Bahnhof och Netflix i topp hos SKI:s undersökning av kundnöjdhet

Permalänk
Melding Plague

Bahnhof och Netflix i topp hos SKI:s undersökning av kundnöjdhet

Svenskt Kvalitetsindex årliga undersökning visar att Bahnhof har mest nöjda bredbandskunder, och Com Hem får jumboplats.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lustigt med ComHem, har faktiskt varit väldigt nöjd. När jag fick problem med fibern och det visade sig att det var en skarv som behövde fixas i ett skåp vid gatan så hade de en tekniker på plats inom 5 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Lustigt med ComHem, har faktiskt varit väldigt nöjd. När jag fick problem med fibern och det visade sig att det var en skarv som behövde fixas i ett skåp vid gatan så hade de en tekniker på plats inom 5 dagar.

Comhem har varit helt ok för mig generellt, men jag tycker de har blivit sämre efter att Tele2 köpte dem.

Permalänk
Medlem

Och Bahnhof med deras skämt till support, de har som policy att aldrig någonsin vidarebefordra individuella felanmälningar till stadsnät förrns ett visst antal inom samma område inom samma tids-spann dyker upp. Fick inte hjälp med att rapportera defekt utrustning i Stadsnätet förrns jag bytte till Bredband2.

Tacka vet jag Bredband2 som har tekniskt kunnig support till skillnad från Bahnhofs "Vi beklagar".

Permalänk
Medlem

Intressant med Bahnhof om man tittar på alla trådar om dem i forumet.

Permalänk
Medlem

Gissar att undersökningen inte tar hänsyn till saker som operatörernas genomsnittliga hastighet och hur vanligt det är med tex adsl eller 4g. Jag vet inte hur vanliga dessa är för varje operatör, men känns som att det kan påverka resultatet en bra bit åt det sämre hållet

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Inaktiv

Comhem är värdelöst i vissa mindre städer, iaf om man ska tro flera av mina polare som bor i Linköping. Vad sägs t.ex. om fiber med topphastighet 10Mbit/s i upload, utan möjlighet att uppgradera? Eller att internet slutar fungera eller fungerar dåligt till och från på kvällar/helger?

Permalänk
Medlem

Har läst mycket negativt om bahnhof genom åren här men sen vi flyttade till villa för 2 år sedan med fiber så har de varit bra att ha att göra med de gånger nätet inte fungerat.

Lite lång tid innan man kommer fram dock, typ 30 minuter senaste gångerna tyvärr.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk

Jag har comhem och är rätt nöjd med både tv och bredbandet, det har iofs inte krånglat heller. Dock så kan jag ju påpeka att det är lite dyrt.ibland får man ringa o tjata för o få ned priset under 1år. Så är inte stängd för att byta bolag

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem

Bahnhof? Det är den sämsta skit-supporten jag upplevt under mina snart 40 år på klotet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CymbalCrasher:

Intressant med Bahnhof om man tittar på alla trådar om dem i forumet.

Tänkte precis samma sak, det lyser inte direkt kundnöjdhet om dom.

EDIT: Kollar man trustpilot så är det en rejäl skillnad. Ser inte bra ut alls för Bahnhof.. Och de har ungefär lika många recensioner.

Bredband2: https://se.trustpilot.com/review/www.bredband2.com
Ownit: https://se.trustpilot.com/review/ownit.se
Bahnhof: https://se.trustpilot.com/review/www.bahnhof.se

Permalänk
99:e percentilen

Netflix alltså? Visst är det 720p de begränsar en till om man inte använder exakt "rätt" kombination av hårdvara, HDCP-version, OS och webbläsare?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Mina erfarenheter är helt annorlunda. Jag var mycket nöjd med båda comhem bredband och tv. Hade Comhem i massa år på flera olika ställen i lilla Motala.
Men det kan ju självklart vara olika mellan städer och även olika hus.

Och erfarenheterna från Dplay är att det är en otroligt dålig streamingtjänst.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Netflix alltså? Visst är det 720p de begränsar en till om man inte använder exakt "rätt" kombination av hårdvara, HDCP-version, OS och webbläsare?

