AMD Ryzen 5 5600X kniper prestandakronan i enkeltrådat test

Permalänk
Avstängd

Min gamla milt överklockade 8700K hänger med hyggligt ändå med 15988/3170. Givet att nya CPU'er ligger nära sitt max redan från start då.

Permalänk
Medlem

Ja det enda man kan säga är nog:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Om de bara kunde släppa något vettigt moderkort så vore det intressant & då ie threadripper eller nåt eftersom jag själv är totalt ointreserad av denna klassen. vart tog trx80 vägen ? väntar in ddr5 & pci-e 5 eftersom pci-e 4 mest e ett kort implement & inte riktigt så välbalanserat tar för mycket ström om jag minns rätt. AMD s moderkort känns lite förlegade känns som Intels mellanklasskort, förutom pci-e 4 då (mest intresserad av moderkort & nya tekniker skulle gärna skippa både m.2 & sata portar (skulle räcka med 2 st) & ha flera u.3 portar istället (=4st sata eller 1 U.3) eller nåt nytt gränssnitt tycker m.2 tar för mycket plats på moderkort nu för tiden.(plus inget thunderbolt på de flesta amd kort)
Men ser fram mot vad & hur AM5 blir (om AM5 eller threadripper (trx5 kanske )varianten då ger nåt nytt så blir det AMD) annars blir det saphire rapids från intel nästa gång & intel igen. Men är imponerad av AMD s starka återkomst efter bulldozzer debaklet som var så överhypat & så fantastiskt.

Trollar du ełler är du förvirrad på riktigt??

Permalänk
Skrivet av Lord Darkness:

Det mest häpnadsväckande (för min del) är hur AMD gör detta med 65W mot Intels 125W.

//LD

Förfinad 7nm mot förfinad 14nm. Det är ändå ganska stor skillnad. Hade Intel inte haft problem med sina nod krympningar hade de idag varit på sina 7nm och bilden hade sett annorlunda ut idag.

Skrivet av MinscS2:

Fan att man inte köpte AMD-aktier 2016...

Visst vem ångrar inte det men det hade räckt att du köpt dem i början av året för att du ändå skulle gått plus hyffsat mycket idag trots coronakrisen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord Darkness:

Det mest häpnadsväckande (för min del) är hur AMD gör detta med 65W mot Intels 125W.

//LD

TDP är dock ett mått på termisk energi som Intel och AMD mäter på olika sätt, betyder inte att CPU'n använder si och så mycket el. Betyder egentligen "så här mycket energi måste kyllösningen kunna avleda från CPU'n".

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Sundkula:

Består Sweclockers nyhetsredaktions arbete numera endast av att reposta länkar från /r/hardware?

Nja, jag skulle nog ändå sticka ut hakan och säga att vi gör lite mer än så Mellan produktlanseringar och officiella evenemang blir det ju en hel del artiklar av den här typen (särskilt inför lanseringar) och just Reddit är ett exempel med väldigt många hårdvaruintresserade på ett ställe, varför det givetvis förekommer att nya prestandasiffror och rykten dyker upp där innan vi eller andra sajter hinner sammanfatta det i artiklar.

Jag är dock ganska säker på att långt ifrån alla SweClockers-medlemmar dagligen dammsuger Reddit och diverse "hårdvaruläckares" Twitter-konton, varför kontextgivande artiklar på svenska garanterat är många till gagn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Oj oj, nästan så man tycker synd om Intel om det här stämmer. Förbluffande vilken utveckling AMD har gjort på bara några år och hur marknaden har ändrats.

Absolut AMD imponerar. Synd om Intel. Och synd om oss konsumenter om inte Intel rycker upp sig. Vi behöver att båda utvecklas och driver innovationen framåt.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Jämnförelserna emot Intels 10 generation processorer är egentligen ganska orättvis. Tionde generationens Intel processorer borde jämnföras med Zen 2. Om man ska jämnföra Zen 3 med något borde man göra det emot Rocket lake som kommer i vår alltså samma generation av processorer inte jämnföra årets processor generation mot den andra tillverkarens processorgeneration från förra året. Det är självklart att det är sämre det är först när Intel släpper Rocket lake som vi vet om Zen 3 är bättre än det som Intel har planerat för den här generationen av processorer.

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i9-10900K-vs...

