3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av quader:

Kul! Beställde 1st Gigabyte 3080 Gaming OC 14/10 på ren chansning, och den skickades i fredags och jag får den imorgon :). Det får duga även om jag hellre hade velat ha Asus non OC för 7825kr...

Skrivet av Hondaxl:

Samma här;)

Får man fråga vilken butik ni beställde ifrån?

Jag är rätt sen på bollen här men har blivit väldigt sugen på att skaffa ett 3080, hur lång tid tror ni man får vänta om man beställer idag? (Är heller inte så insatt på detaljer så jag vet inte om man ska vara kräsen när det kommer till val av modell...? För kontext tänkte jag börja med ett helt nytt bygge)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonX52:

Jag är rätt sen på bollen här men har blivit väldigt sugen på att skaffa ett 3080, hur lång tid tror ni man får vänta om man beställer idag? (Är heller inte så insatt på detaljer så jag vet inte om man ska vara kräsen när det kommer till val av modell...? För kontext tänkte jag börja med ett helt nytt bygge)

Beror helt och hållet på vilken modell, för Asus korten har iaf inet bara betat av beställningar från första 30-40 minuterna gissar jag. Men som andra skriver så är t.ex. gigabyte inte jätte långa väntetider så där kan man nog få tag på ett kort tills mitten på november senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonX52:

Om du inte bryr dig om vilket kort du får skulle jag tippa på att det dyker upp några i lager nästa vecka faktiskt, det förväntas minst dubbla mängden kort då än tidigare. ZOTAC Trinity OC och Gigabyte Gaming OC har dykt upp för att köpas direkt flera gånger, sedan på webhallen så syns ju hur köerna är. Om man söker på Komplett och trycker på visa i lager så brukar de dyka upp där några timmar innan de släpps också. Oftast får butikerna leveranser så gott som samtidigt, +/- någon dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonX52:

Jag beställde iaf från Inet. "Ordern packas" kom som en chock... :D.

Permalänk
Skrivet av Resania:

Beror helt och hållet på vilken modell, för Asus korten har iaf inet bara betat av beställningar från första 30-40 minuterna gissar jag. Men som andra skriver så är t.ex. gigabyte inte jätte långa väntetider så där kan man nog få tag på ett kort tills mitten på november senast.

Najs! Webhallen har bara betat av de första minuterna. Sett till hur många det är som beställt där och hur volymerna i deras leveranser (Asus korten) ser ut kan man förvänta sig att det kan ta ett bra tag innan de ens är förbi dom som beställde den 17:e. Alltså veckor snarare än dagar. Men, jag har en TUF OC bokad typ 15:08 så jag hoppas ju såklart att det ska gå snabbare

Visa signatur

Burk: Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Vit, PSU: ASUS ROG Strix 850W, CPU: Intel Core i9 9900K, MB: MSI Z390 MEG ACE, Lagring: Kingston KC2000 1TB x2, Barracuda 3TB, GPU: ASUS 3080 TUF OC, RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 64GB Kylning: Noctua NF-F12 iPPC-3000RPM x10st, Noctua NH-D9L, Ljud: ASUS ROG Theta 7.1 Skärmar: Samsung Oddysey G9 49", Asus VG279QM 27" 280hz x2

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur många Asus Strix 3080 OC som Inet fick in nu den 23 okt?
Vad jag sett här på forumet verkar de ha skickat ut till alla som beställt mellan 15:14-15:28 Någon som beställt senare som fått?
Borde ju varit fler än första leveransen den 5:e då det kom 42 kort.

Hoppas leveranserna börjar komma varje vecka nu och inte var tredje.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonX52:

Inet:)

Killen på chatten sa att det inte va så många ordrar på just den modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Precis, och kortet har fått "dåligt" rykte pga att nån av dem hade lösa strömkontakter.. Annars så presterar det ju riktigt bra, så det blev en beställning. Det har ju garanti så bara luta sig mot det om mot förmodan skulle bli något :).

