Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem

Måste säga att ha en separat nyhetstråd och sedan denna diskussiontråd inte är någon bra ide, då det är svårt att veta vad som diskuterats eller vad som skrivs om vad.

Men angående laddningstidsvideon kontra PS4 pro visade ju att om man inte lägger upp filerna på ett sätt för PS5 så blir det ingen jätteskillnad i laddningstider emot en PS4 pro som dessutom har en gammal mekanisk hårddisk.

Troligen så är många filer små och komprimerade på PS4 Pro, medans man på PS5 valt antingen en bättre kompression som går snabbare att avkomprimera, eller så har man lagt upp filer vid start som ett "block" som man läser rakt in i ramminnet, så istället för att läsa en massa småfiler läser man allt och kan hålla en högre läshastighet? bara spekulationer, men enda skillnaderna tyckte jag var i Spiderman spelen och de är ju skrivna för PS5.

Detta kan ju betyda i värsta fall att spel ifrån 3rd party kanske inte bryr sig att optimera detta för PS5 och laddningstiderna blir inte sådär jättebra som man kan tro.

edit: såg precis några videos där Xbox Series X faktiskt är snabbare än PS5an på att läsa data, kanske är någon mjukvarubugg i operativsystemet som är ute nu för PS5?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

hahaha.... älskar att vissa sidor och mindre youtubekanaler börjar rapportera om att PS5'an överhettar.
Sen när man snabbt googlar på det och ser att det endast rör sig om Best Buys PS5 "demo station".
Och sen googlar lite till och ser hur PS5'an är placerad

Den som tror att felet ligger på PS5'an kan ju testa slänga in en dator eller annan konsoll i en helt inkapslad låda några centimeter större än datorn/konsollen och se vad som händer

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem

Inget stöd för 1440p =( Tråkigt för oss som föredrar att spela på monitor. Att kunna använda sig av en monitor på 1440p och 144hz (HDMI 2.0) vore drömmen.

Sony vill väl sälja sina nya 4K TV:n med HDMI 2.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Måste säga att ha en separat nyhetstråd och sedan denna diskussiontråd inte är någon bra ide, då det är svårt att veta vad som diskuterats eller vad som skrivs om vad.

Men angående laddningstidsvideon kontra PS4 pro visade ju att om man inte lägger upp filerna på ett sätt för PS5 så blir det ingen jätteskillnad i laddningstider emot en PS4 pro som dessutom har en gammal mekanisk hårddisk.

Troligen så är många filer små och komprimerade på PS4 Pro, medans man på PS5 valt antingen en bättre kompression som går snabbare att avkomprimera, eller så har man lagt upp filer vid start som ett "block" som man läser rakt in i ramminnet, så istället för att läsa en massa småfiler läser man allt och kan hålla en högre läshastighet? bara spekulationer, men enda skillnaderna tyckte jag var i Spiderman spelen och de är ju skrivna för PS5.

Detta kan ju betyda i värsta fall att spel ifrån 3rd party kanske inte bryr sig att optimera detta för PS5 och laddningstiderna blir inte sådär jättebra som man kan tro.

edit: såg precis några videos där Xbox Series X faktiskt är snabbare än PS5an på att läsa data, kanske är någon mjukvarubugg i operativsystemet som är ute nu för PS5?

Tror inte det handlar om någon mjukvarubugg, när PS5an är långsammare än Series X. Series X är ju kraftfullare på alla fronter utom SSD hastigheten och där tror jag att folk har överdrivit hur stor skillnaden det är i praktiken.
5,5GB/s mot 2,4GB/s är jätte mycket, men när behöver ett spel ladda in 5,5 GB/s nytt material i praktiken? T.ex. Miles Morales är ca 50 GB på PS5 för hela spelet.

I det spelet där Series X är snabbare än PS5 i Marvels Avengers t.ex, Så skulle jag tro att det har att göra med att Series X har snabbare minne och snabbare CPU utan några optimeringar så är det ju bara Brute Force som avgör.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av stocken:

Den som tror att felet ligger på PS5'an kan ju testa slänga in en dator eller annan konsoll i en helt inkapslad låda några centimeter större än datorn/konsollen och se vad som händer

PS5:an på bilden är ju bara ett skal. Den riktiga är bakom teven. Inte för att den placeringen är vettig heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppr74:

PS5:an på bilden är ju bara ett skal. Den riktiga är bakom teven. Inte för att den placeringen är vettig heller.

Är du säker på det. kom gärna med källa iså fall.
Från vad jag kan se finns det inget extra utrymme för en PS5'a bakom skärmen.

