Permalänk
Medlem

Hej! Har insett att det är dags att skaffa en ny router, har en väldigt gammal DIR-615 som inte riktigt hänger med längre, speciellt videokonf verkar den ha problem med.

Har en budget på runt 1000:- och tittat på ett par modeller. En HTPC är inkopplad med sladd, övrigt typ laptops, ipad mm är trådlöst, så ett stabilt wifi som räcker överallt i huset är prio 1. Har inget som idag använder Wifi 6, men det kan säkert ändra sig i framtiden.

Ett alternativ är den här TP-Link Archer AX20 webhallen 990:-
Den har fått bra reviews, men är ändå lite osäker kring WIFI 6.. Kanske är det bättre med en äldre men välbeprövad modell? Dessutom verkar det minimal chans att den kommer få support för någon alternativ firmware.

Två äldre modeller som verkar stabila och rekommenderade är dessa:
ASUS RT-AC66U B1 inet 1090:-.

TP-Link Archer C7 CDON 840:-

Den största frågan är väl egentligen om jag ska ta den nyare routern trots att det viktigaste i närtid är att dom äldre standarderna (ac) fungerar bra?

Permalänk
Medlem

Tänker ersätta min g:a Netgear R7000 som jag varit nöjd med när det gäller driftsäkerhet och "uptime" Tittar på Netgear R7800 och R8000 samt nya (dyra ) AX12:an. Har skummat webben efter info och R7800 anses av många inkl. R7000 var den bästa router Netgear hat tillverkat? Hur är det med R8000 som fått lite blandade omdömen och den nya AX12:an ? Har egentligen inte behov av Wifi 6 just nu men har en Iphone 11 pro som ska stödja wifi 6? Någon som har lite erfarenhet om dessa produkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vb:

Hej! Har insett att det är dags att skaffa en ny router, har en väldigt gammal DIR-615 som inte riktigt hänger med längre, speciellt videokonf verkar den ha problem med.

Har en budget på runt 1000:- och tittat på ett par modeller. En HTPC är inkopplad med sladd, övrigt typ laptops, ipad mm är trådlöst, så ett stabilt wifi som räcker överallt i huset är prio 1. Har inget som idag använder Wifi 6, men det kan säkert ändra sig i framtiden.

Ett alternativ är den här TP-Link Archer AX20 webhallen 990:-
Den har fått bra reviews, men är ändå lite osäker kring WIFI 6.. Kanske är det bättre med en äldre men välbeprövad modell? Dessutom verkar det minimal chans att den kommer få support för någon alternativ firmware.

Två äldre modeller som verkar stabila och rekommenderade är dessa:
ASUS RT-AC66U B1 inet 1090:-.

TP-Link Archer C7 CDON 840:-

Den största frågan är väl egentligen om jag ska ta den nyare routern trots att det viktigaste i närtid är att dom äldre standarderna (ac) fungerar bra?

Tittat runt lite mer och såg att NetOnNet har Linksys MR8300 för 880:-. Den verkar vara en ok router utan att vara bäst i klassen. Testad av bl.a. Sweclockers. Nyligen fick den support för Openwrt vilket jag tycker är nice, speciellt på längre sikt då tillverkaren slutat med normal support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

Tänker ersätta min g:a Netgear R7000 som jag varit nöjd med när det gäller driftsäkerhet och "uptime" Tittar på Netgear R7800 och R8000 samt nya (dyra ) AX12:an. Har skummat webben efter info och R7800 anses av många inkl. R7000 var den bästa router Netgear hat tillverkat? Hur är det med R8000 som fått lite blandade omdömen och den nya AX12:an ? Har egentligen inte behov av Wifi 6 just nu men har en Iphone 11 pro som ska stödja wifi 6? Någon som har lite erfarenhet om dessa produkter?

Hej!
Jag har en R7800 och det är som du skriver förmodligen den bästa AC (wifi 5) routern som gjorts. Jag har sjukt snabb prestanda och inte haft några problem alls (inköpt när den var ny för några år sedan). Har du en Macbook Pro så maxar den linan då det är 3x3 mimo (jag har 1000/1000).

