Amazon smygstartar AMD Ryzen 5000-försäljning

Permalänk
Medlem

Det blir nog nytt mobo och cpu hyggligt snart. Jag ska bara äta upp nudlarna jag fick med mitt 3080 först... =P

Permalänk
Medlem

Inväntar tester innan köp. Min 3700x ska sedan leva vidare i arbetsdatorn om jag byter till 5800x.

Visa signatur

CPU: 5800X3D| Mobo: AORUS X570|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus Prime 9070 XT OC |Chassi: FD Define C |SSD: Samsung 970 EVO 4TB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: Corsair 850W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Hur fick du uppfattning om antalet CPU:er hos Amazon?

När man köper kan man välja hur många man vill ha, men den dropdownen går bara upp till 30. Har dom färre än 30 i lager så går den bara upp så långt som dom har. Alla CPU:er hade 30+ när jag tittade tidigt.

Permalänk
Medlem

Bra att de som inte kunde hålla sig därmed försvann från kön till de vettiga butikerna.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Men köp den inte då? Nog för att man kan klaga på att recensioner inte släpps innan de går att köpa, men det är helt upp till dig att köpa grisen i säcken eller inte. Det finns massor av kompetenta processorer redan idag, den här nya serien revolutionerar ingenting. Ingen tvingar dig att köpa.

Köphysterin idag är konstig...

Ja, det är just det jag skrev, jag kan ena köpa grisen i säcken eller så får jag vänta. AMD tvingar mig att göra det valet för det finns ingen information att bestämma sig innan. Jag kan inte göra ett informationsbaserat val helt enkelt. Tror folk hakar upp sig på fel syfte med "tvingar", det är inte "tvingar att köpa" det är "tvingar till 2 dåliga val".

Men jag kommer som sagt chansa, och blir det inte vad jag förväntar mig så kan jag alltid lämna tillbaka eller sälja.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Don_Tomaso:

Men köp den inte då? Nog för att man kan klaga på att recensioner inte släpps innan de går att köpa, men det är helt upp till dig att köpa grisen i säcken eller inte. Det finns massor av kompetenta processorer redan idag, den här nya serien revolutionerar ingenting. Ingen tvingar dig att köpa.

Köphysterin idag är konstig...

1) Köp en cpu först och titta på recensioner efter, och tycker du inte om vad du ser så returnera din cpu.

2) Vänta och titta på ett par recensioner, och om du gillar vad du ser så är de iaf slut och går inte att beställa. Eller så gillar du inte vad du ser och beställer inte.

Oavsett så har man ingenting att förlora på att köpa en cpu innan recensioner finns.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Kommer försöka få tag på en 5900X, men är den inte bättre än 10900K i alla synpunkter så skippar jag nog att behålla den. Eftersom AMD tvingar mig att köpa innan jag vet hur den presterar så får den väl åka ut på Tradera om den inte lever upp till förväntningarna.

På vilket sätt tvingar AMD dej att köpa något? Har dom skickat hotbrev? En hitman kanske som tvingar dej att tycka på köp knappen under pistolhot? Du har helt klart fångat min nyfikenhet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

1) Köp en cpu först och titta på recensioner efter, och tycker du inte om vad du ser så returnera din cpu.

2) Vänta och titta på ett par recensioner, och om du gillar vad du ser så är de iaf slut och går inte att beställa. Eller så gillar du inte vad du ser och beställer inte.

Oavsett så har man ingenting att förlora på att köpa en cpu innan recensioner finns.

1 innebär ju att du lägger ner massa arbete på något du kanske inte ville ha. Att säga att det inte finns något negativt med detta är ju lite fel. Däremot i slutändan så borde du i alla fall inte ha förlorat pengar på det.

Det optimala är:
3) Läs recension innan lansering och bestäm dig om du vill köpa eller inte.

Skrivet av Moton:

På vilket sätt tvingar AMD dej att köpa något? Har dom skickat hotbrev? En hitman kanske som tvingar dej att tycka på köp knappen under pistolhot? Du har helt klart fångat min nyfikenhet!