Länken ovanför tycker jag är en rättvis jämnförelse som visar flaggskeppen från de två stora tillverkarna samma år. Ska man köpa en processor idag är det givetvis som så att man måste jämnföra vad som finns på marknaden idag och köpa det man anser är bäst värde för pengarna idag men och säga att AMD har slagit Intel innan vi har sett vad Rocket Lake har för prestanda det tycker jag inte man kan göra. innan Intel har visat sina nya processorer men det är min åsikt.

Jag tycker också att Intel gör ett riktigt bra jobb de är fast på 14 nm men lyckas pressa mer och mer prestanda ur 14 nm det tycker jag visar att man inte ska räkna bort Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

TDP är dock ett mått på termisk energi som Intel och AMD mäter på olika sätt, betyder inte att CPU'n använder si och så mycket el. Betyder egentligen "så här mycket energi måste kyllösningen kunna avleda från CPU'n".

Nu klantade du nog till dig lite där. Värme och strömen en cpu förbrukar är helt och hållet förbundna med varanda. Varenda elektron som cpun sätter till arbete blir på ett eller annat vis värme.

(Gammal info som inte gäller längre)

JAG HADE FEL- se Jonas förklaring längre ner i tråden

Källa:Källa om TDP

Permalänk
Medlem

Kollade upp lansering (I butik) och recension för 3900X och det var 2019-07-07 på bägge. Så de släpper alltså recensioner samtidigt som de öppnar upp för att köpa? Hade ju gärna velat läsa lite innan man slänger sig in i fighten :/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PalmiNio:

Nu förstår man varför AMD höjt priserna som man gjort.

i5-10600K kommer troligen vara en billigare än 3600X.

Intel blir nu budgetmärket?

AMD blir sannolikt fortfarande budgetmärket med deras förra generation av CPU:er som de sannolikt inte kommer sluta sälja.

Intel blir snarare ett mitt-i-mellan-märke för den som varken vill ha billigast eller bäst.

R5-3600 - 2000 kr (inkl kylare)
i5-10600K - 2750 kr
R5-5600X - 3290 kr

Den som väljer en i5-10600K i den marknaden har antingen väldigt specifika behov (QuickSync, behov av IGP, etc) eller tycker bättre om blått än rött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Jämnförelserna emot Intels 10 generation processorer är egentligen ganska orättvis. Tionde generationens Intel processorer borde jämnföras med Zen 2. Om man ska jämnföra Zen 3 med något borde man göra det emot Rocket lake som kommer i vår alltså samma generation av processorer inte jämnföra årets processor generation mot den andra tillverkarens processorgeneration från förra året. Det är självklart att det är sämre det är först när Intel släpper Rocket lake som vi vet om Zen 3 är bättre än det som Intel har planerat för den här generationen av processorer.

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i9-10900K-vs...

Länken ovanför tycker jag är en rättvis jämnförelse som visar flaggskeppen från de två stora tillverkarna samma år. Ska man köpa en processor idag är det givetvis som så att man måste jämnföra vad som finns på marknaden idag och köpa det man anser är bäst värde för pengarna idag men och säga att AMD har slagit Intel innan vi har sett vad Rocket Lake har för prestanda det tycker jag inte man kan göra. innan Intel har visat sina nya processorer men det är min åsikt.

Jag tycker också att Intel gör ett riktigt bra jobb de är fast på 14 nm men lyckas pressa mer och mer prestanda ur 14 nm det tycker jag visar att man inte ska räkna bort Intel.

Haha det var det värsta jag hört på länge! I så fall ska ju inte Rocket Lake jämföras med Zen3 utan Zen4 som kommer året efter?

Man måste väl jämföra med det som finns ute vid lanseringen? När sedan Rocket Lake släpps så jämförs det mot AMDs bästa på markanden (och så vidare)...

Jag fattar inte alls logiken i det du skriver. I så fall ska väl alla Skylake bara jämföras mot Zen1 (1800X)?

Permalänk
Medlem

Vad menas med detta egentligen och varför ligger jag på 3136 i single thread-testet när min CPU inte ens är med på listan?
Är det pga överklockningen?

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

äNDA fram till releasedagen.

Korrekt, ändå hoppas jag att en enda gång smäller det i folks ända att se skillnaden på dessa ord.