Jag provade en RAX80 som gav lite marignellt snabbare hastighet i line of sight, men var sämre än R7800 på längre distans genom väggar, testade det med iPhone 11 Pro Max. Med tanke på att den kostade nästan 3000 kr och presterade lika bra och ibland sämre så åkte den tillbaka. Jag kör Voxel firmware på R7800 och det fungerar finfint, det ger lite optimeringar och mindre uppdateringar som Netgear inte ger själva.

När det gäller Wifi 6 så är standarden inte klar än och jag kommer personligen vänta på Wave 2 med 6Ghz och resterande funktioner som inte kommit ännu där man förhoppningsvis faktiskt kan uppleva skillnaden. Här kan du läsa tester som visar att Wifi 6 idag inte ger några märkbara fördelar mot de bästa Wifi 5 routers. https://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-features/33...

Se om du kan hitta en R7800 begagnad eller så finns den för 1690kr på proshop.se
https://www.proshop.se/Naetverk-Router/Netgear-Nighthawk-X4S-...

Om jag inte hade någon budget hade jag köpt ASUS RT-AX89X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vb:

Tittat runt lite mer och såg att NetOnNet har Linksys MR8300 för 880:-. Den verkar vara en ok router utan att vara bäst i klassen. Testad av bl.a. Sweclockers. Nyligen fick den support för Openwrt vilket jag tycker är nice, speciellt på längre sikt då tillverkaren slutat med normal support.

Som jag skrev ovan till den andra frågan. Köp en begagnad R7800 om du hittar. Annars tycker jag MR8300 verkar vara bra för priset. Ingen snabb router, men tri-band är ju bra för täckningen och om du har många enheter.

Permalänk
Medlem

Då var det dags att införskaffa en ny router. Jag använder internet mest till att streama serier/filmer men det händer att jag spelar spel som world of warcraft då och då. Jag bor i en 3a på 85kvm med 1gb-lina, vi är 2st i hushållet som använder pc, mobiler, laptop, plattor, tv etc. Min nuvarande router är en Asus RT-AC66U vilken jag upplever inte får ut så mycket av min lina, samt att räckvidden inte räcker till tillräckligt, blir nästan alltid bortkopplad från 5ghz-bandet när jag inte är i samma rum som routern, men tycker även att 2.4ghz-bandet tappar uppkopplingen till och från när jag inte är i samma rum som routern. Nu till min fråga, har kollat in 2st olika routers som jag blivit intresserad av. Iom att jag inte är så bevandrad i routervärlden så ber jag nu om råd vilken som skulle passa mig bäst och ger mest bang for the buck.

De två jag funderar på är;

Asus RT-AC86U Gaming Router, vilken jag kan köpa för 1390Kr, nedsatt med 900kr just nu.

eller

TP-LINK Archer AX50 AX3000 Dual Band Gigabit Wi-Fi 6 Router, vilken jag kan köpa för 1290kr, nedsatt med 300kr just nu.

Vill gärna ha en router som är framtidssäkrad ett par år, därför kanske det är bättre att välja Archern iom wifi 6? Däremot så verkar Asusen ha fått bättre betyg och omdömen. Vore tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

@tulkaz: AX50 har 11ax på både 2,4 och 5 GHz, men det är ju inte säkert en ny router hjälper dig med dina äldre prylar. Skulle säga att överväg två accesspunkter eller mesh-routrar som en lösning där, eller alternativt t.ex. en av de du föreslår + en accesspunkt om du nu vill byta ut din. Vill du inte köra kabel till accesspunkten har både Asus och TP-Link förstärkare/routrar/meshsystem, rekommenderar dock att köra med kabel med din hastighet.

Du ändrar inte drastiskt förutsättningarna för WiFi genom att bara ändra router, det enda du ändrar då är radio-kretsen och antennerna i routern, vilket kan påverka. Förutsättningarna i övrigt, t.ex. hur klienterna hanterar signaler förblir den samma.

Själv har jag OpenWrt på min TP-Link-router, men jag är av uppfattningen att deras egna programvara är mycket kompetent för något riktat mot hemmamarknaden. Tar nog ett litet tag till datorer får 11ax, men telefoner av senaste generation har nu det. Självklart får en modell som varit på marknaden länge från ett märke många rekommenderar många omdömen, det säger mest att många vill klappa sig på ryggen och säga för sig själv att de gjort ett bra köp.