Läs inlägg typ 2 upp.

Permalänk
Medlem

Kan vi inte smygstarta lite recensioner också

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Det optimala är:

Det beror på när man vill ha den. Jag gjorde så för RTX 3080 och för att jag gjorde det får jag vänta tre månader extra minst.. men det fick också bieffekten att jag kanske satsar på AMD för grafikkort också istället.

Permalänk
Hjälpsam

Ja tänker;

1. Läsa recensioner i lugn och ro.

2. Låta de som är mest sugna tömma lagret.

3. Beställa en 5900x, på faktura, från någon annan än Amazon.

4. Låta kön betas av tills det blir min tur.

Vore trevligt om den kommer innan Jul, om inte, kan jag leva med det också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

1 innebär ju att du lägger ner massa arbete på något du kanske inte ville ha. Att säga att det inte finns något negativt med detta är ju lite fel. Däremot i slutändan så borde du i alla fall inte ha förlorat pengar på det.

Det optimala är:

Läs inlägg typ 2 upp.

Beror väl på vad för syfte man har. Är det en skojmaskin eller behöver man den för något.. Jag hade tagit alt 1 alla dagar i veckan givet vi bor i ett land där lämna tillbaka en produkt i oöppnad förpackning är extremt enkelt och odramatiskt. Till och med öppnad går oftast pga distansköpslagar och tillmötesgående butiker.

(Plus.. hur sannolikt känns det att Zen 3 visar sig vara dåligt..)

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Föredetting
Skrivet av DasIch:

Den som skapade Propellerkeps-Bezos är ett geni.

@UndaC är geniet, jag har stått för den mindre genialiska kompositionen. Jag har lika kul varje gång jag får använda någon av varianterna på bilden.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av wargreymon:

1 innebär ju att du lägger ner massa arbete på något du kanske inte ville ha.

Jag kan inte svara för dig så klart, men jag tycker kanske inte att det är "massa arbete" på att klicka på "köp" knappen.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Beror väl på vad för syfte man har. Är det en skojmaskin eller behöver man den för något.. Jag hade tagit alt 1 alla dagar i veckan givet vi bor i ett land där lämna tillbaka en produkt i oöppnad förpackning är extremt enkelt och odramatiskt. Till och med öppnad går oftast pga distansköpslagar och tillmötesgående butiker.

(Plus.. hur sannolikt känns det att Zen 3 visar sig vara dåligt..)

Du gillar alltså att köpa grisen i säcken? Intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Så länge man kan lämna tillbaka säcken utan större ansträngning är det väl helt OK.. eller om säcken är tillräckligt billig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanrag:

Så länge man kan lämna tillbaka säcken utan större ansträngning är det väl helt OK.. eller om säcken är tillräckligt billig.

Fast nu säger du helt okej att kunna köpa grisen i säcken, nyss sa du att du alla dagar i veckan köper något innan recension kommit ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Fast nu säger du helt okej att kunna köpa grisen i säcken, nyss sa du att du alla dagar i veckan köper något innan recension kommit ut.

Tror du blandar ihop mig med någon annan för det minns jag inte jag har sagt, men ja hade jag vetat hur stor bristen hade blivit med RTX 3080 hade jag inte väntat på recensioner..

Nu är jag iofs väldigt lat med att utnyttja öppet köp, kan faktiskt inte minnas när jag gjorde det senast på webköp för jag brukar alltid vela så länge innan jag beställer något överhuvudtaget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ragnarok:

The Power Of Faktura Is By Your Side!

Tagga inför 5000-seriesläpp nu!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

En fråga har dom cpuna på lager? Annars kan man vara lurad och få den samtidigt som dom andra släpper dom...

Tror det ligger en lik i garderoben

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanrag:

Tror du blandar ihop mig med någon annan för det minns jag inte jag har sagt, men ja hade jag vetat hur stor bristen hade blivit med RTX 3080 hade jag inte väntat på recensioner..

