Godfall använder 12 GB grafikminne i 4K-upplösning

Permalänk
Medlem

Var kanske var tur man slog till på ett 3090 om denna trenden håller i sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Med så mycket historia bakom dej vet du väll att minnet inte nödvändigtvis har med beräkningskraft att göra?

Givetvis är det så. Men det är heller inte vad jag hävdar. Utan vad jag påstår är att när spelen väl kräver si och så många GB VRAM för 4K/Ultra kommer rena beräkningskapaciteten ha hamnat så långt på efterkälken att man ändå måste gå ner i upplösning och/eller kvalitet.

En intressant jämförelse är den mellan GTX 1060 med 3 GB och 6 GB. De är bägge klockade lika högt, däremot har 6GB-modellen 11 procent fler cuda-kärnor. Och nu får vi komma ihåg att 3 GB var väldigt lite på den tiden sett till kortets prestandanivå. Exempelvis såldes både GTX 960 och 1050 Ti med 4 GB och bägge dessa kort är betydligt långsammare än 1060 3 GB.

https://www.youtube.com/watch?v=7dwfeV78kW0

Summerat över 20 spel är skillnaden i medel-fps 19 procent, så högre än de förväntade 11 procenten om vi tittar endast på antalet cuda-kärnor. Tittar vi på 1% low är skillnaden 24 procent. Men här är också medelvärdet för 3GB-kortet endast 41 fps, knappast optimalt. Istället är den spelaren ändå tvungen att sänka kvalitetsnivån för att hamna över 60 fps.

Så visst, det kan bli så att 10 GB kommer visa sig vara för lite för "optimal prestanda" de kommande åren. Men det betyder inte att 10 GB inte är en kostnadseffektiv mängd.

Sedan finns det faktiskt en aspekt till, och det är att utvecklare knappast kommer släppa spel som inte kan spelas av en stor del av de potentiella kunderna, exempelvis alla de miljoner människor som sitter med kort med 6/8/10GB VRAM.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vinylens:

Hur många spelar i 4K på era pc?

Inte många, men man vill inte byta grafikkort för ofta..
Jag har inte behov så byter inte i år.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Troligtvis fler än du tror

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Spel med enorma krav samt kort med lite minne har alltid funnits, det är inte så ovanligt (de flesta köper inte high-end). Spelutvecklarna ser till att spelet rullar fint på alla hårdvaror, sedan får man ju tweaka så det passar sin maskin.

Dock kan jag nog ana att NVidia blir den bidragande faktorn till lägre texturupplösningar. Sitter de allra flesta på 8-10GB så lär ju Ultra hamna där någonstans, möjligen 12GB i vissa titlar där man har sliders till INT_MAX. 4K lär bli upplösningen där det anses värt att köra Ultra, (riktig) 8K ligger nog många år i framtiden för nyare titlar.

Har inte faktum varit att konsollerna (rättvist) beskyllts för att ha i åratal hållit tillbaka utvecklingen p.g.a. undermålig hårdvara? Nvidia må dominera på PC-sidan just nu, men fler kommer på sikt att sitta på en ny konsol med AMD-hårdvara (och därmed en relativt god hårdvarubudget). Menar att majoritet av nya AAA-spel kommer utvecklas av utvecklare som framgent har en större installationsbas (på Xbox och PS5) med i genomsnitt högre VRAM att nyttja, än på PC där NVidia dominerar.

Sedan verkar det knappast som att man som PC-spelare framöver inte kommer ha alternativ till 3070 8G och 3080 10G.... Så lite grand är det helt enkelt som: Deal with it!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Inte just nu, men vill, och kommer...en vacker dag. Köpte en bra 1440p-skärm för ett tag sedan, och är inte jättesugen på att punga ut för ytterligare en, och mycket dyrare därtill, skärm. Hade hoppats på den här generationens kort skulle vara vändpunkten, men först blir det en papperslansering och sen, innan korten ens börjar nå lagerhyllorna, så börjar det talas om en Ti version samtidigt som konkurrenten släpper något som verkar vara ett bättre kort.

Jag tror jag håller i pengarna ett halvår eller så...kanske tom. till nästa gen. Mitt 1080 duger finfint fortfarande.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Det som är mest lustigt i den här tråden är att vissa av er verkar gotta sig åt att folk köpt 3080 och att dom nu inte skulle duga. Jag tror nog Nvidia har koll och löser det där utan dom extra 2GB'n utan att vi märker någon skillnad. Och ja jag tror AMD sett till att spelet skall använda extra mycket för att få ett litet övertag mot Nvidia. Är det något man kan vara rätt säker på så är det att dom här båda företagen kör så mycket fulspel dom bara kan.