Ska du ha bra WiFi i hela lägenheten behöver du även titta på klienter, störningar utifrån, placering och eventuellt fler än en accesspunkt (enhet som delar ut WiFi).

Vad är det du vill uppnå? 100 Mbit/s i hela lägenheten? 200 Mbit/s? 400 Mbit/s?

TV säger du? Hur används den? Inbyggda appar i TV som har ethernet eller fristående OTT-box som har ethernet är utmärkt att faktiskt se till att köra kabelansluten.

Permalänk
Medlem

@Petterk Tacksam för utförligt och informativt svar!

Har kikat lite på att använda min nuvarande router som accesspunkt, då den inte har stöd för mesh, och använda i rummet som lider mest av räckvidden. Men kom fram till att det skulle bli en för krånglig kabeldragning för att vara värt det. Så jag antar att jag istället isf måste köpa en till router som stöder mesh för att kunna köra det trådlöst?

Jag använder Chromecast med Google TV för det mesta tv-tittandet, ibland brukar jag även casta fotbollstreams från pc till tv via chromecasten också.

Både PCn och TVn är båda inom 1m avstånd från routern, så det jag är ute efter är att få ut det mesta av min lina till dessa två apparater och även kunna få en duglig uppkoppling utan en massa tapp i resten av lägenheten. Har t ex en radio som är uppkopplad mot 2.4ghz nätet i köket (det rummet som lider mest av den bristfälliga räckvidden) som till och från tappar uppkopplingen.

Tack igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tulkaz:

@Petterk Tacksam för utförligt och informativt svar!

Har kikat lite på att använda min nuvarande router som accesspunkt, då den inte har stöd för mesh, och använda i rummet som lider mest av räckvidden. Men kom fram till att det skulle bli en för krånglig kabeldragning för att vara värt det. Så jag antar att jag istället isf måste köpa en till router som stöder mesh för att kunna köra det trådlöst?

Jag använder Chromecast med Google TV för det mesta tv-tittandet, ibland brukar jag även casta fotbollstreams från pc till tv via chromecasten också.

Både PCn och TVn är båda inom 1m avstånd från routern, så det jag är ute efter är att få ut det mesta av min lina till dessa två apparater och även kunna få en duglig uppkoppling utan en massa tapp i resten av lägenheten. Har t ex en radio som är uppkopplad mot 2.4ghz nätet i köket (det rummet som lider mest av den bristfälliga räckvidden) som till och från tappar uppkopplingen.

Tack igen!

Du kan ansluta vilken accesspunkt som helst till routern trådlöst, men om det ingår i samma "meshsystem" brukar det hanteras av samma typ av gränssnitt/app. Roaming hanteras av klienterna. En 400 krs WiFi-"förstärkare" fixar köket, och du kan börja i den änden om du hellre vill.

Chromecast med Google TV går att köra trådad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du kan ansluta vilken accesspunkt som helst till routern trådlöst, men om det ingår i samma "meshsystem" brukar det hanteras av samma typ av gränssnitt/app. Roaming hanteras av klienterna. En 400 krs WiFi-"förstärkare" fixar köket, och du kan börja i den änden om du hellre vill.

Chromecast med Google TV går att köra trådad.

Blir nog att lägga routerinköpet på is och testa en förstärkare till köket, samt försöka få tag på en ethernet adapter till chromecasten.

Tack!

Permalänk

Hallå! Jag ska flytta till hus och kommer tydligen inte få fiber förens i slutet av 2021...
Har tittat lite på 4g routrar och tänkte köpa t.ex. den här https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/mobilt-b...

Är det något speciellt jag borde tänka på när det kommer till 4g routrar som jag kanske missar? kan inget om det...

