Bahnhof och Netflix i topp hos SKI:s undersökning av kundnöjdhet

Permalänk
Medlem

Comhem är helt värdelösa.
jag har Comhem och jag har varit i kontakt med dom 10 gånger ang. samma problem sedan jag skaffade comhem.
Dom tar emot ticketen sedan stänger dom den. När jag frågar varför kan dom inte svara på det och ber mig skicka in samma information igen, som jag gjort tidigare. Sedan stänger dom ticketen igen utan att gå vidare eller försöka lösa problemet.
Aldrig varit så missnöjd med en leverantör alls och jag bor i centrala Malmö.
Deras support har väldigt dålig kunskap och förstår 99% av gångerna inte vad man pratar om, Så förklara för support ibland är som att förklara för en 5åring något.

Dom själva verkar gissa vad felet är och flertal gånger jag har kommit på supporten bara säga något som inte har med det att göra, hade man varit mindre kunnig hade man säkert gått på detta och trott dom.
Samt om man ringer upp dom ang. sin felanmälan så läser dom inte genom vad tidigare gjorts, så ifall dom ber än göra "så eller så" och man talar om för dom man gjort det tidigare så verkar dom inte ha läst något om tidigare rapportering eller vad tidigare kundsupport person bett om eller sagt, samt har dom ingen koll på vad man skickat in till dom.

I början, så skickade dom mig nytt modem 3 gånger, sedan 4:e gången när support sa dom kan skicka modem. Så sa jag att jag redan fått nytt modem 3 gånger och vi provat detta, vilket supporten inte verkade kolla upp.

Nej tack till Comhem, hade jag kunnat ha annat här jag bor, hade jag bytt på en gång.

Edit: Mitt problem är konstant slumpmässig driftstörningar eller att internet dör.
Detta har provats med att vara direkt kopplad till deras modem.

Kollar man trustpilot så verkar flera ha samma problem som jag och comhem verkar ej göra något åt det - https://se.trustpilot.com/review/www.comhem.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Och Bahnhof med deras skämt till support, de har som policy att aldrig någonsin vidarebefordra individuella felanmälningar till stadsnät förrns ett visst antal inom samma område inom samma tids-spann dyker upp. Fick inte hjälp med att rapportera defekt utrustning i Stadsnätet förrns jag bytte till Bredband2.

Tacka vet jag Bredband2 som har tekniskt kunnig support till skillnad från Bahnhofs "Vi beklagar".

Amen! Hade nog fortfarande vart utan internet om jag inte gav upp och gick över till Bredband2

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Va ska man med kundtjänst till när det hitintills aldrig behövts på 15 år.
Bahnhof 10/10

LOL när man ringer första gången så sitter de med ett manus som förklarar hur du gör en reset på din router.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Kört Bredband2 1000/1000 nu 10 år och fungerar klockrent..Enda gångerna det legat nere har det varit fiberleverantören (Fibra) som haft strul

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Behöver man Netflix när man har Bahnhof? Skämt åsido är jag inte ett dugg förvånad att så många är så nöjda med Bahnhof. Det är fanimig det ENDA företager jag nte är det minsta sur över att ge mina pengar varje månad.

Jag har heller inget emot att de skrävlar och skryter och lever jävel i media så fort det är något integritetsrelaterat på gång, för de håller ju vad de lovar. Ja, det är klart att det är ett säljknep. Alla företag vill ju tjäna pengar liksom. Men sålänge de levererar och håller vad de lovar så far de ju inte med osanning så det är helt OK med mig.

Värre då med andra företag som inte tydligt listar att de lämnar ut sina kunders data vid förfrågningar, för det är fiffel och båg det. Visst, de kan hänvisa till att de "följer lagen", men Bahnhof existerar ju fortfarande som företag och har goda resultat trots LEK, Datalagringsdirektivet och IPRED, så det går att skydda sina kunder. Att väldigt få andra företag faktiskt gör som Bahnhof är det som borde reta upp folk, inte det Bahnhof gör.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Netflix alltså? Visst är det 720p de begränsar en till om man inte använder exakt "rätt" kombination av hårdvara, HDCP-version, OS och webbläsare?

Med tanke på att Netflix finns till typ allt som kan visa bild nästan inklusive brödrosten känns det som ett rätt litet problem att gammal pc-hårdvara och obskyra OS inte stöds.

HBO däremot, där det väl finns en app så är det buggigt och dålig bildkvalite.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Netflix alltså? Visst är det 720p de begränsar en till om man inte använder exakt "rätt" kombination av hårdvara, HDCP-version, OS och webbläsare?

Skrivet av Alling:

Eh? Hur menar du att något av det besvarar min fråga?

Kan jag titta på Netflix i Ultra HD på min dator?

