Så här får du Telia IPTV att fungerar på ASUS routers utan annan utrustning.

Permalänk
Medlem

Hej,
Har beställt IPTV från telia och fick boxen idag, kopplade in den och fick "error 4, mjukvaran kunde inte laddas ned". Har bahnhof som ISP genom stadsnätet (Lunet), har min Asus Blue Cave router kopplad direkt till fiberuttaget och från routern en kabel till min TP-link switch (unmanaged) där jag har kopplat in PS4, TV, Chromecast och hade tänkt koppla in min IPTV box från Telia.

Men som jag förstår det rätt att koppla IPTV till switchen är en dum ide och egentligen behöver jag en dedikerad VLAN för min IPTV och det kan jag göra genom min Asus router och dra en kabel direkt från routern (LAN port 4) till IPTV? Och då behöver jag inte en medieomvandlare som telia nämnde? Värt att nämna att Lunet inte har en mediemvandlare i min lägenhet och att jag då måste be dom skicka en ifall jag behöver en.

Är ny gällande IPTV och när jag beställde från telias hemsida så verkade det mest som att man bara behövde fiber sen var det plug and play. Det är nu efter jag fick felmeddelandet som jag upptäckt att det krävs mer än så.

Kontaktade telia och dom sa följande:
"
14:27:09 ---- Joel
>Ja precis, men tv-boxen kan inte hämta hem mjukvaran, då den inte får en IP-adress som går över TV-tjänstens WLAN som det kallas. Det kommer den kunna få först när TV-tjänsten blir inkopplad i vårat system då. Dvs 1-10-2020
--------------------
14:28:31 --- ##undef##
>Men är det något jag behöver göra från min sida? Är kopplad till Lunet stadsnät och har bahnhof som ISP
--------------------
14:29:36 ---- Joel
>Nej då! När det kopplas på från vårt håll så kommer det att hoppa igång för dig. Värt att nämna dock är att eftersom du har en annan ISP än oss. Så behöver TV-boxen sitta ansluten i Lunets mediaomvandlare, och inte i bahnhof routern."

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D 3.4 GHz 100MB | Motherboard: Gigabyte X570 AORUS ELITE | RAM: G.skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 | GPU: ASUS TUF RTX 3080TI | CPU Cooler: be quiet! Pure Rock | M2: Intel 660p 1TB| HDD: Seagate Desktop SSHD 2TB 7200rpm 64MB| PC Case: Fractal Design Define R6 USB-C Vit TG | PSU: Corsair RM750x 750W v2 | OS: Windows 11 Pro |

Permalänk

Hej. Har en fråga eftersom jag snart sliter mitt hår av frustration :-)... Vill börja med att tacka för en grym tråd som hjälp mig långt på denna väg. Tyvärr inte tillräckligt långt ännu...

Vi har Telia fiber. Vi har ett inbyggt mediaskåp med patchpanel i tvättstugan med inkommande fiber och mediaomvandlare från Telia.

Jag har kopplat ur den usla routern från Telia och ersatt den med en ASUS RT-AC68U. Jag har följt guiden för IPTV och det funkar kanon med tillgång till Telias utbud. Även WIFI funkar fint. Dock strular internet till tv:n och vi får då inte igång Viaplay, Youtube, SVTplay i TV:ns appar etc.

Jag har kopplat enligt följande; nätverkskabel från mediaomvandlare till port WAN ASUS - nätverkskabel från Port 4 ASUS till switch i TV-bänken - nätverkskabel från switches till Telias TV-box.

Detta är samma kabel-setup som jag hade med Telia usla router. Skillnaden är att nu fungerar inte längre internet till tv:n.

Så vad är det som kan vara fel och hur löser jag problemet?

OBS - jag är en glad amatör så det är säkert ett enkelt fel men nu har jag kört fast. Har testat olika inställningar i routern men kammar noll.

Tack på förhand...