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

Även om det nu skulle vara så att Zen3 förpassar Intel till budgetsegmentet denna generation så är det hål i huvudet att för den sakens skull tänka att man måste "stödköpa" processorer från Intel för att "rädda" dem. Intel som företag är fortfarande ca 10 gånger större än AMD som företag så de skulle lätt klara att vara sämre än AMD i 5-6 år utan att det går någon nöd på dem alls, så det där är bara rent trams. Om något så är det AMD man ska köpa tills företagen är jämnstora i så fall, om man nu tänker i banorna att ens egen plånbok skall användas till att utjämna någon slags maktbalans.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sorten:

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i9-10900K-vs...

Länken ovanför tycker jag är en rättvis jämnförelse som visar flaggskeppen från de två stora tillverkarna samma år.

"Userbenchmark" och "rättvis" är två saker som inte hör ihop... De som har sidan är näst intill öppna om hur de föredrar Intel.
Gå till CPU-listan och sortera på "average bench". De första 31 processorerna på listan är Intel, följt av Ryzen 3900XT på plats 32. Några exempel på processorer som enligt UB är bättre än 3900XT är Core i5 10500, Core i3 9350KF och Core i3 10320. Det är skrattretande illa.

Därtill definierade de om sina benchmarks förra året(?) för att minska ner vikten av multitrådad prestanda, vilket återigen drog upp Intel till toppen, efter att AMD börjat se lovande ut.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sorten:

Jämnförelserna emot Intels 10 generation processorer är egentligen ganska orättvis. Tionde generationens Intel processorer borde jämnföras med Zen 2. Om man ska jämnföra Zen 3 med något borde man göra det emot Rocket lake som kommer i vår alltså samma generation av processorer inte jämnföra årets processor generation mot den andra tillverkarens processorgeneration från förra året. Det är självklart att det är sämre det är först när Intel släpper Rocket lake som vi vet om Zen 3 är bättre än det som Intel har planerat för den här generationen av processorer.

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i9-10900K-vs...

Länken ovanför tycker jag är en rättvis jämnförelse som visar flaggskeppen från de två stora tillverkarna samma år. Ska man köpa en processor idag är det givetvis som så att man måste jämnföra vad som finns på marknaden idag och köpa det man anser är bäst värde för pengarna idag men och säga att AMD har slagit Intel innan vi har sett vad Rocket Lake har för prestanda det tycker jag inte man kan göra. innan Intel har visat sina nya processorer men det är min åsikt.

Jag tycker också att Intel gör ett riktigt bra jobb de är fast på 14 nm men lyckas pressa mer och mer prestanda ur 14 nm det tycker jag visar att man inte ska räkna bort Intel.

Ungefär som att titta på en bil man vil ha men skiter i det för det andra märket kommer med något bättre om 2 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Därtill definierade de om sina benchmarks förra året(?) för att minska ner vikten av multitrådad prestanda, vilket återigen drog upp Intel till toppen, efter att AMD börjat se lovande ut.

Gäller väl att hitta nån sorts balans där. Cinebench är inte representativt för de allra flesta som köper CPU och spelprestanda är inte viktigast för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Gäller väl att hitta nån sorts balans där. Cinebench är inte representativt för de allra flesta som köper CPU och spelprestanda är inte viktigast för alla.

Absolut, men UserBenchmark är nog det närmaste ren Intel PR man kan komma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Jämnförelserna emot Intels 10 generation processorer är egentligen ganska orättvis. Tionde generationens Intel processorer borde jämnföras med Zen 2. Om man ska jämnföra Zen 3 med något borde man göra det emot Rocket lake som kommer i vår alltså samma generation av processorer inte jämnföra årets processor generation mot den andra tillverkarens processorgeneration från förra året. Det är självklart att det är sämre det är först när Intel släpper Rocket lake som vi vet om Zen 3 är bättre än det som Intel har planerat för den här generationen av processorer.

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i9-10900K-vs...

Länken ovanför tycker jag är en rättvis jämnförelse som visar flaggskeppen från de två stora tillverkarna samma år. Ska man köpa en processor idag är det givetvis som så att man måste jämnföra vad som finns på marknaden idag och köpa det man anser är bäst värde för pengarna idag men och säga att AMD har slagit Intel innan vi har sett vad Rocket Lake har för prestanda det tycker jag inte man kan göra. innan Intel har visat sina nya processorer men det är min åsikt.

