Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Medlem

"Förväntas 27e oktober" pls dont fail me komplett

Permalänk
Medlem

https://www.overclockers.co.uk/forums/threads/ocuk-nvidia-rtx...

Citat:

Asus none OC cards.
I finally got an official answer from Asus, none OC cards are not discontinued and still very much part of the range, however as cards are hitting OC levels they are prioritising their manufacturing on OC parts at the moment and as they get more GPUs from NVIDIA they will then also product none OC cards, not the best news as it means their focus is OC models but the none OC models will come.

All partners saying same, nowhere near enough GPU's are coming from NVIDIA, however NVIDIA have informed me the numbers are ramping up so November should see things improve but this worldwide shortage will no doubt continue into early 2021.

Nice... vi ses nästa år...

Permalänk
Skrivet av AddixD:

Nu har mitt lilla udda 3080 kommit, vilken skillnad gentemot Vega 64!

https://i.imgur.com/Jx5Eb8L.jpg

Vart kan man beställa ett vitt 3080?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adamztah88:

Det ser nog bara vitt ut. Det är typ borstad plåt.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adamztah88:

https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5548451

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Skrivet av Sgart:

Det ser nog bara vitt ut. Det är typ borstad plåt.

Jaha :/

Permalänk
Medlem

Nu ryktas det om ett 3080 Ti med 12 GB. Antagligen motdraget mot AMD. Kanske lika bra att vänta på det istället.

Permalänk
Skrivet av TuHack:

Nu ryktas det om ett 3080 Ti med 12 GB. Antagligen motdraget mot AMD. Kanske lika bra att vänta på det istället.

Det känns hög aktuellt!!

Permalänk
Medlem

Vänta på AMD.

Det bästa valet är alltid att vänta på benchmarks och andra tävlare för att se vad dom har o offra. Jag tycker att alla som inte ska använda sig av nvenc för att streama ska invänta amd, man vet ej hur det kommer bli och om dom kan nå 3080 prestandan så kommer det bli billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ma0303:

Det bästa valet är alltid att vänta på benchmarks och andra tävlare för att se vad dom har o offra. Jag tycker att alla som inte ska använda sig av nvenc för att streama ska invänta amd, man vet ej hur det kommer bli och om dom kan nå 3080 prestandan så kommer det bli billigare.

Jag håller med om att det nu är bäst att vänta. Men det finns fler aspekter som kan göra att en person väljer NVidia, t ex G-syncmonitorer. Förmodligen är det stora flertalet betjänta av att vänta men det finns som alltid undantag.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Med erfarenhet av 3080 releasen, hur förbereder man sig bäst för att i alla fall öka chanserna till att få ett 3070?

ja hovade in ett kort på inet genom att välja qliro(om man inte har nåt emot avbetalning) och instabox så hade ja de dagen efter. visserligen var de ett aorus som släpptes 2:a oktober.

Visa signatur

AMD 3700x, 3080 gigabyte aorus master (aka unicorn), 4x8gb 3000mhz ddr4 corsair, x570 gigabyte gaming x, asus TUF 35" ultrawide 100hz
twitch.tv/heikalive wow classic streams

Permalänk

https://videocardz.com/newz/nvidia-preparing-geforce-rtx-3080...

Here we go again. Glad att jag avbokade mitt 3080. Blir AMD hur som helst.

Visa signatur

AMD RYZEN 7 9800X3D || AMD Radeon RX 6800 XT Sapphire Nitro+ SE OC || Fractal Design Meshify 2 White || Arctic Liquid 3 || Corsair RM850X V2 || RAM 32GB Corsair Vengeance CL28|| Gigabyte Eagle B850 || SAMSUNG SSD 830 - OCZ-TRION150 - Corsair MP600 - Kingston A2000 || Razer Blackshark V2 || Wooting 80 HE || WLMouse Beast X ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ma0303:

för att amd ens ska vara ett alternativ måste de ha 3080 prestanda för 6500kr ink moms.
bara DLSS är en väldigt stor förlust när man går över till amd som gör att samma prestanda räcker inte för att man ska gå över till dem

Visa signatur

R7 5800X3D | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | EVGA RTX 3070 FTW3 | Samsung 980 Pro 2TB

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av forumtroll1:

https://videocardz.com/newz/nvidia-preparing-geforce-rtx-3080...

Here we go again. Glad att jag avbokade mitt 3080. Blir AMD hur som helst.

Lutar mer och mer åt en RX 6800XT för mig, får se vad som sägs imorgon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Märker att mitt 3090 FE har CoilWhine när jag spelar endel spel , märker av det i WarZone men inte i Hots. Någon annan som har problem med sitt FE?

