Frågor om Xbox Series X och Series S?

Permalänk
Medlem

Har du sett några stora skillnader vad gäller prestandan på burkarna eller är det för tidigt att säga?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Mindfighter:

https://i.imgur.com/Wcu1KMu.png

Kolla med Johnny, han har ett litet nummer han kan sms:a när stålarna är slut:
https://www.youtube.com/watch?v=LXROmUe1Q_E&list=LLLdeygbnNwZ...

Nog för att jag gjort mig förtjänt av det smeknamnet här på Geeks men jag hoppas jag att jag inte är på Johnny-nivå Det där ser fortfarande ut som att det är en skämtnärvaro, nästan som en karikatyr på en ekonomiskt oansvarig "player"

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Mindfighter:

Har du sett några stora skillnader vad gäller prestandan på burkarna eller är det för tidigt att säga?

Det är lite tidigt att säga än så länge, har inte haft möjlighet att köra en längre spelsession på ena burken och sedan köra en lika lång session på andra enheten för att få en så jämförbar upplevelse som möjligt. Men, jag tycker mig ha kunnat upptäcka lite svajigare bilduppdatering under introsekvenser på Series S, t.ex. i Gears 5 som har krävande mellansekvenser. Jag får ännu inte uttala mig om spelupplevelsen i uppställningen speltitlar (snaaaaart), men längre kapacitet för t.ex. ray tracing i Series S kan märkas av även om det ärligt talat är något jag upptäcker för att jag specifikt tittar efter det. Spelen ser snygga ut på min 4K-TV, oavsett om de körs i 4K på XSX eller 1440p på XSS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Nog för att jag gjort mig förtjänt av det smeknamnet här på Geeks men jag hoppas jag att jag inte är på Johnny-nivå Det där ser fortfarande ut som att det är en skämtnärvaro, nästan som en karikatyr på en ekonomiskt oansvarig "player"

(det är en parodi om någon nu trodde annat )

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Mindfighter:

(det är en parodi om någon nu trodde annat )

Haha, jag har inte tittat på programmet så det skulle kunnat vara ett riktigt avsnitt. Ändå skönt att "Johnny" inte är på riktigt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för dina svar @loevet. Jag uppskattar att du tar dig tid för våra frågor!

Tråkigt det här med Dolby Vision på skivläsaren. Kanske Microsoft ändrar sig eller bringar klarhet i det framöver. Det är ju lite märkligt då det enligt rapporter funkar i streamingtjänster som Netflix. Jag misstänker att det har att göra med licenspengar, både här och på PS5... Själv tycker jag Vision är bättre än HDR10 och att det även har mer content.

Att man kan spela samtidigt är ju riktigt bra. Nu streamar jag från datorn till nvidia shield och det är dels inte helt smärtfritt i form av buggar och dels är ju datorn "låst" under sessionen.

Tror jag börjar med en Series X och väntar med PS5 till/om det kommer något spel man bara "måste" spela.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Michael1:

Tack för dina svar @loevet. Jag uppskattar att du tar dig tid för våra frågor!

Tråkigt det här med Dolby Vision på skivläsaren. Kanske Microsoft ändrar sig eller bringar klarhet i det framöver. Det är ju lite märkligt då det enligt rapporter funkar i streamingtjänster som Netflix. Jag misstänker att det har att göra med licenspengar, både här och på PS5... Själv tycker jag Vision är bättre än HDR10 och att det även har mer content.

Att man kan spela samtidigt är ju riktigt bra. Nu streamar jag från datorn till nvidia shield och det är dels inte helt smärtfritt i form av buggar och dels är ju datorn "låst" under sessionen.

Tror jag börjar med en Series X och väntar med PS5 till/om det kommer något spel man bara "måste" spela.

Tråkigt är det, men DV defaultar ju till HDR10 om det saknas stöd för DV, om jag min uppfattning är korrekt. @Laxpudding kanske kan ge lite mer klarhet.

Permalänk
Medlem

Hur är det med bakåtkompatibla spel som inte är speciellt enhanced? Skippade XONE men har mycket 360 spel och en del original xbox spel. Får de bättre FPS och upplösning automatiskt eller är det bara de som står enchaned for xbox one x? Kör andra spel precis som de gjorde på originalkonsolen förutom auto HDR som jag inte kan dra nytta av med min billiga 4k SwedX TV/Monitor.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Nu när embargot är lyft tänkte jag börja dela med mig av lite mer konkreta exempel på hur det är att leva med Series X/S. Den första punkten handlar om ljudnivåer för den optiska läsaren i Series X, som faktiskt är väldigt tystgående under drift. Jag börjar med att spela in med mikrofonen precis vid skivläsaren, för att sedan demonstrera hur det låter där jag sitter i soffan, cirkus 2 meter från konsolen.

I slutet här kanske ni reagerar på att den låter mycket när jag spelar in från soffan, och anledningen (tror jag) till det är att jag testade att stoppa i en skiva på fel håll precis innan. Det verkar ha kastat grus i maskineriet temporärt, men som ni märker ordnar det till sig snabbt och sedan är den knäpptyst igen.

Angående lagringsutrymmet ser det för tillfället ut som följande:
Lagringsutrymme: just nu ledigt 303,3 av 802 GB SSD-utrymme. Upptaget utrymme utgörs av:

• Assassin’s Creed: Valhalla: 47,5 GB (Xbox One-version utan patch)

• Dirt 5: 64 GB (Xbox One-version utan patch)

• Final Fantasy XII: The Zodiac Age (Xbox One, får ingen patch): 26,4 GB

• Gears 5: 71,9 GB

• Hellblade: Senua’s Sacrifice: 15,4 GB (Xbox One-version utan patch)

• Nier: Automata (Xbox One): 44,8 GB(Xbox One-version, får ingen patch)

• Ori and the Will of the Wisps: 5,8 GB (Xbox One-version utan patch)

• Phantasy Star Online 2 (Xbox One): 75,5 GB (Xbox One-version utan patch)

• The Touryst: 548,9 MB (Xbox One-version utan patch)

• Watch Dogs: Legion: 35,5 GB

• Yakuza: Like a Dragon: 37,2 GB (Xbox One-version utan patch)

• Marvel’s Avengers: 60,5 GB (Xbox One-version utan patch)

• + några små systemapplikationer

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@loevet hur stor är Gears 5 på Series S? Är Gears 5 optimerat för både X|S eller bara X?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av issue:

@loevet hur stor är Gears 5 på Series S? Är Gears 5 optimerat för både X|S eller bara X?

Gears 5 är 55,1 GB stort på Series S, så inte en utrymmesmässigt bantad version där. Vad jag vet är spelet optimerat för att kunna köras i 1440p och 120 Hz på Series S, däremot tror jag inte Microsoft har uttalat sig om det finns något RT-stöd i Series S. Har tyvärr inte hunnit spela tillräckligt mycket på de båda versionerna för att kunna granska det noggrant, ett visst test på framsidan har upptagit en del tid

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Gears 5 är 55,1 GB stort på Series S, så inte en utrymmesmässigt bantad version där. Vad jag vet är spelet optimerat för att kunna köras i 1440p och 120 Hz på Series S, däremot tror jag inte Microsoft har uttalat sig om det finns något RT-stöd i Series S. Har tyvärr inte hunnit spela tillräckligt mycket på de båda versionerna för att kunna granska det noggrant, ett visst test på framsidan har upptagit en del tid

Nu kanske jag tolkar det du skriver fel, men gears 5 är iaf 21% mindre på S, så lite bantad

Vem bryr sig om ryzen i tider som dessa?????

Visa signatur

Permalänk
Lyxfällan 🎮

På tal om Series S, av de 364 GB som är ledigt från start är just nu 165 GB ledigt i mitt testexemplar. Upptaget utrymme utgörs av:

• Gears 5: 55,1 GB

• Ori and the Will of the Wisps: 4,1 GB (Xbox One-version utan patch)

• The Touryst: 548,9 MB (Xbox One-version utan patch)

• Watch Dogs: Legion: 35,5 GB

• Yakuza: Like a Dragon: 37,2 GB (Xbox One-version utan patch)

• Sunset Overdrive: Legion: 26,1 GB (Xbox One-version utan patch)

• + några små systemapplikationer

Det är alltså ytterst små skillnader i storlek mellan spelen på Series X och Series S, med undantag för Gears 5 som jag senilt glömde bort men @Issue påpekade Sony har ju börjat uppdatera sina PS4-spel med bättre komprimering så att de ska kräva mindre lagringsutrymme på PS5, det verkar inte Microsoft tillämpa (än i alla fall). Gears 5 kanske är en fingervisning om att spelen bantas när de får patchar för Series-konsolerna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@loevet det jag sett är att utvecklare tror att S optimerade spel kommer vara ca 30% mindre än X optimerade.
Nu hoppas jag att jag inte ljuger då jag har svårt att hitta källan igen men såg förut att Dirt 5 skulle ta 78gb på X men bara 40gb på S. Det är en stor skillnad

Visa signatur

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av issue:

@loevet det jag sett är att utvecklare tror att S optimerade spel kommer vara ca 30% mindre än X optimerade.
Nu hoppas jag att jag inte ljuger då jag har svårt att hitta källan igen men såg förut att Dirt 5 skulle ta 78gb på X men bara 40gb på S. Det är en stor skillnad

Jag kan kolla upp det, Dirt 5 med X/S-patch kan inte spelas än men jag kan ladda ned spelet. Har för mig att den patchen inte kommer förrän konsolerna lanseras, så kan dessvärre förmodligen inte uttala mig om det förrän dess.

Visa signatur

Permalänk

Inga frågor alls. Playstation fanboy!

Permalänk
Medlem

Köpte Xbox One Digital Edition för jag kände för att spela lite i sängen. Jag spelar bara framför datorn egentligen. Men mitt beroende har gått utför när Microsoft började sälja Xbox för 899kr, då ingick en handkontroller samt guld i 3 månader. Tycker det var väldigt prisvärt. 1tb hårddisk och tyst.

Så +billigt
-fortfarande ett xbox

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Jag kan kolla upp det, Dirt 5 med X/S-patch kan inte spelas än men jag kan ladda ned spelet. Har för mig att den patchen inte kommer förrän konsolerna lanseras, så kan dessvärre förmodligen inte uttala mig om det förrän dess.

Kolla Gears Tactics då med, och kanske Valhalla, så har vi 4 spel att jämföra storleken på så får vi oss kanske en liten fingervisning. Det är ju ingen tvekan om att utrymmet är lite i det snålaste laget och att den kommer rymma färre spel än X, men det kanske inte är ett sånt stort problem ändå

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Klarar Xbox series X att spela fysiska kopior från tidigare konsoler eller är det bara online versioner av spelen den kan spela?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av I000:

Klarar Xbox series X att spela fysiska kopior från tidigare konsoler eller är det bara online versioner av spelen den kan spela?

Den klarar alla skivor som XBone klarade så i princip alla från 360 och alla från XBone, vet inte hur det funkar med original-xboxens skivor. Bortsett från titlar som kräver Kinect förstås.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av I000:

Precis som @snajk säger fungerar alla Xbox One- och Xbox 360-skivor, jag har inga spel från OG-Xbox i fysiskt format så det kan jag faktiskt inte testa. Ska in till kontoret i morgon, kan kolla om FZ har något gammalt härke till spel jag kan låna hem och testa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stor tråd detta, kan ha missat info ang TV men önskar lite hjälp här inför Black Friday. Ska införskaffa XBX och ny TV och läst på lite. Tittat på två olika modeller just nu LG CX 55" och Samsung Q80 55" båda har HDMI 2.1. Är detta bra val eller finns det alternativ och är det något mer man ska tänka på utöver HDMI 2.1?

Permalänk
Medlem

Kan man installera ”appar” på Xbox? Youtube, Netflix, HBO mm.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Micke_JKUR:

Absolut, def finns en sektion i Microsoft Store dedikerad till appar, och denna kan dessutom delas in i kategorier som underhållning. Där har jag sett bland annat Disney+, Spotify, Netflix, Youtube, Viaplay, Prime Video, Twitch, mfl. Har du laddat ned dessa appar på tidigare Xbox-konsoler listas de också som att de "ägs" av dig, även om de är gratisappar.

Edit: Tror inte HBO Nordic finns med i utbudet dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Borde vara samma utbud av appar som till Xbox one, och det utbudet är okej men vissa saknas. HBO saknades sist jag hade den tjänsten vilket var konstigt eftersom den appen fanns på Xbox 360.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Tack för bra info! Har nu avbokat min xbox series s och tänker vänta på #framtiden tills bättre info finns om denna konsolen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loevet:

Absolut, def finns en sektion i Microsoft Store dedikerad till appar, och denna kan dessutom delas in i kategorier som underhållning. Där har jag sett bland annat Disney+, Spotify, Netflix, Youtube, Viaplay, Prime Video, Twitch, mfl. Har du laddat ned dessa appar på tidigare Xbox-konsoler listas de också som att de "ägs" av dig, även om de är gratisappar.

Edit: Tror inte HBO Nordic finns med i utbudet dock.

SVT finns inte heller. Man kan (på One alltså) köra det i webbläsaren men det är långt ifrån smidigt, men HBO körde flash sist jag hade det så är det fortfarande så så är det inget alternativ för det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Tack för bra info! Har nu avbokat min xbox series s och tänker vänta på #framtiden tills bättre info finns om denna konsolen.

Ars har en recension som inte var så positiv till S, The Verge var mer positiva. Problemet som de båda ser är ju att lagringsutrymmet är såpass begränsat och att expansionen av det är så dyr att det blir billigare att köpa en X än en S plus "minneskortet". Å andra sidan tror jag att disken kan räcka ett tag, speciellt om man lägger alla gamla spel på en extern disk, men så småningom lär det bli ganska tight förstås.

Permalänk
Medlem

Kan Series X koda om DTS till Dolby Digital likt förra versionen? Dvs att ljudströmmen ut från Series X är i Dolby-format även om det som spelas upp är kodat i DTS.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av snajk:

Ars har en recension som inte var så positiv till S, The Verge var mer positiva. Problemet som de båda ser är ju att lagringsutrymmet är såpass begränsat och att expansionen av det är så dyr att det blir billigare att köpa en X än en S plus "minneskortet". Å andra sidan tror jag att disken kan räcka ett tag, speciellt om man lägger alla gamla spel på en extern disk, men så småningom lär det bli ganska tight förstås.

Det är just det som är grejen med Series S, den är inte byggd för den krävande gamern som vill ha massvis med spel installerade samtidigt, och minneskort-SSD:n ska väl snarast ses som en lösning för framtiden när lagringsutrymmet börjar tryta. Men i och med att man kan installera Xbox One-spel på extern USB-ansluten SSD/HDD-lagring finns det ju en hel del speltimmar att få med billigare lagringsutökning också.

Visa signatur