Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Idag: i5 6600K, Asus Z170 moderkort + dubbla 380X. Är processorn en flaskhals vid ny GPU?

Permalänk

Idag: i5 6600K, Asus Z170 moderkort + dubbla 380X. Är processorn en flaskhals vid ny GPU?

Som rubriken antyder. Ifall jag uppgraderar till ny eller ganska ny gpu, kommer processorn bli en flaskhals?

Hör till saken att jag endast spelar i 1080p och tänkt fortsätta med det. Har dubbel GPU radeon 380X.

Iövrigt är det i stort sweclocker vinterdator. Fast versionen med 16 Gb RAM och nu samsung 970 evo nvme i datorlådan.

Hur högt kan jag gå i GPU-prestanda innan något börjar bromsa?
Mvh

Visa signatur

#nul

Permalänk
Medlem

Svårt att svara på. Beror på vilket spel du spelar och vilka inställningar du kör. Hög fps spel som CSGO 300fps brukar belasta CPU mycket mer än andra spel som tex om man kör högre grafikinställningar och närmare 60fps

Hade själv ett 6700k med 2070 och då var flaskhalsen CPUn när jag lirade CSGO och andra spel som Tarkov

Ett tips är att kolla vad som belastas mest i de spel du spelar. Finns olika program för att få fram grafer
Själv föredrar jag MSI afterburner och använder mig då av OSD för att se graferna i spelet

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Skrivet av cads:

Svårt att svara på. Beror på vilket spel du spelar och vilka inställningar du kör. Hög fps spel som CSGO 300fps brukar belasta CPU mycket mer än andra spel som tex om man kör högre grafikinställningar och närmare 60fps

Hade själv ett 6700k med 2070 och då var flaskhalsen CPUn när jag lirade CSGO och andra spel som Tarkov

Ett tips är att kolla vad som belastas mest i de spel du spelar. Finns olika program för att få fram grafer
Själv föredrar jag MSI afterburner och använder mig då av OSD för att se graferna i spelet

Tack för info. Körde MSI AB och det visar sig att horizon zero dawn vägrar använda dubbla gpuer trots CrossFire aktiverat. Cpun lastas cirka 50% medan gpun av förklarliga skäl är maxad.
Mvh

Visa signatur

#nul