Nu är jag iofs väldigt lat med att utnyttja öppet köp, kan faktiskt inte minnas när jag gjorde det senast på webköp för jag brukar alltid vela så länge innan jag beställer något överhuvudtaget.

Oj, ja, du svarade på något jag skrev åt en annan

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Var det svårt med läsförståelsen eller vad gjorde det "intressant"?

Visa signatur

R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem

lol, garvade hårt åt nyhetsbilden med den där drönaren till människa i propellerkeps

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Oj, ja, du svarade på något jag skrev åt en annan

Tänk så det kan gå i ett öppet forum istället för PM.

Dags göra en kaffe och värma upp F5-fingret... inte för att jag förväntar mig att få något idag, men bra ligga tidigt i kön.. det blir race mellan om det är CPU eller GPU som kommer först!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Var det svårt med läsförståelsen eller vad gjorde det "intressant"?

Nej, jag tycket bara det är intressant att du hellre köper något utan information än med. Kan nog killgissa att du är ganska unik där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

De skulle släppas kl 15 i Sverige.

Amazon släpper redan nu, till ett dyrare pris.

Skulle du kalla det något annat?

De kanske hade en deal med AMD om att öppna försäljningen lite tidigare? Då är det en deal och inte fusk!

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Nej, jag tycket bara det är intressant att du hellre köper något utan information än med. Kan nog killgissa att du är ganska unik där.

Ok så du kan inte läsa ordentligt. Då har vi konstaterat det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Ok så du kan inte läsa ordentligt. Då har vi konstaterat det.

Du kanske har minnesproblem? Det här är alternativ 1 som du skrev att du väljer alla dagar i veckan:
"1) Köp en cpu först och titta på recensioner efter, och tycker du inte om vad du ser så returnera din cpu."

Om det inte är att köpa grisen i säcken så vet jag inte vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Du kanske har minnesproblem? Det här är alternativ 1 som du skrev att du väljer alla dagar i veckan:
"1) Köp en cpu först och titta på recensioner efter, och tycker du inte om vad du ser så returnera din cpu."

Om det inte är att köpa grisen i säcken så vet jag inte vad det är.

Jag förklarar ju ingående varför jag inte tycker det är att köpa en gris i säck. Jag har ju inte lagt ut en krona som jag inte kan få tillbaka och det säkrar min köplats.

Du sammanfattar ändå med att kalla det att "så jag måste gilla att köpa en gris i säck" och sen går du än längre och skapar en s.k. strawman där jag också tydligen menar att jag gillar att köpa saker HELLRE än att det finns recensioner, utlagt i detta fantastiska svar nedan.

"Nej, jag tycket bara det är intressant att du hellre köper något utan information än med"

vilket ska vara någon slags övertolkning av mitt uttryck "alla dagar i veckan" som förstås fortfarande åsyftade situationen här med en begränsad vara med ev. lång leveranstid om man skippar direktköpen.

Mao det finns ingen chans att få till en vettig diskussion här. För du verkar inte förstå själv att du gör dessa eller så kanske du är ovillig att medge det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Jag förklarar ju ingående varför jag inte tycker det är att köpa en gris i säck. Jag har ju inte lagt ut en krona som jag inte kan få tillbaka och det säkrar min köplats.

Du sammanfattar ändå med att kalla det att "så jag måste gilla att köpa en gris i säck" och sen går du än längre och skapar en s.k. strawman där jag också tydligen menar att jag gillar att köpa saker HELLRE än att det finns recensioner, utlagt i detta fantastiska svar nedan.

"Nej, jag tycket bara det är intressant att du hellre köper något utan information än med"

vilket ska vara någon slags övertolkning av mitt uttryck "alla dagar i veckan" som förstås fortfarande åsyftade situationen här med en begränsad vara med ev. lång leveranstid om man skippar direktköpen.

Mao det finns ingen chans att få till en vettig diskussion här. För du verkar inte förstå själv att du gör dessa eller så kanske du är ovillig att medge det.

Jag fattar mig inte på din logik alls, du säger helt emot det du svarat på, jag lägger ner.