Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Godfall använder 12 GB grafikminne i 4K-upplösning

Permalänk
Medlem

Tjaa, får jag problem med minnesmängden köper jag ett 3090 eller 6900XT. Problem solved.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Defender:

Jag har inte lyckas få slut på minnesmängden än och jag har provat flera spel.

Du lär nog klara dig galant för det mesta en lång tid framöver också, funderar själv på ett 3080 men avvaktar amd först nu när FE korten ändå inte går att köpa.

Min poäng var dock att det känns fruktansvärt fulsnålt av nvidia att sätta in så knapert med ram. Även 2 gen gamla 1080ti har ju 11gb att gotta sig med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Bara sänka från ultra till high så klarar alla 3080 ägare sig.

Köpa top of the line för att dra ned på grafiken?

Permalänk
Medlem

Kommer alltid gå att sänka grafikinställningar givetvis. Sätta minimikraven för videominne över 10 gigabyte lär dröja ett tag.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Kommer alltid gå att sänka grafikinställningar givetvis. Sätta minimikraven för videominne över 10 gigabyte lär dröja ett tag.

Minimikraven absolut. Men köper man ett premiumkort för ~9500 kr (3080) så räknar man nog med att kunna maxa allt åtminstone något år framöver och att videominnet räcker till detta. Eller ja. Det hade åtminstone jag trott.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk

Känns härligt att man köpte ett 3090. Inte för att jag kommer skaffa just detta spel men det lär nog komma många tyngre spel än detta kommande åren.

Visa signatur

RTX 3090 Strix OC • 9900KS • Z390 Aorus Xtreme • Trident Z Royal 32GB 3200MHz CL14 • Kraken Z73 • 9x120mm Noctua • Corsair AX1000 Titanium • Samsung 980 PRO 2 TB • Samsung 970 EVO 500GB + 1TB • Lian Li PC-O11 PCMR Limited Edition

Asus 27" OLED 240 Hz • LG 38GL950G (3840x1600) • Audeze Mobius • Keychron K6 • Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Vad har det med saken att göra? Syftar du på att folk ska sänka upplösningen om dom spelar på sina 4K TVs?

Många kör nog uppskalning och inte 4k när dom spelar, det är väl därför dom promotar DLSS så hårt från Nvidia?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Minimikraven absolut. Men köper man ett premiumkort för ~9500 kr (3080) så räknar man nog med att kunna maxa allt åtminstone något år framöver och att videominnet räcker till detta. Eller ja. Det hade åtminstone jag trott.

Det ska man inte hoppas. Förhoppningsvis kommer det spel som pushar grafiken mer än vad dagens kort klarar. Sen att ultra heter high är ju då bara psykiskt det är ändå ultra

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Viking
Skrivet av vinylens:

Många kör nog uppskalning och inte 4k när dom spelar, det är väl därför dom promotar DLSS så hårt från Nvidia?

Finns DLSS till Godfall då? De sa i trailern att de jobbar med AMD och deras FidelityFX, men det kanske finns DLSS också?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Alltså, alla som köper ett 3080 för att spela i 4K kan ju inte vara speciellt sugna på att maxa sina spel?

10GB är för lite. Kortet är förlegat innan det ens kommer ut ur fabriken. Antar att man kanske får köra DLSS eller nå't, om det hjälper?

Personligen känner jag att 16GB borde vara minimum för 4K, om man ska ha något som håller några år.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

Gissar att detta är famtids formeln för alla AMD sponsrade spel framöver. F-U-L-S-P-E-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det ska man inte hoppas. Förhoppningsvis kommer det spel som pushar grafiken mer än vad dagens kort klarar. Sen att ultra heter high är ju då bara psykiskt det är ändå ultra

Varför ska man inte hoppas det? Visst att man vill att det ska komma ny fin förbättrad grafik, men vad är poängen om du ändå inte kommer kunna driva den?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk

Köpte man ett 3080 för att köra alla inställningar på max i 4K så kommer man ändå inte få en fenomenal upplevelse, tror att de flesta i nuläget kommer mer sikta på 1440p och väldigt hög och stabil framerate med höga inställningar.