Permalänk
Skrivet av FatnBold9yo:

Najs! Webhallen har bara betat av de första minuterna. Sett till hur många det är som beställt där och hur volymerna i deras leveranser (Asus korten) ser ut kan man förvänta sig att det kan ta ett bra tag innan de ens är förbi dom som beställde den 17:e. Alltså veckor snarare än dagar. Men, jag har en TUF OC bokad typ 15:08 så jag hoppas ju såklart att det ska gå snabbare

Jag har en 3080 tuf oc beställd 15:04 på webhallen, inte fått än.. förhoppningsvis inom närmsta veckorna

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Kan Zotac vara snälla och leverera lite non-OC också... Någon som kommer ihåg om OC modellen hade rabatterat pris på komplett? Hade ju lätt varit värt någon extra hundralapp med tanke på hur snabbt och många OC de fått in.

Det fanns ingen OC då jag beställde om jag minns rätt. Jag tycker faktiskt Zotac och Komplett borde skickat ut en lite dyrare variant för oss som beställde så tidigt och kommer ha fått vänta i två månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Det fanns ingen OC då jag beställde om jag minns rätt. Jag tycker faktiskt Zotac och Komplett borde skickat ut en lite dyrare variant för oss som beställde så tidigt och kommer ha fått vänta i två månader.

Scan har ju fått in nya modeller, men de har frågat folk i kö om de vill byta. Däremot kan det ju tänkas att de korten inte är rabatterade. Hade ju kunnat tänka mig 7990:- ur Trinity OC, men vill ju inte ge 9299:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Scan har ju fått in nya modeller, men de har frågat folk i kö om de vill byta. Däremot kan det ju tänkas att de korten inte är rabatterade. Hade ju kunnat tänka mig 7990:- ur Trinity OC, men vill ju inte ge 9299:-

Precis så. Nu är det bara Nvidia RTX 3080 FE som är prisvärt i mina ögon.

Permalänk
Medlem

Noterade precis att Elgiganten lagt upp SKU:sen igen med felaktiga priser.

Så om någon känner för att sätta sig i evighetskön, men eventuellt låsa in introduktionspriset av 3080 TUF så ligger det här:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Gäller att man inte har bråttom bara för känns inte som att Elgiganten någonsin kommer skicka ut några kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bofink:

Noterade precis att Elgiganten lagt upp SKU:sen igen med felaktiga priser.

Så om någon känner för att sätta sig i evighetskön, men eventuellt låsa in introduktionspriset av 3080 TUF så ligger det här:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Gäller att man inte har bråttom bara för känns inte som att Elgiganten någonsin kommer skicka ut några kort.

Webblager +100 utan disclaimer, det är antigen årtiondets come-back eller dagens skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Skrivet av quader:

Precis, och kortet har fått "dåligt" rykte pga att nån av dem hade lösa strömkontakter.. Annars så presterar det ju riktigt bra, så det blev en beställning. Det har ju garanti så bara luta sig mot det om mot förmodan skulle bli något :).

Det är ju ett av de tråkigare korten för det priset men det är klart att det är bättre än inget kort...

Skrivet av TKD_1337:

Jotack, beställde på release och har förväntat datum på 18 November. Kommer nog avboka efter AMDs presentation nu i veckan. Tycker det är riktigt uselt att det finns fler OC när modellen släpptes långt senare, känns som ett sätt att dra in mer pengar och slippa sälja kort för rabatterat pris bara.

Skrivet av wargreymon:

Nej verkligen inte, det är rena rama fantasipriset för ett kort som inte är värt ett öre mer än 7825.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Det är ju ett av de tråkigare korten för det priset men det är klart att det är bättre än inget kort...

Jotack, beställde på release och har förväntat datum på 18 November. Kommer nog avboka efter AMDs presentation nu i veckan. Tycker det är riktigt uselt att det finns fler OC när modellen släpptes långt senare, känns som ett sätt att dra in mer pengar och slippa sälja kort för rabatterat pris bara.

Nej verkligen inte, det är rena rama fantasipriset för ett kort som inte är värt ett öre mer än 7825.

