Quiz: Vad kan du om nätverkslagring?

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av osgorth:

Bah. 9/10 pga revisionism i IT-ledet. Taskigt att ge fel för Redundant Array of Inexpensive Disks, vilket är precis vad RAID står för, iaf om man är gammal och erfaren.

Just av den anledningen var faktiskt alternativet inte exakt som du skriver ovan, utan "Reconfigurable Array of Inexpensive Disks" Guldstjärna för kunskap om den ursprungliga betydelsen, jag hade ingen aning innan skapandet av frågorna!

@medbor Tack för återkoppling. Det är ju väldigt kul att variera artikelskrivandet med lite quizskapande också, så det kan mycket väl bli mer av den varan även utanför sponsrat innehåll

Permalänk
Avstängd

Tror denna quiz hade lätta frågor. Jag gissade att jag skulle få 5 då detta är långt ifrån min expertis, men jag slutade på 9/10.

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem

7/10

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Just av den anledningen var faktiskt alternativet inte exakt som du skriver ovan, utan "Reconfigurable Array of Inexpensive Disks" Guldstjärna för kunskap om den ursprungliga betydelsen, jag hade ingen aning innan skapandet av frågorna!

Ofasen, haha, stod det så? Då slarvade jag ju rätt bra.

Kul quiz annars!

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Bah. 9/10 pga revisionism i IT-ledet. Taskigt att ge fel för Redundant Array of Inexpensive Disks, vilket är precis vad RAID står för, iaf om man är gammal och erfaren.

Helt rätt, fel i facit

Sen är ju inte de 1250Mbyte/sec ens teoretiskt möjliga heller - Finns ju liksom lite header på paket osv

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

7/10

Jag som inte alls har bra koll på NAS...
Men jag varit sugen på att fixa en NAS så att burken kan slippa de högljudda mekaniska odågorna.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Första gången jag fått full pott

10/10 Korrekta svar!
Alla rätt! Du har stenkoll på allt som finns att veta om NAS- och lagringsenheter. Toppklass!

Permalänk
Permalänk
Livsnjutare 😎

10/10 Korrekta svar!
Alla rätt! Du har stenkoll på allt som finns att veta om NAS- och lagringsenheter. Toppklass!

Vad skall man säga... har hållt på med detta i 10+ år så att få under 8 hade varit pinsamt.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag hörde den skulle vara lätt men höll på att landa i en 8/10 så jag var arg och svettig och bara tryckte random på sista frågan och landade på sajtens sämsta: 7/10!

Bommade CMR/SMR (jag vet om koncepten men har fått googla om vilken som är vilken när det varit köpdags), vad fan synology kallar sitt OS, och så kan jag ha vart förste som svarade fel på fråga 10 då.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

10 av 10 har 3 Synology nasar

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk

Har två st ds2413+ så skäms lite att jag bara hade 9/10...

Visa signatur

1: Ryzen 5 5600x, ASRock b450 Pro4, 32GB 3.2GHZ RAM, Noctua D-15, 1TB & 500GB A2000 SSD, NVidia 3070 Founders Edition, Kolink Enclave 600W
2: Ryzen 5 3600, Asus ROG Strix B450F Gaming, 32GB 3.2GHz Ram, 1TB A2000 SSD, ASUS Radeon RX5700, Corsair 650W
3: Ryzen 5 3600, Gigabyte B450m DS3H, 32GB 3.2GHZ RAM, 1 TB Samsung QVO SSD, Asus GTX 1070 Dual, Corsair CV550

Tur att man har barn att bygga burkar åt. Funderar på att bygga en till ungarnas hamster med... :)

Permalänk
Medlem

Bland de lättaste quizen ni kört enligt mig. Fick 10/10

Permalänk
Avstängd

Hälften rätt, eller hälften fel beroende på hur man väljer att se på det. Aldrig använt NAS/RAID och liknande, då är frågan om 1.8" eller 2" rätt svåra.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

10/10 som många andra. Lite tur dock, gissade rätt på diskstorleken och tekniken om cmr/smr.
Har en synology så vissa frågor var lätta.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Man kan ju inte bara godtyckligt ändra betydelsen av en akronym, det är Redundant Array of Inexpensive Disks och inget annat. I övrigt kändes det som det ojämnaste quizet hittills, var det en deal, 5 frågor var (SC/Synology)? For oss Synology användare var det ju barnsligt enkelt, för övriga måste det känts helt absurt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Är det fler än jag som 9 av 10 gånger inte ens ser quizet?