Som en parentes kan man ju också fråga sig hur sjutton dom där texturerna skulle kunna ta upp så mycket minne. Var inte direkt imponerande.

Var nog rätt många som gottade sig åt alla 2080 Ti -köpare efter att 30-serien lanserades också... Var liksom inte det den största memen ungefär? Typ 3070 som "slår" 2080 Ti för en bråkdel av priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Sedan finns det faktiskt en aspekt till, och det är att utvecklare knappast kommer släppa spel som inte kan spelas av en stor del av de potentiella kunderna, exempelvis alla de miljoner människor som sitter med kort med 6/8/10GB VRAM.

Fast de kommer ju att gå att spela även för de med 6/8/10GB VRAM, de måste dock dra ner på inställningarna först.

Lite som att man kan spela RDR2 med tex ett RX 570, man måste dock dra ner på inställningarna först.

Edit: Det är inte som när det kom spel som krävde två kärnor och alla de som hade en processor med bara en kärna inte kunde spela dem.

Permalänk

Trevlig grafik, synd att det är ett asiatiskt rpg. Inte min tekopp.

Permalänk
Medlem

Bra att AMD gör motstånd och får Nvidia att kämpa om oss köpare vilket gynnar oss alla!

Däremot ställer jag mig lite tveksam till något annat än att det är en minoritet som faktiskt kör på 4k i dagsläget på grund av övriga helt enkelt inte har råd och grafikkortet är bara en bit av den totala kostnaden som krävs för ha en bra dator.

Lite siffror från steam som tyder på att 4k inte är så smittsamt idag.

https://store.steampowered.com/hwsurvey/

Permalänk
Medlem

Well, jag sitter på en 1080p skärm så detta berör inte mig ett dugg. Kan fortsätta tuffa på med mitt GTX1080

Permalänk
Medlem

Jag spelar i 4k och nu finns det inte mkt som pekar på att jag behåller 3080 om det väl kommer. Tyckte från början att 10gb lät snålt.

Blir nog ett 3800xt eller 3900xt för min del.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Det som är mest lustigt i den här tråden är att vissa av er verkar gotta sig åt att folk köpt 3080 och att dom nu inte skulle duga. Jag tror nog Nvidia har koll och löser det där utan dom extra 2GB'n utan att vi märker någon skillnad. Och ja jag tror AMD sett till att spelet skall använda extra mycket för att få ett litet övertag mot Nvidia. Är det något man kan vara rätt säker på så är det att dom här båda företagen kör så mycket fulspel dom bara kan.

Som en parentes kan man ju också fråga sig hur sjutton dom där texturerna skulle kunna ta upp så mycket minne. Var inte direkt imponerande.

Det är väl inte amd som utvecklar spelet? Sluta vara paranoid 👍

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Nvidia: Se till att spelet använder hairworks så att det sabbar för AMD.

AMD: Se till så att spelet använder mer än 10gb vram så att det sabbar för Nvidia.

Permalänk
Medlem

Spelet är snyggt men känns väldigt mycket konsol och kommer garanterat till PS5 och Xbox.
De här 12 GB känns mycket för att jäklas

Har för mig att BF3 använde 1.5GB anpassat för GTX 580 och det har varit många andra sådana här exempel genom tiderna så inget nytt

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

jag kör också på 4k här 👍 mer 4k åt folket 🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Enligt Hardware Unboxed så ligger Watch Dogs: Legion uppe och nosar på 8GB VRAM också, i 1440p med allt maxat.

3070 känns inte som det blir en speciellt långlivad produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

PS5 kör inte spelet med ultra texturer med ultra settings i 4K skulle jag tro.

Varför inte, hela poängen med SSD lösningen är att kunna streama in max upplösning på texturer precis när det behövs. PC får snällt ladda in det mesta av nivån i minnet...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pacc:

Varför inte, hela poängen med SSD lösningen är att kunna streama in max upplösning på texturer precis när det behövs. PC får snällt ladda in det mesta av nivån i minnet...

Japp, tills MS direct storage kommer igång och spelen för börjar få stöd. Innan sommaren 2021 hoppas jag.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Viking
Skrivet av MP-Jan:

Seriöst? Sponsrat och dålig optimering. Är det din första tanke?

