Filmindustrin pekar ut Sverige som stor fildelare på världsscenen

Permalänk
Melding Plague

Filmindustrin pekar ut Sverige som stor fildelare på världsscenen

Motion Picture Association menar att Sverige står för 44 procent av olaglig strömning i Norden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Absolut skall vi skärpa våra straff i Sverige, när vi gjort det på brott som ärrar folks liv så kan vi se vad vi kan göra för filmindustrin, så dom kan kamma hem lite fler miljoner om året.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Inaktiv

Piratkopieringen faller fortare än börsen, 38% bara så där under corona tider. Folk sitter hemma och shoppar loss. Deras giriga bolag får se till att göra några vettiga filmer. Inte ens pirater hämtar hem skiten längre.

Till och med när de räknar med deras låtsas siffror om illegal vpn nerladdning så minskar piratkopieringen. Problemet är uppenbarligen inte användarna utan filmerna själva som ingen vill strömma eller piratkopiera. Hur ska de då kunna ta betalt för nåt som folk inte ens är villiga att ta gratis.De får tänka om och göra rätt filmer.

Permalänk
Medlem

Tvivlar väldigt starkt att den lilla priatkopieringen vi har kvar i Sverige är ett problem. Dom som piratar idag är förmodligen studenter eller andra människor som ändå inte hade haft ekonomin att köpa filmen så i värsta fall får dom fler som ser på filmen som aldrig skulle se den ändå och i bästa fall får dom gratis reklam ifall det var en bra film och människor rekommenderar den till vänner, speciellt om det är en mer okänd film och dom vännerna kanske kan köpa den och dom får fler filmer sålda.

Människor får sluta stirra sej blinda med koridorseende i sin girighet.

Edit: Sen tvivlar jag starkt på att dom här siffrorna stämmer. Känns uppblåsta som f*n för att göra problemet mycket större än vad det är.

Permalänk
Medlem

Har jag missat nåt här? Vem f... kopierar filmar i 2020?

Alla jag känner tittar på Netflix, Disney+ och liknande strömningstjänster. Filmindustrin har behov att plocka lite syndbockar för att få in pengar till överbetalda 2nd grade skådisar som inte längre kan upprätthålla den höga livsstilen.

Som Fxfighter säger - make better movies, dummies.

Permalänk

Heja Sverige! 👏🏻

Permalänk
Medlem

De kanske kunde lägga deras korruptions-budget på innehåll, globalt tillgängliga tjänster utan lokal nedlåsning av utbud, och utrotandet av exklusiva titlar istället?

Nästan alla jag känner _vill_ kolla på film lagligt. Ingen vuxen orkar hålla på med piratkopiering längre. Men ofta är filmerna inte tillgängliga på strömningstjänsterna.

Permalänk
Medlem

High five!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Absolut skall vi skärpa våra straff i Sverige, när vi gjort det på brott som ärrar folks liv så kan vi se vad vi kan göra för filmindustrin, så dom kan kamma hem lite fler miljoner om året.

Kunde inte sagt det bättre själv!
Rätt för jävligt när ett liv är mindre värt än vinster.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Har jag missat nåt här? Vem f... kopierar filmar i 2020?

Alla jag känner tittar på Netflix, Disney+ och liknande strömningstjänster. Filmindustrin har behov att plocka lite syndbockar för att få in pengar till överbetalda 2nd grade skådisar som inte längre kan upprätthålla den höga livsstilen.

