3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jag lyckades ju få tag på ett 3090 Trinity, men vettefan alltså om man verkligen ska behålla det

Tycker det beror på hur mycket du pröjsade. T.ex 3080 modellen låg ute för 7825 vid launch, hade inte lagt 8599 som det går för nu för det är verkligen inte bättre än founders eller andra kort i den prisklassen.

Skrivet av Cequence:

https://www.igorslab.de/en/3dmark-in-ultra-hd-benchmarks-the-...

Om de här siffrorna stämmer tror ja väldigt många som bokat 3080 men ej fått kort kommer att avboka nästa vecka när lanseringen på AMD kommer, väldigt mycket spel som inte har eller använder RT än så för folk som spelar de spelen ser ju AMD ut att ta en krossande seger

Fast hur realistiskt är det att det kortet finns att köpa innan mitten på November egentligen? Säger inte att det är omöjligt men tror nog att det hinner komma ganska många nvidia kort till Sverige innan AMD lanserat sitt.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trombley:

Om jag hade varit en legitimerad läkare hade jag skrivit ut en näve havssalt åt dig.

Roligt.
Men du verkar inte så insatt i problemet med kortet och hur man identifierar vilken vecka kortet är gjort.

Edit;
https://www.overclockers.co.uk/forums/threads/3080-3090-gigab...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cequence:

Om de här siffrorna stämmer tror ja väldigt många som bokat 3080 men ej fått kort kommer att avboka nästa vecka när lanseringen på AMD kommer, väldigt mycket spel som inte har eller använder RT än så för folk som spelar de spelen ser ju AMD ut att ta en krossande seger

Inte bara prestanda som räknas, AMD ligger långt efter. RT, DLSS 2.0, Encoder, G-sync, Physx m.m.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Avstängd
Skrivet av firstofmay:

Tycker det beror på hur mycket du pröjsade. T.ex 3080 modellen låg ute för 7825 vid launch, hade inte lagt 8599 som det går för nu för det är verkligen inte bättre än founders eller andra kort i den prisklassen.

Ja, det är ju ett 3090 så betydligt mer än 8599

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cequence:

Jag kommer garanterat avboka om det matchar eller är snäppet under 3080 i prestanda. Spelar i 1440p så för mig spelar det ingen roll vad 4k prestandan är.

Kan känna att det är en vinst i sig att Nvidia inte får mina pengar efter den här lanseringen.

Hoppas verkligen AMD levererar nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

De sålde non-OC för 7825:- i början. Jag sitter på en sån order. Helst hade jag velat ha TUF, verkar som bästa kortet för intro priset. Men 5år garanti och man kan ta av kylare och behålla garantin kändes trevligt.

Däremot kommer jag inte ihåg om det fanns OC modellen för intro pris också. Typ 7990:- som hos TUF OC.

ZOTAC WARRANTY POLICY EMEAI
4. ZOTAC reserves the right to void the warranty

The warranty does not extend to defects that are caused by non-compliance with operating instructions, improper use, inappropriate operating conditions, overload or modifications of the product.

In particular, the warranty will be null and void if

- the product has been modified and/or willfully damaged in any way; or
- the serial number has been altered, defaced or removed; or
- the GPU cooler fan has been removed or replaced.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

ZOTAC WARRANTY POLICY EMEAI
4. ZOTAC reserves the right to void the warranty

The warranty does not extend to defects that are caused by non-compliance with operating instructions, improper use, inappropriate operating conditions, overload or modifications of the product.

In particular, the warranty will be null and void if

- the product has been modified and/or willfully damaged in any way; or
- the serial number has been altered, defaced or removed; or
- the GPU cooler fan has been removed or replaced.

Ja, de har med det för att kunna neka. Men de har gått ut på diverse sidor samt folk som frågat om att så länge du inte skadat kortet när du tar bort kylaren så kommer de inte neka garanti. De har till exempel inget klistermärke på någon skruv som andra tillverkare har för att se att du tagit bort kylaren.

Webhallen skriver också detta på deras hemsida. https://www.webhallen.com/se/product/324456-Zotac-Gaming-GeFo...
Fråga: Stämmer det om man förlorar garanti om man ta av kylare för att sätta en vatten block på?
Svar: Enligt den information vi har så förlorar man ej garanti genom att göra det, med det sagt ska installationen vara fackmannamässigt utfört. Alltså går kortet sönder i direkt relation till att kylaren är felmonterad så täcker givetvis inte garantin detta. Övrigt bra att veta är att just nu finns det inga block till Zotac, det var sagt vid start att det var referens, men det är små skillnader i måtten. Så blir lite mer väntan för Zotac-ägare.