Jag tycker också att Intel gör ett riktigt bra jobb de är fast på 14 nm men lyckas pressa mer och mer prestanda ur 14 nm det tycker jag visar att man inte ska räkna bort Intel.

Det enda Userbenchmark är bra på att att ranka högt i sökmotorer. Deras "jämförelsen" är, snällt uttryckt, totalt värdelösa. Så gott som varenda välrenomerad tech-sida har förklarat att och varför det är totalt skräp.

Vet inte om de är köpta av Intel eller bara drivs av Intel fanboys, men deras "benchmarks" går helt enkelt inte att lita på i något sammanhang överhuvudtaget. Totalt skräp, rakt av.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Haha det var det värsta jag hört på länge! I så fall ska ju inte Rocket Lake jämföras med Zen3 utan Zen4 som kommer året efter?

Man måste väl jämföra med det som finns ute vid lanseringen? När sedan Rocket Lake släpps så jämförs det mot AMDs bästa på markanden (och så vidare)...

Jag fattar inte alls logiken i det du skriver. I så fall ska väl alla Skylake bara jämföras mot Zen1 (1800X)?

Okej lpåt mig förklara 10 generationens Intel CPU släpptes samtidigt som AMD Zen 2 vi ser nu Zen 3 och Rocket lake släpps om några månader. Hösten 2021 släpps Zen 3 och då enligt rykten släpps också Alder Lake ifrån Intel alltså anser jag att Rocket Lake kan jämnföras med Zen 3 och Alder Lake med Zen 4.. Ska man dock köpa en CPU idag måste man givetvis göra en undersökning över det som finns på marknaden idag och jämnföra de CPU som finns på marknaden idag och ur den aspekten är det relevant och prata om att jämnföra Zen 3 med dagens processorer från Intel så där har du rätt.

Det jag ville komma åt var om man ser på Intel under de här åren med Skylake har de lyckats och pressa ut mer och mer prestanda trots de problem de har haft och att de inte kunnat lämna Skylake. Nu ser vi dock PCIE 4.0 senare än AMD men där finns rykten som säger att INtel kommer PCIE 5.0 redan nästa år tillsammans med DDR5 och 10 nm skulle dessa ryktena stämma då anser jag att Intel fortfarande är med i matchen och kan deras Rocket Lake processorer slå AMD i prestanda inte i energiförbrukning givetvis då visar det att Intel är högst skickliga på att pressa ur mer prestanda ur en gammal teknik vilket jag anser kan vara nästan mer imponerande och tyker jag visar att Skylake var en väldigt bra arkitektur även om jag håller med om att den behöver ersättas vilket enligt rykten kommer ske i år. Jag undrar vad som hade hänt om AMD hade behövt göra samma sak med Bulldozer arkitekturen enligt min uppfattning är det Zen som har lyckats och lyfta AMD till den nivå de är på idag och de hade inte kunnat leverera lika mycket prestanda ur bulldozer som Intel har gjort på Skylake! Det är här pudelns kärna ligger tycker jag att Intel har lyckats och pressa ur så mycket prestanda ur en gammal arkitektur och det ska bli intressant och se nu när problemen äntligen börjar släppa för Intel med PCIE 4.0 i år och nästa år när Alder Lake släpps med 10 nm då tror jag att vi kommer få se en ordentlig fight. Det finns vissa som räknar ut Intel idag anser jag men det tycker jag inte man kan göra när man ser hur mycket prestanda de levererat ur Skylake och om man ser till de rykten som finns framöver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

AMDs billigaste knäpper Intels dyraste på näsan, känns för bra för att vara sant nästan.
Det är trots allt tragiskt många spel som än idag faktiskt bara kör en tråd.

Man kan ju hoppas att spelutvecklare fortsätter att flytta till Rust då multitrådat är lättare skött där...
Men ingen garanti att det skulle lösa situationen såklart, sedan får vi se vad nästa konsolgeneration kan göra.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Wasp:

Nu klantade du nog till dig lite där. Värme och strömen en cpu förbrukar är helt och hållet förbundna med varanda. Varenda elektron som cpun sätter till arbete blir på ett eller annat vis värme.

Men du har rätt i att Intel och AMD mäter TDP olika. I kort så är amd's TDP nära den teoretiska 100% gränsen medans intels TDP är ett average of averages, dvs ofta mindre än vad man kan se i riktigt hårda scenarios.

