Veckans fråga: Vilken tangentbordsstorlek föredrar du?

Permalänk
Medlem

Logitech G915 TKL tycker jag passa mig perfekt
Lågt,litet,trådlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Sjukt läckert det där svartvita nere till vänster. Vad är det för märke/modell?

Det är ett custombygge med lite blandade prylar jag hittade hemma.

Permalänk
Medlem

Föredrar ett normalstort tangentbord eftersom det är lite jobbigt med ett separat numpad.

Använder trots det ett så kallat "tenkeyless" nu, vilket borde heta något annat än till eftersom det är fler knappar än tio som saknas.

Permalänk
Medlem

60% och sen en separat numpad jag kan flytta fram/bort när jag vill
Pok3r Vortex 60% med bruna switchar och en numpad med Clear switches

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Jag föredrar fullstort med ett fåtal extra knappar.
Enkel justering av ljudnivå via två specialknappar använder jag hemma. Inte mer än så.
Hellre inga extra knappar än en Bonanza av programmerbara dito.

Permalänk
Medlem

Vad menas med 60% och 80% för tangentbord? Jag svarade 100% utan extra funktionsknappar. Vill ju inte det ska fattas något och extra är onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlaTFooT:

Röstade också "någon annan formfaktor än de som listas ovan"
Kör en kyria (40%?) sedan början av pandemin.
https://i.imgur.com/Pvsm973l.jpg
Behöver knappt röra händerna, t.ex. har piltangenter på "home row" för högerhanden under ett lager. Media knappar är ratten på vänstra delen. Play/Pause trycker jag med vänstra handflatan på ratten. Kört utan numpad ett bra tag nu så sifferraden (som är på ett annat lager) funkar bra för mig. Dock är det många som har numpad på ett lager.

Har enter längst ner på tumklustret för högerhanden vilket är bekvämt när man skriver men upptäckte också att jag kan nå den med lillfingret när jag använder musen - som Wikai säger "är rätt smidigt till vissa grejor".

Vad jobbar du med? Jag får panik av att ens tänka mig använda denna själv, men är mycket imponerad!

Permalänk
Medlem

Kör RACE3, känns typ som handgjord layout för mig

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

Cherry 1800 layouten är favorit, lagomt stor och har alla knappar. Kör dock F-122 på jobbet där det får plats, och ett GH60 med röda MX hemma där det är trångt.

Visa signatur

Går igång på tangentbord.
Dator 1: i5 3570k @ 4,2 GHz, Corsair H60, MSI RX 480 Gaming X 8 GB, Corsair Vengeance 16 GB (4x4 GB) 1600 MHz.
Dator 2: Xeon X5675 @ 4,3 Ghz, Corsair H80i, Evga GTX 780 Classified 3 GB, Corsair Vengeance LP 12 GB (3x4 GB) 1600 MHz.
Dator 3: i7 9700K @ 5,0 GHz, Noctua NH-D15, Gigabyte RTX 2070 8 GB, G.skill Ripjaws V 16 GB (2X8 GB) 3200 MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverre_b:

Vad jobbar du med? Jag får panik av att ens tänka mig använda denna själv, men är mycket imponerad!

Haha, tack så mycket.

Jag jobbar i en Research and Development avdelning för ett VFX företag. Så mycket programmering, dokumentation skrivning samt sitta i 3D program som Houdini och Maya. Gick inte direkt från ett vanligt tangentbord till det här, utan körde lite olika versioner av ergodox i några år. Tog ungefär 2-3 veckor att bli van med att använda ett ergodox, hoppet från ergodox till kyria tog kanske en dag att vänja sig vid.

Största anledningen till att jag bytte tangentbord är för att jag kör Emacs som utvecklingsmiljö, vilket flitigt använder sig av kortkommandon. Och började känna av "Emacs pinky", så bytte till ett mer ergonomisk tangenbord (ergodox) där jag kan lätt kan trycka ctrl och alt med tummarna. Sedan hittade jag kyria som såg trevligt ut. En stor bonus med dem här tangentborden är att firmware är öppen. Vilket gör att dem är lätta att konfigurera så som man vill ha dem. För den som är intresserad, så här ser min layout ut för min Kyria.