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucifr:

Inget stöd för 1440p =( Tråkigt för oss som föredrar att spela på monitor. Att kunna använda sig av en monitor på 1440p och 144hz (HDMI 2.0) vore drömmen.

Sony vill väl sälja sina nya 4K TV:n med HDMI 2.1.

Minns inte om min 1440p skärm körde I det läget på PS4 Pro men det blev väldigt bra bild kvalitet ändå tack vare super sampling

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stocken:

Är du säker på det. kom gärna med källa iså fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Tror inte det handlar om någon mjukvarubugg, när PS5an är långsammare än Series X. Series X är ju kraftfullare på alla fronter utom SSD hastigheten och där tror jag att folk har överdrivit hur stor skillnaden det är i praktiken.
5,5GB/s mot 2,4GB/s är jätte mycket, men när behöver ett spel ladda in 5,5 GB/s nytt material i praktiken? T.ex. Miles Morales är ca 50 GB på PS5 för hela spelet.

I det spelet där Series X är snabbare än PS5 i Marvels Avengers t.ex, Så skulle jag tro att det har att göra med att Series X har snabbare minne och snabbare CPU utan några optimeringar så är det ju bara Brute Force som avgör.

Med tanke på hur Sony har haussat upp PS5 och alla developers menar på att SSD:n är en av de större förändringarna för next gen till att vara långsammare än konkurrenten i läsning blir ju lite sådär halvflopp?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Japp. googlade upp det själv precis

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Minns inte om min 1440p skärm körde I det läget på PS4 Pro men det blev väldigt bra bild kvalitet ändå tack vare super sampling

Din skärm som har HDMI 2.0 skalar ner upplösningen från 4K till 1440p.

Det man förlorar när konsolen inte stödjer 1440p rakt av är att man exempelvis inte kan köra i 1440p i 120hz, något som HDMI 2.0 stödjer.

1440p stöds av Xbox sedan länge. Kanske lutar mot en sådan istället.

Felstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Men angående laddningstidsvideon kontra PS4 pro visade ju att om man inte lägger upp filerna på ett sätt för PS5 så blir det ingen jätteskillnad i laddningstider emot en PS4 pro som dessutom har en gammal mekanisk hårddisk.

-

edit: såg precis några videos där Xbox Series X faktiskt är snabbare än PS5an på att läsa data, kanske är någon mjukvarubugg i operativsystemet som är ute nu för PS5?

Min personliga spekulering är att Microsofts back compat avdelning helt enkelt är bättre än Sony's. Microsoft har hållt på med back compat nästan en hel generation mer än vad Sony har, så de har bättre erfarenhet och insikt i det.
Jag tror Sony har valt den säkra vägen och lagt in "hastighetsbegränsningar" i fall att något PS4 spel skulle bli buggigt om det plötsligt laddade absurt fort. Medans Microsoft inte har lagt in några såna begränsningar och istället tagit bort dem helt och låtit spelen ladda så fort som möjligt och testat mer spel för att se om det uppstår några buggar och fixat dem allt eftersom de dykt upp. Detta också kombinerat med att Xboxen har snabbare rå prestanda i CPUn och minnet.

PS5 spel som har utvecklats just för PS5 laddar ju absurt fort, och det syns ju med Miles Morales. När du kan gå från PS5's OS till in-game i Miles Morales på kortare tid än vad det tar att ladda något PS4 spel att ladda från sin meny till in-game vet man ju att något är knasigt.

Men det är ironiskt. Jag trodde att Xbox back compaten skulle ha spel i högre FPS än PS5, och ladda segare än PS5. Istället blev det att PS5 back compat har högre FPS i vissa spel (mycket tack många PS4 Pro versioner siktade på upplösningar mindre än 2160p och Xbox One X-versioner siktade på native 2160p förvisso) och sämre laddningstider.

Så jag tycker inte det är rättvist att bedöma PS5's SSD på PS4 spel. När det däremot börjar komma next-gen spel för båda plattformarna och om det visar sig där att Xboxen vinner laddningstider i de flesta fall, då kan man börja fundera om Cerny's halvtimmes lektyr i Road to PS5 var värd det. Typ AC Valhalla blir intressant att jämföra för det kommer på PC också.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G502X Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucifr:

Din skärm som har HDMI 2.0 skalar ner upplösningen från 4K till 1440p.

Det man förlorar när konsolen inte stödjer 1440p rakt av är att man exempelvis inte kan köra i 1440p i 120hz, något som HDMI 2.0 stödjer.

1440p stöds av Xbox sedan länge. Kanske lutar mot en sådan istället.

Jo men min pc skärm hade 1440p upplösning, inte 4k. Bryr mig inte om 120 Hz på konsol.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Så jag tycker inte det är rättvist att bedöma PS5's SSD på PS4 spel. När det däremot börjar komma next-gen spel för båda plattformarna och om det visar sig där att Xboxen vinner laddningstider i de flesta fall, då kan man börja fundera om Cerny's halvtimmes lektyr i Road to PS5 var värd det. Typ AC Valhalla blir intressant att jämföra för det kommer på PC också.

Tydligen så släpps NDA:t på måndag (om jag förstått det rätt) gällande hur PS5 är kontra Xbox i spel (3e parts spel vad jag förstod det som då givetvis) , så då får vi lite mer kött på benen.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Jo men min pc skärm hade 1440p upplösning, inte 4k. Bryr mig inte om 120 Hz på konsol.

Tror inte du riktigt förstår, men ser ingen vits med att förklara mer ingående för dig.

Jag som längre inte har en PC bryr mig såklart.

Permalänk
Medlem

HDMI kabeln man får med är det hdmi 2.1?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS GeForce RTX 5090 ROG Astral OC White | ASUS ROG Strix X870-A Gaming | Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz CL30| Seasonic Prime TX 1300W | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Beyond Dynamic DT 770 PRO / Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

HDMI kabeln man får med är det hdmi 2.1?

Japp. DF har bekräftat det redan
--EDIT--
Mja. eller iaf att kabeln som medföljer klarar 4k 120fps iaf.

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucifr:

Tror inte du riktigt förstår, men ser ingen vits med att förklara mer ingående för dig.

Jag som längre inte har en PC bryr mig såklart.

Nä jag förstår inte när du pratar om 4k skärm när jag hade en 2k monitor. Sorry.

Sen om du har en 4k skärm och vill spela 120Hz I 1440p förstår jag. Men alternativet blir ju då att sänka till 1080p, problem solved.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Nä jag förstår inte när du pratar om 4k skärm när jag hade en 2k monitor. Sorry.

Sen om du har en 4k skärm och vill spela 120Hz I 1440p förstår jag. Men alternativet blir ju då att sänka till 1080p, problem solved.

Om din skärm tar emot 4K kommer det kunna se bättre ut än en 1440p skärm som inte gör det (för den kommer ta emot 1080p från ps5).

Hade vart bäst för alla om den bara kunde skicka 1440p likt xbox.

(om 2160p är 4K bör 1080p vara 2K och 1440p 2.5K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Om din skärm tar emot 4K kommer det kunna se bättre ut än en 1440p skärm som inte gör det (för den kommer ta emot 1080p från ps5).

Hade vart bäst för alla om den bara kunde skicka 1440p likt xbox.

(om 2160p är 4K bör 1080p vara 2K och 1440p 2.5K)

Som sagt jag har inte längre kvar min 2k monitor så detta är ett icke problem för mig.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Som sagt jag har inte längre kvar min 2k monitor så detta är ett icke problem för mig.

Ja men okej då gjorde Sony rätt i att skippa 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Ja men okej då gjorde Sony rätt i att skippa 1440p.

Då jag upplevde bra bildkvalitet på min 1440p skärm. Tycker jag det.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Ja men okej då gjorde Sony rätt i att skippa 1440p.

Lite synd då PS4 pro renderade i 1440P oftast och uppskalade till 4k, hade varit fint om man kunde köra 1440P native rakt in i monitorn istället.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem

Nu när alla alternativen listas, och gås in i vad dom gör tycker jag det känns mycket mer välkommet.

https://youtu.be/ljAMpxifs4g?t=732

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av stocken:

Nu när alla alternativen listas, och gås in i vad dom gör tycker jag det känns mycket mer välkommet.

https://youtu.be/ljAMpxifs4g?t=732

Tycker verkligen om det nya UI:t!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Måste säga att ha en separat nyhetstråd och sedan denna diskussiontråd inte är någon bra ide, då det är svårt att veta vad som diskuterats eller vad som skrivs om vad.

Men angående laddningstidsvideon kontra PS4 pro visade ju att om man inte lägger upp filerna på ett sätt för PS5 så blir det ingen jätteskillnad i laddningstider emot en PS4 pro som dessutom har en gammal mekanisk hårddisk.

Troligen så är många filer små och komprimerade på PS4 Pro, medans man på PS5 valt antingen en bättre kompression som går snabbare att avkomprimera, eller så har man lagt upp filer vid start som ett "block" som man läser rakt in i ramminnet, så istället för att läsa en massa småfiler läser man allt och kan hålla en högre läshastighet? bara spekulationer, men enda skillnaderna tyckte jag var i Spiderman spelen och de är ju skrivna för PS5.

