Hur få ner temp i gaming laptop? Asus ROG Strix G512 15.6

Permalänk
Medlem

Hur få ner temp i gaming laptop? Asus ROG Strix G512 15.6

Hej jag letar efter tips och råd på hur jag kan få ner tempen på min laptop, CPU & GPU hamnar på runt 90 grader, vill få ner tempen lite utan att påverka FPSen vid spel.
Laptopen sitter på en sån här fläkt under sig.

Behöver tydliga instruktioner så att till och med dummies farfar kan förstå.

Har sökt efter throttlestop men fattar inte så mkt.

Asus ROG Strix G512 15.6

https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/157465...

Köpte datorn för 14300kr Finns det en likvärdig dator eller bättre för det priset? Tänkte byta då jag har 30 dagar på mig.

Permalänk
Medlem

Läs lite om undervolting av GPU. Finns en bra guide bara för någon vecka sen här på SweC.
edit: funkar ju även att undervolta CPUn. Finns säkert detaljrika guider om det också på nätet.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Medlem

Ja, undervoltning är absolut bästa tipset, kan göra stor skillnad!

Sen förstod jag inte vad du menar att du har för fläkt under men om du nu har en så bör du kontrollera så att den fyller en vettig funktion, dvs att den blåser in luft i ventilerna avsedda för det syftet och att det inte på något sätt blockerar (eller blåser in luft) i ventilerna för från-luft

Permalänk
Medlem
Skrivet av L-stream:

Läs lite om undervolting av GPU. Finns en bra guide bara för någon vecka sen här på SweC.
edit: funkar ju även att undervolta CPUn. Finns säkert detaljrika guider om det också på nätet.

Jaha ok tack ska kolla upp det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr K:

Ja, undervoltning är absolut bästa tipset, kan göra stor skillnad!

Sen förstod jag inte vad du menar att du har för fläkt under men om du nu har en så bör du kontrollera så att den fyller en vettig funktion, dvs att den blåser in luft i ventilerna avsedda för det syftet och att det inte på något sätt blockerar (eller blåser in luft) i ventilerna för från-luft

Haha sorry gick upp extra tidigt med barnet idag så ordförrådet verkar ha drabbats lite, syftade på en kylplatta.

Permalänk
Rekordmedlem

90 grader är väl inte så farligt för en bärbar utan den har väl inte ens börjat klocka ner sig vid den tempen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

bästa sätten är väl:

är väl underklockning

låst fps så du inte ligger å drar onödigt med gpupower
t.ex. kanske inte behöver 999fps utan 300 eller 144 räcker och skulle minska gpu lasten med typ 70/85% och där med gå svalare.
Är ju givetvis inte ett alternativ i spel som lagom dras runt olåst i önskad fps eller lägre.

Kylplatta.
detta hade du ju redan men kolla så den har bra flöde under där ventilerna på datorn sitter så den inte istället blockerar dem alla kylplattor är inte lämpliga till alla datorer då det inte ger något att bara blåsa på plasten undertill..

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

90C är helt okej för en laptop! Om du vill få ned tempen för att få tyst på fläktarna kan undervolt vara ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Har suttit och spelat lite Modern Warfare och CPU:n går upp till ca 95 grader och GPU 89 grader.

Har testat att undervolta men alla program har låst den funktionen för just den CPU:n verkar det som.
Kan inte heller sätta cpun på typ 99% för att jag kommer inte en åt den funktionen.

Jag har inga problem när jag spelar men tänker att den höga temperaturen kommer tillslut att påverka datorns "livstid" eller?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av h051n:

Har suttit och spelat lite Modern Warfare och CPU:n går upp till ca 95 grader och GPU 89 grader.

Har testat att undervolta men alla program har låst den funktionen för just den CPU:n verkar det som.
Kan inte heller sätta cpun på typ 99% för att jag kommer inte en åt den funktionen.

Jag har inga problem när jag spelar men tänker att den höga temperaturen kommer tillslut att påverka datorns "livstid" eller?

Laptop cpu/gpu går mycket varmare än stationära men är också designade för det och har ofta en arbetstemp på 90-110 C beroende på modell och laptops har också mycket riktigt kortare teknisk livslängd men det är inte tempen som brukar döda dem utan yttre åverkan och batterislitage och att de inte är särskilt lätta att uppdatera om det ens går.
Allt är bräckligare och "sämre" för att datorn ska bli liten, lätt och flyttbar och har du inga konkreta problem mer än att du tycker att den går varmt är det svårt att göra nått mer än att se till att omgivningen är sval, en kylplatta under är ju betydligt bättre än att ställa den på täcket i sängen eller ha den i knät elerl kanske på en duk på bordet.
Du kanske inte skulle haft en laptop utan en stationär om spelande är det primära för dig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Slitaget som den högre temperaturen innebär är försumbart i det långa loppet, din dator kommer att vara för gammal långt innan några kiselkomponenter är utslitna. Som exempel så har nästan varenda macbook som släppts kört sina processorer i temperaturer över 90 grader, men det som faktiskt slits ut är hårddiskar, batterier och tangentbord.

Det som kan hända är att kylpastan torkar ut, men det är också väldigt lätt att applicera på nytt.