XB271HU helt plöstligt inte fullskärm

Permalänk
Medlem

XB271HU helt plöstligt inte fullskärm

Tjo gott folk, jag har fått en märklig defekt på min skärm

När jag startade upp datorn i morse så är desktoppen (och allt annat) indraget ca 5mm från skärmens kant. Alla sidor förutom botten. Indraget synns även vid uppstartsskärmen innan windows laddats.

Jag kör win10, dubbla skärmar med extended view, geforce 1080.

Har testat följande:

Av och ominstalltion av gfx drivrutiner geforce 1080 (testat Game ready och Stable versionerna)
Ändrat upplösning
Satt på/av Gsync
Ändrat Aspect ratio
Ändrat DPI
Bytt Displayportar
Dragit ur sekundära skärmen
Ändrat frekvens (60/120/144/160)

Kan inte komma på nästa grej att testa, så alla förslag är varmt välkomna. Grymt irriterande litet problem

Permalänk
Medlem

Alltså det känns spontant som något du kan ändra genom knapparna som finns på själva skärmen? Det vill säga de fysiska knapparna.

Permalänk
Medlem

Ååååh, detta är troligtvis Overscan eller scaling options! Se om du hittar det i grafikdrivers eller på skärmen mest troligtvis.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jestrix:

Tjo gott folk, jag har fått en märklig defekt på min skärm

När jag startade upp datorn i morse så är desktoppen (och allt annat) indraget ca 5mm från skärmens kant. Alla sidor förutom botten. Indraget synns även vid uppstartsskärmen innan windows laddats.

Jag kör win10, dubbla skärmar med extended view, geforce 1080.

Har testat följande:

Av och ominstalltion av gfx drivrutiner geforce 1080 (testat Game ready och Stable versionerna)
Ändrat upplösning
Satt på/av Gsync
Ändrat Aspect ratio
Ändrat DPI
Bytt Displayportar
Dragit ur sekundära skärmen
Ändrat frekvens (60/120/144/160)

Kan inte komma på nästa grej att testa, så alla förslag är varmt välkomna. Grymt irriterande litet problem

Är det inte så att du "plötsligt" upptäckt att det är så skärmen alltid fungerat? Detta är nämligen en väldigt vanlig fråga om så kallad "ramlös" design på skärmar där det är några millimetrar svart yta mellan kanten och där själva LCD-panelen börjar. Något som måste till för att få plats med struktur, lysdioder etc.

Så här ser skärmen ut vid normal drift. Hyfsat stor bild så det går att zooma och jämför med din skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Alltså det känns spontant som något du kan ändra genom knapparna som finns på själva skärmen? Det vill säga de fysiska knapparna.

Har testat alla olika sclaing knappar på skärmen, gör ingen skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ååååh, detta är troligtvis Overscan eller scaling options! Se om du hittar det i grafikdrivers eller på skärmen mest troligtvis.

Japp, pillat med dem både på skärmen och i drivers, gör ingen skillnad, samma indrag fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Är det inte så att du "plötsligt" upptäckt att det är så skärmen alltid fungerat? Detta är nämligen en väldigt vanlig fråga om så kallad "ramlös" design på skärmar där det är några millimetrar svart yta mellan kanten och där själva LCD-panelen börjar. Något som måste till för att få plats med struktur, lysdioder etc.

Så här ser skärmen ut vid normal drift. Hyfsat stor bild så det går att zooma och jämför med din skärm.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/59319?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNTkzMTkiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiIzMDA4M2JlOTQ3YTQyZmIyN2ZmMjk2NTBjYzJiNTI2ZiJ9

Jo, exakt så ser det ut.. Kan jag verkligen ha haft skärmen i ett helt år och inte reagerat på det tidigare? 0.o Nu finner jag det sjukt irriterande >_< Och det går alltså inte att göra något åt?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jestrix:

Jo, exakt så ser det ut.. Kan jag verkligen ha haft skärmen i ett helt år och inte reagerat på det tidigare? 0.o Nu finner jag det sjukt irriterande >_< Och det går alltså inte att göra något åt?

Absolut – väldigt vanligt att man en dag "upptäcker" något som alltid funnits där tack vare att någon del av hjärnan som tidigare sorterat bort denna information nu plötsligt slutar göra det. En variant på samma fenomen som gör att folk upptäcker fenomen på sin skärm eller TV de haft länge, likt bleeding eller artefakter från interpolering etc. När man nu gjort det går det inte att genomföra en "unlearn".

Finns inget du kan göra åt det annat att vänja om dig på nytt. Alla skärmar med en "ramlös" design fungerar så.

Permalänk
Medlem

Om det är någon tröst hade jag exakt samma skärm tidigare. Upptäckte också efter ca 6 månader att "Oj, här var ju en svart border runt hela bildytan". Efter någon vecka tänkte jag inte på det mer.

Permalänk
Medlem

Faan vad kul hjärnan är ibland, fett uppfångat av Laxpudding.

Permalänk
Medlem

Haha Ja, tack allesammans, hjärnan är bra lustig ibland

EDIT: Jag tror jag vet varför jag "helt plötsligt" upptäkte det. Jag installerade en backlight igår så nu är det inte längre mörkt bakom skärmen. DOH!

förtydligande