Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

NAS till NAS backup

Har idag en Asustor 1002 som Main.
Denna gör backup via FTP till en D-Link 323 som står i garaget.
Men FTP är inte direkt optimalt på internt nätverk, går inte fort direkt.
Med många hundra GB som ska slussas så tar det låååång tid innan det blir klart.
Man skulle vilja att den bara tar nytillkomna filer men det verkar inte fungera.

Asustoren har sina appar, backupen görs via det inbyggda verktyget.
Tyvärr har D-Linken inte r-sync, har testat att få in det men jag misslyckas.

Så vad kan jag göra i detta läget?
Skulle kunna köpa en likadan Asustor men det känns onödigt.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Jag kör med Duplicati från min unraid till Google Drive.
Tycker det fungerar bra. Verkar finnas stöd för det i App Central i Asustor:en

https://www.asustor.com/app_central/app_detail?id=614&type=20...

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Jag kör med Duplicati från min unraid till Google Drive.
Tycker det fungerar bra. Verkar finnas stöd för det i App Central i Asustor:en

https://www.asustor.com/app_central/app_detail?id=614&type=20...

Den gick bra att installera, men mer blev det inte. Så fort jag trycker på appen så får jag bara en ny sida, "The connection to the server is lost, attempting again in.."
Startat om NASen men bara samma.

Edit: Den gillar inte Firefox.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Den gick bra att installera, men mer blev det inte. Så fort jag trycker på appen så får jag bara en ny sida, "The connection to the server is lost, attempting again in.."
Startat om NASen men bara samma.

Edit: Den gillar inte Firefox.

Gick det i annan webbläsare alltså?

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Gick det i annan webbläsare alltså?

Japp.
Har inte testat det än dock.

Kör första backup nu, 1-2KB/s är inte helt upphetsande.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Japp.
Har inte testat det än dock.

Kör första backup nu, 1-2KB/s är inte helt upphetsande.

Tråkigt.
Jag maxar linan upp till Google Drive.
Kanske det är någon begränsning i hårdvaran hos dig? Hur ser lasterna ut på disk och CPU på de olika NAS:arna?

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Duplicati är inte en 'rsync' - duplicati är en backup-programvara som bygger backuparkiv.

Det som mest likna rsync men kan jobba mot molntjänster är rclone och kan synka filmappar mot lagringen - och även kan emulera en molntjänst som en monterad map/filträd (i windows monteras mot tex m:) och sedan kan kopiera/skyffla filer med vanliga filoperationer/file-Explorer (i windows).

Duplicati gör backupper mot en samling arkivfiler (chunk) som läggs i en repository. Det är inget du kan bläddra och leta filer direkt själva arkivfilerna (dock kan du göra det i duplicati-klienten då den jobbar mot databas och skenbart visar ett filsystem av filer för en viss backuppsession - men filerna sätts inte ihop av bitarna från repositoryt förrän man gör extract/restore på fil eller backupsessions-basis) - för dessa innehåller bara massor av till småbitar upphackade filer och vare unik bit med sin egna hashvärde och finns bara i en enda exemplar oavsett hur många exakt lika filer det var där du backade upp ifrån eller hur många backupsessioner som är gjorda.

Hur filbitarna sätts ihop och hantering av filgenerationer, metadata etc. vid återställning sköts av en databas som byggs upp allteftersom (och kopia för att återskapa den vid skada/förlust läggs också tillsammans med chunk-filerna)

Men detta innebär också att första backuppen kommer att ta väldigt tid - speciellt på en rätt maskinklen NAS då hashning, komprimering är väldigt maskinintensiva operationer och finns inte delar av det i HW (som SHA256-hash) så måste allt emuleras i mjukvara och det är tungt om det är TB-storlekar av data som skall hanteras - till detta kan mängden RAM-minne också påverka då sökning i Hash görs helst i RAM och ju större datamängder med unik data - ju mer RAM förbrukas..

Det som kommer att gå mycket fortare är när du gör din andra backup, tredje backup - då det kollar bara filer som är ändrade sedan förra gången och det är bara de unika filbitarna som inte redan finns i repositoryt (och identifierade med hash-värde) - som överförs till repositoryt.