Som Fxfighter säger - make better movies, dummies.

jag känner definitivt till en som gör det

Permalänk
Inaktiv

Är lite benägen att hålla med ovanstående dkribenter; vem fultankar idag? Fan vad skönt om man sluppit det när man var 15-20 om vi hypotetiskt säger att man höll på med det Hade gladeligen lagt 70-120 kr av barnbidraget för det enorma utbudet och slippa jaga diverse torrent som går långsamt och stannar på 97%

Permalänk

Knappast aktuellt i Sverige 2020 som även föregående talare sade. De finns så många streamingtjänster idag istället.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Avstängd

Hollywood kanske inte ska vara 1 år sena med att släppa serier utanför USA.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Var får dom ens 315 miljoner nedladdningar ifrån? Någon som höftar lite på en workshop?

https://www.comparitech.com/tv-streaming/netflix-subscribers/

Stämmer det där har vi 2,2 mille subs på Netflix i Sverige. Det är ju helt horribelt bra, 1/5 av befolkningen.

44 mille illegala downloads enligt deras data.

Konsumerar varje netflixanvändare 10 streams i månaden (vilket säkert är lågt räknat) så streamas det 44 mille lagligt på 2 månader... och då har vi bara tittat på Netflix.

Mao så borde 44 mille illegala streams vara en pink i havet kontra den lagliga konsumtionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Var får dom ens 315 miljoner nedladdningar ifrån? Någon som höftar lite på en workshop?

https://www.comparitech.com/tv-streaming/netflix-subscribers/

Stämmer det där har vi 2,2 mille subs på Netflix i Sverige. Det är ju helt horribelt bra, 1/5 av befolkningen.

44 mille illegala downloads enligt deras data.

Konsumerar varje netflixanvändare 10 streams i månaden (vilket säkert är lågt räknat) så streamas det 44 mille lagligt på 2 månader... och då har vi bara tittat på Netflix.

Mao så borde 44 mille illegala streams vara en pink i havet kontra den lagliga konsumtionen.

Helt sjukt om man tänker att de flesta Netflix-kontonen delas mellan flera personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Har jag missat nåt här? Vem f... kopierar filmar i 2020?

Alla jag känner tittar på Netflix, Disney+ och liknande strömningstjänster. Filmindustrin har behov att plocka lite syndbockar för att få in pengar till överbetalda 2nd grade skådisar som inte längre kan upprätthålla den höga livsstilen.

Som Fxfighter säger - make better movies, dummies.

Det är mycket dyrt att ha alla tjänster för att se sina favoritprogram, så att ladda ner en TV-serie från tjänster där det kanske bara är en serie man bryr sig om är nog vanligt.

Permalänk
Medlem

Antar dem är extra känsliga nu när folk inte går lika mycket på bio. Förlorar miljoner ?

Sen är ju fler hemma så kanske mer som tankar hem just nu, för förr eller senare så har man sett allt man vill se på Netflix tex.
Visst, finns HBO, Disney etc. Men då blir det ju snabbt dyrt om man ska alla streaming tjänster.
Alla har ju inte ekonomin för det.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Det är mycket dyrt att ha alla tjänster för att se sina favoritprogram, så att ladda ner en TV-serie från tjänster där det kanske bara är en serie man bryr sig om är nog vanligt.

Måste du ha alla tjänsterna samtidigt då?

Permalänk
Medlem

Vill man ha högsta möjliga kvalitet gäller ännu illegal nedladdning eller fysiskt köp. Men visst är det så att legala tjänsterna förbättrats under åren. Skulle tro att för de flesta är piratkopiering idag ett komplement i de situationer där de legala tjänsterna inte riktigt räcker till eller där DRM ställer till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Motion Picture Association menar att Sverige står för 44 procent av olaglig strömning i norden.

Läs hela artikeln här

Hade det inte varit för Svensk Teknologisk Innovation (Spotify, Soundcloud, Voddler(Videoströmmningstjänst innan Netflix)) så hade fildelningen varit mycket högre världen över.

Permalänk
Medlem

315 miljoner nedladdningar???? 35 filmer per person och år då i Sverige, inkluderat alla från BB till kyrkogården.
Det förstår ju en femåring att det inte stämmer på långa vägar. Detta var nog det löjligaste jag läst på länge
Jag känner INGEN som idag laddar ned filmer, streamar olagligt. Jag vet ett par som delar abonnemang, det vill säga att den ene tar ett familjeabonnemang så är man 2-3 stycken som delar på kostnaderna. Hur som helst får filmbolaget betalt.