Så det innebär alltså att amd's 65W TDP är änn mer imponerande sett mot intels betydligt högre strömförbrukning.

Källa:Källa om TDP

Nja, det där kanske stämde när artikeln skrevs (2009) men för nuvarande generationens Ryzen är TDP-värdet långt ifrån teoretisk max under belastning. 65 W-modeller har en strömbudget på 88 W medan 105 W-modeller har en strömbudget på 142 W.

För Intel är TDP-värdet = sedvanlig strömbudget under långtida belastning. Strömbudget kan dock överskridas under korta perioder, vilket för exempelvis 10900K är 56 sekunder då modellen kan kliva upp till 250 W, från standard 125 W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Ska man dock köpa en CPU idag måste man givetvis göra en undersökning över det som finns på marknaden idag och jämnföra de CPU som finns på marknaden idag

Du säger det ju själv.. Man jämför med det som finns ute! The end

Hade varit en jäkla skillnad om Intel skulle släppa sina grejer om 2 veckor. Men nu kan det lika bra va 6 månader kvar, så då är alla dina andra argument irrelevanta

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Okej lpåt mig förklara 10 generationens Intel CPU släpptes samtidigt som AMD Zen 2 vi ser nu Zen 3 och Rocket lake släpps om några månader. Hösten 2021 släpps Zen 3 och då enligt rykten släpps också Alder Lake ifrån Intel alltså anser jag att Rocket Lake kan jämnföras med Zen 3 och Alder Lake med Zen 4.. Ska man dock köpa en CPU idag måste man givetvis göra en undersökning över det som finns på marknaden idag och jämnföra de CPU som finns på marknaden idag och ur den aspekten är det relevant och prata om att jämnföra Zen 3 med dagens processorer från Intel så där har du rätt.

Det jag ville komma åt var om man ser på Intel under de här åren med Skylake har de lyckats och pressa ut mer och mer prestanda trots de problem de har haft och att de inte kunnat lämna Skylake. Nu ser vi dock PCIE 4.0 senare än AMD men där finns rykten som säger att INtel kommer PCIE 5.0 redan nästa år tillsammans med DDR5 och 10 nm skulle dessa ryktena stämma då anser jag att Intel fortfarande är med i matchen och kan deras Rocket Lake processorer slå AMD i prestanda inte i energiförbrukning givetvis då visar det att Intel är högst skickliga på att pressa ur mer prestanda ur en gammal teknik vilket jag anser kan vara nästan mer imponerande och tyker jag visar att Skylake var en väldigt bra arkitektur även om jag håller med om att den behöver ersättas vilket enligt rykten kommer ske i år. Jag undrar vad som hade hänt om AMD hade behövt göra samma sak med Bulldozer arkitekturen enligt min uppfattning är det Zen som har lyckats och lyfta AMD till den nivå de är på idag och de hade inte kunnat leverera lika mycket prestanda ur bulldozer som Intel har gjort på Skylake! Det är här pudelns kärna ligger tycker jag att Intel har lyckats och pressa ur så mycket prestanda ur en gammal arkitektur och det ska bli intressant och se nu när problemen äntligen börjar släppa för Intel med PCIE 4.0 i år och nästa år när Alder Lake släpps med 10 nm då tror jag att vi kommer få se en ordentlig fight. Det finns vissa som räknar ut Intel idag anser jag men det tycker jag inte man kan göra när man ser hur mycket prestanda de levererat ur Skylake och om man ser till de rykten som finns framöver!

Självklart kan Intel släppa nya processorer senare, men det gör inte AMDs lansering eller jämförelser orättvisa.

Ärligt talat är det enda som hänt på 5 år med skylake 25% högre klockhastighet och två extra kärnor per år. Intel har (nästan) stått stilla och AMD som låg extremt långt efter har hunnit ifatt och förbi.

Ingenting är imponerande med Rocket Lake. Den borde ha släppts 2018 eller till och med 2017. Nästa generation med Alder Lake kommer troligen bli riktigt häftig, men BIG.little känns för mig väldigt mysko, samma med olika antal trådar på kärnorna.

Det är precis samma som att det skulle varit orättvist att jämföra Bulldozer med Intel på den tiden, eller för den delen P4 mot FX...