DNS-sinkhole så jag ser inte quizet 10/10 gånger såvida jag inte byter nätverk.

8/10 för övrigt men tryckte fel på en av frågorna pga feta korvfingrar på mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Man kan ju inte bara godtyckligt ändra betydelsen av en akronym, det är Redundant Array of Inexpensive Disks och inget annat. I övrigt kändes det som det ojämnaste quizet hittills, var det en deal, 5 frågor var (SC/Synology)? For oss Synology användare var det ju barnsligt enkelt, för övriga måste det känts helt absurt.

Wikipedia säger Redundant Array of Independent Disks:
https://en.wikipedia.org/wiki/RAID

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Wikipedia säger Redundant Array of Independent Disks:
https://en.wikipedia.org/wiki/RAID

Jag bara spekulerar helt fritt nu, men jag tror det var ironi?

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av makatech:

Går NASen åt h-vete så är man ju totalt rökt, dvs även NAS fantaster bör komplettera med en molnlösning för att vara säkra. En backup site på en annan plats är dock en ok lösning också.

Även molnlösningar kan snubbla. T.ex. Acronis Cloud gjorde en bobo hösten förra året där vi blev av med tre månaders retention i storleksordningen terabyte. Som sagt, kan något gå åt pipan... Frekventa återläsningar är nödvändiga för vetskap om sakers tillstånd - än hur mycket "the bean counter" gnäller.

Permalänk
Medlem

Otroligt tråkigt att man inte ens kan göra ett quiz utan att bli sponsrad och ha med förtäckt reklam (frågorna 2 och 5 samt bilden till fråga 9). Skippa sponsringen i fortsättningen om ni inte delar ut ett pris i samband med "tävlingen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Wikipedia säger Redundant Array of Independent Disks:
https://en.wikipedia.org/wiki/RAID

Computer says no.
(Citat från little Britain)
Ja svårt med nyanser i text. Jag menade som allmänt sur konservativ gubbe att saker inte får ändras. Inte att det var fel bara i quizet, hela världen har fel.

Permalänk
Avstängd

8/10

Har själv aldrig använt en NAS men kan en hel del om dem.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem

10/10 Korrekta svar!
Alla rätt! Du har stenkoll på allt som finns att veta om NAS- och lagringsenheter. Toppklass!

Velade lite på vad RAID betyder eftersom jag har båda namnen i huvudet.
Har 2st NAS som rullar utöver molnlagring eftersom jag inte bara förlitar mig på en NAS.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Fanns mer en ett alternativ på HDD format jag aldrig hört talas om ^^

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Lego Master

För att inte ha ägt en aktiv NAS på en hel drös år, och aldrig en Synology, så tycker jag 7/10 ändå är inom rimliga gränser.

Men det får mig att fundera på att faktiskt ta tag i att skaffa en, för att ha data både lokalt och i molnet.
Bilden på alla de olika HDD-storlekarna gjorde mig lycklig däremot. Alltid kul med överdrivet stor och liten teknik.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

10/10 men är en riktig Plex-nörd så man har ju läst på en del

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Bara 8/10. *skäms adekvat mycket*

Det är marknadsföring.
https://i.imgur.com/1yqSmFS.png

Dom hade ju världens chans att ha SHR som alternativ på bästa raiden

Permalänk
Medlem

Läste lite för snabbt på raid frågan så den missade jag, 9/10 således och det var inga konstigheter om man hängt med här på SweC och annorstädes. Aldrig ägt en NAS men tekniken som shingled och vad Synologys OS heter har man ju snappat upp tillräckligt för att man skall känna igen det på 1X2 frågor om man läser de flesta artiklarna här.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Rekordmedlem

Lite luddigt otydliga frågor denna gång så jag känner mig lurad på 2 poäng för jag visste vad raid stod för och vilken modern teknik som ger högst lagringsdenitet men det fick man inte rätt för denna gång utan det handlade om "i dagsläget på marknaden"
Ska jag stämma quizskaparen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.