Permalänk
Medlem

Vilken storlek är det på fläktarna?

Måste slänga in några extra fläktar för att det har börjat bli varmare inne i chassit efter att jag har uppgraderat till en nyare GPU.
Var osäker på vilken storlek jag har på fläktarna så jag gick in och kollade specsen som fanns till mitt chassi (fläktarna jag har ingick till den) och där står det att dom är "120/140 mm"

Det är kanske helt uppenbart men under alla åren jag har haft datorer har jag aldrig köp extra fläktar så har aldrig behövt tänka på det här men jag förstår inte vad det betyder.

Är dom 120mm eller 140mm? Jag förstår inte vad det betyder.

Permalänk
Medlem

@jehuty:

Det lättaste är nog att helt enkelt öppna upp datorn och mäta dem
Vissa chassin kommer med t.ex. 1 st 120mm fläkt och 1 st 140mm fläkt, så det skulle kunna vara därför de skriver som de gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

@jehuty:

Det lättaste är nog att helt enkelt öppna upp datorn och mäta dem
Vissa chassin kommer med t.ex. 1 st 120mm fläkt och 1 st 140mm fläkt, så det skulle kunna vara därför de skriver som de gör.

Det var det jag tänkte också men det står så här:

front fan 120/140
rear fan 120/140

Men jag lyckades hitta namnet på fläkten som är monterad och kan se att den är 140mm så det måste vara det

Permalänk
Medlem

@jehuty ett hett tips för att kunna få korrekta svar är att ange vad du har för chassi.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Det var det jag tänkte också men det står så här:

front fan 120/140
rear fan 120/140

Betyder ju bara att platserna har monteringshål för både 120 och 140 mm fläktar, så du kan använda vilket som.

Permalänk
Medlem

Det kan betyda att fläktar på både 120 mm och 140 mm fungerar i chassiet (eller på vissa fläktplatser). I mitt Fractal Design så funkar det med båda storlekarna, chassiet kom med 120 mm-fläktar men nu sitter det bara 140 mm i.