Nej, så verkar det inte vara nu. Men det har varit så, men det var väl länge sen när man behövde Silverlight för att det skulle fungera. Alltså vi snackar 5-6 år sen.

https://help.netflix.com/sv/node/11559

Kontrollera att din enhet kan visa innehåll i HD

Om din enhet kan spela upp video i 720p eller högre stöder den HD-video. Kontrollera med tillverkaren eller i instruktionsboken om du är osäker på om din enhet stöder HD-video.

Permalänk
Medlem

Har haft com hem vid två olika tillfällen och det har krånglat så mycket att man tröttnade och sa upp det.

En kompis internet krånglade hela tiden. Nej com hem är ett skämt.

Permalänk
Medlem

Sa så sent som idag att jag saknar Bahnhof när bredbandet gick ner (Com Hem).

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Så telia för företagsnät och netflix för streaming måste ju representera 80% markandsandelar om de där graferna ska kunna stämma? De är ju de enda på rätt sida om sträcket... helt galet överlägsna

Permalänk
Medlem

"Undersökning av kundnöjdhet av kunder som inte behövt kontakta Bahnhofs support"?

Permalänk
Medlem

Håller med om att Bahnhof verkligen levererar, både kundtjänst och tjänster. Deras fiberanslutnng fungerar som ett Schweiziskt ATOMUR på jobbet.

Combort.. eh Comhem hemma fungerar som ett skämt, knappt halva hastigheten, tuggummisega svarstider och kopplingen går ner sporadiskt. Orkar inte felanmäla längre efter alla rundor där man får sms att felet ska vara åtgärdat... Snart är det ingen fara eftersom Telias öppna fiber är på gång in. 🙂

Permalänk
Medlem

Jag har Com hem coax och tycker det funkar helt ok. Slantar 99kr/månad för 150/10 just nu. Min förening jobbar dock på ett gruppavtal som kommer kosta 114kr/mån för 250/10(?).

Permalänk
Medlem

Va ska man med kundtjänst till när det hitintills aldrig behövts på 15 år.
Bahnhof 10/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Jag har Com hem coax och tycker det funkar helt ok. Slantar 99kr/månad för 150/10 just nu. Min förening jobbar dock på ett gruppavtal som kommer kosta 114kr/mån för 250/10(?).

Bra pris för DL-hastighet, men verkligen sopig upload, med tanke på att molntjänster kommer att bli allt vanligare framöver. Rena döden för mig med 100/100 att göra backup till molnet, använda icloud, gdrive eller liknande. (Jag hade Comhem 100/10 för ca 10 år sedan, då var det rätt acceptabelt). Får hoppas er förening får åtminstone 20, eller det kanske finns tekniska hinder)

Har i dagsläget Bahnhof, kan byta till andra men ser inga skäl. Sällan jag behöver högre hastighet heller, annat än för backup dådå - så på sikt får jag väl uppgradera och kanske se över operatör.

Med allt större spel som ska laddas ner för PS5 och nya Xbox kommer väl fler att uppgradera hastighet f.ö, och med tanke på att allt färre fildelar (vad det verkar, sägs det, har jag hört) kanske vi får se operatörer slåss lite med hastigheter *hoppas*

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Jag har haft Bahnhof länge och det har fungerat bra, har aldrig behövt ha med kundtjänst att göra. De har dock höjt priserna rätt mycket på slutet, så jag funderar på att testa något annat, även om jag helst hade haft kvar Bahnhof. Det blir att se om det dyker upp några intressanta erbjudanden runt Black Friday.

Permalänk
Medlem

Netflix så pass högt?

Lägg ner /mod
Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt, MYCKET märkligt att Bahnhof är i topp, med tanke på att deras support är bland det sämsta jag har upplevt genom 25 års datoranvändande. Ett skämt rakt igenom.

Permalänk
Medlem

Att ComHem kan få så hög plats förvånar mig, de fick mig att flytta då det inte gick att ha stabil nätverksuppkoppling via deras Coax-lösning i lägenheten (monopol, fantastiskt!). Betalade över 500kr bara för bredbandet och det kunde brytas när som helst under dagen, flera gånger. Ibland kunde det vara månader och veckor mellan problemen och ibland var det flera gånger i veckan, ibland avbrott som varade i några dagar också givetvis.

Deras kundtjänst har jag inte mycket till att hurra över heller, jag vet att det inte är stackarnas fel, men när det står på ComHems hemsida att man ska få ersättning vid avbrott, och sedan bli nekad en enda krona eller gratismånader med alla mina bekymmer jag beskrev ovanför, då blir man tokig.

Verkar vara som att andra i tråden som bor högre upp i Sverige verkar nöjda, men jag i södra sverige (danmark) har bara haft problem och har aldrig någonsin rekommenderat någon att välja ComHem. Lägenheter med ComHem coax lösning går FET BORT.

Om någon kunnig kan förklara till mig också hur man kan köra en fiber-coax lösning där man kör fiber 99.9% av vägen men sen bestämmer sig för att leverera sista vägen via antennjacket så vill jag gärna höra, för i min värld förstår jag inte varför man bara inte körde fiber hela vägen.. Rant over.

Permalänk
Skrivet av Viktorph:

Som tidigare nämnt, MYCKET märkligt att Bahnhof är i topp, med tanke på att deras support är bland det sämsta jag har upplevt genom 25 års datoranvändande. Ett skämt rakt igenom.

Haft bahnhof i snart 5 år nu, har ALDRIG behövt ringa kundtjänst. Aldrig haft ett enda avbrott på bredbandet under 5 års tid.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7900X3D | Asus ROG Strix X670E-E Gaming | Corsair DDR5 6000MHz CL30 Dominator Platinum RGB 32GB |
| Asus Geforce RTX 4090 ROG Strix Gaming OC | Samsung 990 Pro 2TB | Seasonic Prime TX 1000W |
| Creative Sound Blaster X4 | Asus ROG Hyperion GR701 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av metaljohan:

Haft bahnhof i snart 5 år nu, har ALDRIG behövt ringa kundtjänst. Aldrig haft ett enda avbrott på bredbandet under 5 års tid.

Då ska du skatta dig som en lycklig själ. Se på deras recensioner så får du se hur det är när man väl behöver få hjälp från dem. Pinsamt dåligt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon134512:

Nej, så verkar det inte vara nu. Men det har varit så, men det var väl länge sen när man behövde Silverlight för att det skulle fungera. Alltså vi snackar 5-6 år sen.

https://help.netflix.com/sv/node/11559

Kontrollera att din enhet kan visa innehåll i HD

Om din enhet kan spela upp video i 720p eller högre stöder den HD-video. Kontrollera med tillverkaren eller i instruktionsboken om du är osäker på om din enhet stöder HD-video.

Eh? Hur menar du att något av det besvarar min fråga?

Kan jag titta på Netflix i Ultra HD på min dator?

Netflix är tillgängligt i Ultra HD på Windows- och Mac-datorer med:

  • Microsoft Edge för Windows

  • Windows 10-appen

  • Safari för MacOS 11.0 eller senare

Dessa datorer kräver en 60Hz-skärm för att spela upp innehåll i Ultra HD.

Så här streamar du Netflix i Ultra HD

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Bahnhofs support är ett skämt.
Och fy fan vad strul jag hade med deras faktureringsavdelning vid en flytt fast de sa de inte skulle bli några problem alls. Typ 7 månaders konstant ringande varje gång faktura kom som var helt åt helvete fel (och lång jävla kötid har dom också).

Ownit sedan dess, support som faktiskt fungerar, när som.

Finns 0 mening att ta Bahnhof för min del över Ownit.

https://se.trustpilot.com/review/www.bahnhof.se

Bra betyg btw, lul.

Nej aldrig mer Bahnhof, hade de flera år innan jag gick över till Ownit.