4K får det IAF bli om några år för min del, tycker att 1440p gör sig bra än.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Gissar att detta är famtids formeln för alla AMD sponsrade spel framöver. F-U-L-S-P-E-L

Jepp. Att gå från 8 vanligt (olåst) gddr6 minne till helt logiska 16gb med tanke på generationsskiftet/4k är verkligen fulspel. Usch!

Eller så kan man tänka sig att enbart lägga 10 gb av ett (nvidia)låst gddr6x minne till ett premiumkort med ett premiumpris är fulspel mot deras egna kunder? Men vad vet jag...

Vi definierar nog fulspel olika

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

Resident evil 2 och 3 använder mer en 10gb vram i 4k resultatet blir shutter.

andra har rapporterat att Flight sim , Control och VR spel använder mer en 10gb vram.

när det diskuterades 3gb vs 6gb kort vill jag minnas att inget spel krävde mer en 3gb
fast 3gb kortet åldrades som mjölk.

Inte ett enda av dom spelen jag testat.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Varför ska man inte hoppas det? Visst att man vill att det ska komma ny fin förbättrad grafik, men vad är poängen om du ändå inte kommer kunna driva den?

Bra grafik kommer ju inte gratis. Högre upplösta texturer ger bättre grafik än lägre upplösta texturer. Orkar du inte driva de högre upplösta texturerna får du då gå ner tills de flyter. Du får så bra bild du kan få med ditt 10 gb kort utan att du handikappar de med mer videominne.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Låter mer som att detta spel är special byggt för att använda just 12GB minne.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Såg spelet på AMD:s facebooksida. Inget jag kan (4GB minne) eller har intresse för att skaffa

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Va? Haha, vad snackar du? Det är av just den anledningen jag inte ska köpa ett 3080, för mig blir det 6800 xt. Jag försöker inte på något sätt ”skydda” 3080 med sina relativt några GB vram.
Det jag menar är att det är ganska konstigt att så fort AMD släpper kort med mer vram än Nvidias 3080 så släpps ett spel som helt plötsligt använder 2,5gb mer än flight sim. Tror inte det är ett sammanträffande, tror du?

”Har du bettat pengar på att 3080 10G är marknadens bästa kort i alla kategorier 2020, end of story, inga diskussioner?!”
Och vad får du det här ifrån? Jag är snarare AMD-fanboy än Nvidia.

Sedan är väll ”dåligt optimerat” definitionen av ett spel som är mer tungdrivet än vad det behöver vara, det verkar heller inte som att jag är ensam på den punkten.

Hade fått en känsla av "team green" från några av dina tidigare inlägg. Som vid försvaret av "endast" 10GB i 3080. Trevligt att du är ojävig.

Gratulerar till din insikt. Hoppas det blir bra med ett 6800XT.

Permalänk
Viking
Skrivet av MP-Jan:

Hade fått en känsla av "team green" från några av dina tidigare inlägg. Som vid försvaret av "endast" 10GB i 3080. Trevligt att du är ojävig.

Gratulerar till din insikt. Hoppas det blir bra med ett 6800XT.

Jepp, AMD FTW! Nej, men försöker hålla mig så neutral som möjligt då Nvidias produkter är långt ifrån dåliga...
Ett 3080 för 7825kr är dock inte helt fel, men för 9000 så siktar jag hellre mig in på Radeon.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jepp, AMD FTW! Nej, men försöker hålla mig så neutral som möjligt då Nvidias produkter är långt ifrån dåliga...
Ett 3080 för 7825kr är dock inte helt fel, men för 9000 så siktar jag hellre mig in på Radeon.

glöm inte att korten för 9000kr inte ens är i lager! det är flera lager av misslyckat.

känner som du. jag var en av de många som försökte plocka på sig 3080 på release, men gav upp efter ett tag. nu ligger siktet på 6800 XT istället, så får hoppas att AMD är intresserade av mina pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Varför inte, hela poängen med SSD lösningen är att kunna streama in max upplösning på texturer precis när det behövs. PC får snällt ladda in det mesta av nivån i minnet...