Jag kommer slänga på en Kraken G12 med H110 som jag köpte här på forumet efter att jag testat kortet att det fungerar etc. Kommer se till att jag har bevis att det lirar bra efter bytet Sedan får de bevisa att jag haft sönder det om det skulle vara så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Kortet jag fick från Inet, gigabyte gaming oC var Serienunmer: SN2035xxxx vilket indikerar på vecka 35 tillverkningsdatum enligt folk på sweclockers.
Enligt inet är mitt kort helt nytt från fabrik.

Varför har jag ett helt nytt kort med vecka 35... när andra som fick sitt innan mig har vecka 38,39..?

Har nvidia tvingat företagen att inte skicka ut kort för att skapa ”brist”?

The plot thickens...

Det är ju helt klart konstigt att du får ett sådant kort. Men det kan ju vara ett kort som någon skickat tillbaka för att de fått 2 kort eller något. Eller så har det hamnat i skymundan och precis anlänt med en annan batch. Finns många saker än att Nvidia tvingat tillverkare att inte skicka ut kort som kan ha hänt Börjar det florera extremt många v35 kort eller något helt plötsligt så är du något på spåren, men ett kort är lite långsökt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Ja, de har med det för att kunna neka. Men de har gått ut på diverse sidor samt folk som frågat om att så länge du inte skadat kortet när du tar bort kylaren så kommer de inte neka garanti. De har till exempel inget klistermärke på någon skruv som andra tillverkare har för att se att du tagit bort kylaren.

Webhallen skriver också detta på deras hemsida. https://www.webhallen.com/se/product/324456-Zotac-Gaming-GeFo...
Fråga: Stämmer det om man förlorar garanti om man ta av kylare för att sätta en vatten block på?
Svar: Enligt den information vi har så förlorar man ej garanti genom att göra det, med det sagt ska installationen vara fackmannamässigt utfört. Alltså går kortet sönder i direkt relation till att kylaren är felmonterad så täcker givetvis inte garantin detta. Övrigt bra att veta är att just nu finns det inga block till Zotac, det var sagt vid start att det var referens, men det är små skillnader i måtten. Så blir lite mer väntan för Zotac-ägare.

Jag kommer slänga på en Kraken G12 med H110 som jag köpte här på forumet efter att jag testat kortet att det fungerar etc. Kommer se till att jag har bevis att det lirar bra efter bytet Sedan får de bevisa att jag haft sönder det om det skulle vara så.

Kul att höra att de har ändrat sig! Ville bara uppmärksamma andra, då jag mindes deras garantipolicy från tidigare lanseringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Det är ju helt klart konstigt att du får ett sådant kort. Men det kan ju vara ett kort som någon skickat tillbaka för att de fått 2 kort eller något. Eller så har det hamnat i skymundan och precis anlänt med en annan batch. Finns många saker än att Nvidia tvingat tillverkare att inte skicka ut kort som kan ha hänt Börjar det florera extremt många v35 kort eller något helt plötsligt så är du något på spåren, men ett kort är lite långsökt.

Jag kontaktade INET och de bekräftade att kortet var helt nytt från fabrik.

Men jag tycker det är märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

Kul att höra att de har ändrat sig! Ville bara uppmärksamma andra, då jag mindes deras garantipolicy från tidigare lanseringar.

Det här verkar de ha kört med ett längre tag, eller har du eller någon annan haft problem med det?
EVGA har väl något liknande i sin policy?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Det här verkar de ha kört med ett längre tag, eller har du eller någon annan haft problem med det?
EVGA har väl något liknande i sin policy?

En vän till mig hade problem vid rma för några år sedan. Jag har även sett en del kommentarer på reddit där folk blev nekade efter installation av vattenblock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Kortet jag fick från Inet, gigabyte gaming oC var Serienunmer: SN2035xxxx vilket indikerar på vecka 35 tillverkningsdatum enligt folk på sweclockers.
Enligt inet är mitt kort helt nytt från fabrik.

Varför har jag ett helt nytt kort med vecka 35... när andra som fick sitt innan mig har vecka 38,39..?

Har nvidia tvingat företagen att inte skicka ut kort för att skapa ”brist”?

The plot thickens...

Nordkorea är förmodligen inblandad på nått sätt med.
kim jong-un sitter på 100,000 kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ja, det är ju ett 3090 så betydligt mer än 8599

Nu missar du fullständigt vad jag menar, onödigt att betala mer för det kortet än launch priset.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av firstofmay:

Nu missar du vad jag menar, onödigt att betala mer för det kortet än launch priset.

Vilket launchpris? De går ju inte att få tag på längre så det tankesättet känns ju fel?

FE går ju inte heller att köpa.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Vilket launchpris? De går ju inte att få tag på längre så det tankesättet känns ju fel?

FE går ju inte heller att köpa.

Nej och då finns det bättre modeller för pengarna.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Nordkorea är förmodligen inblandad på nått sätt med.
kim jong-un sitter på 100,000 kort.

Det måste göra ont i rumpan att sitta på 100000 kort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Det måste göra ont i rumpan att sitta på 100000 kort!

Därför han bara sitter på de med backplate.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errek:

Därför han bara sitter på de med backplate.

GPU-sag Kim Jong Un-Edition

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Visste faktiskt inte detta (förutom EVGA). Jag kanske får ett Zotac 3080 Trinity OC med Webhallens leverans nästa vecka och tänkte installera vattenblock från Alphacool som ska vara kompatibelt: https://www.alphacool.com/shop/gpu-water-cooler/nvidia-fullsi...

Permalänk
Medlem

Beställde nyss ett 3080 från Webhallen. Ska bli intressant att se hur lång tid det tar. Valde en modell som inte verkar så populär, så kanske gör det att jag får den hyfsat snart.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Nån annan som är del av Inets 2021-01-04 gang?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonentusiast:

Me

Men jag tror inte det dröjer så länge

Visa signatur

Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165 Hz||ASUS ROG STRIX B550-F GAMING||Phanteks Revolt Pro 1000W||AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB||ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC||Phanteks Eclipse P500A D-RGB Black ||G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo ||M.2: Corsair Force MP400 2TB ||Mus: Logitech G402||Tangentbord: Razer Huntsman Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonentusiast:

Jag hade 21-01-04 men fick mitt packat i Fredags (bara för att man ska sitta hela helgen utan att det skickas såklart). Är bara inet som av någon anledning inte vill berätta något om när man kan gissa på att få sin leverans ens.

Permalänk
Skrivet av Resania:

Jag hade 21-01-04 men fick mitt packat i Fredags (bara för att man ska sitta hela helgen utan att det skickas såklart). Är bara inet som av någon anledning inte vill berätta något om när man kan gissa på att få sin leverans ens.

Jag har 3e November som förväntad leveransdag av mitt TUF non-OC kort beställt strax innan 16:00 den 17e September. Vet inte varför Inet verkar ge ett preliminärt datum till vissa men ej till andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainCarrot:

Jag har 3e November som förväntad leveransdag av mitt TUF non-OC kort beställt strax innan 16:00 den 17e September. Vet inte varför Inet verkar ge ett preliminärt datum till vissa men ej till andra.

Tror alla får det men somliga inte vet vart man ska titta.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

har 21 oktober på TUF non-OC från inet. När jag ställde en fråga den 20e till support om det fortfarande stämde dumförklarade supporten typ mig... Blir inget mer handlande från inet framöver.

Permalänk
Medlem

Har också en tuf Non-oc från inet med leverans datum den 4/1 -21. Har gått in och kollat på alla ställen men det är det datum de ger mig.

Beställde typ 15:17 isch

Visa signatur

magisk 486'a, 3dfx 2mb i sli, 38" crt med överliggande lysrör, 2 floppy, 100 mb hdd ide.

Permalänk
Medlem

Kul! Beställde 1st Gigabyte 3080 Gaming OC 14/10 på ren chansning, och den skickades i fredags och jag får den imorgon :). Det får duga även om jag hellre hade velat ha Asus non OC för 7825kr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av quader:

Kul! Beställde 1st Gigabyte 3080 Gaming OC 14/10 på ren chansning, och den skickades i fredags och jag får den imorgon :). Det får duga även om jag hellre hade velat ha Asus non OC för 7825kr...

Samma här;)