Du får så klart vänta på Intels release och låta den styra vad du köper, men det kommer alltid nya saker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Du säger det ju själv.. Man jämför med det som finns ute! The end

Hade varit en jäkla skillnad om Intel skulle släppa sina grejer om 2 veckor. Men nu kan det lika bra va 6 månader kvar, så då är alla dina andra argument irrelevanta

fast när släpper amd sin icke-x cpu som är samma skit för 1000 kr mindre? och sen är det en röra med vilka moderkort som har uppdaterade/tillgängliga bios...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Man kan ju hoppas att spelutvecklare fortsätter att flytta till Rust då multitrådat är lättare skött där...
Men ingen garanti att det skulle lösa situationen såklart, sedan får vi se vad nästa konsolgeneration kan göra.

Vet du ens vad du pratar om när du säger det där?

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

AMD blir sannolikt fortfarande budgetmärket med deras förra generation av CPU:er som de sannolikt inte kommer sluta sälja.

Intel blir snarare ett mitt-i-mellan-märke för den som varken vill ha billigast eller bäst.

R5-3600 - 2000 kr (inkl kylare)
i5-10600K - 2750 kr
R5-5600X - 3290 kr

Den som väljer en i5-10600K i den marknaden har antingen väldigt specifika behov (QuickSync, behov av IGP, etc) eller tycker bättre om blått än rött.

Om man spelar så ser ju 10600K ut att vara en mer kompetent CPU än vad 3600 är, även mot X/XT som ligger närmre i pris. Även i 1440p är det ju ganska synligt. Tycker ju att den fyller utrymmet. Sedan kan det ju vara värt att slänga på de 540:- till 5600X. Men har man en budget att hålla sig till kanske en 10600K blir bästa spelprestanda. 3600 borde väl jämföras mot 10500 i så fall som ligger närmre i pris till varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Jämnförelserna emot Intels 10 generation processorer är egentligen ganska orättvis. Tionde generationens Intel processorer borde jämnföras med Zen 2. Om man ska jämnföra Zen 3 med något borde man göra det emot Rocket lake som kommer i vår alltså samma generation av processorer inte jämnföra årets processor generation mot den andra tillverkarens processorgeneration från förra året. Det är självklart att det är sämre det är först när Intel släpper Rocket lake som vi vet om Zen 3 är bättre än det som Intel har planerat för den här generationen av processorer.

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i9-10900K-vs...

Länken ovanför tycker jag är en rättvis jämnförelse som visar flaggskeppen från de två stora tillverkarna samma år. Ska man köpa en processor idag är det givetvis som så att man måste jämnföra vad som finns på marknaden idag och köpa det man anser är bäst värde för pengarna idag men och säga att AMD har slagit Intel innan vi har sett vad Rocket Lake har för prestanda det tycker jag inte man kan göra. innan Intel har visat sina nya processorer men det är min åsikt.

Jag tycker också att Intel gör ett riktigt bra jobb de är fast på 14 nm men lyckas pressa mer och mer prestanda ur 14 nm det tycker jag visar att man inte ska räkna bort Intel.

Svårt att jämföra med en processor som inte är lanserad ännu..

Skrivet av femkantig:

fast när släpper amd sin icke-x cpu som är samma skit för 1000 kr mindre? och sen är det en röra med vilka moderkort som har uppdaterade/tillgängliga bios...

Det är moderkortstillverkarnas ansvar att införa stöd för zen 3 på sina moderkort. Inte AMD. Så det känns lite som du skäller upp i fel träd när det gäller just det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

"Userbenchmark" och "rättvis" är två saker som inte hör ihop... De som har sidan är näst intill öppna om hur de föredrar Intel.
Gå till CPU-listan och sortera på "average bench". De första 31 processorerna på listan är Intel, följt av Ryzen 3900XT på plats 32. Några exempel på processorer som enligt UB är bättre än 3900XT är Core i5 10500, Core i3 9350KF och Core i3 10320. Det är skrattretande illa.

Därtill definierade de om sina benchmarks förra året(?) för att minska ner vikten av multitrådad prestanda, vilket återigen drog upp Intel till toppen, efter att AMD börjat se lovande ut.

Passmark har varigt lite rolig. Lyckades få plats 1 på min 3770k@4,5 genom att döda alla proceser jag kunde komma på.
Den var väldigt beronde av att schemaläggningen inte hade så många trådar igång i OS.

18929 på CPU men hittar inte single core.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.