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tulkaz:

Då var det dags att införskaffa en ny router. Jag använder internet mest till att streama serier/filmer men det händer att jag spelar spel som world of warcraft då och då. Jag bor i en 3a på 85kvm med 1gb-lina, vi är 2st i hushållet som använder pc, mobiler, laptop, plattor, tv etc. Min nuvarande router är en Asus RT-AC66U vilken jag upplever inte får ut så mycket av min lina, samt att räckvidden inte räcker till tillräckligt, blir nästan alltid bortkopplad från 5ghz-bandet när jag inte är i samma rum som routern, men tycker även att 2.4ghz-bandet tappar uppkopplingen till och från när jag inte är i samma rum som routern. Nu till min fråga, har kollat in 2st olika routers som jag blivit intresserad av. Iom att jag inte är så bevandrad i routervärlden så ber jag nu om råd vilken som skulle passa mig bäst och ger mest bang for the buck.

De två jag funderar på är;

Asus RT-AC86U Gaming Router, vilken jag kan köpa för 1390Kr, nedsatt med 900kr just nu.

eller

TP-LINK Archer AX50 AX3000 Dual Band Gigabit Wi-Fi 6 Router, vilken jag kan köpa för 1290kr, nedsatt med 300kr just nu.

Vill gärna ha en router som är framtidssäkrad ett par år, därför kanske det är bättre att välja Archern iom wifi 6? Däremot så verkar Asusen ha fått bättre betyg och omdömen. Vore tacksam för svar!

Ifall du inte köpt redan så såg jag att Kjell just sänkt priset ännu mer på Archer AX50, till 990:- vilket känns som ett riktigt bra pris för den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vb:

Ifall du inte köpt redan så såg jag att Kjell just sänkt priset ännu mer på Archer AX50, till 990:- vilket känns som en riktigt bra pris för den.

Tack för tipset! Inte köpt något än. Jag håller med, under tusenlappen känns faktiskt nästan för bra för att motstå.

Permalänk
Medlem

Hej. Jag vill köpa en ny router så billigt som möjligt. Jag har följande krav:

  • Wifi 6

  • 4 Gigabit ethernet portar

  • 1,2Ghz fyra kärnor, jämvärdigt eller bättre

  • WPA3 & WPA2

  • Dual band (som väljs automatiskt)

  • Gärna OpenWRT(https://openwrt.org) eller DD-WRT(https://dd-wrt.com)

Och nu där skon klämmer:

  • VPN Client med Open VPN som kan läsa .ovpn konfig-filer.

Skrivet av What is VPN Client?:

VPN (Virtual Private Network) clients are often used to connect to a VPN server and allows to access private resources securely over a public network.
Some devices like set-top boxes, smart TVs and Blu-ray players do not support VPN software.
The ASUSWRT VPN feature provides VPN access to all devices in a home network without having to install VPN software on each device.
Länk

Detta verkar vara någotning som fallit bort ifrån routrar kring tusenlappen. Jag har alltid haft denna funktion på mina routrar, som nu börjar bli tio år gamla. Vad har hänt med funktionen? Är den ihop-bakad med VPN Server -funktionerna? Jag kan inte hitta någonting i dessa modellers manualer om att köra all internet-trafik genom en VPN Client. Här står bara hur man gör en VPN Server.
Jag har tittat på TP-Link Archer AX50, D-Link DIR-X1560, Linksys MR7350

Permalänk
Medlem

@Zipparn: Skulle säga att alternativ firmware inte stöds på 11ax-prylarna än. Inte klarar de dina övriga krav heller.

Permalänk
Medlem

@Zipparn
Nu vet jag inte varför du vill ha 4 kärnor men om det är för OpenVPN så kan klienten bara använda en kärna.
Vad som behövs för att få fart på OpenVPN är AES stöd.
ASUS har några som har detta b.la. RT-AX92U, den har bara 2 kärnor men den kan köra OpenVPN över 200 Mbit/s.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Okej tack! Jag tror att Asus är bäst på VPN Client funktionen. Otroligt att många andra tillverkares produkter saknar funktionen. Angående chip så vill jag bara att routern ska vara snabb.

Permalänk
Medlem

Hej!

Velar mellan en eller två Linksys Velop. Det är till en lägenhet på 99kvm som är ganska kvadratisk.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem

Router med bra täckning, budget 1000 kr

Hej!