När jag beställde kostade kortet 8999kr så dom hsr höjt det nu tydligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Nog för att det inte är det bästa kortet, men givet hur priserna för alla andra kort så ligger det bra på 8590:- (som Webhallen tar). 1-2 år längre garanti än andra kort (förhoppningsvis friare att byta kylare). Riktigt kompetent kylare, MEN fläktkurvan verkar vara alldeles för snäll vilket gör den tyst men varmt så den inte boostar då bra out of the box. Sedan en av de sämre power limit. Så den har ju sina plus och minus.

Jag kommer börja leka med volt och fläkten så kommer det nog vara lika bra som alla andra billigare kort.

Permalänk
Skrivet av Kirchen:

Webblager +100 utan disclaimer, det är antigen årtiondets come-back eller dagens skämt.

Folk slutade väl beställa när dom inte skickade något, så dom måtte ta något grep för att få igång det igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Nog för att det inte är det bästa kortet, men givet hur priserna för alla andra kort så ligger det bra på 8590:- (som Webhallen tar). 1-2 år längre garanti än andra kort (förhoppningsvis friare att byta kylare). Riktigt kompetent kylare, MEN fläktkurvan verkar vara alldeles för snäll vilket gör den tyst men varmt så den inte boostar då bra out of the box. Sedan en av de sämre power limit. Så den har ju sina plus och minus.

Jag kommer börja leka med volt och fläkten så kommer det nog vara lika bra som alla andra billigare kort.

Visste inte om garantin, står bara 24 månader på komplett? Tänker själv att det ligger väldigt nära TUF som är ett riktigt bra kort och annars har samma pris som Ventus och EAGLE som spontant verkar bättre ur kartongen, det är dock definitivt ett bättre kort än Palit och om garantin är längre kanske det inte är så hemskt...

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Visste inte om garantin, står bara 24 månader på komplett? Tänker själv att det ligger väldigt nära TUF som är ett riktigt bra kort och har samma pris som Ventus och EAGLE som spontant verkar bättre ur kartongen, det är dock definitivt ett bättre kort än Palit och om garantin är längre kanske det inte är så hemskt...

De har 3 år + 2 extra om du registrerar kortet. Samt att de verkar ska låta dig ta bort/byta kylare. Verkar vara lite tvetydligt med detta. Jag ska ghettomodda min Kraken G12 med H110 och slänga på när jag kört kortet ett tag och ser att det fungerar. Blir väl lagom till nästa år

Kollade precis på Komplett, står 36 månader på Zotac Trinity OC men 24 på Trinity, måste ju vara en miss? Jag vet att Zotac ändrade och gick ut med detta innan 3000-serien kom att de gick ifrån 2+3 till 3+2. https://www.zotac.com/us/emeai/news/get-32-years-warranty-all...

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Visste inte om garantin, står bara 24 månader på komplett? Tänker själv att det ligger väldigt nära TUF som är ett riktigt bra kort och annars har samma pris som Ventus och EAGLE som spontant verkar bättre ur kartongen, det är dock definitivt ett bättre kort än Palit och om garantin är längre kanske det inte är så hemskt...

vadå bättre än Palit? Palit gör grymma kort i klass med strix, antar du aldrig ägt ett

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

vadå bättre än Palit? Palit gör grymma kort i klass med strix, antar du aldrig ägt ett

Jo, det kom dött från fabriken så du har fel två gånger. Deras 3080 kort imponerar inte, särskilt inte för priset.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Jo, det kom dött från fabriken så du har fel två gånger. Deras 3080 kort imponerar inte, särskilt inte för priset.

jag har haft 2st palit gamerock 1080 och 2080super o de har varit i klass med asus strix...

just nu när jag e utan grafikkort skriver jag dock på en asus rog laptop med 2070 i som varit på verkstan typ 4 ggr mellan april 2019 till april 2020 o fungerar ÄNTLIGEN men imponerar fan inte på mej

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

jag har haft 2st palit gamerock 1080 och 2080super o de har varit i klass med asus strix...

just nu när jag e utan grafikkort skriver jag dock på en asus rog laptop med 2070 i som varit på verkstan typ 4 ggr mellan april 2019 till april 2020 o fungerar ÄNTLIGEN men imponerar fan inte på mej