Att de tror att det finns mycket pengar att hämta här kan de släppa direkt, Motion Picture Association gör bara bort sig.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Antar dem är extra känsliga nu när folk inte går lika mycket på bio. Förlorar miljoner ?

Sen är ju fler hemma så kanske mer som tankar hem just nu, för förr eller senare så har man sett allt man vill se på Netflix tex.
Visst, finns HBO, Disney etc. Men då blir det ju snabbt dyrt om man ska alla streaming tjänster.
Alla har ju inte ekonomin för det.

Jag tror definitivt att det kan spela in som du säger gällande bio, men samtidigt hur många kvalitets-/AAA-filmer har släppts sedan Covid började spridas?

Permalänk
Medlem

Jag är också inne på spåret med vem som ens fildelar idag?

Det måste ju ändå ha varit betydligt mer mainstream innan streamingtjänsternas intåg?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

315 miljoner nedladdningar???? 35 filmer per person och år då i Sverige, inkluderat alla från BB till kyrkogården.
Det förstår ju en femåring att det inte stämmer på långa vägar. Detta var nog det löjligaste jag läst på länge
Jag känner INGEN som idag laddar ned filmer, streamar olagligt. Jag vet ett par som delar abonnemang, det vill säga att den ene tar ett familjeabonnemang så är man 2-3 stycken som delar på kostnaderna. Hur som helst får filmbolaget betalt.

Att de tror att det finns mycket pengar att hämta här kan de släppa direkt, Motion Picture Association gör bara bort sig.

315 miljoner är för hela Norden. 138 miljoner stod Sverige för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ischy:

Jag är också inne på spåret med vem som ens fildelar idag?

Det måste ju ändå ha varit betydligt mer mainstream innan streamingtjänsternas intåg?

Ponera att du har Netflix, Viaplay, Disney och Prime. Nu kommer nästa säsong av Game of thrones men du vill inte ha ytterligare en streaming tjänst och du skiter i övriga program från HBO. Vad gör du då?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Älskar produktinlänkningen i slutet av artikeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

Jag tror definitivt att det kan spela in som du säger gällande bio, men samtidigt hur många kvalitets-/AAA-filmer har släppts sedan Covid började spridas?

Exakt !
Därför tror jag en del söker till "mörka sidan" av intranätet.
Tyvärr finns ju inte allt på de olika streaming tjänster.
Samt så är de flesta upplösning på 1080p.
Många privata trackers har ju 2k och 4k HDR atmos etc på sina sidor. Då blir det ju mer lockande.
Är ju inte som det var för 20års sen när det var någon som spelade in filmen via som kamera och lade upp på TPB.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Som vanligt, så bölar filmindustrin över en lösning på ett problem som de själva skapade. Är det här verkligen en nyhet?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Om filmindustrin fokuserar på att leverera bra filmer och platformar där vi kan ta del av dessa filmer till ett rimligt pris så kommer piratkopieringen mer eller mindre att försvinna.

Ett exempel på varför det piratkopieras, Disney+ där du betalar en månadskostnad men ändå behöver punga ut ~260 kronor ($30) för att se en riktigt dålig live aciton adaption till en älskad klassiker (läs: Mulan).

Jag skulle tro att om man i förhand har hört att filmen man vill se är mycket bra, så kanske man vågar lägga pengar på att se den, men som man idag hör hur dåliga filmerna som produceras är, så ja, då kanske man laddar ned den istället.

Permalänk
Medlem

Jag trodde inte folk fultittade längre när det finns nå många aktörer liknande Netflix.

Dom som fulstreamar gör dom det för att materialet inte finns på lagliga tjänster eller bara ren snålhet?

Håller folk fortfarande på med att ladda ner crackade spel från tex TPB också?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB