Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Jobbar inom omsorgen så inte en chans att man kan jobba hemifrån dessvärre. Sedan vi gick in i rond 2 i Corona katastrofen så har jag faktiskt varit mer nervös och försiktig och hade gärna jobbat hemifrån.

Det gör jag med, som tur är isolerat där omvärlden inte påverkar min brukares liv.
Jag har ändå som du varit nervös då man inte vill orsaka smitta på jobbet trots att det finns handsprit, plasthandskar, visir med mera.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av JoOngle:

Känns lite som jag är låst fast in nån slags ond spiral och att ingen begriper min sits.

Om man är en typ C personlighet och inte kan säga ifrån med ett NEJ är byte av arbetsgivare en nödvändighet för att inte gå under. Du har uppsägningstid att ta hänsyn till innan du går till annan arbetsgivare eller lär suga på karens om skriver in dig på AF.

Jag tycker absolut att du ska säga upp dig och prova en helt annan branch istället för att lida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Det gör jag med, som tur är isolerat där omvärlden inte påverkar min brukares liv.
Jag har ändå som du varit nervös då man inte vill orsaka smitta på jobbet trots att det finns handsprit, plasthandskar, visir med mera.

Är det LSS lagrummet du jobbar inom? Av erfarenhet så skulle jag tro det är lugnare där och på SÄBO där folk inte springer alltför mycket. Inom hemtjänsten där jag jobbar så har vi vårdtagare vars anhöriga ibland kommer flera gånger om dagen.

Så här kan det låta på telefonen:
"Hej, vi kan inte komma pga risken för covid"
"Jag förstår"

Sedan när man kommer dit en halvtimma senare så sitter anhöriga där iaf. Visst att skyddsutrustning nu finns, men varje gång ett besök sker så är det en riskfaktor om besökaren inte är helt kry. Och som vi har sett så är inte symptom ett krav för smittspridning.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Arbetsgivaren är ansvarig även i hemmet.

Men om man nu inte vill ta den fighten är det ändå helt obegripligt hur man kan sitta på en pinnstol och jobba i över ett halvår, har kollegor som gör samma sak. En enklare kontorsstol från ikea är ljusår bättre och har man ett jobb som går att sköta hemifrån tvivlar jag på att man inte har råd.

Min arbetsgivare tar faktiskt sitt ansvar, man kan komma och låna hela arbetsstationer om man behöver (d.v.s. skärm, tangentbord, mus och kontorsstol). Problemet är att jag bor en mil från jobbet och har ingen bil, så att få hem en stol är i princip omöjligt. Men jag ska iväg och köpa en ergonomisk stol, för ett halvår till klarar nog inte rygg och nacke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Problemet är att jag bor en mil från jobbet och har ingen bil, så att få hem en stol är i princip omöjligt. Men jag ska iväg och köpa en ergonomisk stol, för ett halvår till klarar nog inte rygg och nacke.

Låter bra, man får vara försiktig med kroppen

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har jobbat på distans i snart 15 år mot samma uppdrag. Tio av dessa har skett helt eller delvis hemifrån.

Har egentligen ett eget kontor sedan något år tillbaka i ett kontorshotell men sedan mars så sitter jag hemifrån på heltid.

Tidigare så var jag "on site" en dag i veckan och fick lite social kontakt där. När alla skulle börja jobba hemifrån i mitten på mars så tänkte jag att det skulle bli bättre för mig som mer eller mindre alltid kör på distans, men det var tillfälligt. Nu är vi tillbaka till att folk inte använder kamera och "glömmer" att lägga med en Teams-länk i vissa möten.

Trivs ganska bra med mitt jobb men funderar på att byta till något annat på ett företag som har en uttalad "digital first" strategi i stället för "office first". Har ingen lust att börja kuska på SJ igen när det lugnar ner sig eller "guilt trippas" för att man är "On site" så pass sällan.

Har hund och fru men inget direkt socialt (IRL) liv i övrigt. Alla kompisar bor kvar i storstäderna medan jag flyttade tillbaka till landet för tolv år sedan.

Frun jobbar inom det offentliga och för henne har det varierat mycket graden av hemarbete.

Jobbar mycket internationellt mot både +8 och -8 tidzoner så har tidvis haft problem att sätta gränser mellan arbetstid och fritid. Det var därför jag skaffade kontor i kontorshotell för då skulle jag gå till och från jobbet med normala tider.

Tyvärr trivdes inte hunden där så blev sällan heldagar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oatp1b1:

Min arbetsgivare tar faktiskt sitt ansvar, man kan komma och låna hela arbetsstationer om man behöver (d.v.s. skärm, tangentbord, mus och kontorsstol). Problemet är att jag bor en mil från jobbet och har ingen bil, så att få hem en stol är i princip omöjligt. Men jag ska iväg och köpa en ergonomisk stol, för ett halvår till klarar nog inte rygg och nacke.