Permalänk
Medlem

När du kör via port 4 på din asus, och aktiverat för Telia IPTV på den så har den inte längre en koppling mot internet. Det är ett separat sub-nät där bara IPTV går. Du måste alltså koppla via nån av de andr aportarna för att få tillgång till internet. Eftersom du har patchpanel är det ju enklast att patcha upp en port till mot tvbänken, och koppla tvn till den.

Permalänk
Skrivet av joalin:

När du kör via port 4 på din asus, och aktiverat för Telia IPTV på den så har den inte längre en koppling mot internet. Det är ett separat sub-nät där bara IPTV går. Du måste alltså koppla via nån av de andr aportarna för att få tillgång till internet. Eftersom du har patchpanel är det ju enklast att patcha upp en port till mot tvbänken, och koppla tvn till den.

Stort tack för bra svar. Lite följdfrågor på det...

Går det verkligen inte att göra en inställning i ASUS-routern så port 4 även delar ut internet tillsammans med kabeln för IPTV?

Jag kollade nämligen lite mer noga bland setupen i min tv-bänk. Där kommer nu (dvs mina dragningar från när jag endast hade Telias router) nätverkskabeln som levererade tv & internet och den går in i en switch (med fyra utgångar). Från de fyra gångarna har jag nätverkskablar till receiver, TV-boxen, playstation & TV-modulen (TV:n från Samsung har en egen modul dit man drar alla kablar från tv-box, receiver etc.).

Om jag ska dra en ny egen kabel för internet är din rekommendation då att jag drar den till en egen switch i tv-bänken för att sen dela ut internet med kabel till playstation, TV-modul & reciceiver.

Om jag gör den dragningen för internet så bör väl den nuvarande kabeln med IPTV (från port 4) endast gå direkt till tv-boxen?

Tack på förhand...

Permalänk
Medlem

Precis, den nuvarande kabeln från port 4 funkar endast till tv-boxen, och sedan får du ha en separat kabel för internet till övriga burkar. Om du inte vill börja köra med VLAN-switchar i ändarna vilket man får göra om man bara har plats för en kabel. Tyvärr är det bara Telias router som klarar att skicka TV-trafiken routad, och det går inte via din Asus, men skönt att slippa en låda till iallafall.

Permalänk

Är i samma sits som McRoadkill så om man har Asus-routern och ställt in port 4 för IPTV, skulle jag kunna sätta en https://www.webhallen.com/se/product/204784-Netgear-GS105E-v2... i tv-bänken och då ställa in den att Telia-boxen får IPTV på en port och övriga enheter vid tvbänken får internet på de andra lediga portarna?

Med andra ord bara en nätverkssladd från router till tv-bänk.

Permalänk
Medlem

Jag tror det går, men du måste som jag förstått det iallafall ha en sådan managerad VLAN-switch i varje ände, alltså både efter routern, och i tv-bänken för att där separera VLANen igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McRoadkill:

Stort tack för bra svar. Lite följdfrågor på det...

Går det verkligen inte att göra en inställning i ASUS-routern så port 4 även delar ut internet tillsammans med kabeln för IPTV?

Jag kollade nämligen lite mer noga bland setupen i min tv-bänk. Där kommer nu (dvs mina dragningar från när jag endast hade Telias router) nätverkskabeln som levererade tv & internet och den går in i en switch (med fyra utgångar). Från de fyra gångarna har jag nätverkskablar till receiver, TV-boxen, playstation & TV-modulen (TV:n från Samsung har en egen modul dit man drar alla kablar från tv-box, receiver etc.).

Om jag ska dra en ny egen kabel för internet är din rekommendation då att jag drar den till en egen switch i tv-bänken för att sen dela ut internet med kabel till playstation, TV-modul & reciceiver.

Om jag gör den dragningen för internet så bör väl den nuvarande kabeln med IPTV (från port 4) endast gå direkt till tv-boxen?

Tack på förhand...

