hela systemet, windows och rubbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeboor:

240hz "funkar" i vissa spel med G9 just nu. Dem flesta jag prövat dock flimrar och tappar bild. Så det är fortfarande bekymmer. Man kan åtminstone köra 120hz, 10bit nu. Alltid något.

Yep, samma för mig. Ibland så blir det helt svart och måste starta om skärmen för att få bild.

Permalänk

Nu finns ett fix sedan 20 oktober, fungerade direkt för mig!

https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5099