Kanske din arbetsgivare kan ordna så att någon kan köra hem lite utrustning till dig? De är ju ansvariga och då borde de också vara ansvariga för att se till att du kan få den utrustning du behöver.

Chefer har en tendens att betrakta alla som flyttgubbar vid behov, vi har flyttat om på kontoret ett antal gånger och varje gång går det ju dagar till att bära skrivbord och liknande, men det är ju helt idiotiskt. En kontorsarbetares tid måste ju vara värd mer än vad det kostar att hyra in proffs i några timmar som dessutom har försäkringar och utrustning liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kanske din arbetsgivare kan ordna så att någon kan köra hem lite utrustning till dig? De är ju ansvariga och då borde de också vara ansvariga för att se till att du kan få den utrustning du behöver.

Chefer har en tendens att betrakta alla som flyttgubbar vid behov, vi har flyttat om på kontoret ett antal gånger och varje gång går det ju dagar till att bära skrivbord och liknande, men det är ju helt idiotiskt. En kontorsarbetares tid måste ju vara värd mer än vad det kostar att hyra in proffs i några timmar som dessutom har försäkringar och utrustning liksom.

Den dealen har vi på mitt jobb. Skulle vara kul att se vad det kostar att skeppa saker (skrivbord, skärmar, stol) ett par hundra kilometer? Sen ska de tillbaka också ifall corona går över... nej jag kör laptop istället och kör inte så långa pass istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Är det LSS lagrummet du jobbar inom? Av erfarenhet så skulle jag tro det är lugnare där och på SÄBO där folk inte springer alltför mycket. Inom hemtjänsten där jag jobbar så har vi vårdtagare vars anhöriga ibland kommer flera gånger om dagen.

Så här kan det låta på telefonen:
"Hej, vi kan inte komma pga risken för covid"
"Jag förstår"

Sedan när man kommer dit en halvtimma senare så sitter anhöriga där iaf. Visst att skyddsutrustning nu finns, men varje gång ett besök sker så är det en riskfaktor om besökaren inte är helt kry. Och som vi har sett så är inte symptom ett krav för smittspridning.

Ja det gör jag. Av sekretesskäl kan jag dessvärre inte gå in djupare i det mer än att det är som sagt isolerat.
Det är svårt nu när de äldre som behöver skyddas också oftast har behov av sociala kontakter.
Jag har nog aldrig tvättat och spritat mina händer så mycket som nu.
Vad som innan sågs som tvångsmässigt handtvättande har övergått till helt normalt beteende.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Låter bra, man får vara försiktig med kroppen

Skrivet av snajk:

Kanske din arbetsgivare kan ordna så att någon kan köra hem lite utrustning till dig? De är ju ansvariga och då borde de också vara ansvariga för att se till att du kan få den utrustning du behöver.

Chefer har en tendens att betrakta alla som flyttgubbar vid behov, vi har flyttat om på kontoret ett antal gånger och varje gång går det ju dagar till att bära skrivbord och liknande, men det är ju helt idiotiskt. En kontorsarbetares tid måste ju vara värd mer än vad det kostar att hyra in proffs i några timmar som dessutom har försäkringar och utrustning liksom.

Alltså, det går säkert att lösa men jag har inte varit speciellt nöjd med de stolarna vi har på jobbet heller. Såklart är de bättre än en pinnstol, men med tanke på att det post-corona troligen kommer innebära mer hemmajobb så var det dags att köpa en ordentlig stol oavsett. Kikade på en Aeron idag och lägger antagligen en beställning senare i veckan. Förhoppningsvis får jag den i år. Lagom som julklapp till mig själv antagligen.
Såhär sitter jag idag alltså, inte riktigt optimalt för 40 h/v-arbete. När jag köpte det i december 2019 var tanken några timmar hit och dit eller kanske om jag vabb-jobbar. Men det höll ju bara några månader.

Permalänk
Medlem

Har jobbat hemifrån ca. 2 dagar i veckan sedan mars, men efter de strängare rekommendationerna blir det närmare 3-4 dagar nu. Har dock gångavstånd till jobbet, så jag behöver inte oroa mig för fullpackade bussar o.s.v., och det är så pass folktomt på kontoret att man kan sprida ut sig (vi samlas inte för möten längre utan kör dem digitalt). Eftersom jag jobbar med IT-drift kan jag göra nästan allt remote, men ibland behöver man fixa eller kolla upp något på plats.