Standard programvaran på Asus klarar av att ta in VLAN och sedan dedikera en port till detta VLAN.
Om man har Merlins programvara på router kan man göra firewall scripts.
I dessa kan man enligt uppgift köra ut flera VLAN på en port.
OBS jag har inte testat detta då jag inte har någon Asus router längre.

/jffs/scripts/firewall-start
Code:
# Ethernet port#4 is a trunk port for a managed switch that handles traffic for both VLAN1 and VLAN14 on the switch
robocfg show | grep -i vlan14 > /dev/null 2>&1
if [ $? -ne 0 ]; then
robocfg vlan 1 ports "1 2 3 4t 5t"
robocfg vlan 14 ports "4t 5t"
vconfig add eth0 14
ifconfig vlan14 up
brctl addif br0 vlan14
ebtables -t broute -I BROUTING -p IPv4 -i vlan14 --ip-dst ${NETWORK}.0/24 --ip-proto tcp -j DROP
ebtables -t filter -I FORWARD -i vlan14 -o ! eth0 -j DROP
ebtables -t filter -I FORWARD -i ! eth0 -o vlan14 -j DROP
fi

I andra ändan behövs en VLAN switch som packar upp de olika VLAN på olika portar.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Ac66u Telia iptv

Hej!

Bor i bostadsrätt och har nu fått Telia iptv genom föreningen. Har en Asus rt-ac66u och iptv boxen verkar vara en arris 5303. Fiber via Telia sedan tidigare. Både box o router finns i tv bänk så allt ska kopplas med kabel.

Snälla kan Ngn förklara vilka inställningar jag ska göra i routern för att iptv ska fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddor81:

Hej!

Bor i bostadsrätt och har nu fått Telia iptv genom föreningen. Har en Asus rt-ac66u och iptv boxen verkar vara en arris 5303. Fiber via Telia sedan tidigare. Både box o router finns i tv bänk så allt ska kopplas med kabel.

Snälla kan Ngn förklara vilka inställningar jag ska göra i routern för att iptv ska fungera.

Hej ska också ställa in inställningarna under LAN-IPTV i min Asus rt-ac68u men bilden i steg 5 finns ju inte kvar på sid 1 av tråden....mvh

Fick fram bilden,löst detta men väntar på att få TVn inkopplad av telia....

Hittat bilden
Permalänk
Medlem
Skrivet av trionic7:

Hej ska också ställa in inställningarna under LAN-IPTV i min Asus rt-ac68u men bilden i steg 5 finns ju inte kvar på sid 1 av tråden....mvh

Fick fram bilden,löst detta men väntar på att få TVn inkopplad av telia....

Allt driftsatt och klart,behövde inte koppla IPTVn genom routern alls utan det funkade att jacka tv boxen direkt till en av mediakonverterns LAN utgångar.....👍

Permalänk
Medlem

Tjena, tänkte bara kolla vilka routrar folk använder som får det att fungera, har själv en RT-AC58U och av allt att döma så går det inte att få detta att fungera på den och såg även en annan router popa upp ofta i jakt på lösning så tänkte köpa mig en ny men vill gärna veta några routrar som är beprövade innan jag gör en beställning

Permalänk
Medlem

Jag har en Asus RT-AC86U had med den tänk mig göra mig av med Telias Router. Jag lyckas till vis del. Genom att lösa igenom tråden här.
Jag har dock ett stort problem. Jag får inte interbet över LAN att funka alls när jag ställer in IPTV i Asus routern. Jag har inte ställt in någon VLan utan att den bara skall köra den för TV över port 3&4. Port 1 och 2 ger mig noll internet via Lan. Men WIFI funkar klockrent. Starkare än någonsin. Kan gå ut på gatan och ha det.

Någon?

Permalänk
Medlem

Hej någon som har fått Asus Zenwifi AX XT8 att fungera med Telias IPTV utan telias router? Inställningarna ser inte riktigt ut som i exemplet och Lan 4 finns inte. Finns bara 3 Lan portar.