Netflix är tillgängligt i Ultra HD på Windows- och Mac-datorer med:

  • Microsoft Edge för Windows

  • Windows 10-appen

  • Safari för MacOS 11.0 eller senare

Dessa datorer kräver en 60Hz-skärm för att spela upp innehåll i Ultra HD.

Så här streamar du Netflix i Ultra HD

Netflix fungerar ju på den mesta hårdvara och enheter idag, även relativt gammla. Krävs en riktigt gammal dator för att Windows 10 inte skall fungera bara för det ändamålet. Blir det rent tekniskt också endast grafikkortet som sätter begränsningen vilket blir väldigt billigt att åtgärda.
Sedan är denna begränsning troligen inte något som Netflix styr över, mer troligt är att det är filmdistributörerna som sätter käppar i hjulen. Det har nämligen varit problem med annan hårdvara/mjukvara till datorer innan Netflix fanns eller vart stort.

Slutgiltigheten undrar jag verkligen om det är något större problem att så gammal hårdvara inte hanterar tex 4k när skärmen/ljudsystemet hårdvaran är kopplad till troligen inte stödjer upplösningen eller har hdcp stöd i krävd omfattning om man har en sådan gammal dator.

Sedan kan jag iofsig hålla med om att det är larvigt med att ha krav för att kunna spela upp i vissa upplösningar men jag tror helt ekelt att det drabbar så pass få människor som lider av det att vi är nere på väldigt låga siffror.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Eh? Hur menar du att något av det besvarar min fråga?

Kan jag titta på Netflix i Ultra HD på min dator?

Netflix är tillgängligt i Ultra HD på Windows- och Mac-datorer med:

  • Microsoft Edge för Windows

  • Windows 10-appen

  • Safari för MacOS 11.0 eller senare

Dessa datorer kräver en 60Hz-skärm för att spela upp innehåll i Ultra HD.

Så här streamar du Netflix i Ultra HD

Eh? För du sa att man blir begränsad till 720p, vilket man bevisligen inte blir. Du sa aldrig något om ultra HD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Då ska du skatta dig som en lycklig själ. Se på deras recensioner så får du se hur det är när man väl behöver få hjälp från dem. Pinsamt dåligt.

Det är nog väldigt olika, jag har haft en del kontakt med dem genom åren och som regel fått bra hjälp.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Förstår att ComHem kommer sist och älskar Netflix jämfört med andra streaming tjänster. Så jag skriver under på den här listan.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har heller inget emot att de skrävlar och skryter och lever jävel i media så fort det är något integritetsrelaterat på gång, för de håller ju vad de lovar.

...

Värre då med andra företag som inte tydligt listar att de lämnar ut sina kunders data vid förfrågningar, för det är fiffel och båg det. Visst, de kan hänvisa till att de "följer lagen", men Bahnhof existerar ju fortfarande som företag och har goda resultat trots LEK, Datalagringsdirektivet och IPRED, så det går att skydda sina kunder. Att väldigt få andra företag faktiskt gör som Bahnhof är det som borde reta upp folk, inte det Bahnhof gör.

Vilket är varför Bahnhofs 10Gbit/s tjänst kommer med en router från Huawei. För integriteten och för att ingen data skall lämnas ut, speciellt inte till kinesiska kommunistpartiet!

Permalänk
Avstängd

Har haft Bahnhof i bara cirka ett halvår, var lite orolig när jag läst om andras upplevelser av kundtjänsten.
Har varit tvungen att ha kontakt med dem ett par gånger, lätt att få kontakt, max 10 minuters telefonkö oftast mindre än så, snabbt, proffsigt , håller inte alls med vissa som inte är nöjda. Felet låg hos stadsnätet och ordnades snabbt genom Bahnhof. Har sedan dess uppgraderat linan till 1000/1000Mbit och får ut fulla hastigheten. Mycket nöjd och de är välförtjänta av att ligga i topp enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

LOL när man ringer första gången så sitter de med ett manus som förklarar hur du gör en reset på din router.

Det blir för mej ganska tydligt varför du behöver ringa och jag inte, för du missa ju min poäng rejält ju.....

Permalänk
Medlem

Förstår inte heller kritiken mot Bahnhof.
Jag har haft dem i flera år med två eller tre störningar under hela den tiden.
Jag får för det mesta bra hjälp av kundsupport men jag har inga förväntningar på den heller. Anledningen till det iof är att jag har haft Comhem också vilket är den värsta jag har haft.

Men jag har bara Bahnhof som internet kanske annorlunda om man har de som TV eller tele, samt öppen fiber så jag kan byta.
Tele2 på mobilen som verkligen gått ner sig sedan grundaren gick ur tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Har haft Bahnhof i bara cirka ett halvår, var lite orolig när jag läst om andras upplevelser av kundtjänsten.
Har varit tvungen att ha kontakt med dem ett par gånger, lätt att få kontakt, max 10 minuters telefonkö oftast mindre än så, snabbt, proffsigt , håller inte alls med vissa som inte är nöjda. Felet låg hos stadsnätet och ordnades snabbt genom Bahnhof. Har sedan dess uppgraderat linan till 1000/1000Mbit och får ut fulla hastigheten. Mycket nöjd och de är välförtjänta av att ligga i topp enligt mig.

Jamma här. Har haft kontakt med den när det gäller att uppgradera hastigheten, samt att jag inte vill ha dubbel-NAT utan egen publik IP. De svarade snabbt och var tekniskt kunniga och jag fick snabb hjälp.

Stor skillnad mot när jag tvingades ha Felia, och varenda jävla gång man ringde var det lång kö, okunnigt folk och de som påstod sig kunna något ville ändå alltid försöka dra en fuling och få det till att det var min utrustning det var fel på. Funkar kanske på random Nsse-Pelle men jävlas inte med en nätverkstekniker som vet att han vet vad han snackar om. Telia är total skit rakt igenom. Aldrig att jag går tillbaka dit

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Det blir för mej ganska tydligt varför du behöver ringa och jag inte, för du missa ju min poäng rejält ju.....

Vem har sagt att jag behöver ringa?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Funkar kanske på random Nsse-Pelle men jävlas inte med en nätverkstekniker som vet att han vet vad han snackar om. Telia är total skit rakt igenom. Aldrig att jag går tillbaka dit

Det där har jag aldrig förstått varför de inte kan anpassa sig till den som ringer. De MÅSTE följa samma mall till alla som ringer.
Detta gäller de flesta kundtjänster jag ringt.
Blir det verkligen billigare för företaget? Mycket märkligt tycker jag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Therpid:

Det där har jag aldrig förstått varför de inte kan anpassa sig till den som ringer. De MÅSTE följa samma mall till alla som ringer.
Detta gäller de flesta kundtjänster jag ringt.
Blir det verkligen billigare för företaget? Mycket märkligt tycker jag.

Ja givetvis, jag har jobbat flera år på kundtjänst och 99% av fallen så är det... Hur ska man uttrycka det... Mindre nogräknade människor man pratar med så att säga.

Den sista 1% är folk som kan mer än en själv, och har redan testat allt. Det är då man felanmäler vidare till de som har genuin utbildning inom området. På kundtjänst följer man de mallar som finns, ja det blir billigare så. Oftast kan de som jobbar på 1:a linjen inte särskilt mycket och har på sin höjd gymnasial utbildning. Tror du förväntar dig för mycket.

Man måste utgå från att alla inte kan någonting när man börjar på en blank sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ja givetvis, jag har jobbat flera år på kundtjänst och 99% av fallen så är det... Hur ska man uttrycka det... Mindre nogräknade människor man pratar med så att säga.

Den sista 1% är folk som kan mer än en själv, och har redan testat allt. Det är då man felanmäler vidare till de som har genuin utbildning inom området. På kundtjänst följer man de mallar som finns, ja det blir billigare så. Oftast kan de som jobbar på 1:a linjen inte särskilt mycket och har på sin höjd gymnasial utbildning. Tror du förväntar dig för mycket.

Man måste utgå från att alla inte kan någonting när man börjar på en blank sida.

Kul att höra av nån som jobbat som sådan :).
Jag förstår att du har rätt att företaget säkert räknat på det och den 1% som måste ringa igen är försvinnanden i sammanhanget.
Tack för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therpid:

Det där har jag aldrig förstått varför de inte kan anpassa sig till den som ringer. De MÅSTE följa samma mall till alla som ringer.
Detta gäller de flesta kundtjänster jag ringt.
Blir det verkligen billigare för företaget? Mycket märkligt tycker jag.

Jag vet inte hur kunskapsnivån ser ut för de flesta som ringer. Det kanske faktiskt är så att i de flesta fall så är det "lager 8-fel" och då räcker det med att anställa vem som helt som kan läsa ur ett manus, men även om der är så så blir det ju så att vi som faktiskt vet vad vi pratar om får simma några mil i betong innan något vettigt blir gjort, vilket såklart sänker betyget.

Men om man får recensioner som nedan (påhittat för komisk effekt) och är nöjd med det så är ju incitamentet lågt att höja kraven på kompetens och bemötande.

"Mitt internet funka inte så jaba ringde supporten och domba haru testat starta om modermodemet? Aaa... De hade ja gjort, sen ba "men dööö, du harn'te satt internetsladden i fel hårddisk då??" Joooo faaaan asså, det hade ja ju!! SÅ JÄLA KUNNIG PESSONAAL ASSÅ FEM PLUSS!!"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

"Undersökning av kundnöjdhet av kunder som inte behövt kontakta Bahnhofs support"?