Ser inte hur Asus laptops skulle förändra hur deras Strix-kort är men det ska vara sagt att Palits 3000-kort inte har så mycket som gör dem värda 8899 och uppåt. Möjligtvis att det är ett lite mindre kort än andra rivaler men jag skulle själv inte valt det över andra billigare modeller. Observera att jag uteslutet talar utifrån information från reviews och liknande, alltså inga personliga anekdoter.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Ser inte hur Asus laptops skulle förändra hur deras Strix-kort är men det ska vara sagt att Palits 3000-kort inte har så mycket som gör dem värda 8899 och uppåt. Möjligtvis att det är ett lite mindre kort än andra rivaler men jag skulle själv inte valt det över andra billigare modeller. Observera att jag uteslutet talar utifrån information från reviews och liknande, alltså inga personliga anekdoter.

de handlar väl om personliga erfarenheter, du fick ett defekt palit o tänkte aldrig mer... jag fick en defekt asus rog laptop o tänker, aldrig mer asus..

Palits gamerock serie e grymt bra men den sista är tyvärr äckligt ful, kanske blir de min lycka då få verka beställa det pga det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

de handlar väl om personliga erfarenheter, du fick ett defekt palit o tänkte aldrig mer... jag fick en defekt asus rog laptop o tänker, aldrig mer asus..

Palits gamerock serie e grymt bra men den sista är tyvärr äckligt ful, kanske blir de min lycka då få verka beställa det pga det

Att jag fick ett defekt kort förändrar väl inget egentligen, kan hända med vilken tillverkare som. Vet att Palit är gigantiska i Asien så de har definitivt gjort bra kort tidigare men återigen gäller inte detta 3000-serien.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

Jag har haft noll problem med mitt Palit 2080 Ti, så nu när jag skulle beställa ett 3080 valde jag Palit Game Rock OC. Dels för att jag ska köra båda i samma system, och då är det bra att jag slipper installera ytterligare ett styrprogram (har Thundermaster för Palit), dels för att det verkar vara få som vill ha det så få bokade hos Webhallen. Och så är det ett rejält kort med en ordentlig kylare. Att det är lite fult gör inget - inga fönster på min datorlåda!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Att jag fick ett defekt kort förändrar väl inget egentligen, kan hända med vilken tillverkare som. Vet att Palit är gigantiska i Asien så de har definitivt gjort bra kort tidigare men återigen gäller inte detta 3000-serien.

du baserar det på 1 kort??? samtiigt som du säger de kan gjort bra saker tidigare... du tror inte asus har returer eller? nu börjar de bli off topic men sluta kalla palits kort för skitkort för de klår väääldigt många i både kvalitet, pris o prestanda

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

du baserar det på 1 kort??? samtiigt som du säger de kan gjort bra saker tidigare... du tror inte asus har returer eller? nu börjar de bli off topic men sluta kalla palits kort för skitkort för de klår väääldigt många i både kvalitet, pris o prestanda

Jag får återiterera att jag enbart talar utifrån information från reviews och liknande, alltså inga personliga anekdoter. Tog upp det för att du började med att anta att jag aldrig ägt ett Palit-kort och jag tyckte det var lite roligt... Återigen stämmer inte det du säger förrän du kan visa det med valfri review eller liknande.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Jag får återiterera att jag enbart talar utifrån information från reviews och liknande, alltså inga personliga anekdoter. Tog upp det för att du började med att anta att jag aldrig ägt ett Palit-kort och jag tyckte det var lite roligt... Återigen stämmer inte det du säger förrän du kan visa det med valfri review eller liknande.

reviewsen på palits gamerock är ganska lysande, så tror ej du kollat dem, tar Palit över massor med märken o definitivt över mitt hatmärke Gigabyte

de jag helst vill ha är 1.Evga FTW3 2.Palit Gamerock 3.Asus Strix ... vilket det blir vet jag inte än, men tar det som anländer först... du kanske vill skicka ditt Palit till mig när du fått nytt?

Visa signatur