Permalänk
Medlem

Uppdatering. Har nu fått Telias iptv att fungera med en Asus ac66u. Inga problem alls bara att ändra till lan4 samt 845 på manuella inställningar. Att det inte fungerade från början berodde tydligen på att jag inte ringt in till Telia och aktiverat mitt abonnemang, vilket måste göras trots att jag får det gratis från BF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeppe333:

Hej någon som har fått Asus Zenwifi AX XT8 att fungera med Telias IPTV utan telias router? Inställningarna ser inte riktigt ut som i exemplet och Lan 4 finns inte. Finns bara 3 Lan portar.

Jag fick det att fungera idag efter ett par försök.
Följde guiden i denna tråd. Se mina inställningar på bilden nedan. Efter ha ändrat inställningarna gjorde jag dessutom en omstart på routern samt väntade ca. 10 minuter innan jag startade IPTV-boxen.

Visa signatur

"Det viktigaste är inte att vinna, utan med hur mycket!"

Permalänk

Fungerar fortfarande inte - Asus Zenwifi AX XT8

Hej!

Läste nyss ditt inlägg Axels att du lyckats få en mesh-router Asus Zenwifi AX XT8 att fungera med, som jag förstår, bredband fiber med Telia abonnemang.

Jag köpte tre Asus Zenwifi AX XT8 (Black friday, kompisar) och installerade två direkt enkelt på fibernätverk kopplade till Bahnhof. Nu har jag grejat två helger (supportsamtal x flera) med den här ... telia versionen. Fungerar inte!

Är det bara ändringar på IPTV sidan som behöver göras? Eller mer? Mycket tacksam för lite tips om detta.

K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamtjatka:

Hej!

Läste nyss ditt inlägg Axels att du lyckats få en mesh-router Asus Zenwifi AX XT8 att fungera med, som jag förstår, bredband fiber med Telia abonnemang.

Jag köpte tre Asus Zenwifi AX XT8 (Black friday, kompisar) och installerade två direkt enkelt på fibernätverk kopplade till Bahnhof. Nu har jag grejat två helger (supportsamtal x flera) med den här ... telia versionen. Fungerar inte!

Är det bara ändringar på IPTV sidan som behöver göras? Eller mer? Mycket tacksam för lite tips om detta.

K

Fick även min installation att funk med ovan inställningar när jag hade kopplat in teliaboxen med tråd och startat om den några gånger då uppdaterades den och sedan funkade det med Asus Zenwifi AX XT8

Permalänk

Livet är för kort för att trassla med Telia.

Trevligt att några får det att fungera, jag fick det inte.

Testade med att skriva in enligt ovan. Startade om, väntade en natt och startade om mm. Kontaktade Telia Support professional service - funkade inte. Bytte till slut från Telia bredband till konkurrent. Tog 10 minuter att byta, 160 kr billigare per månad, samma hastighet och nätverket från Asus Zenwifi AX XT8 funkade perfekt efter 30 minuter. Begriper inte varför det inte fungerade. Men nu gör det det. Livet är för kort för att trassla med Telia.

Permalänk
Medlem

Men vad är det som fungerar nu med konkurrent som inte funkade innan då? Det var väl Telias IPTV som strulade?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kamtjatka:

fibernätverk kopplade till Bahnhof.

Har man Bahnhofs nät kan man väl inte ens välja Telia för iptv?

Skrivet av Kamtjatka:

Bytte till slut från Telia bredband till konkurrent.

Sedan bytte du alltså bredbandsoperatör och då började Telias ip tv att fungera ?
Du ger så otydlig och motsägelsefull info att det inte går att förstå vad det handlar om.
Men bra att det funkar nu så att du är nöjd oavsett vilken kombination av operatörer du hamnat hos.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Lyckades få igång Telias IPTV via TP-link AX1500, kände mig lite som MacGyver då jag kan precis noll om nätverk!