Om kunder inte har behövt kontakta bahnhof support. Betyder att deras bredband har funkat 100% och såklart är alla nöjda. Detta är 100% kundnöjdhet, allting bara fungerar och aldrig behöva kontakta support.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon265474:

Comhem är värdelöst i vissa mindre städer, iaf om man ska tro flera av mina polare som bor i Linköping. Vad sägs t.ex. om fiber med topphastighet 10Mbit/s i upload, utan möjlighet att uppgradera? Eller att internet slutar fungera eller fungerar dåligt till och från på kvällar/helger?

När de kommer till att max kunna få 10mbit i upload så är det inte säkert att det ens beror på Comhem hade så i min förra bostad och kunde få upp till 500/500 med Comhem via coaxial medans fibern va begränsad till 100/10. Och då va det hårdvaran i bostadsområdet som va gammal vilket även ibland resulterade i dåliga hastigheter på kvällar/helger.

Så då ligger ansvaret hos fastighetsägaren/nätägaren

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Om kunder inte har behövt kontakta bahnhof support. Betyder att deras bredband har funkat 100% och såklart är alla nöjda. Detta är 100% kundnöjdhet, allting bara fungerar och aldrig behöva kontakta support.

Det var ju det jag skrev

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Känns som det oftast är nätägaren / fastighetsägaren som orsakar strulet. Oftast har inte ISPn hand om WANet / statsnätet.
Utan är bara påkopplad i det nätet för att kunna leverera. Så länge inte är ISPn är överbelastad så är 95% av felet hos nätägaren.
Men ISPn får 95% skulden fast det aldrig är något de kan göra åt mer än att felanmäla till nätägaren.

Permalänk
Medlem

Haft Telia som operatör i över 25 år. Fast telefoni, uppringt internet, ADSL och nu fiber.

Har endast behövt kontakta dem i samband med flytt/adressändring...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jamma här. Har haft kontakt med den när det gäller att uppgradera hastigheten, samt att jag inte vill ha dubbel-NAT utan egen publik IP. De svarade snabbt och var tekniskt kunniga och jag fick snabb hjälp.

Stor skillnad mot när jag tvingades ha Felia, och varenda jävla gång man ringde var det lång kö, okunnigt folk och de som påstod sig kunna något ville ändå alltid försöka dra en fuling och få det till att det var min utrustning det var fel på. Funkar kanske på random Nsse-Pelle men jävlas inte med en nätverkstekniker som vet att han vet vad han snackar om. Telia är total skit rakt igenom. Aldrig att jag går tillbaka dit

Precis samma upplevelse här, kom från telia; jämförelse med Bahnhof kundtjänst är som natt och dag. Som sagt mycket nöjd!
Telias kundtjänst är rena amatörer jämfört med Bahnhof. Inget man ringer om man ABSOLUT inte måste och vill få goddag yxskaft svar. Skulle aldrig dra mig från att ringa Bahnhof.

Permalänk
Medlem

Har haft telia i 5 år på tv och internet via fiber, har aldrig behöft kontakta telia i support ärende.
Men har väl dock kontaktat dom i andra ärenden, samma telefonkö som hos dom flesta minst 20 min, men inget jag gnäller över.
Kanske lite dyra, men aldrig några problem.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon134512:

Eh? För du sa att man blir begränsad till 720p, vilket man bevisligen inte blir. Du sa aldrig något om ultra HD.

Hur kan du med hjälp av den artikel du länkade komma fram till att man "bevisligen" inte blir begränsad till 720p, när den endast nämner "HD" och "720p eller högre"?

Dessutom påstår Netflix själva att man blir begränsad till 720p i många scenarier:

Resolution:

  • Google Chrome

    • Up to 720p on Windows, Mac, and Linux

    • Up to 1080p on Chrome OS

  • Microsoft Edge up to 4K*

  • Internet Explorer up to 1080p

  • Mozilla Firefox up to 720p

  • Opera up to 720p

  • Safari up to 1080p on macOS 10.10 to 10.15

  • Safari up to 4K on macOS 11.0 or later

*Streaming in 4K requires an HDCP 2.2 compliant connection to a 4K capable display, Intel's 7th generation Core CPU, and the latest Windows updates. Check with the manufacturer of your system to verify specifications.

Netflix system requirements for HTML5 Player and Silverlight

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neo1:

Kanske lite dyra, men aldrig några problem.

Lite kul argument som man ofta hör angående telia, dyrt och långsamt men sällan problem. Tror ni att vi som väljer andra leverantörer har ständiga problem? Tänk om i så fall.

Permalänk
Medlem

Blev inlåst i ComHem när jag köpte min lägenhet. Riktigt irriterande. Antar att de tjänar sina pengar på idioter och centralavtal.