Detta kan ju betyda i värsta fall att spel ifrån 3rd party kanske inte bryr sig att optimera detta för PS5 och laddningstiderna blir inte sådär jättebra som man kan tro.

edit: såg precis några videos där Xbox Series X faktiskt är snabbare än PS5an på att läsa data, kanske är någon mjukvarubugg i operativsystemet som är ute nu för PS5?

Skrivet av Wyver:

Tror inte det handlar om någon mjukvarubugg, när PS5an är långsammare än Series X. Series X är ju kraftfullare på alla fronter utom SSD hastigheten och där tror jag att folk har överdrivit hur stor skillnaden det är i praktiken.
5,5GB/s mot 2,4GB/s är jätte mycket, men när behöver ett spel ladda in 5,5 GB/s nytt material i praktiken? T.ex. Miles Morales är ca 50 GB på PS5 för hela spelet.

I det spelet där Series X är snabbare än PS5 i Marvels Avengers t.ex, Så skulle jag tro att det har att göra med att Series X har snabbare minne och snabbare CPU utan några optimeringar så är det ju bara Brute Force som avgör.

Skrivet av lambdan:

Min personliga spekulering är att Microsofts back compat avdelning helt enkelt är bättre än Sony's. Microsoft har hållt på med back compat nästan en hel generation mer än vad Sony har, så de har bättre erfarenhet och insikt i det.
Jag tror Sony har valt den säkra vägen och lagt in "hastighetsbegränsningar" i fall att något PS4 spel skulle bli buggigt om det plötsligt laddade absurt fort. Medans Microsoft inte har lagt in några såna begränsningar och istället tagit bort dem helt och låtit spelen ladda så fort som möjligt och testat mer spel för att se om det uppstår några buggar och fixat dem allt eftersom de dykt upp. Detta också kombinerat med att Xboxen har snabbare rå prestanda i CPUn och minnet.

PS5 spel som har utvecklats just för PS5 laddar ju absurt fort, och det syns ju med Miles Morales. När du kan gå från PS5's OS till in-game i Miles Morales på kortare tid än vad det tar att ladda något PS4 spel att ladda från sin meny till in-game vet man ju att något är knasigt.

Men det är ironiskt. Jag trodde att Xbox back compaten skulle ha spel i högre FPS än PS5, och ladda segare än PS5. Istället blev det att PS5 back compat har högre FPS i vissa spel (mycket tack många PS4 Pro versioner siktade på upplösningar mindre än 2160p och Xbox One X-versioner siktade på native 2160p förvisso) och sämre laddningstider.

Så jag tycker inte det är rättvist att bedöma PS5's SSD på PS4 spel. När det däremot börjar komma next-gen spel för båda plattformarna och om det visar sig där att Xboxen vinner laddningstider i de flesta fall, då kan man börja fundera om Cerny's halvtimmes lektyr i Road to PS5 var värd det. Typ AC Valhalla blir intressant att jämföra för det kommer på PC också.

Konsolerna kan inte dra nytta av högre läs hastigheter än vad en SATA SSD klarar av utan optimeringar.
Det går alltså inte snabbare med Series S/X interna lagring än med en lagringsenhet som har ca 23% sv prestandan.

Så jag är inte förvånad över att PS5 inte drar ifrån, men det är lite oväntat att Series S/X är rätt mycket snabbare utan patchade spel trots detta.
Det kan bero på att Microsoft jobbar länge på detta och lyckats optimera kompabiliteringen bättre.

Men det går bara att spekulera i just nu och det är möjligt att Sony också lyckas optimera bättre framöver.
När det kommer till råprestanda emellan konsolerna så skiljer det 17% i GPU och under 10% på CPU(utan SMT), så med dem små skillnaderna så bör det inte skilja så mycket(om det ens påverkar något i den här situationen) .

När det kommer till Series S/X och PS5 spel så kommer dem ha stöd för Direct Storage och Sonys alternativ, hastigheten blir alltså 5-11ggr snabbare.
Bakåtkompabilitets tester har väldigt lite relevans till hur det kommer se ut framöver i spel som är gjorda för Series S/X och PS5, då menar jag i laddningstider.

Permalänk
Medlem

Bästa unboxing videon än

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem

Har Sony sagt något om befintligt PS plus flyttas över från PS4 till PS5 eller är det nytt abonnemang som gäller?

Permalänk
Skrivet av SevenFour:

Har Sony sagt något om befintligt PS plus flyttas över från PS4 till PS5 eller är det nytt abonnemang som gäller?

PS+ är bundet till ditt Playstationkonto inte till din konsol så nej det är samma abonnemang.