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk
Medlem

Kör ett GMMK TKL-bord hemma. Kompakt och trevligt, däremot kör jag gärna 1800-layouten i form av ett Leopold 980 till jobb. Det är nästan lika kompakt som ett TKL men har alla knappar. Hade jag plats skulle jag lätt köra ett Skidata, F-122 eller ett Hyper-7...

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

60% är all procent man behöver
https://i.imgur.com/nTqMZA3.jpg

780% får jag det till.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Kör standard 10 keyless. Vad behöver man numpad till idag? Ska jag betala räkningar så använder jag telefonen och skannar in alla OCR-nummer eller så copy-paste'ar jag. Det händer aldrig att jag sitter och matar in långa strängar av siffror längre.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Kör RACE3, känns typ som handgjord layout för mig

https://www.proshop.se/Images/915x900/2774258_6fbe24d63ec6.jpg

Skulle gärna haft ett trådlöst sådant

Permalänk
Medlem

Vill ha tangentbord utan pilar/home etc, numpad till vänster om capslock med toggle läge för att använda numpad som pilar/home etc.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Skulle gärna haft ett trådlöst sådant

Hittade ett som var ganska likt på Inet. Keychron K2

Det blev till att beställa ett sådant

Permalänk
Skrivet av Rågren:

Hittade ett som var ganska likt på Inet. Keychron K2

Det blev till att beställa ett sådant

Keychron K2 är ganska likt race3. Kör den ena på jobbet och den andra hemma. K2 är ett bra tangentbord, men känslan och precision är snäppet bättre i race tycker jag.

Det kan vara bra att veta att K2 är betydligt högre, men efter att jag införskaffat ett handlovsstöd funkar det prima.

Permalänk
Medlem

Ett kompakt fullstort utan funktionsknappar, eller standard TKL.

Det värsta jag kan tänka mig gällande tangentbordslayout är fullstort med massa funktionsknappar vilket verkar hyfsat populärt hos tillverkarna...

T.ex. det här är lite av en mardröm, blir för stort och stökigt (och fult):

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Ergonomi min vän, efter tio års arbete med datorer (och dubbla tiden som hobby) börja handleden och armbågen ta stryk. En ergonom var över till min arbetsplats förra året och rekommenderade att jag testar musen under tangentbordet. En vecka senare var mina känningar i handled och armbåge borta. Sen går det snabbare att börja skriva med båda händerna likt på en laptop med track pad.

Ett annat alternativ som är vanligt på arbetsplatser är rollermouse/mousetrapper som är just under tangentbordet.

Men kan du röra musen på ett vettigt sett eller kör du med extremt hög sens? Tror min musmatta är närmre en halvmeter x halvmeter.
I spel är det ju givet att man behöver det. Men kanske beror lite på vad man jobbar med.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Ett kompakt fullstort utan funktionsknappar, eller standard TKL.

Det värsta jag kan tänka mig gällande tangentbordslayout är fullstort med massa funktionsknappar vilket verkar hyfsat populärt hos tillverkarna...

T.ex. det här är lite av en mardröm, blir för stort och stökigt (och fult):
https://inetimg.se/img/1600x900/6102219_0.jpg

Jag gillar mitt gamla G15 med 18 macroknappar och LCD skärm. var väldigt smidigt måste jag säga. Men smaken är väl som baken

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Men kan du röra musen på ett vettigt sett eller kör du med extremt hög sens? Tror min musmatta är närmre en halvmeter x halvmeter.
I spel är det ju givet att man behöver det. Men kanske beror lite på vad man jobbar med.

Kör med 1600dpi, även i spel för det mesta. Justerar endast ner den i quake. Har absolut inga problem med utrymmet. Kan ju vara lite värre om man har två skärmar men jag upplever inga problem på jobbet där jag har en 49" super ultra wide skärm.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic