Permalänk

Overkill 1440p?

Hej experter,

Håller på att bygga ihop en ny (och troligtvis sista) dator nu inför vintern och landar i att det blir ett rtx 3080 och nya amd zen3, antingen 5900x eller 5800x det är inte helt bestämt.
Men vad jag börjar undra på är om jag har gått in lite overkill. Jag vill kunna köra närmre 240hz på 1440p då jag även köper en samsung g7 27tum som skärm.

Nedan har jag plockat ihop alla mina delar. Toti kommer det ju landa runt 30k ink. skärmen. Men kan jag komma undan med ett lägre pris och ändå kunna närma mig 240hz på 1440p och hyfsade inställningar?
FUnderar även på om 16gb ram räcker, såg ett gäng benchmarks där spelen ofta landar mellan 10-12g ram vid 1440p. Ramminnena i sig är ju 3600 cl 14, så prestandan på dem bör väl inte vara några problem, utan isåfall storleken på minnet bara.

Vad jag spelar?
Allt och inget. Framförallt inte känna att jag måste tänka på om burken klarar det utan bra flyt eller inte.
Pubg, wow, heroes 3 (kräver mycket prestanda för detta), valorant, cyberpunk 2077 när det kommer. SÅ allt och inget mellan alla krav specar.

https://komponentkoll.se/bygg/QjmJN

Skulle uppskatta hjälp ifall det går att kompromissa på något sätt.

Tackar

Nic

Permalänk
Medlem

Du kan få 32GB RAM med RGB för 1600kr så bara där kan du spara 700. Skulle jag köpa en ny dator att ha länge idag skulle jag inte snåla och ta 16GB. Vetefan hur stor skillnad CL gör dock. Det får nån med bättre koll kommentera.

Tillgången på 3080 är ju skit men finns billigare kort runt 8k.

Visa signatur

Ryzen 5 9600X | ASUS ROG Strix B650E-F | Kingston Fury Beast RGB 32GB 5600MT/s
ASUS RTX 4070 Super 12GB Dual EVO | Jonsbo D41 Mesh Black
Phanteks AMP GH 750W Gold ATX 3.1
Kingston Fury Renegade NVME M.2 2TB | Thermalright Phantom Spirit 120 SE ARGB

Permalänk
Skrivet av Vinolik:

Du kan få 32GB RAM med RGB för 1600kr så bara där kan du spara 700. Skulle jag köpa en ny dator att ha länge idag skulle jag inte snåla och ta 16GB. Vetefan hur stor skillnad CL gör dock. Det får nån med bättre koll kommentera.

Tillgången på 3080 är ju skit men finns billigare kort runt 8k.

Enligt de beräkningar jag gjort enligt http://blog.logicalincrements.com/2018/11/choosing-ram-cas-tr.... så kom jag fram till nedanstående tabell.

Nästa steg som är bättre än de jag köpt på marknaden skulle kosta 6000kr, vilket är ett ganska stort steg, annars bör dessa vara de snabbaste på marknaden. RGBn hade jag helst varit utan, men finns inte tyvärr.
Som jag förstår det så går snabba ramminnen och amd zen2 och troligtvis? zen 3 också.

Någon får gärna rätta mig här