Visa signatur

Cooler Master NR200P Orange Edition | ASUS ROG Strix B550-i | AMD Ryzen 5600x | MSI Suprim X 3080 (deshroud + Noctua 120mm x2) | HyperX Fury 3600mhz 2x16GB | WD SN750 1TB | Noctua C14s push/pull + Noctua 120mm x2 | Corsair SF750

Permalänk
Medlem

Hej
Skulle bli så glad för lite hjälp
Köpte en ny router för att byta ut den kassa telia-routern med. Har fiber och IPTV från Telia.
Har köpt en Asus RT-AX58U.
Kopplade alla sladdar exakt som i den tidigare routern och internet funkar jättebra på alla sätt, både med ethernet samt wifi. MEN, två vill att jag ska logga in på Telia play. Och kollar man på Telia är det ju inte samma utbud som det tv-paket "lagom" som vi har. SVT osv finns inte på samma vis. Och då vi har någon samfällighetsgrej på abonnemanget så har jag inga inloggningsuppgifter till just play. Tidigare när jag kopplat in tv-boxen så har den bett om koder för IPTV istället men nu ber den endast om play. Inga menyer går att få upp heller. Har resterat tv-boxen men kommer bara till samma läge. Logga in med användarnamn.
Så, har gjort inställningar i routern enligt denna tråd, men får bara samma resultat...

Nån som vet vad jag gör för knas? TACK!

Permalänk
Medlem
Skrivet av majep:

Hej
Skulle bli så glad för lite hjälp
Köpte en ny router för att byta ut den kassa telia-routern med. Har fiber och IPTV från Telia.
Har köpt en Asus RT-AX58U.
Kopplade alla sladdar exakt som i den tidigare routern och internet funkar jättebra på alla sätt, både med ethernet samt wifi. MEN, två vill att jag ska logga in på Telia play. Och kollar man på Telia är det ju inte samma utbud som det tv-paket "lagom" som vi har. SVT osv finns inte på samma vis. Och då vi har någon samfällighetsgrej på abonnemanget så har jag inga inloggningsuppgifter till just play. Tidigare när jag kopplat in tv-boxen så har den bett om koder för IPTV istället men nu ber den endast om play. Inga menyer går att få upp heller. Har resterat tv-boxen men kommer bara till samma läge. Logga in med användarnamn.
Så, har gjort inställningar i routern enligt denna tråd, men får bara samma resultat...

Nån som vet vad jag gör för knas? TACK!

Jag hade kollat med föreningen vad som gäller. Någon styrelse borde ha koll på koder och eller abonnemang. Sedan verkar Telia gått över till antingen Telia-id eller Bank-Id som inloggning, så en ide är ju att kolla med Telia om de har dig som kund alls, eller om ni har ett kollektivt abb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av majep:

Hej
Skulle bli så glad för lite hjälp
Köpte en ny router för att byta ut den kassa telia-routern med. Har fiber och IPTV från Telia.
Har köpt en Asus RT-AX58U.
Kopplade alla sladdar exakt som i den tidigare routern och internet funkar jättebra på alla sätt, både med ethernet samt wifi. MEN, två vill att jag ska logga in på Telia play. Och kollar man på Telia är det ju inte samma utbud som det tv-paket "lagom" som vi har. SVT osv finns inte på samma vis. Och då vi har någon samfällighetsgrej på abonnemanget så har jag inga inloggningsuppgifter till just play. Tidigare när jag kopplat in tv-boxen så har den bett om koder för IPTV istället men nu ber den endast om play. Inga menyer går att få upp heller. Har resterat tv-boxen men kommer bara till samma läge. Logga in med användarnamn.
Så, har gjort inställningar i routern enligt denna tråd, men får bara samma resultat...

Nån som vet vad jag gör för knas? TACK!