Sambon har jobb som inte går att göra på distans. Hade vi båda jobbat hemifrån i en 2:a hade det aldrig funkat. Har man inte lägenheten för sig själv måste man ha ett eget arbetsrum man kan stänga för. Då hade jag fått sitta med en laptop i klädkammaren...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Hedersmedlem

Jobbat enbart hemifrån sedan början på mars (statlig myndighet). De som vill får vara på kontoret men möten ska då ske digitalt med avstånd ändå (har egna rum) och för många får inte vara på kontoret samtidigt. Själv bor jag långt från jobbet så jag jobbade en del hemifrån innan mars också, men nu slipper jag ha ett årskort hos SJ (kostar 43 300 kr per år). Preliminärt säger arbetsgivaren att det gäller t.o.m. årsskiftet men det lär väl fortsätta stor del av 2021, vilket de verkar inse med. Därtill kommer detta nog leda till att vi får möjlighet att teckna distansavtal framöver.

Edit: utrustning får vi hemskickad om vi efterfrågar, skärmar m.m.

Permalänk
Medlem

Hemarbete & Covid-hantering

Hej alla glada,

Hoppas ni tar hand om er och era nära & kära i denna rådande pandemi.

I förra året skapades denna tråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1611970-vilka-arbetar-...
Men eftersom vi nu är i 2021 tänker jag att vi gör en uppföljare, eftersom tidigare tråd också verkade vara populär.

Hur ser fortsättningen för er och ert bolag ut nu under 2021?
Hur hanterar ni hemarbete, för er som gör det; hur mår ni?

Mitt bolag har beslutat att se över pandemin på månadspraxis och skickar en uppdatering per månad (m.fl. om behov finns). I dagsläget sker hemarbete fram tills 2021-04-01, med information om förlängning m.m. senast 2021-03-22.

Har märkt att mitt egna hemarbete börjar uppleva slitage och jag börjar bli ängslig av det. Har därför diskuterat med chef om att flexa mellan arbetsplats och hemma, vilket han verkar helt och klart för. //Dinoman - Moderator

Flyttade in inlägg från nyskapad tråd på samma ämne. Vi kan fortsätta diskussionen i denna tråden finns inget behov av två trådar som behandlar samma ämne.
Permalänk

Har samma som dig med att det beslutas månadsvis, men indikationerna är att det kommer fortsätta fram till sommaren.

Vårat kontor är dock fortfarande öppet och det är inte "förbjudet" att åka in och jobba där om man vill. Något jag gör med jämna mellanrum för omväxling mot hemmet.

Har fördelen att jag har ett riktigt kontor hemma med all utrustning som krävs, ergonomiskt tangentbord, mus och laptop i rätt höjd med extra-skärmar.

Själv jobbar jag primärt med Azure, AWS, O365 så behovet att vara på plats är minimalt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psy_Lover:

Har samma som dig med att det beslutas månadsvis, men indikationerna är att det kommer fortsätta fram till sommaren.

Vårat kontor är dock fortfarande öppet och det är inte "förbjudet" att åka in och jobba där om man vill. Något jag gör med jämna mellanrum för omväxling mot hemmet.

Har fördelen att jag har ett riktigt kontor hemma med all utrustning som krävs, ergonomiskt tangentbord, mus och laptop i rätt höjd med extra-skärmar.

Själv jobbar jag primärt med Azure, AWS, O365 så behovet att vara på plats är minimalt för mig.

Instämmer med att det är skönt men även viktigt med omväxling med jämna mellanrum. Man mår säkert bättre av det, vilket är varför jag ger mig in på den stigen också.

Permalänk
Medlem

Vi har kör hemifrån i första hand sedan September förra året på mitt kontor. Koncernen i sig (Svenska delen) har kört hemifrån sen sommaren förra året.

Jag fick plocka med allt från jobbet och ta med hem så kör med laptop + docka + headset + 34" ultrawide skärm.
Sen kör jag eget Tbord mus och en 23" skärm jämte.

Jag hoppas få fortsätta jobba hemifrån även efter Covid men får väl se. Ca 10/35 medarbetare kör fortfarande på kontoret pga personliga anledningar så det är inte alltför trångt där. Ska nån in och vara på kontoret måste vi få godkänt i förväg.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd

Kör också hemifrån, vi "får" inte vara på kontoret. Det blev riktigt segt och i januari fick jag inte mycket gjort. Så vi kom överens om 3 halvdagar på kontoret med möbelskruvning och flytt (tillgång till nytt kontor i anslutning till vårt, så är en del fysiskt arbete att göra) vilket är jäkligt skönt att varva det konstanta datorsittandet med. Men hoppas verkligen att detta skit är slut snart, att sitta själv hemma dag in och dag ut på samma stol tär något fruktansvärt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Det är skönt att höra att de flesta av er verkar hantera detta bra dock. Inget skämt om hur mycket detta tär på en person överlag, vi är inte skapta för detta.