Framgent kommer vi få se "texturstreaming" på alla plattformar. Dock krävs det att spelen är gjorda med stöd för detta. Konsolerna har sina varianter och PC är på gång att få sitt. Det krävs mer än en ssd för att spela i 4k. Titta exempelvis på ass creed valhalla som går uppskalat 4k på ps5 men native på den kraftfullare series x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

När vi redan ser en begränsning i Doom vid 4K så undrar jag hur nVidia egentligen tänkte framåt.

Ska bli intressant att testa. Då spelet fungerade bra om man hade ram och. bara tabade ur inan man sparade så man kunde använda mer delar ram.

Ni är iofs min åsikt att "nya" dome ethernal är extremt dåligt optimerat. Doom remake, den innan verkade bra optimerad. Åt cpu men inte så mycket grafikkort. Den nyua... ja alt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Framgent kommer vi få se "texturstreaming" på alla plattformar. Dock krävs det att spelen är gjorda med stöd för detta. Konsolerna har sina varianter och PC är på gång att få sitt. Det krävs mer än en ssd för att spela i 4k. Titta exempelvis på ass creed valhalla som går uppskalat 4k på ps5 men native på den kraftfullare series x.

Det tror jag också. Men har du tänkt på att det är en av anledningarna till att EA inte ville licensiera ut DICE motor Fristbyte.

De skröt om hur mycket de kunde stream in och ut i BF3. Sen i BF4 sen tror jag det glömdes bort.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Vram i all ära men kan ett spel se mer "generic" ut? Inte så att jag vill punga ut 6000 spänn eller mer för att kunna lira det där direkt. Om dom inte har ett bättre dragplåster att visa upp blir jag smått orolig. Ser ju ut som ett högupplöst mobilspel med massa effekter typ.

Min första tanke var att de i princip designat ett benchmark och kallar det för spel.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Man kan ju tro att AMD velat att den här mängden vram ska användas för att få ett övertag över Nvidia. Men sånt fulspel håller väl bara Nvidia och Intel på med..

Tror AMD satte specs på korten innan Nvidia avslöjade RTX 3080-90 så förmodligen inte.
10GB för 4k eller kanske t.o.m. 8k som Nvidia snackade om låter inte heller som mycket marginal. Men... vem vet?

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

3080 känns utdaterad innan man ens fått möjligheten att köpa ett då det är slut överallt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Med tanke på att Flight sim med 9,5 gb i 4k var kanske det mest krävande tills igår så känns det nästan gjorts exklusivt till AMD. Konstigt att ett spel som helt klart ser bra ut, men ändå inte fantastiskt kan använda sig av upp till 2,5 gb över tidigare, känns som en rätt dålig optimering.

Hade det inte varit sponsrat med AMD så hade jag varit väldigt förvånad, inte lika förvånad nu dock.

Warzon använder 23579 av mitt 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Vad som kändes imponerande vid första ögonkastet börjar kännas mer och mer som dead on arrival. Nvidia gjorde många saker rätt med 3080, men då både PS5 och Series X har 16GB GDDR6 så känns det som att Nvidia har gjort en rejäl miss när det kommer till minne. Visserligen är det 16GB shared memory, men det kan inte vara mer än 2-3 GB som är dedikerat till systemet. Så ~12GB lär bli minimum för next-gen.

Och spelet, förutom data som GPUn processar, ska klara sig med ~1GB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putte9:

Warzon använder 23579 av mitt 3090

Om du läser på lite angående minnesanvändning så är det allokerat minne, ej vad spelet använder.