Permalänk
99:e percentilen

Guide: Telenor IPTV med Asus-router

Eller ja, guide och guide … men tänker att jag kan hjälpa nästa person som googlar detta. Alltså att ansluta Telenors IPTV-box till en "vanlig" router utan att använda Telenors dito.

Inspirationen är tagen från @zOlids tråd om motsvarande knep för Telia. Den sista pusselbiten för Telenor-abonnenter bidrog den gode @Kaffekokare med i ett av sina två inlägg under drygt tio års medlemskap. Tack till er!

Om du har en Asus-router (åtminstone RT‑N56U), gör så här:

  1. Se till att IPTV-boxen är ansluten till LAN-port 4 på routern.

  2. Öppna routerns admingränssnitt. (Se zOlids guide om du är osäker.)

  3. Se till att routerns firmware är uppdaterat.

  4. Klicka på LAN, sedan IPTV, och fyll i följande:

    • Select ISP Profile: Manual Setting

    • LAN port 4 VID: 46

    För mig räckte detta. Jag hade alltså

    • Internet VID och LAN port 3 VID tomma,

    • 0 på alla tre PRIO,

    • Disable på de tre flervalsalternativen under Special Applications, och

    • 0UDP Proxy (Udpxy).

    Även Enable verkade funka på flervalsalternativen, men vem vet? ¯\_(ツ)_/¯

  5. Klicka på Apply och vänta på att inställningarna appliceras.

  6. Bryt strömmen till din IPTV-box i några sekunder och starta den sedan igen. Nu ska den förhoppningsvis lyckas koppla upp sig smärtfritt.

Om du inte har en Asus-router kan du förhoppningsvis prova dig fram med VLAN-ID 46.

Det är slutligen värt att nämna att jag har Telenor som ISP; vet inte om det har någon betydelse.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Hej!
Tack för detta! Jag får det att fungera när jag drar en internetkabel direkt från min ASUS AC86U-router till min TV-box ("Arris") och har ställt in inställningarna för IPTV till LAN1. Dock så har jag nu kopplat in en AiMesh Node (Zenwifi från Asus) för att jag ska slippa dra en lång internetkabel genom hela huset till min TV-box. Min nod går bra att koppla in, men när jag sen ska dra internetkabeln till min TV-box så fungerar det inte längre. På Telenor-appen i TV:n så ser jag hur mjukvaran laddas ned och uppdateras men sen står det "TV Ström saknas". Det känns som att det är någon inställning i routerinställningarna som inte lirar riktigt. Any ideas?

Permalänk

Hej,
Sitter nu själv och drar mig i håret då jag försöker få IPTV att funka med min egna router som kör OpenWRT. Någon som har erfarenhet av detta och kan översätta dessa inställningar, tro?

Allt gott,
Mvh
Daniel

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av DanielHolm:

Hej,
Sitter nu själv och drar mig i håret då jag försöker få IPTV att funka med min egna router som kör OpenWRT. Någon som har erfarenhet av detta och kan översätta dessa inställningar, tro?

Allt gott,
Mvh
Daniel

Har ingen erfarenhet av OpenWRT, men det kanske hjälper att veta att VID står för VLAN ID. Det står i TS, men tänkte du kanske missade det. Det är det jag kan tänka mig att man kan googla på nämligen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tusen tack 😀

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Tack @Alling!

Har bytt router glömt hur man fixar IPTV och så hittar jag din tråd, du är en stjärna!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Cellen:

Tusen tack 😀

Skrivet av Salvion:

Tack @Alling!

Har bytt router glömt hur man fixar IPTV och så hittar jag din tråd, du är en stjärna!

Kul att tråden kommer till nytta på precis det sätt jag hade i åtanke!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag har en Linksys router (WRT1900AC) och här ser såklart VLAN-konfigurationen annorlunda ut.

Min utrustning är fiberfördelaren som ansluter i routern, har inga switchar

Jag har kopplat min Telenor Arris-box till port 4 och angett ID: 46, Taggad(?), Prio: 0
Men jag får inte spara utan att ändra inställningarna för internetporten, men till vad?

Testade med ID: 3 på internetporten, väljer jag taggat förlorar jag internetåtkomst, i alla fall på port 2. Otaggat har jag internetåtkomst.

Har hitintills inte lyckas får IPTV-boxen att fungera. Den står bara med vit bild och Arris-loggan.