Nu har jag inget FE men mitt 3080 har coilwhine ja, precis som alla tidigare kort jag ägt (MSI/ASUS). Är förvånad när jag läser folk som skriver att de aldrig haft coilwhine Sen snackas det ju om att det kan bero på PSUn samt kablage och annat.

Skrivet av Heika_:

coilwhiners xD skämtosido.
Har inte hört om vad coilwhine är eller förstått vad youtubers pratar om angående vad coilwhine, antar att de är ett gammalt begrepp som följt med och man ska veta vad de är mer än ett ljud bara.
alla kort jag haft samt mitt 3080 har låtit mycket pga hög fläkthastighet, har alltid haft slutna lurar så inget som stört mig nånsin fastän datorn står på bordet, eller så har ja bara dålig hörsel från o jobbat på fabrik och verkstad.

Fläkthastighet och coilwhine är två helt olika ljudbilder. Kan tänka mig att många som har chassifläktar eller GPU fläktar på hög hastighet av naturliga skäl aldrig hör coilwhine. Kör man lite lägre fläkthastigheter så kan det höras tydligt men beror mycket på vilket spel, vilken GPU load osv.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TuHack:

Vore fint om det nu blir en 3080Ti och den är bättre än iallafall 3080. Ville gärna gå från 1080Ti till 3080Ti.

Sista 3080 avbokat igår, upp till AMD och eventuella svar från Nvidia nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ma0303:

Kommer själv inte att vänta tyvärr. Har inget grafikkort för tillfället och vill kunna spela CP77 på release (vilken kommer stödja ray tracing och DLSS 2.0). Tror inte att 3080Ti kommer vara ett gigantiskt hopp då det inte är speciellt troligt att det är snabbare än 3090. Sen kommer det säkert kosta mer och jag har fan tunnat ut plånboken så det räcker.

Visa signatur

Team Plopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adamztah88:

Gigabyte 3080 Vision OC
"Finns" på komplett, proshop, inet, dustin m.m.

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trombley:

Tror inte att 3080Ti kommer vara ett gigantiskt hopp då det inte är speciellt troligt att det är snabbare än 3090.

Det finns inte så mycket utrymme att fylla där emellan, bara vram.

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Medlem

Man sitter och stalkar ner alla hemsidor för att få tag på ett kort och gör allt i sin makt för att inte missa när mailet kommer att något är i lager, och nu sitter man snart med två kort i näven för båda kom i lager samtidigt

Visa signatur

Zotac RTX 3080 Trinity 10GB OC | AMD Ryzen 7 3700X + Deepcool Castle V2 240mm | Corsair 16GB 3200MHz CL16 | Gigabyte X570 GAMING X | Corsair RM750x | Kolink Observatory
2x M.2 SSD 1TB/250GB | 2x SSD 500gb/250GB
Acer Predator XB271HU 27", Asus ROG Swift PG248Q 24", BENQ GC2870H 28"

Permalänk
Medlem

Känner nog mer att jag tillhör "skulle", hoppas på en mer seriös lansering från AMD för räknar inte med att få ett 3080 förrän nästa år vid det här laget.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Cyberpunk försenat igen positiva är väl att folk kommer få sina kort i tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erickey:

Det finns inte så mycket utrymme att fylla där emellan, bara vram.

Precis min poäng. 🙂

Visa signatur

Team Plopp

Permalänk

Nu är Amazon.se live. Ser ut finnas 1-2st 3080 i lager..dock till lite skumma priser?

https://www.amazon.se/s?k=rtx+3080&ref=nb_sb_noss

Permalänk
Medlem

Finns många 3070 i lager på Proshop. Verkar inte som det är alls lika populärt dock. 😆😅

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Finns många 3070 i lager på Proshop. Verkar inte som det är alls lika populärt dock. 😆😅

Kan va för att det inte släppts än hehe

Visa signatur

R7 5800X3D | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | EVGA RTX 3070 FTW3 | Samsung 980 Pro 2TB

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av icogniito:

Kan va för att det inte släppts än hehe

Haha 😅😅😅 kan nog stämma. ... Imorgon givetvis är release.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem

Wtf, min beställning av 3090 msi Gaming trio x gick igenom 2 minuter efter release på komplett. Nu står det att jag inte för den förrän andra december!

Permalänk
Medlem

Försökte fråga Inet om de har någon uppdatering på när man kan tänkas få sin beställda 3080 Strix, eller få veta hur många som är i kö före. Tyvärr inget svar =(
Den som väntar på något gott...

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 5080 Astral OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

Tror ni priset på 3080/3070 kommer falla lite när efterfrågan sjunkit? Nu är Cyberpunk 2077 försenats så är jag inte lika brådis om att skaffa ett kort så fort och undrar om priserna kommer sjunka lite?

499usd lät ju bra när man hörde Nvidias release men när alla aftermarket kort ligger runt 6000-7000kr är det ju inte lika billigt längre.