Förhoppningsvis kommer det finnas en del flex kvar efter Covid som tillåter för skifte mellan kontor/hemarbete.

Permalänk
Medlem

Kört hemifrån sedan Mars 2020.
Troligen inte tillbaka på något kontor förrän efter sommaren.
Fick inte ta med oss något utöver dator, headset och t-bord + mus.

Har som tur är 2x27" 1440p så saknar inte min 34" ws så mkt, har "mer" utrymme hemma med 5120x1440 jämfört med de 3440x1440 kontorsskärmen erbjuder

Många hos oss (internationellt företag) i norden verkar gilla att jobba hemifrån. Det gör även jag, men kan tänka mig att dela upp och köra 2 dagar på kontoret ena veckan, 3 dagar nästa. Spar in lite pendlingskostnader (milersättning täcker? Knappast!!) och det blir trevligare dagar, framförallt under den ljusare delen av året.

Måendet är någonstans mittemellan, svårt att hitta motivationen på samma sätt som när man är på kontoret, då grundinställningen är att hemma är man ledig och det finns lite för mkt som stjäl fokus emellanåt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Jag bytte jobb i december och har blivit anställd, jobbat, och har haft dagliga möten utan att ha träffat någon! på mitt nya företag ännu. Jag har inget kontor som jag kan gå till...än. Det närmsta är 6h biltur för att komma till. Spelar inte heller någon roll just nu då jag arbetar "i" Tyskland och England fram tills halvårsskiftet. Har ännu inte satt upp ett riktigt kontor hemma men jag har utrymme för det.

Permalänk
Medlem

Hemma sedan mars och lär inte återgå före sommaren, kanske inte alls i år eftersom jag lär stå sist i kön eftersom jag kan sköta mitt arbete var jag än är. När jag återgår blir det nog som innan typ 2-3 halvdagar på kontoret som mest.

Mår bra då jag inte har några större problem med att sitta hemma, hade väl varit skoj att träffa på kollegorna ibland men jag är van att sitta hemma mycket. Är anställd konsult så prestation mäts på intäkt och där blir 2020 bästa året hittills så jag har uppenbarligen ”gjort mitt” iaf så fokuset verkar jag inte ha problem med.

Permalänk
Medlem

Jobbat hemifrån sedan mitten av Mars förra året. Framåt November gick dom ut med att vi går över till att jobba hemifrån permanent. Jobbar i en stor koncern med över 70 000 anställda så alla beslut varierar stort mellan olika länder och regioner. Vi har några kontorsplatser kvar om man behöver åka in till kontoret för att testa nåt i labbet eller behöver vara där av någon annan anledning. Har varit där två gånger senaste året och har nu sett till att allt jag behöver finns tillgängligt för att kunna ansluta hemifrån.

Tycker det är skönt att jobba hemifrån i lugn och ro. Mitt team är utspritt på fyra olika kontor världen över så vanan att samarbeta via Microsoft Teams etc har funnits där i flera år redan. Vi har en discordserver igång där jag och kollegorna från mitt kontor hoppar in ibland för att lösa problem tillsammans eller bara vara sociala.

Det jag saknar mest just nu jobbmässigt är resandet. Hann med en jobbresa sista veckan i Januari 2020 och i Februari gick dom ut med reseförbud så har inte varit iväg sen dess.

Permalänk
Medlem

Även jag jobbar hemifrån sedan november förra året. Jag har ganska långt till jobbet >8 mil där jag inte saknar pendlandet.
Jag har inga som helst problem att jobba hemifrån, utan tycker det går riktigt bra. Sen kan det vara trevligt att träffa kollegor ibland givetvis, men jag vill nog fortsätta jobba hemifrån i större grad framöver också. Funkar mycket smidigare med hämtningar och lämningar på förskolan och man kan samarbeta mer i familjen när jag är närvarande och hemma mer. Jag trivs otroligt bra på mitt jobb och känner inget problem om jag behöver jobba lite längre ibland för att hinna med allt som ska göra. Jag har flextid och behöver man utföra något ärende under dagen så är ju inte det några problem. Sedan är det bara att jobba in det under kvällen eller någon annan dag. Oftast blir det dock plusflex då man automatiskt jobbar lite längre än på kontoret, av någon anledning.
Jag känner mig mer fri med arbete hemifrån, perfekt arbetsform tycker jag.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Snart tretton månader med hemarbete. "Vi" har till och med bytt lokaler, men jag har inte varit där än.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S