Har du bettat pengar på att 3080 10G är marknadens bästa kort i alla kategorier 2020, end of story, inga diskussioner?!

Ge upp nu för sjutton.

Om det ser ut så här nu, med releasetitlar som nyttjar upp till 12GB. Hur tror du att det ser ut om ett eller två år? Att kommande spel nyttjar MINDRE VRAM??

Va? Haha, vad snackar du? Det är av just den anledningen jag inte ska köpa ett 3080, för mig blir det 6800 xt. Jag försöker inte på något sätt ”skydda” 3080 med sina relativt några GB vram.
Det jag menar är att det är ganska konstigt att så fort AMD släpper kort med mer vram än Nvidias 3080 så släpps ett spel som helt plötsligt använder 2,5gb mer än flight sim. Tror inte det är ett sammanträffande, tror du?

”Har du bettat pengar på att 3080 10G är marknadens bästa kort i alla kategorier 2020, end of story, inga diskussioner?!”
Och vad får du det här ifrån? Jag är snarare AMD-fanboy än Nvidia.

Sedan är väll ”dåligt optimerat” definitionen av ett spel som är mer tungdrivet än vad det behöver vara, det verkar heller inte som att jag är ensam på den punkten.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Japp, tills MS direct storage kommer igång och spelen för börjar få stöd. Innan sommaren 2021 hoppas jag.

Vad jag förstår så är målet att utvecklare skall få en förhandsversion av detta under nästa år, sedan får vi se när spelen med stöd för detta kommer, min gissning är tidigast under 2022.

Permalänk
Medlem

Konsoler är och kommer vara dimensionerande då deras spelarbas snabbt blir störst på marknaden.
De 16Gb som konsolerna har kommer fördelas olika mellan spel men komer nog fler spel som i 4K kräver mer än 10Gb VRAM.
Innan dessa kommer undrar jag dock om 3080 och 3070 duger att köra ”ultra” i 4K ändå. Skulle tippa att man får dra ner och vips räcker minnet igen.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Inaktiv

Köp ett kort för 10.000, få för lite ram minne för att köra i 4k. Grattis.

måste dock hålla med om att hela klippet kändes som ett ömsesidigt reklamklipp för amd och speltet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Var nog rätt många som gottade sig åt alla 2080 Ti -köpare efter att 30-serien lanserades också... Var liksom inte det den största memen ungefär? Typ 3070 som "slår" 2080 Ti för en bråkdel av priset.

Bedrövligt är det. Man gottar sig t.o.m. åt sådana som köpt kort i ens egna favoritmärke. Ren och skär avundsjuka.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Det finns många som spelar på sina TV-apparater med en kontroll. I princip alla TVs som säljs idag är 4K.
1 + 1 = 2

Jo nästan alla tv är 4K men betyder inte att alla spelar på dom.
All tv program sänds ju inte i 4k inte alla filmer heller.

Skrivet av Kaleid:

Inte många, men man vill inte byta grafikkort för ofta..
Jag har inte behov så byter inte i år.

Det kan ju vara en tanke men om man vill spela 4k beror ju på om det flyter bra med det spel man har tänkt att spela.

Skrivet av Mäki:

Troligtvis fler än du tror

Dom jag vet som spelar 4k är dom som kör på konsol

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Bara sänka från ultra till high så klarar alla 3080 ägare sig.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

All tv program sänds ju inte i 4k inte alla filmer heller.

Vad har det med saken att göra? Syftar du på att folk ska sänka upplösningen om dom spelar på sina 4K TVs?

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Köp ett kort för 10.000, få för lite ram minne för att köra i 4k. Grattis.

måste dock hålla med om att hela klippet kändes som ett ömsesidigt reklamklipp för amd och speltet.

Jag har inte lyckas få slut på minnesmängden än och jag har provat flera spel.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Det som jag tror är mest intressant för framtiden är inte UT4 utan UT5 som ska komma i slutet av 2021
https://www.youtube.com/watch?v=qC5KtatMcUw

Har förstått det ska vara väldigt skalbart, men frågan är hur mycket grafikmuskler och minne det kommer krävas för maxa UT5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Jag har inte lyckas få slut på minnesmängden än och jag har provat flera spel.

Resident evil 2 och 3 använder mer en 10gb vram i 4k resultatet blir shutter.

andra har rapporterat att Flight sim , Control och VR spel använder mer en 10gb vram.

när det diskuterades 3gb vs 6gb kort vill jag minnas att inget spel krävde mer en 3gb
fast 3gb kortet åldrades som mjölk.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