Doktorera inom företagsekonomi?
TL,DR:
Jobben som utannonseras tilltalar mig inte p.g.a. att de inte kittlar min "självförverkligande-nerv". Jag gillar kunskap och att "föreläsa" om teorier/fenomen/saker-och-ting-i-allmänhet. Kan man tänka sig att forskaryrket vore något jag skulle uppskatta och något jag troligen skulle trivas med? Är det ett vettigt karriärsval, utifrån hur man kan gissa att arbetsmarknaden kommer utvecklas?
Halloj,
Jag funderar på att doktorera, men skulle uppskatta lite input. Känner mest att jag behöver bolla med någon och vilka är väl då bättre än Sweclockers kloka medlemmar? ^^
Är idag 32 år och har ett jobb jag vill bort ifrån (projektledare inom offentlig sektor), men känner inte riktigt att tjänsterna som utannonseras lockar. Jag känner liksom inte det där "brinnande intresset" för någon av tjänsterna, utan det känns mest bara som en massa meningslöst slit för att fylla någon annans plånbok. Jag ser inte hur de leder till "självförverkligande", i bemärkelsen att de markant bidrar till att jag på min dödsbädd kan blicka tillbaka på mitt liv och känna att jag gjorde något viktigt med det.
Det jag verkligen brinner för är kunskap. Varenda minut som tillåter det spenderas lyssnandes på podcasts där akademiker diskuterar/debatterar något ämne, alternativt tittandes på dokumentärer eller infovideor på Youtube. Mina personliga idoler är alla framstående "intellektuella", inte minst professorer inom olika ämnen. Jag skäms för att erkänna det, men jag är också den där irriterande typen som gärna håller smärre föreläsningar (läs: mansplainar) om random ämnen som jag läst eller hört om, till min omgivnings stora glädje 😅
Jag har idag en masterexamen i företagsekonomi (kandidat inom marknadsföring, master inom management) och tyckte mycket om universitetsåren (inklusive kurserna inom forskningsmetodik), varför jag nu tänker att det kanske är där min framtida karriär borde ligga. Men det krävs inte många sekunders googling för att inse att doktorandåren är väldigt intensiva och innebär en hel del stress och ångest. Lönemässigt ska man inte vänta sig för mycket när väl Ph.D:n är i hamn heller. Vad jag kunnat läsa mig till tycks den privata sektorn inte direkt skrika efter folk med doktorsutbildning heller (förutom inom medicin, förstås), varför man nog inte kan räkna med att examen gör underverk för löneutvecklingen heller.
Med det sagt tycks forskarlönen ändå vara på en nivå som går att leva ett drägligt liv på (40k+). Lyckas man arbeta sig upp till att bli professor tycks man till och med kunna tjäna helt okej (~65k), men det är onekligen rätt många år bort. Men om jobbet är givande och kul i övrigt kanske man kan acceptera den lägre lönen? Pengar är inte viktigt för mig, så länge jag kan leva ett drägligt liv.
Så:
1) Är det värt mödan att försöka bli anställd som doktorand och lägga ~4 av sina år på att få doktorstiteln?
2) Hur är livet som forskare? Är det bara ständigt slit, eller faktiskt ganska skoj för den akademiskt lagde?
3) Tror ni det är mer givande att fortsätta försöka hitta en arbetsplats som känns givande, snarare än att sikta in sig på lärosätena?
4) Vad tror ni om framtida arbetsutsikter inom den privata sektorn för personer med Ph.D? Kan man räkna med att intresset ökar med åren eller kommer det se fortsatt ut ungefär som idag?
---