Slår jag av VLAN visas i alla fall ett framstegsfält, dock står den bara på 0% i någon minut innan boxen startar om.

I hjälpen läser jag att "På stadsnät och öppna nät måste du koppla in din tv-box direkt till din tjänstefördelare/bredbandsuttag för att tjänsten ska fungera korrekt”. Endast om du sitter i Telenors egna nät kan du koppla via din router."

Antar att jag inte sitter i Telenors egna nät eftersom jag har möjlighet att välja andra leverantörer. Dock har jag Telenor som leverantör just nu.
Antar att en tjänstefördelare är förkonfigurerad för VLAN redan?

Permalänk
Medlem

Är det någon mer som fått detta att fungera som inte har Telenors bredband och kör med egen router?

Har Telia fiber, arris boxen funkar om jag kör den från tv-uttaget på fiberkonvertern.

Men om jag kopplar in boxen direkt på en av mina Deco enheter på en annan våning med nätverkskabel direkt till den Deco enheten så vill inte boxen gå i gång, även fast jag aktiverar iptv vlan i Deco enheten och skriver in vlan id 46 samt 0 i priority.

Någon som har någon mer tips på vad man kan testa med?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av discot:

Är det någon mer som fått detta att fungera som inte har Telenors bredband och kör med egen router?

Har Telia fiber, arris boxen funkar om jag kör den från tv-uttaget på fiberkonvertern.

Men om jag kopplar in boxen direkt på en av mina Deco enheter på en annan våning med nätverkskabel direkt till den Deco enheten så vill inte boxen gå i gång, även fast jag aktiverar iptv vlan i Deco enheten och skriver in vlan id 46 samt 0 i priority.

Någon som har någon mer tips på vad man kan testa med?

Deco antyder att du försöker köra trådlöst/"mesh" iptv använder normalt multicast och det är normalt sett avstängt på wifi för det innebär/skapar ofta problem, vet inte om det är tekniskt möjligt att aktivera eller om det är vettigt pga bandbredden men troligen kan dina problem ha att göra med att multicast är spärrat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Någon som har testat om det funka med ASUS RT-AX82U?.

Behöver en ny router som klara telenor´s iptv.

Fick Telenors Flagsskepps router I4882 som är total skräp.
Helt låst gå ej ens stänga av wifi, blir för varm så DNS krashar. Ren livsfarlig att ha i ett utrumme som blir varmt.

Om man tycker att Technicolor Tg799vac är en budget router så är den minst 5ggr bättre än I4882.

Permalänk
Medlem
Skrivet av itgurun:

Hej!
Tack för detta! Jag får det att fungera när jag drar en internetkabel direkt från min ASUS AC86U-router till min TV-box ("Arris") och har ställt in inställningarna för IPTV till LAN1. Dock så har jag nu kopplat in en AiMesh Node (Zenwifi från Asus) för att jag ska slippa dra en lång internetkabel genom hela huset till min TV-box. Min nod går bra att koppla in, men när jag sen ska dra internetkabeln till min TV-box så fungerar det inte längre. På Telenor-appen i TV:n så ser jag hur mjukvaran laddas ned och uppdateras men sen står det "TV Ström saknas". Det känns som att det är någon inställning i routerinställningarna som inte lirar riktigt. Any ideas?

Gammal post men värt att dubbelkolla, du fick det alltså att funka med din AC86U med denna guiden eller funkade det även utan guiden direkt in i routern från Arris boxen? Våran BRF gjorde nyligen en deal med Telenor och har då alltså tvingat på oss detta, extremt skeptisk till att använda deras egna Router men måste ha en TV box i lägenheten.. Får hem både routern och arris boxen om en vecka~ och vill vara lite förberedd!

Tack.

Permalänk
Medlem

Vad guiden gör är att man kan koppla sin ASUS router till tjänstfördelare/internet uttag.
Från tjänstfördelare/internet uttag kommer det två strömmar internet och IPTV.
IPTV skiljs av och kommer ut på en port på ASUS routern (Lan Port 4 i TS bilden).
Denna port måste sedan kabel kopplas till IPTV boxen, den kan inte användas för internet.

Använder man Telenors router så mixar den in IPTV i ditt LAN, så samtliga LAN portar kan användas för IPTV och Internet.
Man måste även här kabelkoppla TV boxen och routern.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av croncas:

Någon som har testat om det funka med ASUS RT-AX82U?.