Min familj har haft vår Asus RT-N12 ett tag nu men den ger inte täckning för hela lägenheten. Vi har en ganska avlång lägenhet med ungefär 18 m mellan router och det mest bortre rummet . Dessutom finns det två tjocka väggar mellan routern och det bortre rummet. Vilken router bör vi skaffa för att få så bra täckning som möjligt inom ramen för budgeten (1000 kr)?

Vi tittade på TP-Link AX50 Dual-band WiFi 6 men det verkar som att flera haft problem med den samt att den inte jaft så pass bra täckning. Vi såg att Asus RT-AC86U låg på ett bra pris just nu. Någon som har erfarenhet av den eller annan rekommendation på det vi är ute efter? Vi spelar mycket spel men sitter då oftast trådbundet till routern. Wifi behöver vi mest när vi jobbar hemifrån i något av de rum som ligger i ddn bortre delen av lägenheten eller när vi streamar till tvn.

Permalänk
Medlem

People of sweclockers,

Bor i ett hus på 160 kvm och behöver köpa en ny router, tänkte passa på nu under Black Friday.
Vill ha en med så bra täckning som möjligt och tittar på följande:

Asus RT-AC86U 1390:- (ord.pris 2290:-)

Asus GT-AX11000 3690:- (ord.pris 5490:-)

Va tycker ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonRon:

People of sweclockers,

Bor i ett hus på 160 kvm och behöver köpa en ny router, tänkte passa på nu under Black Friday.
Vill ha en med så bra täckning som möjligt och tittar på följande:

Asus RT-AC86U 1390:- (ord.pris 2290:-)

Asus GT-AX11000 3690:- (ord.pris 5490:-)

Va tycker ni?

Asus RT-AC86U och eventuellt komplettera med en accesspunkt förslagsvis Ubiquiti AP-AC-Pro. Det är den bästa lösningen

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Asus RT-AC86U och eventuellt komplettera med en accesspunkt förslagsvis Ubiquiti AP-AC-Pro. Det är den bästa lösningen

Om man bortser ifrån accesspunkten vilken har bäst täckning? GT-AX11000 ser ju ut som ett monster med alla dess antenner och prisbilden måste ju spegla något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonRon:

Om man bortser ifrån accesspunkten vilken har bäst täckning? GT-AX11000 ser ju ut som ett monster med alla dess antenner och prisbilden måste ju spegla något?

Skulle säga att det täckningsmässigt inte är någon skillnad eftersom AX11000 inte "når längre". Däremot kommer du få betydlig bättre hastigheter när du har olika band och massa antenner. Accesspunkt är dock den bästa lösningen eftersom du kan fysiskt placera den längre bort från routern! Eller tex Mesh:

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mesh/asus-zenwifi-...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Skulle säga att det täckningsmässigt inte är någon skillnad eftersom AX11000 inte "når längre". Däremot kommer du få betydlig bättre hastigheter när du har olika band och massa antenner. Accesspunkt är dock den bästa lösningen eftersom du kan fysiskt placera den längre bort från routern! Eller tex Mesh:

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mesh/asus-zenwifi-...

Dessa accesspunkter eller mesh verkar behöva vara trådade sinsemellan? Det är just detta jag försöker komma ifrån
Hade varit smutt med en värsting som täcker upp hela kåken men jag kanske måste börja tänka om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonRon:

Dessa accesspunkter eller mesh verkar behöva vara trådade sinsemellan? Det är just detta jag försöker komma ifrån
Hade varit smutt med en värsting som täcker upp hela kåken men jag kanske måste börja tänka om.

Accesspunkter behöver kopplas med kabel ja, det är därför de är bättre! Mesh kommunicerar trådlös så du bara ställer ut dem där det passar.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Accesspunkter behöver kopplas med kabel ja, det är därför de är bättre! Mesh kommunicerar trådlös så du bara ställer ut dem där det passar.

Då blir det en Asus RT-AC86U.
Bor i ett 70-talshus som vi ska renovera med flera gamla telefonuttag i väggarna som jag tänkte konvertera om till ethernet , blir perfekt med accesspunkter där

Tack för all feedback!

Permalänk
Medlem

Hallå,

Håller på och bygger hus som blir ca 100kvm per plan i tvåplan, samt en sidobyggnad med takloft kopplat till huset om 78kvm+40kvm loft som jag tänkt köpa hem lite nätverk för. Bottenplansytan inkl. garaget är runt 185kvm (ca 23 meter långt x 8 meter) och teknikrummet är ungefär placerat i mitten av allt det.

Tänker att jag behöver:
En vettig router, 16-portars switch med några POE för APs, samt AP.

Vad tror ni om Unifi USG + Cloudkey, 2st Unifi AP AC Lite samt Unifis 2nd gen 16 ports switch med 8 PoE? (USW-16-POE)
Alternativet är att byta ut Unifi USG + Cloudkey mot exempelvis Edgerouter 4 och sen byter ut switchen mot en usw-lite-16-poe (https://store.ui.com/collections/unifi-network-routing-switch...)

Är inte jättesugen på att sitta och pilla med nätverket dagarna i ända utan vill ha något som bara kör och kräver nån uppdatering ibland. Vill helst inte rackmontera allting utan vill helst klämma in det i mediaskåpet som inte tar ett helt rack.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hej

Min Asus Rt-Ac66u la av igår och jag är på jakt efter en ny router. Vi ska flytta till ett nybyggt 2 plans hus om exakt 1 år och jag funderar på ett mesh system för att ha täckning i framtida huset och garaget som ligger bredvid.

På black weekend ser jag att de har erbjudande på TP-link deco m9 plus mesh system 3 pack för 2290kr. Har någon erfarenhet av denna? Inga barn i spel åldern än, bara introduced till Xbox one. Vi andra streamar bara tv serier och film. Ser att den inte har Wi-Fi 6 stöd.

Några tips och rekommendationer kring ovan eller andra routrar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hild:

Hallå,

Håller på och bygger hus som blir ca 100kvm per plan i tvåplan, samt en sidobyggnad med takloft kopplat till huset om 78kvm+40kvm loft som jag tänkt köpa hem lite nätverk för. Bottenplansytan inkl. garaget är runt 185kvm (ca 23 meter långt x 8 meter) och teknikrummet är ungefär placerat i mitten av allt det.

Tänker att jag behöver:
En vettig router, 16-portars switch med några POE för APs, samt AP.

Vad tror ni om Unifi USG + Cloudkey, 2st Unifi AP AC Lite samt Unifis 2nd gen 16 ports switch med 8 PoE? (USW-16-POE)
Alternativet är att byta ut Unifi USG + Cloudkey mot exempelvis Edgerouter 4 och sen byter ut switchen mot en usw-lite-16-poe (https://store.ui.com/collections/unifi-network-routing-switch...)

Är inte jättesugen på att sitta och pilla med nätverket dagarna i ända utan vill ha något som bara kör och kräver nån uppdatering ibland. Vill helst inte rackmontera allting utan vill helst klämma in det i mediaskåpet som inte tar ett helt rack.

Tack på förhand!

Byt ut USG, Cloudkey och en AP till UDM istället, den är betydligt snabbare och bättre! Annars låter det bra

https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-swi...

Skrivet av Alna6431:

Hej

Min Asus Rt-Ac66u la av igår och jag är på jakt efter en ny router. Vi ska flytta till ett nybyggt 2 plans hus om exakt 1 år och jag funderar på ett mesh system för att ha täckning i framtida huset och garaget som ligger bredvid.

På black weekend ser jag att de har erbjudande på TP-link deco m9 plus mesh system 3 pack för 2290kr. Har någon erfarenhet av denna? Inga barn i spel åldern än, bara introduced till Xbox one. Vi andra streamar bara tv serier och film. Ser att den inte har Wi-Fi 6 stöd.

Några tips och rekommendationer kring ovan eller andra routrar?

Deco är väl helt okej, men jag skulle personligen leta efter Asus XT8 om du kan finna den eftersom den är bättre!

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/a...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Byt ut USG, Cloudkey och en AP till UDM istället, den är betydligt snabbare och bättre! Annars låter det bra

https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-swi...

Deco är väl helt okej, men jag skulle personligen leta efter Asus XT8 om du kan finna den eftersom den är bättre!

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/a...

Nu finns inte den att köpa på Kjell och de andra som säljer ligger på över 4800kr. Varför är denna så mycket bättre?