Telias IPTV box kan koppla upp sig på med antingen multicast (IPTV) eller unicast. Med unicast så blir det play inloggning.
Så om boxen begär en play inloggning så får den inte någon multicast ström.
Det enklaste sättet att lösa detta är att köra med Telias router med avstängd wifi och sätta upp Asus som en AP.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Hej!

Vi skaffade nyligen telias TV-abonnemang och hade lite strul med detta. Visade sig att tv-boxen inte gillade att kopplas via det vanliga nätverket. Det fungerade däremot att koppla boxen direkt till bredbandswitchens 2x-uttag som är ämnat för TV. Vårt nätverk ser ut på följande sätt:

Är det möjligt att få det hela att fungera utan att dra en till 20m-sladd genom huset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geogabbe:

Hej!

Vi skaffade nyligen telias TV-abonnemang och hade lite strul med detta. Visade sig att tv-boxen inte gillade att kopplas via det vanliga nätverket. Det fungerade däremot att koppla boxen direkt till bredbandswitchens 2x-uttag som är ämnat för TV. Vårt nätverk ser ut på följande sätt:
https://www.bildtagg.se/file/uyeccuvk9p5a31820a2yksd

Är det möjligt att få det hela att fungera utan att dra en till 20m-sladd genom huset?

Powerline/homeplug-adapter eller trådlös brygga är det du leter efter om du inte vill dra egen kabel.

Denna tråd handlar bara om att köra ut TV på en av portarna på en egen router.

Permalänk
Medlem

Det verkar som Telia gjort om någonting med sin IPTV nyligen.

Förra veckan någon gång när jag startade TV'n fick jag ett felmeddelande att jag inte var inloggad och jag försökte såklart logga in igen med mina vanliga koder men det gick inte. Fick bara ett felmeddelande att jag skulle gå till https://www.teliaplay.se/ och skapa ett konto där.

Jag hade ett gratiskonto där sen många år tillbaka så testade att logga in med dom uppgifterna och tänkte att nu får jag väl bara gratiskanalerna, men det verkar som Telia på något vis känner av vilket kanalpaket jag hade, för nu har jag alla mina kanaler som vanligt igen.

Och grejen är att tv-boxen (en Arris VIP4302 för övrigt) inte får ett eget IP längre, utan den kommer upp i routern som en vanlig enhet med ett internt IP för mitt LAN så det verkar som dom tagit bort VLAN grejen för mig.

Jag är nöjd med ändringen, för nu slipper jag en separat kabel från routern till TV'n, då jag kan använda switchen jag har i tv-bänken för htpc, förstärkare osv istället.

Vet inte om detta är något dom gjort för alla kunder, men för mig som bor utanför Norrköping är det så iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Powerline/homeplug-adapter eller trådlös brygga är det du leter efter om du inte vill dra egen kabel.

Denna tråd handlar bara om att köra ut TV på en av portarna på en egen router.

Hej, tack för svaret

Du kanske uppfattade min fråga eller bild fel, men det är just det jag försöker göra. Jag har redan dragit en kabel genom huset. Frågan var mer om det är möjligt att skicka IPTV + nätverk från asus-routern på samma ethernetkabel som redan ligger så att jag kan få kanaler och internet från switchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geogabbe:

Hej, tack för svaret

Du kanske uppfattade min fråga eller bild fel, men det är just det jag försöker göra. Jag har redan dragit en kabel genom huset. Frågan var mer om det är möjligt att skicka IPTV + nätverk från asus-routern på samma ethernetkabel som redan ligger så att jag kan få kanaler och internet från switchen.

Jag gav en praktiskt lösning trotts att din fråga inte har något med tråden att göra.

Tråden handlar om att skicka ut IPTV på en port på en egen router, finns en annan tråd om att skicka ut IPTV på ditt LAN. Den lösningen kräver att du sätter dig in i nätverk lite mer och att du kör custom-firmware. Ett par switchar skulle också kunna fixa det.