Behöver en ny router som klara telenor´s iptv.

Fick Telenors Flagsskepps router I4882 som är total skräp.
Helt låst gå ej ens stänga av wifi, blir för varm så DNS krashar. Ren livsfarlig att ha i ett utrumme som blir varmt.

Om man tycker att Technicolor Tg799vac är en budget router så är den minst 5ggr bättre än I4882.

Tjo!
Funkar till RT-AX-86U iaf

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk

Tack!!

Tackar
Funkar till en RT-AC88U.

Nu till det sista problemet...
Då vi har en TV till på övervåningen(som för närvarande kör kabel-TV) i huset, samt har frigjort en port på tjänstefördelaren, där TV-Boxen satt förut.
Kan man koppla in en typ mediabrygga lr liknande till den porten för att få trådlös IPTV till en annan TV-Box med tvillingkort?
Har sen förut en Netgear Nighthawk X6S WiFi-extender på övervåningen brevid TV'n för att förstärka WiFi'n i huset.
Trodde den kunde köra emot ASUS routern trådlöst, men det visar sig att routern stöder bara en IPTV kanal/port.
Tips på mediabrygga lr liknade om det funkar, mottages tacksamt.
//Fredde

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag lånar tråden lite
Har precis köpt Asus ZenWiFi AX Mini XD4 och jag får inte heller det att fungera med IPTV.
Även om det inte är en vanlig router så testade jag att skriva in det du skrev men fortfarande ingen framgång.
Någon som har tips på hur man kan lösa detta?

Mvh, Andreas

https://imgshare.io/image/1.pLYiDF
(PS: det stod en nolla på prio när jag testade)

FK:
Det löste sig genom att välja NONE under LAN Port och under Special Applications välja:
DHCP: Microsoft
Multicasting: Enable
IGMP V: IGMP v3
Fast Leave: Enable
Proxy: 0

Så glad

Permalänk
Medlem

Lånar också tråden lite.

Jag har precis flyttat till en lägenhet där dom bara har fiber från Telenor och min Asus RT-AC88U funkade inte tills jag läste tråden och fick igång Arris boxen. Allt funkar men det laggar och hänger sig hela tiden. Jag har bra fart på internet och ligger högt enligt Bredbandskollen (har 100-250).

Vad kan jag göra för att det ska flyta på som det faktiskt gör med Telenorroutern men där jag bara har två uttag och mycket sämre fart på internet?. Någon inställning mer att göra i routern?

Permalänk

Har bytt från Telia till Telenor, har öppenfiber.
Rundar routern med en switch före routern, bytt kablar till cat6. Dragit en kabel från switchen till media hubben, funkar bra. Använder https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/...

Permalänk
Medlem

TELENOR IPTV med ARRIS Box och Asus Zenwifi AX XT8 Mesh-system AX6600

Skrivet av X-ZoRe:

Hej!
Jag lånar tråden lite
Har precis köpt Asus ZenWiFi AX Mini XD4 och jag får inte heller det att fungera med IPTV.
Även om det inte är en vanlig router så testade jag att skriva in det du skrev men fortfarande ingen framgång.
Någon som har tips på hur man kan lösa detta?

Mvh, Andreas

https://imgshare.io/image/1.pLYiDF
(PS: det stod en nolla på prio när jag testade)

https://imgshare.io/images/2021/09/19/1.png

FK:
Det löste sig genom att välja NONE under LAN Port och under Special Applications välja:
DHCP: Microsoft
Multicasting: Enable
IGMP V: IGMP v3
Fast Leave: Enable
Proxy: 0

Så glad

Kan bekräfta att detta också fungerar med ZenWifi AX XT8 via mesh där Meshnoden har en kabel till Telenors Arris box. Använder inte Telenors router. Så här är IPTV inställningarna:
Under LAN-Port

  • Välj ISP-Profil: Ingen

  • Välj IPTV STB-Port: Ingen

Under Speciella applikationer

  • Använda DHCP-vägar: Microsoft

  • Aktivera multicasting-routing: Aktivera

  • Default IGMP version: IGMP V3

  • UPD Proxy : 0

Permalänk

Detta verkar inte funka längre. Har en rt-86u och får bara tv ström saknas.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket! Detta räddade min dag.

Fungerar perfekt. Jag har en RT-AX56U och följde ditt huvudinlägg. Det kunde inte bli bättre!